MANAGEMENT A MARKETING ZS 10/11

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROPAGACE MARKETING.
Advertisements

Tvorba cen v maloobchodě
Trh a jeho zákonitosti.
OVLIVŇOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Distribuční politika Petra Krajníková.
Reklama v rozhodování firmy. Reklamní výdaje a jejich účinnost
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán. P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_217.
Marketingový mix 4 P.
Výrobek a jeho životní cyklus
Komunikace a stimulování prodeje
Distribuční strategie
Cenová strategie Eduard Andráši.
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
9.Komunikace.
MARKETINGOVÝ MIX.
Propagace Monika Ferdová, Radka Hejzlarová,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Marketingový mix Obsahuje čtyři taktické marketingové nástroje: produkt (Product), cenu (Price), distribuci (Distribution) a propagaci (Promotion).
Marketingový mix Petra Krajníková.
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Produkt.
úvod pojetí a obsah marketingu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Podnikatelské koncepce
VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MARKETINGOVÝ MIX.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
14. října 2008 PRODUKT jednotlivé úrovně produktu Mgr. Eliška Kubíčková.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
Vítejte na Marketingu. Identita, image Identita = komplexní obraz firmy utvářený filozofií, historií, zásadami vedení, současností i budoucností Tvoří.
MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU část 4 RNDr. Aleš Krejčí, CSc.
DISTRIBUCE.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_POD_77 ROČNÍK: 3. VZDĚLÁVACÍ OBOR:PODNIKÁNÍ V HOTELNICTVÍ.
8. Marketing.
Vítejte na Marketingu.
Model strategie marketingového mixu
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza marketingového mixu firmy Agrotec a. s. Bakalářská práce Zuzana Schwarzová.
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MARKETING 3 Produkt jako nástroj marketingu. Produkt Z pohledu marketingu se člení na: Spotřební zboží Výrobní prostředky.
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
MARKETING 1. Význam marketingu Podílí se na vývoji a zdokonalování výrobků a služeb Ovlivňuje distribuční a cenovou politiku Je těsně spjat s propagací.
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Tvorba marketingového mixu
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Vítejte na Marketingu.
Nákupní chování. Nákupní chování Typy kupujících individuální kupující – sám rozhoduje o nákupu, snaží se uspokojit vlastní přání a potřeby.
Marketingová komunikace
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

MANAGEMENT A MARKETING ZS 10/11 MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA: MARKETINGOVÝ MIX Ing. Kateřina Šťastná Ing. Klára Margarisová

MARKETINGOVÝ MIX (MM) = soubor taktických marketingových nástrojů, které firmě umožňují upravit nabídku podle přání zákazníků na cílovém trhu MM: veškeré aktivity vyvíjené firmou za účelem vzbuzení poptávky po daném produktu Nástroje: produktové politiky cenové politiky komunikační politiky distribuční politiky

„ČTYŘI P“ (4P) 4 skupiny proměnných: produkt (product) cena (price) distribuce (place) propagace (promotion)

Výrobková politika (product) Cenová politika (price) Ceníky Slevy Náhrady Platební podmínky … Sortiment Kvalita Značka Design … cíloví zákazníci Komunikační politika (promotion) Distribuční politika (place) Reklama Osobní prodej Podpora prodeje Public relations … Distribuční cesty Dostupnost distribuční sítě Prodejní sortiment …

PRODUKT ….vše, co se může stát předmětem směny, použití či spotřeby, co může uspokojit potřeby a přání výrobky služby osoby informace místa zkušenosti myšlenky organizace Produkt x služba (382) Produkt = výrobky, služby a další statky nehmotné povahy

PRODUKT: VÝROBEK / SLUŽBA fyzická věc můžeme ho vidět, dotýkat, vyzkoušet VÝROBEK činnost, kterou dělá jedna strana pro druhou nehmotná, neoddělitelná od poskytovatele, pomíjivá SLUŽBA

PRODUKT: Vrstvy výrobků a služeb Vnější vrstva (rozšířený produkt) II. Střední vrstva (skutečný produkt) instalace balení základní užitek či služba doplňky dodávky a úvěrování značka prodejní servis kvalita 384 styl a design III. Vnitřní vrstva (jádro produktu; základní produkt) záruky

PRODUKT: složky produkt kvalita doplňky design služby záruky servis balení značka

PRODUKT: Klasifikace výrobků a služeb cíl klasifikace: lepší porozumění tomu, jak spotřebitelé rozhodují o nákupech 2 základní kategorie dle druhů zákazníků, kteří je používají: I. spotřební výrobky kupují koneční spotřebitelé pro vlastní spotřebu klasifikace podle nákupních zvyklostí spotřebitelů II. průmyslové výrobky určené pro další zpracování anebo pro další podnikání

PRODUKT: spotřební výrobky výrobky denní potřeby běžné impulsivní nepředvídané situace nákupní výrobky homogenní heterogenní zvláštní výrobky neviděné výrobky nově neviděné pravidelně neviděné

PRODUKT: průmyslové výrobky instalace doplňky suroviny komponenty odborné služby pomocný a provozní materiál

CHARAKTERISTIKY SLUŽEB služby I. Nehmotná povaha II. Nedělitelnost IV. Pomíjivost služeb III. Rozmanitost kvality

KONTINUUM HMOTNÝCH A NEHMOTNÝCH ASPEKTŮ VÝROBKŮ A SLUŽEB 5 kategorií nabídek: čistě hmotné zboží – s výrobkem nejsou spojeny žádné služby zboží doprovázené službou hybridní nabídka – stejná míra zboží i služeb v nabídce služba doprovázená drobným zbožím čistá služba

CENA / PRICE míra hodnoty výrobku / služby množství peněz vynaložených na zakoupení výrobku / služby částka, za kterou jsou výrobek / služba nabízeny na trhu jediná část marketingového mixu, která přináší peníze …cena je vyjádřením hodnoty pro spotřebitele, tj. sumy, kterou vynakládá, výměnou za užitek, který získá díky zakoupenému výrobku / službě…

CENA: Faktory tvorby ceny stanovení ceny marketingové cíle marketingový mix náklady firemní politika trh, poptávka náklady, ceny a nabídka konkurence ostatní

CENA: METODY TVORBY CEN I. Nákladově orientovaná tvorba cen II. Hodnotově orientovaná tvorba cen III. Stanovení cen podle konkurence

CENA: Nákladově orientované metody tvorby cen 1) stanovení cen přirážkou připočtení ziskové přirážky (marže) k nákladům na jednotku výroby 2) analýza bodu zvratu stanovení ceny tak, aby pokryla výrobní a marketingové náklady

CENA: Hodnotově orientované metody tvorby cen = cena je stanovena na základě hodnoty vnímané spotřebiteli 1) stanovení cen podle vnímané hodnoty stanovení přijatelné ceny za kvalitní nabídku = základem tvorby ceny je hodnota vnímaná zákazníkem a nikoliv náklady prodávajícího produkt náklady cena hodnota zákazníci nákladově orientovaná cenová tvorba zákazníci hodnotově orientovaná cenová tvorba

CENA: Stanovení cen podle konkurence cena stanovená podle konkurence nikoliv podle nákladů firmy nebo poptávky – ceny kopírují ceny obdobných konkurenčních výrobků firmy nemají kontrolu nad svými příjmy, přesto je tato metoda velmi populární

CENA: Strategie přizpůsobování cen snížení cen jako odměna zákazníkům za včasnou platbou nebo podporu výrobků Typy: sleva za včasný nákup množstevní sleva funkční sleva sezónní sleva sleva při koupi na protiúčet 1. Slevy a náhrady

CENA: Strategie přizpůsobování cen Prodej stejného výrobku / služby za různé ceny, i v případě, že náklady na jejich výrobu jsou stejně vysoké Typy: cena pro zákaznický segment – různí zákazníci platí různé ceny (např. dle věku, muzea) cena podle místa – různé ceny pro různá místa (divadlo) ceny podle období – např. telefonní operátoři 2. Segmentované ceny

CENA: Strategie přizpůsobování cen využití psychologických aspektů, nejen ekonomické faktory – vnímání kvality prostřednictvím ceny 3. Psychologické ceny dočasné ceny produktů stanovené pod běžnou cenou, dokonce i pod úrovní nákladů s cílem krátkodobě zvýšit objem prodeje 4. Propagační ceny

DISTRIBUCE / PLACE distribuční cesta = množina nezávislých organizací, které se podílejí na procesu zajištění dostupnosti výrobku nebo služby pro zákazníka úroveň distribuční cesty = počet prostředníků, kteří vyvíjejí aktivity s cílem dopravit výrobky co nejdříve ke kupujícímu přímá distribuční cesta = distribuční systém bez jakýchkoli prostředníků nepřímá distribuční cesta = distribuční systém zahrnující jednoho nebo více prostředníků

Přímé distribuční cesty DISTRIBUCE / PLACE = cesta od výrobce ke spotřebiteli Přímé distribuční cesty výrobce spotřebitel výrobce spotřebitel MO VO prostředník

Exkluzivní (výhradní) DISTRIBUCE: Typy Intenzivní u výrobků běžné spotřeby snaha umístit výrobky do maximálně možného počtu obchodů – výrobky kdykoli a kdekoli Výběrová (selektivní) zboží je nabízeno jen v omezeném počtu prodejních míst, jímž je ze strany prodejce věnována zvýšená pozornost Exkluzivní (výhradní) u výrobků luxusního charakteru výrobce dává omezenému počtu prostředníků exkluzivitu distribuovat výrobky v určité oblasti

PROPAGACE/ PROMOTION marketingový komunikační mix (propagační mix) = soubor nástrojů složený z reklamy, osobního prodeje, podpory prodeje a public relations, který firma využívá pro přesvědčivou komunikaci se zákazníky a splnění marketingových cílů předávání informací mezi prodejcem a potenciálním zákazníkem propagace se snaží o stimulaci nákupního procesu (rozpoznání problému – hledání informací – hodnocení alternativ – rozhodnutí o koupi – hodnocení po nákupu)

PROPAGACE: REKLAMA VÝHODY schopna ovlivnit vysoký počet geograficky rozptýlených zákazníků s nízkými náklady na 1 kontakt rozsáhlá reklama vypovídá také něco pozitivního o velikosti a úspěšnosti prodejce důmyslné využití vizuálních prvků, tisku, zvuku a barev NEVÝHODY je neosobní, jednosměrná, nedokáže přinutit k pozornosti a reakci finančně náročná Jakákoli forma neosobní placené prezentace a podpory prodeje výrobků, služeb či myšlenek určitého subjektu

PROPAGACE: OSOBNÍ PRODEJ Osobní prezentace nabídky, jejímž cílem je prodej výrobku nebo služby a vytvoření dobrého vztahu se zákazníkem VÝHODY interakce mezi dvěma lidmi, možnost zohlednění potřeb zákazníka možnost vytvořit dlouhodobé obchodní vztahy NEVÝHODY nákladné dlouhodobá záležitost

PROPAGACE: PODPORA PRODEJE Krátkodobé pobídky sloužící k podpoře nákupu nebo prodeji výrobku / služby. Přístup, při kterém je zákazníkovi dán určitý motiv k okamžitému nákupu (soutěže, vzorky, dárky) VÝHODY přitahuje pozornost nabízí silné stimuly k nákupu NEVÝHODY krátkodobé účinky

PROPAGACE: PUBLIC RELATIONS = VZTAHY S VEŘEJNOSTÍ: Snahy o budování pozitivních vztahů veřejnosti k dané firmě, vytváření dobrého institucionálního image a snahu o minimalizaci následků nepříznivých událostí, popřípadě omluv, které se o firmě šíří. VÝHODY autentické: novinové články, sponzorství či akce připadají zákazníkům reálnější a věrohodnější než reklama zasáhne i spotřebitele vyhýbající se reklamám NEVÝHODY často podceňované

DALŠÍ „P“: LIDÉ / PEOPLE vlastnosti všech účastníků marketingového procesu, které působí na zákazníky lidé vlídnost dovednosti znalosti prospěšnost reprezentativnost zdvořilost přístupnost

DALŠÍ „P“: PROCES / PROCESS složky, které ovlivňují dobu a způsob obsluhy zákazníka

DALŠÍ „P“: PREZENTACE prostory v okolí podniku propagační materiály úroveň prodejních a reprezentačních prostor firmy prezentace stav budov a prostorů podniku prostory v okolí podniku propagační materiály automobily

DĚKUJI ZA POZORNOST Zdroj: KOTLER, P., ARMSTRONG, G. Marketing. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0513-3