Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2040.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.15 Anotace: Prezentace se zaměřuje na divadlo a film, porovnává jejich funkci, vysvětluje jednotlivé pojmy, uvádí základní filmové.
Světoví hudební skladatelé
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Baroko - vznik a vývoj opery
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Co je to divadlo, kde se hraje, zpívá a tančí?
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_854_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Divadelní inscenace jako kolektivní dílo I Dramatická výchova a umění Obr. 1.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Prostředí počítače Složky Soubory. Prostředí počítače Složky Soubory.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_11 Tematická.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_860_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Konference IAML v dalších letech 2009 Netherlands, Amsterdam, 5-10 JulyNetherlands, Amsterdam, 5-10 July 2010 Russia, Moscow 2011 Ireland, Dublin,
Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Richard Wagner –
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
ICT – 2 – 3 – 21 HV - Bedřich Smetana
ICT – 2 – 3 – 34 HV J.Suchý a J.Šlitr
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
HUDBA V BAROKU.
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_06 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_19_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Balet Základní škola Libina, příspěvková organizace,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
BAROKO KLASICISMUS ROMANTISMUS
Opera Obr. 01 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Makovičková.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Antonín Dvořák dílo.
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Opera AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_09_HV6_Skála
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA
Dějiny hudby a její osobnosti
Transkript prezentace:

Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

OPERA

U všech národů světa, ve všech společenských kruzích všech dob docházelo k situacím, které vzbuzovaly pozornost. Ty se pak vyprávěly dál a dál. A formy vyprávění byly různé – od těch nejprostších až po hodně barvité a složité. Od antických dob můžeme sledovat rozvoj divadla, které se stále zdokonalovalo. A na vrcholu stojí právě opera, jako nejkomplexnější divadelní žánr. Ale i její vývoj byl dlouhý a složitý.

K tomu aby vznikla dobrá opera je potřeba:  námět (literární předloha)  libreto (textový podklad opery)  hudební složka Z toho je zřejmé, že většina oper má vlastně autory 2 – libretistu a hudebního skladatele. Protože opera je ale hudební žánr, je složka hudební vždy v popředí. Libreta se v minulosti často překládala. V současné době však zcela vítězí trend provádět opery v původním jazyce (s titulky).

Opera je součástí západní klasické umělecké tradice. Existuje však rovněž tradiční čínská opera která vznikla a vyvíjela se nezávisle na západní hudbě. Existuje však rovněž tradiční čínská opera která vznikla a vyvíjela se nezávisle na západní hudbě.čínská operačínská opera obr.1

Opera vznikla v Itálii koncem 16. století V 17. století se rozšířila po všech hlavních zemích západu: v Německu, Francii a Anglii tehdy založili domácí operní tradice. V 17. století se rozšířila po všech hlavních zemích západu: v Německu, Francii a Anglii tehdy založili domácí operní tradice. Přes silnou zejména francouzskou operní školu však až dlouho do 18. století zůstávala vedoucí zemí opery Itálie.

Koncem 18. století se začal prosazovat vliv německy hovořících skladatelů. Na Gluckovu reformu italské opery navázal Wolfgang Amad eu s MozartWolfgang Amad eu s Mozart, Wolfgang Amad eu s Mozart nejslavnější operní skladatel té doby. obr.2

V opeře první třetiny 19. století vyvrcholil operní styl bel canto, reprezentovaný autory jako Gioacchino Rossini, Gaetano Donizetti a Vincenzo Bellini. bel cantoGioacchino RossiniGaetano Donizetti Vincenzo Bellinibel cantoGioacchino RossiniGaetano Donizetti Vincenzo Bellini Zároveň vznikla tradice „velké opery“ (grand opera). grand operagrand opera Následující „zlatý věk“ opery kolem poloviny 19. století, kdy působili Richard Wagner a Giuseppe Verdi, přinesl vznik dalších národních operních tradic. Richard Wagner Giuseppe VerdiRichard Wagner Giuseppe Verdi Za průkopníka české opery je považován především Bedřich Smetana. Bedřich SmetanaBedřich Smetana

Konec 19. a začátek 20. století poznamenal vliv italského verismu a rozvoj nových harmonických postupů, iniciovaných Wagnerem. verismuharmonickýchverismuharmonických K významným operním velikánům patřili Giacomo PucciniGiacomo Puccini, Richard Strauss a Leoš Janáček. Richard StraussLeoš Janáček Giacomo PucciniRichard StraussLeoš Janáček 20. století přineslo mnoho nových stylů a experimentů i v oblasti opery. Díla z tohoto období se však zatím nestala příliš populární a počet jejich vyznavačů není velký. Rozhodně však i tyto opery přináší mnoho zajímavého.

Postupně se seznámíme s nejvýznačnějšími tvůrci ze zemí, kde opera získala největší oblibu. Podíváme se také do nekrásnějších operních domů světa. Protože opera byla a je oblíbeným žánrem i v našich zemích, nevynecháme ani naše autory a operní divadla, která jsou většinou velmi krásná. Čeští skladatelé mají ve světě výborné jméno a mnoho našich oper je pravidelnou součástí repertoáru světových scén. Stejně tak naši operní pěvci jsou na světových jevištích častými hosty.

Kdo se podílí na operním představení? Každého určitě napadnou zpěváci – správně bychom měli říkat operní pěvci – sólisté. Mužské role jsou psány pro tenor, baryton či bas, mezi ženskými hlasy vévodí soprán, nemalou roli však mají i mezzosoprány a alty. Na jevišti je doplňuje operní sbor. Často jsou výstupy pěvců doplněny baletem. Trochu ukrytý – přesto ne utajený je orchestr. Jeho podíl na úspěšnosti představení je přímo lví Trochu ukrytý – přesto ne utajený je orchestr. Jeho podíl na úspěšnosti představení je přímo lví

O hudební stránku se stará korepetitor, sbormistr a především dirigent. Jevištní akce jsou věcí režiséra a choreografa. Důležitý je také scénograf a kostýmní návrhář. Tím ale výčet divadelních profesí nekončí. Nesmíme zapomenout na celou řadu technických profesí: truhláři, kulisáci, švadleny, vlásenkářky, garderobiérky, inspicient, nápověda.... Tak vidíte, co vlastně v divadle vůbec nevidíte Tak vidíte, co vlastně v divadle vůbec nevidíte

I když někteří lidé tvrdí, že opera je „mrtvý“ žánr, těžko lze toto tvrzení přijmout za fakt. O tom svědčí neustálý zájem publika, vyprodané sály a stále větší procento mladých lidí, kteří na operní představení chodí. Důležité ovšem je, jak se opera publiku předkládá. Jistě je už dávno překonaná původní statická podoba, kdy vše směřovalo jen k dokonalému pěveckému výkonu. Dnešní opera by měla být dynamická, s výbornými hereckými i pěveckými výkony, nápaditou režií, zajímavou scénou a kostýmy. Pokud tyto požadavky splní, má o budoucnost určitě postaráno Dnešní opera by měla být dynamická, s výbornými hereckými i pěveckými výkony, nápaditou režií, zajímavou scénou a kostýmy. Pokud tyto požadavky splní, má o budoucnost určitě postaráno

Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ o Autor : Renata Smyčková, ZŠ a MŠ Nová, Ústí n. L. o Období vytvoření výukového materiálu: březen 2012 o Vzdělávací obor: Člověk a umění o Anotace: Prezentace určená pro seznámení s různými hudebními žánry o Očekávaný výstup: žák poznává historii i současnost opery, hledá souvislosti mezi realitou a divadelním představením. Vnímá specifika tohoto hudebního žánru – její možnosti a aktuálnost některých námětů i v současnosti. o Jazyk: Čeština

Použité zdroje: Wikipedie – otevřená encyklopedie Zdroje obrázků: 1. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 2. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: