Baroko - vznik a vývoj opery

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Opery W. A. Mozarta
Světoví hudební skladatelé
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 12 Prima – kvarta osmiletého studia
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_854_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.15 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - animace Typ: DUM - kombinovaný.
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - dotazy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_2.18 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Rastrová grafika-promítání Typ: DUM - kombinovaný.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.19. Tematická oblast: Vybraná témata z teorie tělesné kultury S Sportovní tradice města Třince a okolí Typ: DUM.
Klasicismus v evropské hudbě
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.16 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Transport raněných Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.6 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - formulář Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
BAROKO.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Antonín Dvořák
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
HUDBA V BAROKU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Periodizace nonartificiální hudby
Tematická oblast:Dějiny hudebního umění
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_19_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Balet Základní škola Libina, příspěvková organizace,
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_08:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební klasicismus.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
BAROKO KLASICISMUS ROMANTISMUS
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ITALSKÉ RENESANČNÍ DIVADLO
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Opera AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_09_HV6_Skála
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Dějiny hudby a její osobnosti
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Baroko - vznik a vývoj opery Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.5 Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Baroko - vznik a vývoj opery Typ: DUM – výkladový Předmět: Hudební výchova Ročník: 1. a 3. r. (6leté), 1. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Karla Demelová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: leden 2014

Metodický list Digitální učební materiál je určen pro žáky 1. a 3. ročníku šestiletého studia, a pro žáky 1. ročníku čtyřletého studia. Výkladový dum slouží jako podklad pro učitelův výklad a zároveň nahrazuje zápis do sešitu, tedy to podstatné, co by si žáci měli o probíraném tématu zapamatovat. V závěru je zařazen zápis do sešitu.

Opera Opera (z italštiny opera in musica, hudební dílo) je umělecká forma , spojující dramatické divadelní představení  s hudbou tak, že herci text (libreto) zcela či zčásti zpívají za instrumentálního doprovodu. Dějiny opery začínají v Itálii koncem 16. století. Nejstarším, dnes ztraceným, dílem považovaným za operu je Dafné skladatele Jacopa Periho, uvedeným ve Florencii kolem roku 1597. Období hudebního baroka je obvykle kladeno mezi roky 1600 a 1750.

Vznik opery Opera je typickým produktem baroka. Má bohatý dramatický děj, je emocionální. Opera vznikla ve Florencii a brzy se rozšířila do dalších italských měst, například do Benátek a Neapole.

Vývoj opery Opera v moderním smyslu se zrodila ve společnosti intelektuálů zvané Florentská camerata, která se v poslední čtvrtině 16. století scházela ve Florencii . Prvním významným operním skladatelem  byl Claudio Monteverdi.

Claudio Monteverdi (1567 – 1643) Byl prvním skutečným operním skladatelem. První operou je Orfeo. Do opery přináší silný citový vzruch a zdokonalení všech hudebních složek. Druhou operou je Ariadna, ze které se dochovala pouze árie Nářek Ariadny, který se stal největší inspirací Monteverdiho a zároveň melodií celého století.

Další významní tvůrci opery Marc´ Antonio Cesti (1631–1669). Za svůj krátký život zkomponoval 100 oper. Nejslavnější operou je Zlaté jablko, která byla provedena u příležitosti sňatku Leopolda I. Opera byla velmi výpravná a šlo o nádhernou podívanou.

Další významní tvůrci opery Alessandro Scarlatti ( 1659-1725) – neapolský hudební skladatel, ředitel konzervatoře. Giambattista Pergolesi patřil k neapolské škole a proslul komickými operami (buffa) např. Služka velitelkou. Opakem buffy byla opera seria, která v baroku převažovala.

Opera mimo Itálii Italská opera se během 17. a 18. století rozšířila do celé Evropy, doslova ji zaplavila. Z italské nadvlády se částečně osvobodila Anglie. Největším anglickým barokním skladatelem byl Henry Purcell (1658-1695). Francouzskou operu reprezentoval ballet de cour, který v sobě spojoval prvky zpěvní, činoherní, baletní a instrumentální.

Opera mimo Itálii Skutečným tvůrcem francouzské opery byl Jean Baptiste Lully, který vytvořil nový operní typ tragédie lyrique (lyrická tragédie). Německým operním skladatelem a reformátorem opery byl Christoph Willibald Gluck. Podstata jeho reformy je v návratu k hudebně dramatickému útvaru.

Zápis do sešitu Opera – hudebně dramatické dílo, zpěvohra. Vznikla v období baroka, zakladatelem Florentská camerata. Nejvýznamnějším představitelem opery byl Claudio Monteverdi, operou Orfeus. Dalšími tvůrci opery A. Scarlatti, G. Pergolesi. Ve Francii místo opery z počátku balet de cour. Dalšími tvůrci opery H. Purcell, Ch.W.Gluck.

Citace zdrojů NAVRÁTIL, Miloslav. Dějiny hudby: Přehled evropských dějin hudby. Ostrava: Scholaforum, 1996. Archiv autora.