KE KONKURENCI PŘEDPON S-, Z-, VZ-

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidé pro manželství nevhodní
Advertisements

INTENZITA POLE E.
INTENZITA POLE.
Interpretace neuměleckého textu Esej I. Rozhodněte, zda je uvedený text: Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast: zatímco.
DENNÍ STACIONÁŘ OLGA.
EDA pro časové řady.
Přirovnání s komponentem „dítě“ v české a ruské idiomatice a frazeologii (Jaromíra Šindelářová)
D) Substituční a důchodový efekt
Mimoprodukční funkce lesa
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Občanská výchova Milan Šimek
Mzdové formy.
Zavádění a údržba informačních systémů
Tato prezentace byla vytvořena
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA VE ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Datový sklad Jak analyzovat data za období delší než kalendářní rok? Ing. Robert Naar Skalský Dvůr
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
Regionální knihovní systém Region Jindřichův Hradec.
B ORIS L EHEČKA, ODDĚLENÍ VÝVOJE JAZYKA ÚJČ AV ČR, V. V. I. DALIBORIS. CZ P RAŽSKÉ JARO V O STRAVĚ, 24. BŘEZNA 2015 Nástroje pro badatele (nejen)
Mutace a mutageneze FOTO Lenka Hanusová, 2013.
Skládání sil opačného směru
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
OE III – Mezinárodní ekonomie
PŘEVODY JEDNOTEK HMOTNOSTI.
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
Markéta Lopatková Karolína Skwarska Václava Kettnerová Eduard Bejček
Opava Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace OP RLZ Opatření 3.2 Registrační číslo.
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
STŘEP české centrum pro sanaci rodiny Podpůrné služby pro ohrožené a náhradní rodiny z pohledu NNO Nadační fond J &T, PSP ČR,
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
TRANSFORMÁTOR Využívá principu elektromagnetické indukce
Obsah A. Due diligence I. Základní vymezení II. Vymezení zadání
Osoba v právním smyslu Obecná charakteristika. Výběrová literatura: Korten, D.C., Keď korporácie vládnu svetu. Vyd. PARADIGMA.SK, Košice, 2000 Gray, J.,
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Právo sociálního zabezpečení
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Oddělení domova se zvláštním režimem
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
Evidence aplikací a jejich dokumentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Počátky teoretického ekonomického myšlení
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
4. celosvětový týden bezpečnosti OSN rychlost – aktivity BESIP
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Multifaktorová analýza
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Obecná charakteristika
PŘEVODY JEDNOTEK ČASU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Ze Spořilova do Litoměřic
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Modulová výuka a digitalizace
Kontaktní pracoviště v Mostě
LIDSKÁ PRÁVA y.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

KE KONKURENCI PŘEDPON S-, Z-, VZ- Miloslava Vajdlová Ústav pro jazyk český AV ČR, Praha oddělení vývoje jazyka vajdlova@ujc.cas.cz NEJEN VE STARÉ A STŘEDNÍ ČEŠTINĚ

ŘADA DOLOŽENÝCH SEKUNDÁRNÍCH FOREM – vliv spodoby předpon s-, z-: stč. skrotiti / zkrotiti; zplesnivěti / splesnivěti; svlažiti / zvlažiti; sbiehati sě / zbiehati sě – zjednodušení předpony vz- na z-: vztázati / ztázati dál probíhá asimilace: vzpytati / zpytati, dolož. též spytati vzvelíčěti / zvelíčěti, dolož. též svelíčěti

DVĚ SLOVESA – dvě slovesa, dvě formy: splznúti – zplznúti zcěditi, dolož. též scěditi – scěditi – dvě slovesa, tři formy – zjednodušení předpony vz- na z-, dále vliv asimilace: vzpuditi, zpuditi, dolož. též spuditi – spuditi

TŘI SLOVESA – tři slovesa, tři formy: sdřieti – vzdřieti – zdřieti sdělati – vzdělati, dolož. též zdělati – zdělati, dolož. též sdělati ...

DALŠÍ VÝVOJ – REDUKCE POČTU DERIVÁTŮ S PREFIXY S-, Z-, VZ- – redukce zaznamenaných forem lexikálních jednotek provázená významovými posuny – prostý zánik lexikálních jednotek – snížení míry stč. a střdč. polylexie ve prospěch sloves derivovaných jinou předponou než s-, z-, vz- – substituce předpon – celkové přehodnocení významu a chápání lexikální jednotky, vlivy mimojazykové nerovnoměrnost vývoje

REDUKCE ZAZNAMENANÝCH FOREM A ZÁNIK LEXIKÁLNÍCH JEDNOTEK (1) – subsystém sloves s archisémémem ,projevení odporu, postavení se na odpor‘: stč. vzbúřiti sě, vzepřieti sě, vzpáčiti sě, vzpietiti sě, ipf. vzpěčovati, vzprotiviti sě, střdč. vzpěčovati se aj. – zachovány beze změny: vzbouřiti se, vzepříti se – zachovány se změnou formy: zpěčovati se, též vz- (arch.) – zachovány se změnou formy a významu: zprotiviti se (rezult.); zpáčiti se, zpětiti se (,směřování proti něčemu‘) – zaniká: vzpěčovati

REDUKCE ZAZNAMENANÝCH FOREM A ZÁNIK LEXIKÁLNÍCH JEDNOTEK (2) – subsystém sloves ,(o člověku) směřování vzhůru‘ modifikace ,nabýt něčeho na vyšší úrovni, ve větší míře‘: stč. vzbohatěti, vzbohatnúti, vzmocněti (sě), vzmoci (sě), vzmáhati (sě) aj. – zachovány beze změny: vzmoci se, vzmáhati se – zachovány se změnou formy a významu: zbohatěti (arch.), zbohatnouti, zmocněti se (arch.; změna stavu) – zanikají: vzmoci, vzmáhati, vzmocněti se

KONKURENCE SLOVES S PŘEDPONAMI S-, Z-, VZ- A S JINÝMI (SLABIČNÝMI) PREFIXY – paralelně existující slovesa odvozená od téhož základového verba různými prefixy – vz- – za-: vztrúbiti – zatrúbiti, vztřiesti – zatřiesti, vzradovati sě – zaradovati sě – z- – roz-: ztrhati – roztrhati –z- – vy-: zdechnúti – vydchnúti – s- – roz-: spustiti – rozpustiti – vz- – vy-: nč. vzpýřiti se (řídké) – zapýřit se, vzpučeti (řídké) – vypučeti, vzrojiti se (řídké) – vyrojit se, vzrůsti – vyrůsti o

SUBSTITUCE PŘEDPON S-, Z-, VZ- JINÝMI PREFIXY – vz- – za-: vztúžiti – zatúžiti – s-, z- – vy-: -léčiti – vyléčiti szúti, zzúti – vyzúti

VLIV MIMOJAZYKOVÝCH FAKTORŮ, PŘEHODNOCENÍ VÝZNAMU Př.: předpona vz- ve významu ,realizace nějaké činnosti obvyklým, náležitým, žádoucím způsobem‘: stč. a střdč. vzdáti, vzvésti aj. – změna společenských a historických podmínek – změna formy vz- → z- – ozřejmení smyslu připojením další předpony: odevzdati sezdati – dolož. i substituce prefixu: vzvod – převod vzchovati – (dítě) vychovati, (zvířecí mládě) odchovati

Děkuji Vám za pozornost.