Lingvistika dvacátého století Magda Ševčíková Přednáška 6. 4. 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní druhy- procvičování ohebných sl. druhů- 1-5
Advertisements

SKLADBA PŘEDMĚT.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
44.1 Pádové otázky Kdo, co? Komu, čemu? Oslovujeme, voláme Koho, co?
Velká písmena základní pravidla.
Procvičujeme větné členy 2
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Podmět (Po) - opakování
Základní syntaktické pojmy
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Valenční slovník: od sloves k substantivům
„K výzkumu dějin VŠE v Praze“ pracovní kolokvium v rámci mezifakultního studentského vědeckého projektu IGS „Ekonomické, politické a sociální okolnosti.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PODSTATNÁ JMÉNA EU-OP VK- III/2 ICT DUM 441, zpracovala Petra Šmídová.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Valence a Pražský závislostní korpus (PDT)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
Procvičujeme větné členy 1 Český jazyk 2. stupeň Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_11_Procvičujeme větné členy 1 1.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Přísudek.
More Indefinite Pronouns Insert ně-, -si, -koliv, lec-, leda-, kde-, or málo- as appropriate. Vzor: Můžeš jít __kam__. Můžeš jít kamkoliv.
Valenční slovník českých sloves Zdeněk Žabokrtský ÚFAL,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Co nejrychleji a nejpřesněji odpovídej na dané otázky.
Druhy přídavných jmen 6. ročník.
Právo sociálního zabezpečení
Markéta Lopatková Karolína Skwarska Václava Kettnerová Eduard Bejček
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Explicitní popis jazyka a anotovaná data se zřetelem na češtinu GA ČR P406/10/0875 Explicitní popis jazyka a anotovaná data se zřetelem na češtinu Workshop.
Matematika – 2. ročník ZŠ „Slovní úlohy vážně i nevážně“
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Past simple negative VY_22_INOVACE_20 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Past simple question VY_22_INOVACE_21 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 06 Pravopisné jevy Zájmeno :mě-mně, s sebou, sebou, Předložky s - z.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
ANOTACE Materiál je určen pro žáky 3. a 4. ročníku. Patří do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Žáci procvičují pádové otázky a doplňují.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
PODMĚT.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Právo sociálního zabezpečení
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Maturity – jaro 2017.
Čím zaléváte bazalku na parapetu?
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
Živá kronika projekt spolupráce mas krajina srdce
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_15_Slovesa-osoba, číslo, čas
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Základní větné členy - podmět
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police n. M.,
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA
Já Baryk Napsal Petr Albrecht Ilustroval Petr Albrecht.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Lingvistika dvacátého století Magda Ševčíková Přednáška

FGP – klasifikace slovesných doplnění: doplnění vnitřní (aktanty) vs. volná doplnění sémanticky obligatorní vs. sémanticky fakultativní sémanticky obligatorní sémanticky fakultativní vnitřní++ volné+- + doplnění, které je součástí valenčního rámce slovesa - doplnění, které není součástí valenčního rámce slovesa

FGP – dialogový test: Pomohl mi. – S čím? – *Nevím. Odpovězte písemně! – Na co? – *Nevím.  s čím, na co = obligatorní vnitřní doplnění Rodiče už přijeli. – Kam? – *Nevím. Karel odjel včera. – Odkud? – *Nevím.  kam, odkud = obligatorní volná doplnění Karel včera napsal dopis. – Komu? – Nevím. Babička přešila Evě šaty. – Na co? – Nevím.  komu, na co = fakultativní vnitřní doplnění Rodiče už přijeli. – Odkud? – Nevím. Karel odjel včera. – Kam? – Nevím.  odkud, kam = fakultativní volná doplnění

Všeobecné vnitřní doplnění: Všeobecný patiens, př.: - Dítě už čte - Hospodyně dopoledne ustele a uvaří - Z téhle vlny se mi dobře plete Všeobecný agens, př.: - Medvídků vaří dobře - V rozhlase hlásili, že... - V české lingvistice se pro tento jev používá termín... - Je obecně přijímáno, že...

FGP – hledisko povrchové vypustitelnosti u obligatorních vnitřních a volných doplnění: obligatorní vnitřní doplnění, které musí být povrchově realizováno: - potkat koho obligatorní volné doplnění, které musí být povrchově realizováno: - chovat se jak obligatorní vnitřní doplnění, které je povrchově vypustitelné: - odpovědět na co obligatorní volné doplnění, které je povrchově vypustitelné: - odjet odkud fakultativní vnitřní doplnění: - odjet odkud fakultativní volné doplnění: - odjet kam

FGP – posouvání vnitřních doplnění: ADDR ACTPATEFF ORIG př. posunu ACT PAT: kniha vyšla př. posunu PAT ADDR: Pavel oslovil Petra př. posunu PAT EFF: vykopal jámu př. posunu PAT ORIG: motýl se vyvinul z kukly