Hudební formy Opera Opereta Muzikál Kabaret Šanson Soundtrack.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.15 Anotace: Prezentace se zaměřuje na divadlo a film, porovnává jejich funkci, vysvětluje jednotlivé pojmy, uvádí základní filmové.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Baroko - vznik a vývoj opery
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
HV-1 Hudební výchova DUM č. 12 Prima – kvarta osmiletého studia
Co je to divadlo, kde se hraje, zpívá a tančí?
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_854_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
VÝVOJ ČESKÉ POPULÁRNÍ HUDBY
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.09 Název pro školu:
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Rozčlenění hudebního vývoje
HUDEBNÍ STYLY, KTERÉ ZAZNÍ NA VÝCHOVNÝCH KONCERTECH
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Fagot Eva Michalisková.
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_855_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Vítáme Vás v našem projektu-muzikál.Toto téma nás všechny zaujalo,proto jsme se sem přihlásili.Chtěli jsme si zkusit hrát v muzikále a zahrát si na opravdové.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
HUDBA V BAROKU.
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Písničkáři 2. poloviny 20. století
Elektronická učebnice - II
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_853_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Francouzská hudba Ema Veselá, tercie.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
ŠANSON. HUDEBNÍ DIVADLO. MUZIKÁL. ŠANSON HUDEBNÍ DIVADLO MUZIKÁL test zpíváme hrajeme.
SEMAFOR VY_32_INOVACE _427_SEMAFOR Mgr. Jablečníková Jarmila ZŠ Nádražní 683 Horní Slavkov III/2.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa DIVADLO SEMAFOR – J. SUCHÝ, J. ŠLITR DIVADLO SEMAFOR – J. SUCHÝ, J. ŠLITR.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_28_Jevištní hudební formy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_17 Název Divadlo Semafor Téma hodiny Divadelní.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Muzikál AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_10_HV6_Skála
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
BAROKO KLASICISMUS ROMANTISMUS
Opera Obr. 01 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Makovičková.
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/14
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Šansón Ema Rybárová.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Opera AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_09_HV6_Skála
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Dějiny hudby a její osobnosti
JAZZ ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Transkript prezentace:

Hudební formy Opera Opereta Muzikál Kabaret Šanson Soundtrack

Opera: Hudebně dramatický útvar v němž je v jeden celek spojen projev dramatický, divadelní, hudební a výtvarný, popřípadě i taneční Mezi předchůdce opery patří např. pastorální hry se zpěvy (Hra pod loubím, Robin a Marion od Adama de la Halle) a další dramatické útvary spojené s hudbou a písněmi. Jako samostatná hudební forma vznikla kolem r. 1600 ve Florencii (snaha členů florentské cameraty)

První operou byla Perriho Dafné (r. 1598) První zachovanou operou je Euridice, rovněž od Perriho (r. 1600) Prvním významným operní skladatelem byl C. Monteverdi (Orfeo, r. 1607) Italští skladatelé (benátská škola, neapolská škola) a pěvci stáli v čele rozvoje opery (ovlivňovali její vývoj i v ostatních zemích) Ve Francii reprezentuje barokní operu J. B. Lully, později J. P. Rameau, v Anglii H. Purcel Opera vrcholného baroka (1630 – 1680) směšovala prvky vážné a komické Opera pozdního baroka (po r. 1680) se dělila na operu vážnou a operu komickou

Italská opera seria (vážná opera) se rozvíjela hlavně v období (1695 – 1760), představitelé neapolské školy se pokoušeli o její reformu (A. Hasse, …) První významnější komickou operu La serva padrona (Služka paní) vytvořil G. B. Pergolesi (r. 1733) Další představitelé komické opery byly (opera buffa – Itálie, opera comique – Francie, singspiel – Německo) V období hudebního klasicismu přispěl k vývoji opery svou reformou Ch. W. Gluck, později W. A. Mozart Ranný německý romantismus představovali C. M. Weber a H. Marschner V průběhu 19. stol. se rozvíjely jednotlivé národní školy (Česká, Polská, Maďarská, Ruská, …)

Ve 20. stol. pokračuje rozvoj operní tvorby Vytvářejí se zvláštní druhy opery: opera-oratorium (I. F. Stravinskij), minutová opera (D. Milhaud), rozhlasová a televizní opera (B. Martinů), džezová opera (E. Křenek, G. Gershwin), dětská opera (B. Britten) Jako námět se často objevuje společenská a sociální kritika (E. Křenek, …)

Představitelé opery 19. a 20. století: Čechy: B. Smetana, A. Dvořák, V. Novák, L. Janáček, A. Hába, I. Krejčí, E. Suchoň, … Polsko: S. Moniuszko Maďarsko: F. Erkel Rusko: M. I. Glinka, M. P. Musorgskij, N. A. Rimskij-Korsakov, D. D. Šostakovič, S. S. Prokopjev Německo: R. Wagner Itálie: G. Rossini, V. Bellini, G. Donizetti, G. Verdi, G. Puccini Francie: G. Spontini, G. Meyerbeer, Ch. Gounod, C. Debussy

Opereta: Vyvinula se v polovině 19. století Předchůdkyní byla komická opera a vaudeville Hudebně dramatický útvar zábavné hudby V operetě se střídá hudba s mluveným slovem Obsahově spočívá na humoru, vtipu, parodii, ironii a satiře Hudebně na celkovém melodickém charakteru a na lehce zapamatovatelných nápěvech

Představitelé operety: Čechy: O. Nedbal, R. Kubín, G. Dusík, K. Elbert, … Francie: J. Offenbach, F. Hervé, Ch. Lecocq Rakousko: J. Strauss ml., F. von Suppé, K. Millticker Maďarsko: F. Lehár, I. Kálmán Velká Británie: A. Sullivan USA: R. Friml (český skladatel) Rusko: J. S. Miljutin, D. B. Kabalevskij, D. D. Šostakovič, …

Muzikál: Slovo muzikál vzniklo zkrácením anglického slovního spojení musical comedy, které označovalo v 1. pol. 20. stol. revue s humoristickými a pěveckými čísly, jež mnohdy neměla souvislý děj Filmový žánr, který vychází z hudebního filmu a hudební i pěvecké složky v něm obsažené mají dramatickou platnost Např.: West side story, Hallo Dolly!, Starci na chmelu, Šakalí léta, Rebelové

Žánr hudebního divadla, v němž spolupůsobí hudba, zpěv, dramatický text a tanec Vyvinul se ze specifických amerických tradičních hudebně tanečních výstupů a žánrově se ustálil na začátku 20. stol. (USA) V Evropě pak částečně nahradil novostí tanečních rytmů a závažností témat, čerpajících děj ze současnosti, starší operetu Hlavními přestaviteli počátků muzikálu byli: I. Berlin, G. Gershwin, R. Rodgers, C. Porter, J. Kern, J. Herman, L. Bernstein, J. Kander, později např. Andrew Lloyd Webber

Muzikál je film nebo divadelní představení, ve kterém hrají výraznou složku herectví, hudba a tanec Muzikálový herec = dobrý činoherec, zpěvák a tanečník zároveň Muzikál může být: A) celo zpívaný B) střídá se v něm zpěv a mluvené slovo C) celo tančený (podobá se baletu)

Šanson: Kabaretní nebo náladová píseň z konce 19. a z 20. stol. V originále chanson Pochází z Francie (truvéři), 13. stol. Má jednoduchou melodii a rytmus, text bývá často humorný, satirický a často frivolní Nejprve býval šanson jednohlasý, od 13. stol. též vícehlasý Formou šansonu byly ballade, rondeau a virelai a kanzona (instrumentální)

V 19. stol. vznikla v kabaretech moderní forma (nalezla uplatnění zejména v zábavném průmyslu) Posun nastal i v textu, jenž se vyvinul od jednoduchých popěvků v poeticky hodnotná básnická díla (textaři byli většinou přední básníci) V Čechách lze rozvoj šansonu datovat od 30. let 20. stol.

Představitelé šansonu 13. století: Orlando di Lasso Johannes Ockeghem Josquine Desprez

Představitelé šansonu v 19. století: Édith Piaf Lucienne Boyer Charles Trenet Yves Montand Charles Aznavour Jacques Brel Gilbert Bécaud

Představitelé šansonu v Čechách: KarelHašle r Jaroslav Ježek Hana Hegerová (nejvýznamnější) Radůza Sestry Steinovy Martina Trchová Jana Husáková Ester Kočičková

Kabaret: Vznikl v 80. letech 19. stol. v Paříži (Francie) Původně jeviště nebo scéna, na které herci nebo autoři předváděli literární, hudební a jiná díla malých forem Postupně se kabaret zformoval ve svébytný žánr zábavného divadla Program kabaretu se skládá z jednotlivých čísel, která jsou nejčastěji spojena osobou konferenciéra Je pro něj vedle montáže příznačná i možnost improvizace, či aktualizace výchozího textu

U nás byl první kabaret U bílé labutě (r. 1906) Největší význam však měla Červená sedma J. Červeného (1909 – 1922) a kabaret v Lucerna-baru

Soundtrack: Hudba, která je začleněna do filmového díla, v němž má platnost dramatického prostředku se značnou emotivní působivostí na diváky V období němého filmu byla představení doprovázena hudbou reprodukovanou nebo klavíristy či orchestru (ilustrativní charakter) Od r. 1908 začíná být komponována hudba speciálně pro film (pouze v některých případech) Od r. 1920 (počátek zvukového filmu) byla již většinou komponována hudba k určitému filmu, někdy se rovněž využívá hudba archívní

Častá bývá stabilní spolupráce režiséra s hudebním skladatelem Jako soundtrack se označuje zaznamenaný zvuk doprovázející vizuální médium, např. film, televizní pořad či počítačovou hru Název pochází z anglického sound track – zvuková stopa, zkracováno též na OST podle anglického original sound track – původní zvuková stopa V užším smyslu pak obvykle jde o doprovodnou hudbu, tedy soubor skladeb, které se ve filmu či pořadu objevují Soundtrack k úspěšným titulům bývá vydán i samostatně na Audio CD

Ke komerčně úspěšným titulům se někdy vydávají i další hudební alba obsahující i písně, který se ve filmu nevyskytují, pouze jím byly inspirovány apod. V angličtině se taková alba označují jako „music from and inspired by.“ Existují také alba prezentovaná jako soundtrack, přestože žádný odpovídající film neexistuje Takovýmto „soundtrackem“ k fiktivnímu filmu je např. album Original Soundtracks 1 od skupiny U2, vydané v r. 1995 (pod pseudonymem Passengers), či Crushing Bliss z r. 2004 od Romana Holého a Ondřeje Brouska

Seznam autorů: Luboš Fišer Jerry Foldsmith Petr Hapka James Horner Zdeněk Liška Ennio Morricone Randy Newman Michael Nyman Zbigniew Preisner Nino Rota

Howard Shore Alan Silvestri Karel Svoboda Jaroslav Uhlíř Vangelis

Děkuji za pozornost 