Sociokulturní dovednosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Komise pro mezinárodní spolupráci a orální dějiny při MÚ Praha-Vinoř připravuje II. MEZINÁRODNÍ PŘÍMĚSTSKÝ TÁBOR NA DVOŘE RUDOLFA II.
Cizinecká legie …. V žoldu nebo pro slávu královny? Připravil:
ČLOVĚK A JEHO SVĚT ORIENTACE V ČASE Jana Štadlerová ZŠ Věšín.
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Komunikace Společenská kultura
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Hodiny a režim dne pro první třídu.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
TÝMOVÁ SBOROVNA LEKTOŘI: Mgr. Tomáš Habart, Mgr. Adéla Lábusová
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
NABÍDKA PARTNERSTVÍ NA SLAVNOSTNÍM VEČERU S VYHLÁŠENÍM VÝSLEDKŮ 7. ROČNÍKU ANKETY BRNO TOP června
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Osobnostní a sociální výchova
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Digitalizace výuky Příjemce
NÁRODNÍ JAZYK jazyk, který používají příslušníci jednoho národa
Jana Bischofová Milan Hrdlička
SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ MINIMUM pro azylanty a osoby požívající doplňkové ochrany Pavel Pořízek.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL Psané útvary.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Yeovil NEJMENŠÍ FOTBALOVÉ MĚSTO V BRITÁNII. Yeovil MĚSTO Malé, hezké město jihovýchodně od Londýna Malé, hezké město jihovýchodně od Londýna Městečko.
Komunitní a otevřená škola
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Interkulturní psychologie
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Komunitní tlumočník vs. kulturní mediátor
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Agrese a agresivita.
Kultura a marketing v EU
Podnikání a kulturní odlišnosti Úvodní seminář podzim 2008 Boris Janča
Kultura a marketing v EU. „Nebe je tam,kde kuchaři jsou Francouzi, mechanici jsou Němci, policajti jsou Angličané, milovníci jsou Italové a všechno je.
N ÁRODNOSTNÍ MENŠINY NA ÚZEMÍ Č ESKÉ REPUBLIKY Jana Hřebíčková 4.B.
7/ Etiketa v diplomacii I. Etiketa v diplomacii – prokazování úcty, … Guth-Jarkovský: „Zdvořilost a dobrý mrav žádá, abychom se k neznámým chovali vždy.
Jeden svět na školách: Gruzie Jan Činčera, Jan Skalík, Bohuslav Binka Masarykova univerzita Brno Katedra environmentálních studií Člověk v tísni (CZ, GE)
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Podpora méně frekventovaných jazyků SŠ Mgr. Lucie Pospíšilová.
Společenské chování Společenské chováníOB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl - psané útvary Název sady:Funkční styly pro 2. ročník,
1 Základní škola Ostrava, Kounicova 2, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – III/2 – CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu - Moderní.
Pravidla chování, právo a morálka
Lenka Herčíková,
  Název: VY_32_INOVACE_EV_8A_4M Škola: Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor: Mgr. Jolana Lásková Ročník: 8. Tematický.
Sociologie pro SPP/SPR
Sociální skupiny a role
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VÝŽIVA A ZDRAVÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
SOCIÁLNÍ BYDLENÍ V ARMÁDĚ SPÁSY - a co dál?
Pracovní výchova - dívky 9.tř. Prezentace č.19
Studenti, vítejte! Jméno učitele.
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Rodičovství biologické a pěstounské
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Lidé kolem nás TÉMA: Zásady.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Transkript prezentace:

Sociokulturní dovednosti Pavlína Vališová 16.11.2012 Sociokulturní dovednosti

Interkulturní komunikace „Každou hodinu japonštiny jsem se na něco ptala. Byla jsem jediná, takže učitel musel neustále odpovídat na moje dotazy. Až se jednou naštval a začal křičet, že to se přece nedělá a ať už se neptám a jenom poslouchám.“ Volná citace dle knihy Amélie Northomb: Ani Adam, ani Eva (o Belgičance žijící v Japonsku)

Heterogenní skupina při výuce v multikulturní třídě (heterogenní skupina), se vyskytuje nejen diverzita jazyková, ale i kulturní - žáci pochází z různých sociokultuních prostředí důležitá je tzv. interkulturní citlivost neznamená to ale, že bychom měli znát zvyky a chování lidí různého původu, ale všeobecné povědomí o tom, že veškeré naše chování je hluboce a často nevědomky kulturně podmíněno reakce lidí z jiného prostředí, které na první podhled můžou vypadat jako nespolupracující, nepřátelské nebo dokonce neslušné, jsou dány pouze odlišnou výchovou a kulturním zázemím

Interkulturní rozdíly Nizozemský antropolog Geert Hofstede http://www.geert-hofstede.com charakterizoval veškeré interkulturní rozdíly na základě celosvětového výzkumu (Culture's Consequences, 1980) pět univerzálních kulturních dimenzí, kterými lze charakterizovat národní, regionální, komunitní, organizační či třídní kultury jeho klasifikaci můžeme použít jako i pro charakteristiku skupiny ve střídě kulturní původ pouze zvyšuje pravděpodobnost sklonu k určitému jednání, ale nelze z něj odvozovat povahu konkrétních osob – tím bychom jen podpořili interkulturní předsudky a stereotypy!

5 kulturních dimenzí dle Hofsteda Vzdálenost moci měří míru nerovnosti, která je v dané společnosti očekávána, akceptována a upřednostňována Individualismus – kolektivismus rozdíl, do jaké míry je člověk svébytný jedinec a součástí skupiny Maskulinita – feminita preference průbojnosti a skromnosti Vyhýbání se nejistotě index popisuje, do jaké míry společnost toleruje nepřesnost, neurčitost, nejistotu ve vztahu k budoucnosti Orientace na budoucnost hospodárnost a vytrvalost (Long-term Orientation), tradice a sociálné závazky (Short-term Orientation)

Česká republika nízká vzdálenost moci individualismus maskulinita vysoká hodnota nejistoty

Možné problémy v multikulturní třídě studenti neodpovídají nebo odpovídají za někoho, popř. sborově tykání učiteli, vulgarismy, zdvořilost studenti odmítají komunikovat (muž a žena) chrchlání, kašlání, smrkání, popotahování ad. zvuky různé styly výuky studenti nerozumějí (říkají „ano“, i když nerozumí)

Sociokulturní dovednosti pro češtinu základní info o ČR pozdravy a představování neverbální komunikace telefonování a dopisování vnímání času a denní režim rodina a návštěva stravování a restaurace

Základní info o ČR geografie ČR – poloha, sousední státy, hlavní město, rozdělení na kraje státní vlajka, politické zřízení, členství v mezinárodních organizacích povrch ČR – hory, řeky, roční období, počasí česká měna čeština a slovanské jazyky česká historie, významné osobnosti, státní svátky

Pozdravy a představování podání ruky, objímání, líbání oslovení a tituly tykání X vykání otázka: Jak se máš/máte? a odpověď (není formální!) poděkování omluva

Neverbální komunikace postoj vzdálenost při komunikaci pohyby očí – oční kontakt X dívání se stranou, do země, „oči v sloup“ pohyby rukou – gestikulace nohou – při sezení vhodná a nevhodná gesta chování na veřejnosti formální X neformální oblečení smích, smrkání, kašlání apod. otevírání dveří

Telefonování a dopisování pravidla telefonování – začátek a ukončení hovoru formální X neformální hovor telefonování v základních krizových situacích pravidla psané komunikace – začátek a ukončení dopisu/emailu soukromá X úřední korespondence pohlednice a přání

Vnímání času a denní režim české vnímání času: ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, noc české hodiny kalendář a státní svátky, prázdniny pracovní doba v ČR úřední hodiny úřadů a otevírací doba obchodů denní režim Čechů, víkend

Rodina a návštěva typy rodiny: malá X velká rodina, neúplná, registrované partnerství význam rodiny pro společnost rozdělení rolí v rodině očekávaná X neočekávaná návštěva příchod na návštěvu: Kdy? Kam? (číslo patra) délka návštěvy a přespání dárek zouvání a význam věty „Nezouvejte se!“ jak se zeptat na toaletu tabuizovaná témata při konverzaci

Restaurace a stolování česká tradiční kuchyně – jídlo a pití pití alkoholu muž vstupuje do restaurace první objednání v restauraci oslovení číšníka a žádost o zaplacení spropitné stravování: snídaně, oběd, večeře pravidla stolování: příbor, ubrousek, ruce, párátko přípitek: „Na zdraví!“, ne do kříže odchod z restaurace

Použitá literatura Čemusová, Jana a Barbora Štindlová (2004). Sborník asociace učitelů jako cizího jazyka (AUCČJ) 2003-2004. Praha: Akropolis. Čemusová, Jana a Barbora Štindlová (2006). Sborník asociace učitelů jako cizího jazyka (AUCČJ) 2005-2006. Praha: Akropolis. Bischofová, Jana a Milan Hrdlička (2007) Sociokulturní minimum pro azylanty a osoby požívající doplňkové ochrany. Brno: SOZE. Bischofová, Jana a Milan Hrdlička (2007) Sociokulturní minimum pro azylanty a osoby požívající doplňkové ochrany. Metodika. Brno: SOZE. Hrdlička, Milan a Markéta Slezáková (2007). Nízkoprahové kurzy češtiny pro cizince: Příručka. Praha: AUCČJ, CIC, Člověk v tísni. Interkulturní komunikace I, II. Příručka nejen pro středoškolské pedagory. Člověk v tísni (Varianty), 2005. Dostupné z WWW: http://www.varianty.cz/cdrom/ Průcha, Jan. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. Hofstede, Geert. Hofstede´s Dimensions for National Culture. Dostupné z WWW: http://www.geert-hofstede.com