M ODELOVÁNÍ SYSTÉMU POMOCÍ USE CASE Jan Kožusznik
R EFERENCE Alistair Cockburn: „Use Cases: Jak efektivně modelovat aplikace“, Computer Press, 2005
T ĚLO SCÉNÁŘE Sekvence kroků z nichž každý obsahuje jednu z možnosti: Interakce mezi dvěma aktéry Validace (abychom ochránili účastníka) Interní změna stavu (v zájmu účastníka)
D OPORUČENÍ 1: P OUŽÍVEJTE JEDNODUCHOU MLUVNICKOU FORMU Podmět … sloveso … přímý předmět … předložková fráze. Systém odečte částku od účetního zůstatku.
D OPORUČENÍ 2: U KAZUJTE JASNĚ „ KDO MÁ MÍČ “. V každém kroku má míč (zpráva a data) jeden aktér.
D OPORUČENÍ 3: P IŠTE Z POHLEDU PTAČÍ PERSPEKTIVY Chybou je psát scénář pohledem systému: „Dostat platební kartu a PIN. Odečíst částku od zůstatku účtu.“ Správná forma je: „Zákazník vloží do bankomatu kartu a PIN.“ „Systém odečte částku od zůstatku účtu.“
D OPORUČENÍ 4: U KAZUJTE PROCES V POHYBU VPŘED Pište kroky na úrovni uživatelských cílů Pokud jste na nižší úrovni, tak přechod znamená otázka „Proč“. „Uživatel stiskne klávesu Tab“ -> aby se dostal do pole “adresa“ -> protože musí zadat jméno a adresu před dalším úkonem „Uživatel zadá jméno a adresu“.
D OPORUČENÍ 5 : U KAZUJTE AKTÉRŮV ZÁMĚR, NE ČINNOSTI Chybou je popisovat pohyby v uživatelském rozhranní (toto je úkol návrháře UR). 1. Systém požádá jméno 2. Uživatel zadá jméno 3. Systém požádá o adresu. 4. Uživatel zadá adresu. 5. Uživatel klepne na „OK“. 6. Systém zobrazí profil uživatele Místo toho takto: 1. Uživatel zadá jméno a adresu. 2. Systém zobrazí profil uživatele.
D OPORUČENÍ 6: V LOŽTE PŘIMĚŘENOU MNOŽINU AKCÍ Krok případů užití označme pojmem transakce (Ivar Jacobson): Primární aktér odesílá požadavek s daty systému. Systém ověří požadavek a data Systém změní interní stav. Systém odpovídá žadateli výsledek transakce. Každou část možno psát jako oddělený akční krok.
D OPORUČENÍ 7: „O VĚŘUJTE, NEKONTROLUJTE ZDA.. “ Špatně: Systém kontroluje, zda je heslo správné Pokud je, systém zobrazí dostupné akce uživateli. Korektně: Systém ověří, že heslo je správné. Systém zobrazí dostupné akce pro uživatele.
D OPORUČENÍ 8: V OLITELNÉ UVEDENÉ ČASOVÁNÍ „Kdykoliv mezi kroky 3 a 5 uživatel bude…“ „Jakmile uživatel má …, systém bude…“
D OPORUČENÍ 9: I DIOM : „P ODMÍNĚNÉ OPAKOVÁNÍ KROKŮ X - Y “ Uživatel vybere jeden nebo více produktů. Uživatel prochází katalog produktů, dokud nenajde ten, který chce použít.
D OPORUČENÍ 9: I DIOM : „P ODMÍNĚNÉ OPAKOVÁNÍ KROKŮ X - Y “ 1. Uživatel vybere položky k nákupu a označí je pro nákup. 2. Systém přidá zvolené položky do zákazníkova nákupního vozíku. Zákazník opakuje kroky 1-2, dokud nepotvrdí, že je hotov. 3. Zákazník nakoupí položky z nákupního vozíku.
R OZŠÍŘENÍ USE CASE Alternativní scénáře Začíná podmínkou, která zdůvodňuje existenci scénáře. 5a- PIN byl zadán špatně již 3X: 5a1. Karta se zabaví a uživatel je informován. Případ užití končí. Ošetření všech případů: Alternativní cesty vedoucí k úspěchu. Primární aktér se nechová korektně. Nečinnost primárního aktéra. Výskyt činnosti „systém ověří“. Nesmyslná nebo žádná odpověď pomocného aktéra. Interní chyba vyvíjeného systému. Neočekávaná nebo abnormální chyba. Kritická provozní chyba systému.
D OPORUČENÍ 11: F ORMULUJTE PODMÍNKU TAK, ABY VYJADŘOVALA, CO BYLO DETEKOVÁNO. Pište, co systém detekoval, nikoliv to, co se stalo. Nepište „ Klient zapomněl PIN “.
Z RACIONALIZUJTE SEZNAM ROŠÍŘENÍ Vyřaďte situace, které není třeba ošetřovat. Omezte se na rozšíření která splňují: Systém musí být schopen detekovat podmínku. Systém musí při výskytu podmínky provést příslušné kroky.