Ekonomická gramotnost Bankovní hádanka. Předpokládejme, že veškeré bankovní a obchodní transakce v následující hádance proběhnou během jednoho měsíce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Využití ICT technologií pro posílení ekonomické a finanční gramotnosti
Advertisements

1. cvičení úrokování.
Složené úrokování.
Finanční matematika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_14_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
 Využití  Bankovní účty  Příklady běžného účtu v domácnosti  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Nástroje finančního trhu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_17_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_17_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Ekonomická gramotnost Hypotéky a spotřebitelské úvěry.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_07_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_02_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ing. Lucie Kratochvílová
Finanční účty lze rozdělit do těchto skupin: a) aktivní Pokladna Ceniny Bankovní účty Majetkové cenné papíry k obchodování.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_03_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Příklady (část 1.) Kolik budu mít v bance po 4 letech, jestliže dnes vložím 500 tis. Kč při roční úrokové míře 5 %? Kolik budu mít v bance jestliže bude.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Výpočet úroku. Paní Nováková si na dobu 9 měsíců uložila do banky Kč na termínovaný vklad při úrokové míře 4,5% p.a.  A) vypočítej, kolik Kč úroku.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_18_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_01_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_11_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_11_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_09_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_14_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_08_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
VY_62_INOVACE_02_11 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_11 Zpracoval:Ing.
VY_62_INOVACE_05_FINANCE Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
VY_62_INOVACE_01_FINANCE Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_20_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Příklady OPH P9 – P10 Změna a zánik závazků. Náhrada škody.
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Úrok Početní příklady. Osnova výkladu 1.Jednoduchý úrok 2.Složený úrok.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorŠárka.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 3 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: únor 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Úvěry, splátky, pojištění
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Půjčky.
Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR. Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Úvěr Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lucie Barillová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
POHYB PENĚZ 1-3% 7-15% 7-15% DANĚ BANKA POJIŠŤOVNA PRŮMYSL KLIENT
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
Transkript prezentace:

Ekonomická gramotnost Bankovní hádanka

Předpokládejme, že veškeré bankovní a obchodní transakce v následující hádance proběhnou během jednoho měsíce.

BANKAJméno Vklad (Kč) Dluh + úrok (Kč) Účty v bance 0 Kč Ve městě stojí banka s prázdným bankovním trezorem. Nikdo nemá v bance založený žádný účet.

BANKA pan Novákpan Dvořákpan Novotný 0 Kč Ve městě žijí 4 spořádaní občané. Jsou to páni Novák, Dvořák, Novotný a pan Vaněk. pan VaněkJméno Vklad (Kč) Dluh + úrok (Kč) Účty v bance Kč Pan Novák má doma pod kobercem milion Kč a na dvorku auto. Pan Novotný má chatu.

BANKA pan Novákpan Dvořákpan Novotný 0 Kč Protože pan Novák zakopává o peníze pod kobercem, rozhodne se dát je do banky. V trezoru přibude Kč, a na účtu pana Nováka rovněž. pan VaněkJméno Vklad (Kč) Dluh + úrok (Kč) Účty v bance Kč pan Novák Kč

BANKA pan Novákpan Dvořákpan Novotný Pan Dvořák chce koupit od pana Novotného chatu a půjčí si od banky ,- Kč. Pro banku to není problém, má jich v trezoru dostatek. pan VaněkJméno Vklad (Kč) Dluh + úrok (Kč) Účty v bance Kč pan Novák Kč Kč Kč Pan Dvořák dluží bance vypůjčené peníze. Bude splácet 10 let s 5% úrokem. Celkový úrok je ,- Kč. pan Dvořák Kč

BANKA pan Novákpan Dvořákpan Novotný Pan Dvořák kupuje chatu. Pan Novotný dostane peníze a uloží si je do banky. Má na účtu ,-Kč. pan VaněkJméno Vklad (Kč) Dluh + úrok (Kč) Účty v bance pan Novák Kč Kč Kč pan Dvořák Kč Kč pan Novotný Kč

BANKA pan Novákpan Dvořákpan Novotný Pan Vaněk chce koupit auto od pana Nováka, ale musí si půjčit od banky ,-Kč, splácet bude 3 roky s úrokem 10%, který vyjde na ,-Kč. pan VaněkJméno Vklad (Kč) Dluh + úrok (Kč) Účty v bance pan Novák Kč pan Dvořák Kč pan Novotný Kč Kč pan Vaněk

BANKA pan Novákpan Dvořákpan Novotný Nyní proběhne prodej auta. Pan Vaněk kupuje auto. Pan Novák dostane za auto ,-Kč a nechá si je doma. pan VaněkJméno Vklad (Kč) Dluh + úrok (Kč) Účty v bance pan Novák Kč pan Dvořák Kč pan Novotný Kč pan Vaněk Kč 0 Kč

Nyní si pojďme podrobně prohlédnout vzniklou situaci. A položit několik otázek.

BANKA pan Novákpan Dvořákpan Novotný Otázka č. 1 Pan Novák a pan Novotný si myslí, že mají svoje peníze bezpečně v trezoru. Co když si je půjdou v jeden den všechny vybrat? pan VaněkJméno Vklad (Kč) Dluh + úrok (Kč) Účty v bance pan Novák pan Dvořák Kč pan Novotný Kč pan Vaněk Kč = Kč ??? 0 Kč

BANKA pan Novákpan Dvořákpan Novotný Otázka č. 2 Kde leží skutečně existující bankovky? Kolik peněz bylo v tento moment bankou virtuálně vytvořeno? pan VaněkJméno Vklad (Kč) Dluh + úrok (Kč) Účty v bance pan Novák pan Dvořák Kč pan Novotný Kč pan Vaněk Kč 0 Kč ZDE LEŽÍ SKUTEČNĚ EXISTUJÍCÍ BANKOVKY

BANKA pan Novákpan Dvořákpan Novotný Otázka č. 3 Jaký je celkový úrok, který obdrží banka z těchto transakcí? pan VaněkJméno Vklad (Kč) Dluh + úrok (Kč) Účty v bance pan Novák pan Dvořák Kč pan Novotný Kč pan Vaněk Kč = Kč 0 Kč

BANKA pan Novákpan Dvořákpan Novotný Otázka č. 4 Jak by vypadala situace po deseti letech, pokud by všichni zaplatili své dluhy a nikdo si nevybral z banky své peníze? pan VaněkJméno Vklad (Kč) Dluh + úrok (Kč) Účty v bance pan Novák pan Dvořák Kč pan Novotný Kč pan Vaněk Kč 0 Kč Kč Kč v trezoru leží = Kč vyplatit může = Kč

BANKA pan Novákpan Dvořákpan Novotný Otázka č. 5 Jaké nese banka riziko, když pan Dvořák a Vaněk nebudou moci splácet své půjčky? Banka jim majetek zabaví! pan VaněkJméno Vklad (Kč) Dluh + úrok (Kč) Účty v bance pan Novák pan Dvořák pan Novotný Kč pan Vaněk Kč 0 Kč Už jsi někdy slyšel, že by banka nabídla svým klientům zabavené auto nebo chatu místo vkladů, které není schopna vyplatit? Kč

Vytváření fiktivních peněz v ekonomice se odborně nazývá multiplikace peněz. Multiplikované peníze reálně neexistují. Jsou to jen čísla na počítačích.

Většina peněz v oběhu existuje jen virtuálně, jinak řečeno bezhotovostně. Pokud by šli všichni lidé v jeden den do bank vybrat svoje peníze, nebyly by jim vyplaceny. Proto by při celoplošném krachu bank lidé peníze nikdy nedostali.

Nyní zkus podle vlastních úvah zhodnotit, jak moc jsou tvoje peníze v bance v bezpečí.

KONEC Děkujeme za pozornost Obrázek: