Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu Orbis pictus 21. století
Rozebíratelné a nerozebíratelné spojení materiálů OB21-OP-EL-OD-JEŘ-U-1-011 Ondřej Jeřábek
Rozebíratelné a nerozebíratelné spojení materiálů
Spojení pomocí lisovaných spojů Rozebíratelné spoje Spojení pomocí závitů Spojení pomocí kolíků Spojení pomocí čepů Spojení pomocí kuželů Spojení pomocí lisovaných spojů
Spojení pomocí závitů Spojovací prvek Druhy závitů Značení závitů Stoupání závitů
Spojovací prvek Spojovacím prvkem jsou matice a šrouby
Druhy závitů Vnitřní Vnější Pravý Levý Metrický Lichoběžníkový Trubkový Oblý Withwortův
Vnitřní závit Závit je vytvořen uvnitř matice Vyrábí se pomocí závitníků
Závitníky Sadové Maticový
Sadový závitník
Maticový závitník
Vnější závit Příkladem použití vnějšího závitu je např. šroub Závit je vytvořen na povrchu šroubu Vnější závit se vyrábí pomocí závitového očka nebo závitové hlavy
Závitové očko
Závitová hlava
Pravý závit U pravého závitu stoupají závity směrem doprava – držíme-li šroub svisle
Levý závit U levého závitu stoupají závity směrem doleva – držíme-li šroub svisle
Metrický závit Nejčastěji používaný závit pro šroubová spojení Používá se u běžných šroubů a matic
Lichoběžníkový závit Používá se u posuvných mechanismů Může přenášet velké síly Používá se např. u svěráků
Trubkový závit Rozlišujeme trubkový vnější, vnitřní závit a trubkový vnější kuželový závit Kuželovitost je v poměru 1:16 Používají se téměř výhradně pro spojování potrubí
Oblý závit Oblý tvar závitu má výhodu, že není citlivý na znečištění a poškození Používá se např. jako spojovací šrouby železničních vozů
Značení závitů Značení trubkových závitů Značení metrických závitů Značení lichoběžníkových závitů Značení oblých závitů
Značení metrických závitů M 30 x 1 M….metrický závit 30 …průměr závitu v mm 1….stoupání závitů
Značení trubkových závitů G1 G……trubkový závit 1…….průměr závitu v palcích 1 palec = 25,4 mm
Značení lichoběžníkových závitů Tr 40x7 S 48x8 Tr…..lichoběžníkový rovnoramenný závit S…...lichoběžníkový nerovnoramenný závit 40,48…..průměr závitu v mm 7,8…….stoupání závitu
Značení oblých závitů Rd 40 Rd…..oblý závit 40…..průměr oblého závitu
Stoupání závitů Vyjadřuje o jakou délku se šroub posune během jedné otáčky Závity s úhlem stoupání do 15° jsou samosvorné Úhel stoupání vypočítáme d – průměr závitu
Spojování pomocí kolíků Spojovací prvek Druhy kolíků Použití kolíků
Spojovací prvek Jako spojovací prvek se používají různé druhy kolíků
Druhy kolíků kolíků Liší se podle způsobu zakončení: Kuželové Válcový Spojovací Rýhované Pružné (pružná pouzdra)
Kuželový kolík
Válcový kolík
Spojovací kolík
Pružný kolík
Rýhovaný kolík
Použití kolíků Zajištění součástí proti posunutí, Spojení hřídele s pákou
Spojení pomocí čepů Spojovací prvek Druhy čepů Použití čepů
Spojovací prvek Spojovacím prvkem jsou čepy
Druhy čepů S hlavou Bez hlavy
Použití čepů Pro hybná spojení Kloubová spojení Upevnění kladek
Spojení pomocí kuželů Spojovací prvek Druhy kuželů
Spojovací prvek Spojovacím prvkem jsou kužel a kuželová díra Princip spočívá v samosvornosti a tření stykových ploch
Druhy kuželů Štíhlé kužele – kuželovitost např. 1:20 – vyznačují se samosvorností Strmé kužele – kuželovitost např. 1:5 – samosvornost je velmi malá, dají se využít ke středění součástí
Zhotovení lisovaného spoje Lisované spoje Spojovací prvek Zhotovení lisovaného spoje
Spojovací prvek Spojovacím prvkem je přesná díra a hřídel Mezi dírou a hřídelí musí být vzájemné uložení s přesahem Princip sočívá ve vytvoření tlaku mezi stykovými plochami a tím vzniku třecích sil
Zhotovení lisovaného spoje Při montáži musí být průměr díry větší než průměr hřídele Toho se dosáhne zahřátím díry pomocí hořáku nebo ochlazením kužele pomocí kapalného dusíku
Spojení pomocí klínů Spojovací prvek Druhy klínů Použití klínů
Spojovací prvek Spojovacím prvkem je klín
Druhy klínů S nosem – používá se pro usnadnění demontáže, tam kde klín nejde vyrazit Ploský - hřídel je pouze zploštěna, může přenášet jen malé kroutící momenty Tangenciální – používá se tehdy, pokud se přenášejí velké kroutící momenty při proměnlivých otáčkách Drážkový – je zasazen v drážce, pokud je bočně namáhán může přenášet velké kroutící momenty Třecí – drážka je v náboji, křídel je válcovitá, může přenášet jen malé kroutící momenty
Použití klínů Např. spojení náboje s hřídelí Spoj je zajištěn proti axiálnímu posunutí a může přenášet menší či větší točivé momenty
Spojení pomocí per Spojovací prvek Druhy per Použití per
Spojovací prvek Spojovacím prvkem je pero
Druhy per Posuvná pera – jsou to pera s většími délkami, aby bylo možno posouvat náboj na hřídeli Woodruffovo pero
Použití per Spoje hřídele s nábojem pomocí per slouží pouze k přenosu točivých momentů a bočních sil Nejsou vhodné tam kde se často mění smysl točivého momentu
Nerozebíratelné spoje Nýtování Lepení Pájení
Nýtování Nýty spojují nerozebíratelně součásti. Pěchováním dříku a závěrné hlavy se vyrábí nerozebíratelný a pevný spoj Druhy nýtů Základy nýtování Postup při nýtování
Druhy nýtů Podle materiálu: hliníkové, ocelové, slitiny mědi a zinku, plastické hmoty Podle tvaru: s půlkulatou hlavou, bez hlavy, se zápustnou hlavou
Základy nýtování Druhy nýtování: přeplátováním, pomocí stykových desek, které jsou přeplátovány jednou nebo dvěma deskami Přídavek nýtu – výška nýtu se volí podle tloušťky materiálu = tloušťka materiálu + přídavek na rozklepání Výpočet přídavku – 1,6xd (d-průměr nýtu) Nýt se zápustnou hlavou 1xd
Postup při nýtování Nástroje: Vrták – slouží k vyvrtání díry pro nýt Přítužník – slouží ke stažení spojovaných plechů Podpěrný hlavičkář – svým tvarem zabraňuje deformaci hlavy nýtu Hlavičkář – slouží k vytvarování hlavy nýtu Kladivo – zdroj síly pro deformaci dříku nýtu
Je spojování stejných nebo různých materiálů pomocí lepidla Lepení Je spojování stejných nebo různých materiálů pomocí lepidla Druhy lepidel Postup lepení
Druhy lepidel Lepidla tuhnoucí za studena – vytvrdnou díky chemické reakci při pokojové teplotě. Doba vytvrzení je několik sekund až několik dní. Lepidla tuhnou při tlaku nebo bez tlaku Lepidla tuhnoucí za tepla – vytvrdnou po zahřátína teplotu 150°C až 250°C. Doba vytvrdnutí je několik sekund až dní. Lepidla tuhnou při tlaku nebo bez tlaku Jednosložková lepidla – Lepidla jsou smíchaná s ředidlem. K vytvrzení dochází až po odpaření ředidla Dvousložková lepidla – lepidlo vzniká po smíchání dvou složek (lepidla a tužidla). Reakce je rychlá
Postup lepení Stykové plochy musí být mechanicky i chemicky očištěny a zdrsněny U drsných povrchů se lepidla nanáší oboustranně a u hladkých jednostranně Tlušťka lepící vrstvy je 25 -100 μm Lepený spoj je citlivý na namáhání tahem a odlupování
Příprava pájeného spoje Druhy pájení
Withwortův závit
Příprava pájeného spoje Pájky drží jen na kovově čistém povrchu Čištění se používají pilníky, kartáče atd. Pozinkované plechy se před pájením upravují mořením Na pevnost má největší vliv co nejmenší spára mezi pájenými místy Před nanesením pájky musí být součásti zahřáty na teplotu tavení pájky a musí být na této teplotě udržovány Napájené místo se nanese tavidlo - pájecí voda, borax atd. Tavidlo zabraňuje přístupu vzduchu k pájenému spoji a odstraňují zbytky nečistot Nanesení pájky – pájka je do spoje vtahována kapilárním efektem Po dokončení pájení je nutné pájený spoj očistit
Druhy pájení Měkké pájení Tvrdé pájení
Měkké pájení Pájecí teplota: do 500°C Pájka: Např. slitina 20% cínu a olova Např. slitina 60% cínu a olova Speciální pájky např. SnAg (5% Ag)
Tvrdé pájení Pájecí teplota: nad 500°C Pájka: Slitiny mědi – pájení materiálů z oceli a niklu Slitiny s obsahem stříbra do 20% - pájení mědi Slitiny s obsahem stříbra nad 20% - pájení slinutých karbidů
Literatura: Čupera, Štěrba,:Autoelektronika - Elektro.syst.ve vozidlech,jejich propojení,diagnostika,zákl.nast. ISBN 978-80-251-2414-7 Jan Zdeněk, Ždánský Bronislav - AUTOMOBILY 1 – PODVOZKY ISBN 9788087143032 Jan Zdeněk, Ždánský Bronislav - AUTOMOBILY 4 – PŘÍSLUŠENSTVÍ ISBN 9788087143087