Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

Světoví hudební skladatelé
Hudba českého raného baroka (1620 – 1670). Společenská situace násilná katolizace Čech po Bílé hoře znamenala konec veřejného provozování nejrozvinutější.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
Název: Johann Sebastian Bach. Baroko Autor: Mgr. Ivana Písařová
Barokní hudba v Čechách
Hudební baroko ( století).
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Rozčlenění hudebního vývoje
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO BAROKA
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_842_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_860_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Povídání o Bachovi.
Puzzle – jehličnaté stromy
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
HUDBA V BAROKU.
Konec 16. – polovina 18. století. 2 o Baroko klade důraz na cit, majestátnost, vznešenost a náboženské zanícení. o Pro baroko jsou typické hudební druhy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Jakub Jan Ryba Česká mše vánoční
Sloh melodicko-harmonický Housle Skladebné druhy Skladatelé úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO.
Skladatelé Evropa Čechy úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO.
JOHANN SEBASTIAN BACH.  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_32_INOVACE_06_Johann Sebastian Bach  Číslo.
6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Adam Václav Michna
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh AUTOR: Mgr. Ladislava Hurábová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_04 TEMA: Dějiny hudby - BAROKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Česká hudební renesance a baroko Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem hudby v období renesance a baroka. Popisuje historické souvislosti jejího vzniku.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
ANTONIO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Michal Mrňák. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dějiny hudby a její osobnosti
Gymnázium Židlochovice kvarta
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Johann Sebastian Bach VY_32_INOVACE_I-A-07.
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
Světoví hudební skladatelé
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Antonio Lucio Vivaldi Benátky – Vídeň.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hudební renesance v Čechách
Název školy: ZŠ Průhonice
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
VY 32 INOVACE 543.
Dějiny hudby a její osobnosti
Johann Sebastian Bach Eisenach – Lipsko
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Baroko Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Michal Mrňák. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Znaky doby: - 1600–1750 - rozpolcenost světa (rozmach vědění, ale i skepse z problémů, náboženství – reformace, konflikty, 30letá válka) - důraz na vzdělání a umění (stavitelství, sochařství, malířství) - v té době baroko = směšnost, pošetilost - působí na city, má vyvolat vzrušení, ohromit člověka

Znaky hudby: - opouští se od vokální polyfonie X mnohohlasé renesanční skladby – nesrozumitelné - jednohlas s doprovodem - rozvoj melodicko-harmonického cítění - zvuková bohatost - zdokonalování nástrojů, rozšíření orchestru - nové hudební formy – svými rozměry fascinující - kolébkou baroka – Itálie

Nejvýznamnější hudební formy: 1) OPERA - vzkříšení antického dramatu, reakce na polyfonii - doprovázená monódie (sólo + doprovod) - nejdříve velmi jednoduchý doprovod - později náročnější doprovod – celý orchestr Claudio Monteverdi – první významný tvůrce oper díla: „Ariadna“ a „Mariánské nešpory“

2) ORATORIUM 3) KANTÁTA 4) SONÁTA 5) BAROKNÍ SUITA - duchovní opera, další složka – vypravěč 3) KANTÁTA - skladba určení pro sólisty, sbor nebo pro sólistu se sborem - samozřejmě s doprovodem (duchovní i světské náměty) - menší rozsah než opera a oratorium 4) SONÁTA - skladby psané pro sólové hudební nástroje s doprovodem 5) BAROKNÍ SUITA - sled několika původně renesančních tanečních skladeb

Johann Sebastian Bach z hudebnické rodiny, vzdělání od bratra, u něj žil po smrti rodičů živil se jako varhaník a kapelník v několika městech v Německu - dvakrát ženatý, z 20 dětí jej přežilo jen 9 - rok před smrtí oslepl, rok úmrtí = konec baroka - dílo po smrti v zapomnění, vzkříšeno až v romantismu - považován za největšího skladatele všech dob

dílo: - varhanní skladby – vrcholná technika – např. „Toccata a fuga d moll“ - klavírní skladby – „Temperovaný klavír“ (24 preludií a fug ve všech dur a moll tóninách) - sonáty, suity, „Janovy pašije“ a „Matoušovy pašije“ - koncerty – „Braniborské koncerty“ - kantáty – „Kávová kantáta“, „Kantáta o dýmce“ - oratoria – „Vánoční“, „Velikonoční“ - vrcholná díla – „Mše h moll“ „Umění fugy“

[cit. 2010-02-14]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bach.jpg>.

Georg Friedrich Händel - německý skladatel a varhaník - po návštěvě Itálie se zdokonalil ve skladatelské činnosti - natrvalo se usídlil v Anglii kvůli riskantní kompozici oper byl chvílemi velice bohatý, jindy se topil v dluzích dílo: - opery: „Rinaldo“, „Xerxes“ - oratoria: „Samson“, „Mesiáš“ - orchestrální skladba: „Vodní hudba“

[cit. 2010-02-14]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Haendel.jpg>.

Antonio Vivaldi - italský skladatel a houslový virtuóz - knězem, ale pro chorobu zbaven kněžských povinností - plně se věnuje hudbě – učitel a dirigent v dívčím útulku - koncerty po Evropě, nejplodnější barokní skladatel - zejména skladby pro smyčcové nástroje – sonáty, oratoria - hudba zapomenuta, návrat až ve 20. století - nejznámější dílo: „Čtvero ročních období“

[cit. 2010-02-14]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vivaldi.jpg>.

BAROKO V ČECHÁCH - u nás se baroko vyvíjelo odlišným způsobem mnohem jednodušší vývoj než v ostatních zemích (od 20. let 17. století) - chyběly ohromné polyfonní hudební formy - zpěvnost a uplatňování homofonního principu - hudba se rozvíjí zejména díky venkovským kantorům

Adam Michna z Otradovic - varhaník, skladatel, básník v Jindřichově Hradci - využívá melodie českých lid. písní – prostota, poetičnost zpřístupnit i pro neškolené muzikanty (jednoduché, jednohlasé) - „Česká mariánská muzika“– Chtíc, aby spal - „Loutna česká“ „Svatováclavská mše“ - 6 sól. hlasů, sbor, housle, viola, klarinet, generálbas Pavel Josef Vejvanovský - kapelník a trubač v kroměřížské kapele - ve skladbách vynikají dechové nástroje

Bohuslav Matěj Černohorský Jan Dismas Zelenka vedoucí knížecí kapely v Drážďanech - díla jsou označována za tvorbu „českého Bacha“ - dílo např. mše „D dur“ Bohuslav Matěj Černohorský - kněz v kostele sv. Jakuba v Praze - dílo např. „Regina coeli“ František Václav Míča - kapelník v Jaroměřicích nad Rokytnou - autor první české opery „O původu Jaroměřic“