Kompetenční strategie Siemens pro příští období 13. října 2005

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Představení společnosti
Trendy finančních produktů ČLFA
Města ČR – orientace na mapě
Deset let inovační politiky Jihomoravského kraje Rámec konkurenceschopnosti města Ostravy 24. leden 2012 Petr Chládek.
Printforum 2011 Přednáška Technologická přeměna – a důsledky pro tiskárny Prof. Dr. Thomas Helbig Poradce podniků v polygrafickém průmyslu
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
PO BOX 8 (Českobrodská 108n), Praha 3, Česká republika
Reporting udržitelného rozvoje - nový pohled na těžební činnost.
Personální managament
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Strategie personálně-poradenské společnosti La Brava
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
© Siemens AG. All rights reserved. Mnichov, Vídeň, Praha ? Pavel Kaidl, 3.května 2011 Oddělení komunikace v rámci nadnárodní a víceoborové společnosti.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Věda v Olomouci III. Agentura CzechInvest Lenka Gondová Olomouc
LIBEREC, 2008 VZDĚLÁVÁNÍ, VĚDA, VÝZKUM A INOVACE IVAN WILHELM.
Centrum sdílených služeb GTS Brno cerven 2014 Roman Tesař.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/ Mgr. Ilona Štorová AIVD ČR, o. s.
Zábavná matematika.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Internetový obchod v ČR 2005 / 2006 Konference SAEC, , Bratislava Josef Suchánek APEK - Asociace pro elektronickou komerci.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Strategické plánování při zakládání spin-off
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Seminář KOMTERM, 21. duben 2010 Dipl. - Ing. Roman Baláž, MBA Generální ředitel SPP CZ, a.s. 1 Bezpečnost dodávek – nevyhnutná podmínka zákazníka.
Řešení elektronického docházkového systému Vema
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Manažeři ČSOB Rozvoj kompetencí a využití potenciálu
Kontaminace (znečištění) vody
Konsolidace hutnictví ve světě - cesta ke stabilizaci ?
Technické kreslení.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR Problémy a perspektivy středního školství Jan Kovařovic Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a.
Liberalizovaný trh s elektrickou energií
DE Transformace skupiny E.ON v České republice Jelenovská
Společenská odpovědnost organizací
Přednost početních operací
Analýza vlastního podniku
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
NOKIA POHLEDY DVOU STOLETÍ. Společenský řád ve společnosti n Míra rozvoje a společenský řád –racionalita –iracionální základ n Soutěživost –individuální.
Koučování – nejúčinnější způsob zvyšování kompetencí manažerů
ANECT a.s. – představení společnosti
Prosperita organizace
Důvody vstupu na zahraniční trhy
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Lidské zdroje jako jedna z priorit RIS3 strategie
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Kompetenční strategie Siemens pro příští období 13. října 2005 A u f e i n e n B l i c k 1·2003 Siemens – Global network of innovation Mit unseren innovativen Produkten und Dienstleistungen sind wir in 190 Ländern präsent. Über 400.000 Mitarbeiter, davon zwei Drittel außerhalb Deutschlands, bilden ein weltumspannendes Netzwerk von Kompetenzen. Seit 155 Jahren steht der Name Siemens für erstklassige technologische Leistungen und beständiges wirtschaftliches Wachstum. Mit unseren Produkten, Systemen und Dienstleistungen sind wir weltweit führend auf den Arbeitsgebieten Information and Communications, Automation and Control, Power, Medical, Transportation und Lighting. Nachhaltiger Erfolg ist die Maxime unseres Handelns. Es ist auf die Wünsche und Bedürfnisse unserer Kunden ausgerichtet und zielt auf Wertsteigerung zum Vorteil unserer Aktionäre und Mitarbeiter. Unsere Stärke ist die Innovationskraft – in eigenen Labors, durch Einbindung von Leitkunden, in Zusammenarbeit mit anderen Unternehmen und durch Forschungspartnerschaften mit Universitäten. Ob durch neue Produkte oder Dienstleistungen: Als GLOBAL NETWORK OF INNOVATION leisten wir einen Beitrag für eine Welt, die in ihren Ressourcen begrenzt ist, nicht aber in ihren Möglichkeiten. Kompetenční strategie Siemens pro příští období 13. října 2005 Pavel Kafka CEO Siemens s.r.o., Praha 1

Cílem naší společnosti je zvyšování reálné tržní hodnoty Vedoucí firma v elektroinženýrství a elektronice Zastoupení ve více než 190 zemích světa Silné obchodní portfolio 440 tisíc pracovníků celkem 45 tisíc pracovníků ve vývoji a výzkumu Celkový obrat společnosti řádově odpovídá HDP ČR Investice do výzkumu tvoří řádově 7% z obratu

Největší firmy elektro ve světě 119.0 v miliardách € celkový obrat v miliardách € obrat v oblasti elektrotechniky a elektroniky 77.8 75.2 73.9 67.4 65.6 67.7 61.6 63.7 55.9 54.5 58.5 49.2 49.0 43.4 43.6 38.8 39.1 38.8 30.9 GE IBM Siemens Hitachi Hewlett- Packard Matsu- shita Sony Samsung Electronics Toshiba Dell

Aktivní v šesti oblastech 230.480 Aktivní v šesti oblastech Information and Communications Automation and Control Power Transportation Medical Lighting Automation and Drives Transportation Systems Communications Power Generation Medical Solutions OSRAM Industrial Solutions and Services Power Transmission and Distribution Siemens Business Services Siemens VDO Automotive Logistics and Assembly Systems Siemens Building Technologies 29% 25% 17% 15% 9% 5% €22.8 bn €19.7 bn €11.1 bn €13.3 bn €7 bn €4.2 bn

Skupina Siemens v ČR: historie, současnost, budoucnost 2004: 21 společností, 12.500 zaměstnanců, obrat 46 miliard CZK 2003: 25 společností, 11.000 zaměstnanců, roční obrat 39,6 miliardy CZK 2002: 24 spol., 10.000 zaměst., obrat 37 miliard CZK, akvizice ČKD DS 2001 24 společností, 11.000 zaměstnanců, obrat 37 miliard CZK, SKV DS 2000 22 společností, 11.000 zaměstnanců, obrat 32 miliardy CZK nové ústředí Siemens s.r.o.: Evropská 33a, Praha (Hadovka) 1999 fúze Siemens s.r.o. se S‘Telekomunikace s.r.o. 1998 Siemens s.r.o. se stává regionální společností, fúze s SNI a SKS 1997/98 11 společností, obrat 22 miliard CZK 1995/96 11 společností, 8469 pracovníků, obrat 12,6 miliard CZK NOVÝ ZAČÁTEK KONSOLIDACE DALŠÍ ROZVOJ 1994 přeměna zastoupení S‘AG na Siemens s.r.o. - Stützpunkt, SEM Mohelnice s.r.o. 1993 založení SAT s.r.o., vstup do KD a.s. - rozdělení Československa na Českou republiku a Slovensko - 1992 založení SNI, ANF Data, SET Trutnov, S‘i-center, SKS 1991 založení S‘ Telekomunikace s.r.o., Osram s.r.o. 1990 založení zastoupení S‘AG v Praze, S‘ MED s.r.o. 11/1989 sametová revoluce objem dovozu ve 2. polovině 80. let cca 50 - 80 mil. DEM ročně 1975 podpis dohody o vědeckotechnické spolupráci s FMTIR 1970 zastoupení prostřednictvím firmy Efektim Praha 1948 - 1989 komunistický režim; neexistovala žádná společnost Siemens v ČR, výrobky Siemens (MED, AUT) v omezeném objemu dováženy přes PZO; INTERMEZZO 1945 - 48 znárodnění všech společností Siemens 1939 - 45 2. světová válka 1938 v podnicích Siemens zaměstnáno cca 2000 lidí (2 továrny v Praze a jedna v Mohelnici, technické kanceláře v Brně, Karlových Varech, Liberci, Ostravě, Teplicích) ROZVOJ 1919 napojení Prahy do tehdy nejmodernější evropské telegrafní sítě 1890 první zastoupení Siemens v Praze a v Brně 1899 elektrický tramvajový provoz v Olomouci 1885 osvětlení Stavovského divadla v Praze, 1887 první městská elektrárna v Brně START

Skupina Siemens v ČR Pozice společnosti v rámci České Republiky v roce 2005: 10. největší společnost dle obratu 9. největší zaměstnavatel 5. největší exportér největší elektrotechnická společnost

Konkurenční výhoda – systém řízení Program: Profit & Growth – Fit 4 More růst: 2x GDP kontinuální adaptace portfolia burzovní kapitalizace na úrovni nejlepších program top+ inovace zákaznická orientace Siemens One globální konku- renceschopnost finanční stabilita kultura vysoké náročnosti excelentní vůdcovství vyhledávání talentů kariérní vývoj expertů Performance / Portfolio Operational Excellence People Excellence stabilita excelence firemní občanství corporate governance Firemní odpovědnost * * * * * * * Rozhodující / kritické kompetence *

Konkurenční výhoda – kontinuální adaptace portfolia vybrané kroky: vyčlenění: jaderné energetiky součástkových divizí kabelového programu mobilních telefonů akvizice: Elektrowatt Atecs Mannesmann Westinghouse (klas. energ.) Alstom – turbíny US Filter VATECH Produktové portfolio + integrační kompetence vytváří konkurenční výhodu komplexnosti nabídky: komplexní řešení např. pro: průmyslové výroby energetické systémy nemocnice kongresy, sportovní akce / stadiony inteligentní budovy

Konkurenční výhody - globální přítomnost Německo 38% 23% 25% 164 17.1 72 Evropa (bez Německa) Amerika 34% 26% 33% 21% 22% 23% 110 25.1 61 95 17.6 96 Ázie - Pacifik 15% 12% 12% 52 9.3 44 ostatní 8% 6% 2% 5.9 18 zaměstnanci (v tisících) obrat (v miliardách €) výrobní závody 9

Inovace posilovaly Siemens během celých 158 let jeho existence Významné inovace a vývoj obratu koncernu Siemens AG 1847 – 2005 Obrat (v logaritmickém měřítku) ISDN "HICOM" First GSM cellular phone with color display Market launch of Transrapid Start of Production of large-scale integrated (LSI) circuits "Eurosprinter" 64-kbit- memory chip Implantation of first cardiac pacemaker by Siemens High purity silicon Fingertip sensors First 256 megabit chip First Siemens radio receiver Digital electronic switching system (EWSD) - first telephone exchange ICE3 W.v. Siemens discovers dynamo-electric principle Siretom computer tomograph First Simatic Magnetom First electric railway Piezo injection valves First pointer telegraph Surface wave technology First traffic lights 1847 1866 1879 1924 1926 1958 1959 1973 '74 '80 '81 '84 '92 … '03 rok zavedení 1853 první kancelář St. Petersburg

Inovace – životodárná síla Investice do výzkumu a vývoje Inovace Pořadí dle udělených patentů (2004):  Německo: č. 1  Evropa: č. 2  USA: č. 10 Portfolio výrobků:  75% prodejů tvoří výrobky mladší než 5 let €5.1 miliard v roce 2004 (7% z obratu) 45,000 pracovníků ve výzkumu a vývoji na celém světě 150 pracovišť výzkumu a vývoje ve více než 30 zemích

Konkurenční výhoda – výzkum a vývoj Strategic Visioning "Extrapolation“ via Roadmaps Products Technologies Customer Requirements Scenarios for the Business Segments Short-term Medium-term Long-term Horizon of time (varies significantly in the different business segments) Today Today‘s Business Factors of Influence "Retropolation" out of Scenarios New Markets New Customer Requirements New Technologies New Businesses Medical Transportation Power Automation and Control Information and Communications Individual Society Politics Economy Environment Technology Customers Competition Lighting Kombinace extrapolace a zpětné aproximace

Konkurenční výhoda – produktové portfolio Transportation Power Information & Communications Medical Automation & Control Lighting Socio-economic trends society life of work Market trends size / growth structure geographical Customer / business trends value chains / networks company´s structure processes Technological trends strategic importance multiple impact disruptive

Konkurenční výhoda - Siemens One: spojené síly A&D Com SBS TS SV I&S Siemens One Bringing the Siemens portfolio together for comprehensive solutions and increased customer value Med SBT Osram L&A PG PTD SFS

Sector know-how is the basis for effective account management Siemens One: známe a ovlivňujeme trendy na trhu (trendsetter), rozumíme potřebám zákazníků Airports Oil & Gas Telematics Healthcare Water Pharma Siemens One Sector know-how is the basis for effective account management Finance Automotive ... Sports Venues Pulp & Paper Major Events Food & Beverage

Siemens ČR: konkurenční výhoda obchodní organizace – zásady řízení Prosperity dosahujeme vysokou konkurenceschopností Naše konkurenceschopnost spočívá ve spojení globálních předností Siemens s naší znalostí potřeb českých zákazníků a schopností poskytovat jim všestranné služby Naším zájmem i závazkem je spokojenost zákazníka Znalosti o zákazníkovi jsou naší nejlepší kvalifikací Všechny naše činnosti řídíme tak, abychom mohli co nejlépe sloužit zákazníkovi Každý den se zajímáme o potřeby a spokojenost našeho zákazníka Organizujeme se tak, abychom byli zákazníkovi nablízku Orientace na zákazníka

Konkurenční výhoda – lidské zdroje Největším podnikatelským bohatstvím minulého století byly nerostné suroviny, nemovitosti a stroje. Největším podnikatelským bohatstvím tohoto století jsou lidé, jejich znalosti a zkušenosti. P. Drucker Nezanedbatelným až rozhodujícím faktorem je motivace – k efektivní práci a trvalému učení 70% motivace zaměstnanců závisí na chování manažera Motivovaný zaměstnanec je až dvojnásobně více produktivní než demotivovaný Vůdci a manažeři představují významnou konkurenční diferenciaci Dovolte mi, abych svoji řeč zahájij tímto citátem Petra Druckera – (guru Managementu – tady napsat co je to zač.) Je to skutečně tak, ty nejlepší a nejvíce prosperující společnosti již nejsou ty, které vlastní půdu, nebo nerostné bohatství, ale ty, které „vlastní“ ty nejlepší lidi, jejich know how, a umí toto obrovské bohatsví uplatnit/využít.

Siemens Leadership Framework „Siemens Leadership Framework“ (SLF) je základem filosofie leadershipu Siemens a závazným východiskem pro všechny vedoucí zaměstnance společnosti Siemens na celém světě. Jeho jednotnost, jasnost a otevřenost celosvětově definuje to, čemu říkáme vynikající leadership.  „Siemens Leadership Framework“ definuje požadavky, které musí splňovat každý uchazeč o manažerskou pozici ve společnosti Siemens na celém světě. Podle těchto kritérií se hodnotí výkon vedoucích pracovníků ve všech zemích a ve všech regionálních společnostech. Siemens Leadership Framework popisuje kompetence, kterými musí vládnout každý manažer společnosti Siemens, aby dosáhl úspěšných výsledků. Na tyto dovednosti dávame důraz již při procesu náboru a výběru vedoucích zaměstnanců. Všechny naše rozvojové aktivity stávajících manažerů, jsou zaměřeny pro rozvoj těchto leadership kompetencí. Drive with Energy Focus and execute Impact and Energise Guide with Passion

Siemens Leadership Framework Iniciativa Orientace na změny Kreativita Schopnost učit se Schopnost analyzovat Orientace na výsledek Orientace na kvalitu Schopnost rozhodovat Strategické zaměření Asertivita Schopnost navazovat kontakty Týmová práce Komunikační dovednosti Koučování a mentoring Cit pro situaci Drive with Energy Mít drive znamená vidět změnu jako příležitost. Mít drive znamená být iniciativní a neustále hledat nové příležitosti. Mít drive znamená definovat pro sebe a pro svůj tým nové ambiciózní cíle. Mít drive znamená vidět dříve než ostatní nové příležitosti. Mít drive znamená mít dříve než ostatní nové nápady. Mít drive znamená mít energii a šířit tuto energii mezi ostatní. Focus and execute Mít focus znamená vidět v komplexu informací to, co je důležité. Mít focus znamená mít schopnost podívat se na situaci z různých úhlů pohledu a porovnat její výhody a rizika. Mít focus znamená mít schopnost definovat strategii a vytvořit plán, jak tuto strategii dosáhnout. Impact and energise Mít impact znamená být schopen přesvědčit své partnery, kolegy, podřízené a nadřízené o svém názoru/řešení/přístupu a získat je pro spolupráci. Mít impact znamená být schopen navazovat vztahy a úspěšně spolupracovat s interními a externími partnery. Mít impact znamená být schopen efektivně budovat svůj vliv na ostatní. Guide with passion Mít guide znamená být být schopen motivovat, inspirovat a ocenit zaměstnance. Mít guide znamená být schopen poznat potenciál každého zaměnstance, rozvíjet ho a využít ve prospěch samotného zaměstnance i společnosti. Mít guide znamená být schopen vést tým tak, aby vzájemně spolupracoval a dosahoval svých cílů. Mít guide znamená všímat si úspěchů svých zaměstnanců a ocenit je. Mít guide znamená generate enthusiasm for Siemens values and use them as the common values reference Těchto 18 kompetencí tvoří Kompetenční model Společnosti Siemens platný pro všechny manažery – leadry spoelčnosti Siemens na celém světě. Orientace na zákazníka Motivace a inspirace Identifikace s hodnotami Siemens

Dialog a závazek - základní princip leadershipu Siemens otevřený dialog mezi zaměstnancem a manažerem Závazek dosažení předem stanovených cílů „Dialog a závazek“ - základní princip leadershipu Siemens Jenom pomoci otevřeného dialogu mezi zaměstnancem a manažerem lze dosáhnout, aby každý jednotlivý zaměstnanec považoval dosažení předem stanovených cílů za svůj osobní závazek a cítil se za toto dosažení odpovědný. Vzájemný dialog propojuje zájmy zaměstnance a společnosti a vytváří atmosféru, která zaměstnance motivuje a podporuje jejich osobní iniciativu. Transparentní, cílově orientovaný rozhodovací proces je základem osobní zodpovědnosti a flexibility, které jsou nepostradatelné pro vzájemnou spolupráci mezi jednotlivými zaměstnanci, pracovními týmy a mezinárodními skupinami. Mladí a vysoce kvalifikovaní zaměstnanci očekávají dnes způsob řízení, který není svázán přísnou hierarchickou nadřazeností. Jenom firemní kultura, která je založená na vzájemném otevřeném a upřímném dialogu poskytuje těmto zaměstnancům atraktivní pracovní podmínky a rozvojové příležitosti. Princip dialogu a závazku je základním principem Siemens Leadership firemní kultury ve všech našich společnostech na celém světě.

Péče o vlastní talenty - High Potentials Klíčové pozice Potenciál na klíčové pozice = High Potentials Speciální rozvojové programy: Development Centrum, Manažerská akademie, Studium MBA ... „Dialog a závazek“ - základní princip leadershipu Siemens Jenom pomoci otevřeného dialogu mezi zaměstnancem a manažerem lze dosáhnout, aby každý jednotlivý zaměstnanec považoval dosažení předem stanovených cílů za svůj osobní závazek a cítil se za toto dosažení odpovědný. Vzájemný dialog propojuje zájmy zaměstnance a společnosti a vytváří atmosféru, která zaměstnance motivuje a podporuje jejich osobní iniciativu. Transparentní, cílově orientovaný rozhodovací proces je základem osobní zodpovědnosti a flexibility, které jsou nepostradatelné pro vzájemnou spolupráci mezi jednotlivými zaměstnanci, pracovními týmy a mezinárodními skupinami. Mladí a vysoce kvalifikovaní zaměstnanci očekávají dnes způsob řízení, který není svázán přísnou hierarchickou nadřazeností. Jenom firemní kultura, která je založená na vzájemném otevřeném a upřímném dialogu poskytuje těmto zaměstnancům atraktivní pracovní podmínky a rozvojové příležitosti. Princip dialogu a závazku je základním principem Siemens Leadership firemní kultury ve všech našich společnostech na celém světě.

Péče o talenty mimo společnost Trvalá podpora vzdělávání Každoroční Cena Siemens pro nejlepší diplomové, disertační a výzkumné práce. Již pátým rokem organizujeme projekt Mládí a vědění, ve kterém soutěží studentské týmy o nejlepší multimediální projekt. Duální vzdělávání Humanitární pomoc Siemens dlouhodobě spolupracuje s nadacemi a humanitárními organizacemi. Siemens zřídil v ČR „Fond pomoci“ (lokální varianta Caring hands)

Nobelova cena za fyziku 1922 Výhled Klíčem k trvalému úspěchu je strategická identita a integrita přístupu k stakeholders Předpovědi jsou obtížné, obzvláště pak pokud jde o budoucnost Nils Bohr (1885-1962) Nobelova cena za fyziku 1922

Otázky a odpovědi Pavel.Kafka@Siemens.com