© 2004 UTEE FEKT VUT v Brně První pomoc Postup záchranných prací  Zhodnocení příčin úrazu a vyproštění postiženého  Určení rozsahu poranění a poskytnutí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy první pomoci.
Advertisements

Zásady první pomoci při zasažení el.proudem
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
BEZPEČNOSTNÍ PŘEDPISY PŘI PRÁCI NA ELEKTRICKÝCH ZAŘÍZENÍCH .
studijní materiál HS ČR Krušné hory, okrsek Bouřňák MUDr. Machold Petr
ŽIVOT ZACHRAŇUJÍCÍ ÚKONY
Kardio pulmonální resuscitace B.Szücsová sestra specialistka
Základní kardiopulmonální resuscitace
NEODKLADNÁ RESUSCITACE
Základní neodkladná resuscitace
ABLS Základní neodkladná resuscitace dospělých /Adult Basic Life Support (ABLS) pro studenty 3. ročníku před nácvikem Tomáš Janota Koronární jednotka.
První pomoc Úrazy ve škole.
Kardiopulmonální resuscitace I.
První pomoc při zlomeninách
První pomoc při závažných stavech
Jednotný postup při poskytování první pomoci
První pomoc při poranění elektrickým proudem
Algoritmus použití AED
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
První pomoc při úrazu elektřinou
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Úraz elektrickým proudem
ZÁSTAVA DECHU A OBĚHU Definice
Základy první pomoci 7. ročník.
Školení bezpečnosti práce (BOZP)
bezvědomí a resuscitace Guidelines 2005
Laická první pomoc.
Poranění hrudníku K poranění dochází
Autor: MIROSLAV MAJCHER
KPCR Kardiopulmocerebrální resuscitace
Úrazy hlavy, krku, páteře a pánve
Neodkladná resuscitace
Základy první pomoci Galerie.
Školení první pomoci
BEZVĚDOMÍ Definice Neschopnost postiženého jakýmkoli způsobem reagovat na vnější i vnitřní podněty.
8. První pomoc -TEPELNÁ PORANĚNÍ Mgr
2. První pomoc – bezvědomí
Tato studijní opora je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Učíme se.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII -1.1 ZÁSADY BEZPEČNOSTI.
VY_52_INOVACE_05_04_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
KRVÁCENÍ Patří mezi stavy ohrožující život. Náhlá ztráta 2l krve při silném krvácení může vyvolat šok, který ohrožuje život.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo15 Označení materiálu evo15_popaleniny.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_19_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Ochrana před.
První pomoc nejen při úrazech v TV VY_32_INOVACE_03_36.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Co se stalo? Výuková prezentace s využitím dotykového zařízení ročník ZŠ Vypracovala: Lucie Kováčová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo12 Označení materiálu evo12_resuscitace.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
VYSVĚTLIT ŽÁKŮM, CO JE NEODKLADNÁ PRVNÍ POMOC, POPSAT A VYZKOUŠET SI, JAK POSTIŽENÉHO ULOŽIT DO STABILIZOVANÉ POLOHY, JAK PROVÁDĚT NEPŘÍMOU MASÁŽ SRDCE.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ IX 1.POMOC Resuscitace Nepřímá masáž srdce Umělé dýchání Šok Záchrana tonoucího.
RESUSCITACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_19_Péče o zdraví – první pomoc.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.29_Prvni_pomoc_zastava_dechu.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1.1 První pomoc při úrazu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Popularizace technických oborů a řemesel prostřednictvím interaktivní výuky žáků OP vzdělávání.
Záchranná služba Krvácení – Ošetření drobných oděrek První pomoc: Ránu umyjeme, vydezinfikujeme. Vezmeme náplast a oděrku přelepíme.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Obor: Elektrikář Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
VY_32_INOVACE_Maslovsky_ První pomoc při úrazu el.proudem
Tento projekt je spolufinancován z
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Bozp, první pomoc při úrazu elektrickým proudem
VY_52_INOVACE_02_01_ první pomoc
Resuscitace = oživování, kříšení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
KURZ PRVNÍ POMOCI ZŠ Eden.
Základy první pomoci.
Kurz základní resuscitace
Transkript prezentace:

© 2004 UTEE FEKT VUT v Brně První pomoc

Postup záchranných prací  Zhodnocení příčin úrazu a vyproštění postiženého  Určení rozsahu poranění a poskytnutí první pomoci  Přivolání lékařské pomoci  Vyšetření příčin úrazu

Vyproštění postiženého z dosahu proudu  Vypnutí zdroje –nejvhodnější způsob –nebezpečí opětovného automatického zapnutí  Přerušení přívodu elektrického proudu –odborně způsobilý zachránce –izolovaným nástrojem  Vyproštění postiženého –nelze-li vypnout nebo přerušit přívod –hrozí-li následný úraz postiženého –zachránce se nesmí dotknout postiženého  Odsunutí zdroje úrazu –izolovaným nástrojem

Určení rozsahu poranění a poskytnutí první pomoci Je při vědomí ? Dýchá ? Je hmatný tep ? Ano Ne  Další poranění ? –silné krvácení –podezření na poranění páteře –otevřené a kryté zlomeniny –popáleniny

Postižený je při vědomí  Nenecháme jej vstát, chodit, kouřit atp.  Nepodáváme tekutiny  Chráníme jej před podchlazením  Postiženého neopouštíme a opakovaně kontrolujeme stav vědomí (např. oslovením)  Nepřevážíme jej, ale přivoláme odbornou lékařskou pomoc

Postižený je v bezvědomí, dýchá a tep je hmatný  Postiženého nepřemísťujeme, pokud není on či zachránce ohrožen prostředím  Uvolníme oděv kolem krku, hrudníku a pasu  Není-li podezření na zlomeniny končetin či poranění páteře, uvolníme postiženému oděv a uložíme jej do stabilizované polohy stabilizované polohystabilizované polohy

Stabilizovaná poloha  Dýchací cesty musí zůstat volné  Pravidelně kontrolujeme vědomí, dýchání i tep

Postižený je v bezvědomí, nedýchá, tep je hmatný  Postiženého nepřemísťujeme, pokud není on či zachránce ohrožen prostředím  Neprodleně zahájíme umělé dýchání umělé dýcháníumělé dýchání  Při zčásti zachovalém dýchání prohlubujeme vdech synchronně se spontánními nádechy postiženého  Nezdržujeme se ošetřováním zranění neohrožujících život

Umělé dýchání z plic do plic  Postiženého uložíme rovně na záda  Odstraníme překážky v dutině ústní  Hlavu postiženého zakloníme  Zkontrolujeme spontánní dýchání

Umělé dýchání z plic do plic (pokračování)  Jednou rukou uzavřeme nosní průchod zároveň udržujeme záklon hlavy  Nadechneme se a vdechujeme plynule do úst postiženého  Oddálíme hlavu a pozorujeme pokles hrudníku  Znovu se nadechneme a postup opakujeme 10 až 12× za minutu (u dětí rychleji a menší objem vzduchu)

Náhradní metody umělého dýchání  Nelze-li postiženému otevřít ústa, dýcháme z úst do nosu  U malých dětí dýcháme do úst a nosu zároveň  Pokud nelze dýchat z plic do plic, můžeme použít např. metodu Silvestra-Brosche

Postižený je v bezvědomí, nedýchá a nemá hmatný tep  Postiženého nepřemísťujeme, pokud není on či zachránce ohrožen prostředím  Neprodleně zahájíme kardiopulmonální resuscitaci (nepřímou masáž srdce spojenou s umělým dýcháním) kardiopulmonální resuscitaci kardiopulmonální resuscitaci  Nezdržujeme se ošetřováním zranění neohrožujících život

Nepřímá srdeční masáž  Postiženého uložíme rovně na záda a obnažíme mu hrudník  Odstraníme překážky v dutině ústní  Hlavu postiženého zakloníme a provedeme dva vdechy z plic do plic  S oběma rukama nataženýma plynule stlačujeme asi 80× za minutu hrudní kost do hloubky 4 až 5 cm  U dětí se hloubka stlačení snižuje na 3 až 4 cm

Nepřímá srdeční masáž (pokračování)  1 zachránce –2 vdechy z plic do plic –15× stlačení hrudi (frekvencí 80 stlačení za minutu) –Pokračuje dvěma vdechy  2 zachránci –1. zachránce provádí masáž srdce (frekvencí 80 stlačení za minutu) –2. zachránce provádí umělé dýchání (jeden vdech po 5 stlačeních)

Další úkony při první pomoci  Při resuscitaci se věnujeme výhradně masáži srdce a umělému dýchání!  Funguje-li srdce, je třeba ošetřit silná krvácení –tlakovým obvazem –zaškrcovadlem  Popáleniny kryjeme rouškou nebo čistou textilií  Menší krvácení kryjeme sterilním obvazem  Zlomeniny ponecháme nejlépe k ošetření odborné lékařské pomoci

Protišoková opatření  Ticho –uklidňujeme postiženého –zajistíme klid okolí  Teplo –termoizolační podložka –přikrývka  Tekutiny –nesmí se podávat –postiženému vlhčíme rty  Tišení bolesti –ošetřením poranění –fixací zraněných částí  Transport –jen v nezbytných případech (ohrožení okolím) –přenecháme na odborné pomoci

Přivolání odborné pomoci  Zpráva má obsahovat  Druh úrazu  Stav postiženého –při vědomí nebo v bezvědomí –dýchá – dýchá nedostatečně – nedýchá –tep hmatný nebo nehmatný –další poranění  Poskytnutá pomoc  Místo a čas nehody  Zvláštnosti terénu –příjezdové cesty –možnost přistání vrtulníku …

Vyšetření příčin úrazu  Vyšetření má být bezodkladné  Určí se příčina úrazu –selhání lidského faktoru –technická závada –nesprávná organizace práce  Provedou se nápravná opatření  Zařízení se uvede opět v činnost

Konec