LF MU,Ústav preventivního lékařství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Masáže Liberec Svlečená 12 Liberec Tel:
Zvládání zátěží v krizových situacích
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Pozornost - koncentrace pozornosti
PSYCHICKÉ JEVY.
Klinická propedeutika
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Návykové látky, závislosti
Technická, taktická a psychologická příprava
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Regulace úzkosti ve sportu
PLNÝ DECH.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Regulace úzkosti ve sportu
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
Duševní zdraví a psychohygiena
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Homeostáza a termoregulace
duševní zdraví, hygiena,…
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Hana Fialová Daniela Šlapáková Tereza Zemanová
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Psychologické aspekty zdraví
Agrese a agresivita.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
STRES A PSYCHOHYGIENA Maturitní práce Autorka: Silvie Prachařová Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Vyrovnávání se stresem
Psychologie v obezitologii
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Stres.
Náročné životní situace
Bolestivé stavy pohybového aparátu
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Transkript prezentace:

LF MU,Ústav preventivního lékařství Stres a jeho zvládání Mgr. Hana Neudertová LF MU,Ústav preventivního lékařství

STRES – CHOROBA STOLETÍ Hovorový termín všeobecně nadužívaný pro konflikt, úzkost, frustraci, vyšší aktivizaci a situace nepříjemně pociťované vůbec. V psychologii nadměrná zátěž únikového druhu vedoucí k trvalé stresové reakci, ústící ve tkáňové poškození, k poruše adrenokortikálních funkcí a psychosomatickým poruchám; liší se od neurotické reakce, v níž somatické poškození či porucha může být vyřešena únikovým mechanismem.   Poprvé definovaný H. Seleyem jako suma všech adaptačních reakcí biologického systému, které byly spuštěny nespecifickou noxou Stres a jeho zvládání 2 Mgr. Hana Neudertová

DEFINICE STRESU: Stresem označujeme tísňový stav organismu, kdy je působením fyzických nebo psychologických charakteristik podnětové situace člověk vystaven takovým nárokům, které obvyklými způsoby své činnosti nezvládá a je nucen uplatnit mimořádné způsoby vyrovnání se s nimi. Stres je tělesná a duševní reakce na podněty, které vnímáme jako nepřiměřené či ohrožující (tak zvané stresory). Stres a jeho zvládání 3 Mgr. Hana Neudertová

STRES upozorňuje na nebezpečí či hrozbu dostává tělo do pohotovosti udržuje nás ve stavu pohotovosti, dokud nebezpečí nepomine Stres a jeho zvládání 4 Mgr. Hana Neudertová

STRESOVÁ REAKCE Seley popsal tři stadia stresové odpovědi tvořící „obecný adaptační syndrom“   1.    poplachová reakce – rychlá mobilizace sil pro odvrácení stresu, excitace sympatické soustavy, dřeně a později kůry nadledvinek 2.    stadium rezistence - dlouhotrvající aktivizace adaptace, organismus si adaptačními mechanismy na stresující faktor zvyká, „otužuje se“, adaptuje na zátěž. To se projevuje ve zvýšení činnosti předního laloku hypofýzy a kůry nadledvinek, jež produkují adrenokortikotropin(ACTH) a kortikoidy 3.    stadium exhausce, vyčerpání – je charakterizovaná celkovým vyčerpáním a selháním adaptačních obranných schopností organismu, což vede k rozvoji různých onemocnění, patologickým změnám v organismu, eventuálně i smrti Stres a jeho zvládání 5 Mgr. Hana Neudertová

1.FÁZE GAS – POPLACHOVÁ REAKCE vyplavuje se adrenalin a noradrenalin aktivuje se sympatikus a dochází k: Zúžení cév v kůži (aby tělo při zranění nekrvácelo) Zrychlováním tepu srdce Zrychlení dechu Zvýšení napětí kosterního svalstva a zásoby krve v něm Snížení napětí hladkého svalstva trávicího traktu Rozšíření zornic Odkrvením prstů Husí kůže Stres a jeho zvládání 6 Mgr. Hana Neudertová

2.FÁZE STRESOVÉ REAKCE Zesiluje se útlumová složka Aktivuje parasympatikus Uvolňuje se adrenokortikotropní hormon z hypofýzy Stimulace kůry nadledvinek Produkce kortizolu Dochází k mobilizaci energie Přesto, že je organismus v útlumové fázi, užívá neekonomicky energetických zásob Stres a jeho zvládání 7 Mgr. Hana Neudertová

Bez dostatečné regenerace ZPĚTNĚ-VAZEBNÝ OKRUH STRES. REAKCE Častá stresová reakce Bez dostatečné regenerace Zbytnění kůry nadledvinek Produkce kortizolu a kortizonu Produkce sympatiku Snížení citlivosti hypothalamu Schází signál k zastavení stresové reakce

PSYCHOSOMATICKÉ DŮSLEDKY OPAKOVANÉHO STRESU dochází k přetěžování psychiky i tělesných systémů Spouští: Vztahové problémy Psychické poruchy – deprese,úzkostné stavy,vyčerpanost,sex.problémy Psychosomatické onemocnění – obezita,bolesti hlavy,bolesti páteře, zvýšený TK,cukrovka, Zažívací potíže,vředová choroba,ischias, snížení Imunity, nemocnost na banální infekce Stres a jeho zvládání 9 Mgr. Hana Neudertová

Projevy stresu v myšlení v emocích (náladě, pocitech) v chování v tělesných příznacích

FYZIOLOGICKÉ ZMĚNY ORGANISMU PŘI STRESU: do krevního oběhu je dodáván cholesterol, zajišťující energetický výdej krev se zahušťuje, aby se snižovalo krvácení (tím více má srdce práce s rozvodem) krev odchází ze žaludku a pokožky do svalů (podchlazení, potivost) zornice se rozšiřuje (lepší vidění) sluch se stává ostřejším zlepšuje se hmat (vztyčením chlupů na těle se zvyšuje objem těla - zastrašení soupeře) roztahují se průduchy na dýchání, zrychluje se dech z hypothalamu se uvolní endorfiny, aby blokovaly bolest redukuje se pohlavní hormon srdce bije rychleji (rychlejší rozvod krve a zvýšení tlaku) Stres a jeho zvládání 11 Mgr. Hana Neudertová

EMOČNÍ ZMĚNY ORGANISMU PŘI STRESU: AKUTNÍ PŘÍZNAKY Cítím se vzrušený Nedokáži se soustředit Pochyby o sobě Mysl se toulá Mysl je urychlena Cítím se nervózní Moc se starám Negativní myšlenky CHRONICKÉ PŘÍZNAKY Předrážděnost Poruchy koncentrace Pocity méněcennosti Zatížen starostmi Pocity frustrovanosti Depresivita Pocity bezmocnosti Pocity osamocenosti Nepružnost, osamocenost

PROJEVY MYŠLENÍ PŘI STRESU Vytváří se: Katastrofické scénáře Podstata je v „dělání si starostí“, které následují po nějakém spouštěči Rozvíjí se jedna obavná myšlenka za druhou, často jsou zaměřené do budoucnosti Automatické negativní myšlení Jsou to negativní tvrzení, přicházejí automaticky, nemáme nad nimi kontrolu Katastrofické myšlenky Projevují se jako scény, které si vybavuje předem v mysli Stres a jeho zvládání 13 Mgr. Hana Neudertová

BEHAVIORÁLNÍ ZMĚNY PŘI STRESU Plačtivost Zapomnětlivost Zvyšování hlasu, vřískání Obviňování druhých Sekýrování druhých Hněvivost, vzteklost Netrpělivost Agitovanost Nutkavé přejídání Nutkavé kouření Nutkavé žvýkání gumy Stres a jeho zvládání 14 Mgr. Hana Neudertová

FÁZE REAKCE NA STRES 1. Fáze uvědomění zátěže :   1. Fáze uvědomění zátěže : tj. prožívání a interpretace určité situace jako stresové. Způsob, jakým člověk nějakou potenciálně stresovou situaci vnímá, závisí na jeho zkušenosti, jeho aktuálním stavu, schopnostech, ale i na sociální podpoře, kterou má 2. Fáze aktivace psychických obranných reakcí: může jít např. o popírání reality, tendenci k izolaci ze situace, která je hodnocena jako neúměrně zátěžová 3. Fáze aktivace fyziologických reakcí: fyziologické adaptační mechanismy jsou spuštěny psychickými podněty. Všechny tři fáze následují velice rychle po sobě 4.Fáze zvládání(copingu): tj. hledání strategií, které by mohly vést ke zmírnění účinků stresu 5.Fáze prvních chorobných příznaků: resp. uvědomění, že jde o závažnější a trvalejší potíže 6. Fáze diagnostikování stresem podmíněné poruchy: nejčastěji jde o psychosomatické onemocnění Stres a jeho zvládání 15 Mgr. Hana Neudertová

PSYCHICKÉ REAKCE NA STRESOR Změna emočního prožívání - je obvyklou reakcí na zátěž zejména pokud by trvala delší dobu V závislosti na typu osobnosti i na vnější situaci může mít emoční reakce různou kvalitu:    úzkost – člověk reaguje na stres pocitem napětí a obav z nějakého, blíže neurčeného ohrožení  vztek a agrese –člověk má tendenci se proti stresujícím vlivům bránit a proto se mnohdy chová agresivněji než za normální situace  deprese- tj. smutek jako reakce na pocit neřešitelnosti určité zátěžové situace  apatie- rezignace a uzavření se do sebe jsou výrazem pocitu bezmocnosti nalézt přijatelné řešení,vede až k naučené bezmocnosti  naučená bezmocnost –vzrůstá, jestliže jedinec postrádá možnosti k ovládání situace, které jsou druhým dostupné a jestliže osoby připisují svoji bezmocnost dlouhodobým a stabilním příčinám a také příčinám, které jsou globální. Ukazuje se, že postrádání kontroly nad škodlivými vlivy zvyšuje hladinu deprese, úzkosti a hostility Stres a jeho zvládání 16 Mgr. Hana Neudertová

NĚKTERÉ PROJEVY CHOVÁNÍ V CHRONICKÉM STRESU Vyhýbání se: Společnosti, začátku činnosti,odpovědnosti, rozhodování, cestování,samotě… Zabezpečování: Léky, alkohol, manipulace s druhými… Agresivní chování: Popudlivost, nadávání, výčitky a obviňování druhých, ironie, výsměch, fyzická agrese, vyhrožování… Nervózní chování: Třes, lapání po dechu, tichá mluva, okusování nehtů, zadrhávání, váhavost, stálý spěch, nechutenství, časté úrazy, závratě… Stres a jeho zvládání 17 Mgr. Hana Neudertová

SPOUŠTĚČE STRESU Stresorem je navozen: Pocit ohrožení Strach, že se něco stane Pocit, že ztrácíme kontrolu Stres a jeho zvládání 18 Mgr. Hana Neudertová

CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY STRESOVÝCH UDÁLOSTÍ -STRESORY- Když očekáváme negativní důsledky Když událost nemáme pod kontrolou Když negativní události přisuzujeme vlastní selhání Když selhání v jedné situaci přenášíme i na další situace Když prožitek ohrožuje naše sebevědomí Když situace vyvolává nepohodlí, které špatně snášíme Druhy stresorů: Vztahové Pracovní a výkonové stresory Stresory související s životním stylem Nemoci a handicapy Stres a jeho zvládání 19 Mgr. Hana Neudertová

EUSTRES Eustres - stres s pozitivními účinky (svatba, sportovní výkon)   - nemusí mít škodlivé důsledky, má značný adaptační význam   - je výzvou a motivací - působí vzrušení - zlepšuje naše vystupování - zvyšuje kvalitu života  

DISTRESS - stres s negativními účinky na člověka - je chápán jako nadlimitní psych. zátěž, které je nad úrovní zátěží obvyklých a nezvladatelných                                          Pokud jste jeho vlivu vystaveni delší dobu, dojde k poškození vašeho zdraví. Zvyšující se napětí může skončit syndromem vyhoření a depresí. Stres a jeho zvládání 21 Mgr. Hana Neudertová

CO POMÁHÁ UDRŽOVAT STRESOVÉ PROŽÍVÁNÍ KATEGORIE OBECNÉ STRATEGIE KONKRÉTNÍ STRATEGIE MYŠLENKY Napětí z očekávání Negativní hodnocení situace nebo vlastní schopnost ji zvládnout Zdůvodnění pasivity a vyhýbání Negace zjevného problému Strašení se předem Situace a její důsledky jsou předem katastrofizovány, vlastní schopnost minimaliz. Lepší je odložit,vyhnout se, nechat na druhých apod. Přesvědčování se, že o nic nejde,nic se vlastně neděje Zabezpečování Vyhýbání se Únik z reality Výmluvy, snaha zajistit podporu druhých odkládání, vyhýbání se řešení ze strachu ze selhání Pití alkoholu, užívání drog, léků, denní snění CHOVÁNÍ Stres a jeho zvládání 22 Mgr. Hana Neudertová

CO POMÁHÁ UDRŽOVAT STRESOVÉ PROŽÍVÁNÍ II. KATEGORIE OBECNÉ STRATEGIE KONKRÉTNÍ STRATEGIE Iracionální pohled na sebe, druhé,svět Negativní sebeobraz POSTOJE Sám selhávám,druzí jsou zlí a nemají mě rádi, osud je moc těžký apod. Jsem zlý, neschopný,hloupý Krátkodobá úleva při nekonstruktivním chování Vztahové Pocitová úleva při odložení, vybití napětí při hádce apod. Blízcí lidé řeší za mě, mám úlevy, chtějí mi pomoci, věnují mi pozornost apod. POZITIVNÍ DŮSLEDKY

MODEL ROZVOJE A UDRŽOVÁNÍ SOMATICKÉ PORUCHY PROVOKUJÍCÍ FAKTORY: Životní událost, stresující životní styl,konflikty, neúspěch,nemoc STRESOVÁ REAKCE: Objeví se tělesné příznaky stresové reakce ZMĚNA ZAMĚŘENÍ POZORNOSTI: Tělesné příznaky stres. reakce strhnou na sebe pozornost a místo odreagování a zabývání se řešením problémů se pac. soustředí na těles. problémy. Často se rozvíjí kognitivní vyhýbaní – provokující faktory jsou vytěsňovány SPOUŠTĚČE: Fyziolog.změny a emoční reakce na každodenní potíže spojené se stres. reakcí MYŠLENKY: Co se to se mnou děje. To musí být vážná nemoc. Lékaři mi nevěří a podceňují to. EMOCE: Pocit ohrožení, strach, Vztek, bezmoc CHOVÁNÍ: Opakované vyšetření, vyhýbání se aktivitě, Užívání léků, alkoholu DŮSLEDKY: konflikty s partnerem,ztráta práce,zájmů,sex.potíže,opakované hospitalizace a zákroky TĚLES.REAKCE: Různé vegetat.symptomy,únava,těles.napětí Stres a jeho zvládání 24 Mgr. Hana Neudertová

TYPY OSOBNOSTI A JEJICH REAGOVÁNÍ NA STRESORY Friedman a Rosenman přišli v 70.–letech se studií, která prokázala vliv určitého stylu chování na vznik typického onemocnění pro daný typ osobnosti. Daná charakteristika chování se nejvíce projevuje pod působením stresoru Osoba typu A se vyznačuje: ·       charakteristickými výrazovými projevy v chování (rychlost pohybů, neklid) ·       vysokou úrovní vnitřního úsilí a ctižádostivosti ·       přítomností agresivních a hostilních pocitů(mnoho soutěžení, snaha být vždy první) ·       intenzitou pocitů časové naléhavosti(stálý spěch, úzkostlivé šetření s časem) =>inklinuje ke kardiovaskulárním onemocněním Stres a jeho zvládání 25 Mgr. Hana Neudertová

TYPY OSOBNOSTI A JEJICH REAGOVÁNÍ NA STRESORY II. Osoba typu B se vyznačuje: ·       schopností se uvolnit bez pocitů viny ·       pracuje v klidu ·       nepociťuje stálý nedostatek času ·       jsou klidní, v pracovním tempu spíše pomalí a rozvážní ·       nesnadno se rozhněvají => inklinuje k afektivním poruchám Osoba typu C se vyznačuje: ·       nedostatkem osobní autonomie ·       potřeba být závislým na blízkém člověku ·       neschopnost projevit adekvátní emoční reakce na určité stresové události ·       tendence k sebepopírání vlastních potřeb ·       tendence se vyhýbat konfliktům a být v harmonii s ostatními => inklinuje k onemocnění různých forem rakoviny Stres a jeho zvládání 26 Mgr. Hana Neudertová

ODOLNOST VŮČI STRESOVÉ ZÁTĚŽI Odolnost vůči psychosociální zátěži souvisí z psychologického hlediska se třemi okruhy proměnných:     rodinným zázemím     určitými osobnostními charakteristikami     způsobem řešení dané svízelné situace Efektivnost odolnosti je ovlivňována faktory: Vrozené faktory Naučené faktory Stres a jeho zvládání 27 Mgr. Hana Neudertová

VROZENÉ FAKTORY ODOLNOSTI KE STRESU Temperament Pocit bezpečí získaný v dětství Pevnost struktury osobnosti Autonomie Identita Autenticita Stres a jeho zvládání 28 Mgr. Hana Neudertová

Ovlivňuje nápodoba NAUČENÉ FAKTORY ODOLNOSTI KE STRESU Postoje Životní styl Hodnotový systém Předsudky Stereotypy Kognitivní styl, tj. styl myšlení, hodnocení a postojů k sobě, k druhým lidem a ke světu vůbec Ovlivňuje nápodoba Stres a jeho zvládání 29 Mgr. Hana Neudertová

VLIV MYŠLENÍ NA ROZVOJ STRESOVÉ REAKCE Významný vliv na vnitřní zpracování události mají kognitivní schémata Je to naše hlubší představa, jak mají či nemají věci vypadat, co je správné a co nikoliv Jsou hlubokým životním nastavením, automaticky hodnotící „software“ získaný zejména v dětství. Aby situace zapadla do našeho nastavení, bývá upravována pomocí mylné logiky, tzv. kognitivních omylů. Člověk tedy na události reaguje dle toho, jaký jim dává význam, jak je interpretuje. Pokud je interpretace iracionální, může i po neutrální události následovat stresová reakce Stres a jeho zvládání 30 Mgr. Hana Neudertová

PŘÍKLADY ŽIVOTNÍCH POSTOJŮ, KTERÉ VEDOU V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ KE STRESU Jsem bezcenný, zlý, selhávající, k ničemu…apod. Kdyby lidé poznali, jaký doopravdy jsem, odmítli by mě Musím být dokonalý a perfektní, jinak jsem bezcenný Nikdy nesmím vypadat hloupě Všichni mě musí mít vždy rádi Musím být v životě stále šťastný a v pohodě Nikdy nemám mít úzkost či napětí Život musí být fér Abych byl šťastný, musím být úspěšný ve všem s čím se setkám Pokud udělám chybu, znamená to, že jsem k ničemu Nemůžu žít bez blízkého partnera Pokud se mnou někdo nesouhlasí, znamená to, že mě nemá rád Moje hodnota závisí na tom, co si o mě myslí ostatní Život by měl být lehký a pohodlný a nesmí v něm být moc námahy Opravdu nadaní se Nemusí snažit, všechno jde samo.Ti,co se snaží jsou hloupí šprti Stres a jeho zvládání 31 Mgr. Hana Neudertová

DALŠÍ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ PROŽÍVÁNÍ STRESU Biologické – biorytmus, schopnost odpočívat Osobnostní faktory, dovednosti – egocentrismus, pasivita, ustrašenost,perfekcionismus, závislost, impulzivita atd. Sociální faktory, sociální podpora – rodinné zázemí, fungující vztah,přátelé,smysluplná práce, dobré vztahy na pracovišti atd. Osobní zájmy, koníčci, kulturní zájmy – aktivní pohyb, kultura, hudba, četba Stres a jeho zvládání 32 Mgr. Hana Neudertová

JAK BOJOVAT PROTI STRESU Změnou situace Nácvikem dovedností zvládat situaci Změnou pohledu na situaci Stres a jeho zvládání 33 Mgr. Hana Neudertová

JAK MINIMALIZOVAT DŮSLEDKY STRESU Omezení stresových situací Správná organizace času Rozhovor s druhými lidmi, sdílení Naučení se relaxačním technikám Stres a jeho zvládání 34 Mgr. Hana Neudertová

METODY ZVLÁDÁNÍ STRESU Dělíme na: ty, které se zaměřují na stresový podnět ty, které se zaměřují na stresovou reakci ty, které se zaměřují na osobní, individuální podíl člověka při vzniku stresu Stres a jeho zvládání 35 Mgr. Hana Neudertová

PŘÍSTUPY ZAMĚŘENÉ NA MODIFIKACI STRESOVÉ REAKCE 1. Relaxační techniky 2. Kognitivní strategie 3. Využití sociálních vztahů, sociální opora, sdílení 4. Tělesné aktivity 5. Relaxační aktivity a emoční uvolnění při změně životního stylu Stres a jeho zvládání 36 Mgr. Hana Neudertová

PŘÍSTUPY ZAMĚŘENÉ NA MODIFIKACI STRESUJÍCÍCH PROBLÉMŮ 1. Problem solving - řešení problémů 2. Time management - hospodaření s časem 3. Zlepšení rozhodovacích procesů. Delegování při řízení 4. Optimální komunikace v mezilidských vztazích 5. Efektivní přístup k řešení problémových situací a konfliktů Stres a jeho zvládání 37 Mgr. Hana Neudertová

PŘÍSTUPY ZAMĚŘENÉ NA OSOBNÍ, INDIVIDUÁLNÍ PODÍL ČLOVĚKA PŘI VZNIKU STRESU 1. Analýza životního stylu, životních cílů a hodnot 2. Analýza osobních determinant, vycházejících z individuální historie - rodinné modely - sourozenecké modely - další formující a kritické zážitky - traumata Stres a jeho zvládání 38 Mgr. Hana Neudertová

Metody řešení problémů Metody zaměřené na osobní podíl člověka při vzniku stresu Obě metody vyžadují pomoc psychologa či psychoterapeuta

PSYCHOHYGIENA Psychohygiena je péče o duševní zdraví. V praxi psychohygieny jde o pěstování těch dovedností, těch způsobů prožívání, myšlení a jednání, které přispívají k realistickému a harmonickému vedení každodenního života. Psychohygiena je umění žít šťastně. K umění žít šťastně patří, že přijímáme a řešíme ty skutečnosti a situace, které mohou působit potíže. Jedním z účinných systémů, který má ucelený a propracovaný systém psychohygieny je se nazývá abhidhamma, což je eticko-psychologický systém vědění používaný již 25 století jako podklad budhistických technik kultivace mysli, meditace, psychohygieny a psychoterapie. Obsahem našeho osobního psychologického úsilí je tedy jednak udržování čistoty mysli, jež spočívá v meditativním zpracování denních zbytků a rozpouštění jejich emočních nábojů, jednak v přípravě a vylepšování předpokladů pro budoucí používání myšlení a jednání. Psychohygiena podobně jako tělesná cvičení by měla být záležitostí každého z nás. Pravá péče o zdraví je aktivní přístup k vlastní osobě a jejímu prostředí, který je řízen zájmem o dobro. Stres a jeho zvládání 40 Mgr. Hana Neudertová

METODY A TECHNIKY PSYCHOHYGIENY   1.      Autogenní trénink 2.      Jacobsonova progresivní relaxace 3.      relaxace 4.      meditace 5.      komplentace 6.      imaginace 7.      hypnóza 8.      dechové cvičení 9.      techniky navozující změnu představy v mysli 10.    techniky vedoucí k somatickému uklidnění 11.    léčba smíchem 12.    pozitivní myšlení 13.    strečink 14.    fyzická cvičení 15.    zdravá životospráva Stres a jeho zvládání 41 Mgr. Hana Neudertová

RELAXAČNÍ TECHNIKY účinně pracují proti úzkosti, svalové ztuhlosti a povrchovému dýchání vychází z poznatků o vzájemné souvislosti mezi třemi faktory– psychickou tenzí, funkčním stavem vegetativní nervové soustavy a napětím svalstva ovlivňují vegetativní a autonomní svalstvo a orgánové funkce Stres a jeho zvládání 42 Mgr. Hana Neudertová

DRUHY RELAXACE Jacobsonova progresivní relaxace Schultzův autogenní trénink jógové a meditativní techniky techniky vedoucí přímo k somatickému uklidnění postupy vycházející z jógy - různá dechová cvičení, energetizující relaxace, pozdrav slunci focusing kontaktní relaxace Stres a jeho zvládání 43 Mgr. Hana Neudertová

AUTOGENNÍ TRÉNINK Byl zaveden německým neurologem I.H.Schulzem po I. Světové válce, autor v ní použil prvky z hypnózy a jógy. Předpoklady pro správné používání:     schopnost relaxace, nutnost uvolnění těla     formulace problému – určité verbální vyjádření problému     opakování – nácvik dovednosti provádět AT kdykoliv     víra – člověk musí v metodu věřit AT má tři stupně:     základní učí vyvolávat šest jednoduchých pocitů     prostřední se obrací k praktickým potřebám každého jednotlivce, používá jednoduchých a účinných sugestivních formulek pro různé životní situace     vyšší je zaměřen na psychická cvičení Stres a jeho zvládání 44 Mgr. Hana Neudertová

ZÁKLADNÍ STUPEŇ AT Základní stupeň AT: Má šest stupňů: 1. pocit tíže 2.     pocit tepla 3.    vnímání tepu srdce 4.    sledování dechu 5.    vědomí tepla v solar plexus 6.    pocit chladu na čele krok 1. a 2. je zaměřen svalovou relaxaci krok 3. a 4. je zaměřen na vegetativní nervstvo krok 5. a 6. je zaměřen na autonomní nervstvo Stres a jeho zvládání 45 Mgr. Hana Neudertová

PROČ JE RELAXACE DŮLEŽITÁ Vede k výraznému psychickému a tělesnému uvolnění a zabraňuje pokračování stresové reakce Nabízí uvolnění přímo po námaze Celkově zvyšuje odolnost proti stresu Učí poddat se uvolněně prožitku a tím uvolňuje i plné prožívání příjemných aktivit Umožní usnout, zbavit se napětí v těle i na duši a zbavuje řady symptomů, které z napětí vznikají Umožňuje připravit dostatek energie pro příští soustředění se na činnost Umožní uvolnit se před očekávanou stresující situací Pomáhá rychleji se učit z nové situace Zvyšuje schopnost soustředit se na to, co se děje Pomáhá aktivizaci představivosti a tvořivosti – aktivizuje pravou hemisféru Vnitřně vyvažuje, brání zbrklému reagování a stereotyp. nutkavému jednání Zvyšuje pocit sebedůvěry a optimismu Harmonizuje psychické funkce a tělesné funkce Pomáhá spontaneitě projevu Stres a jeho zvládání 46 Mgr. Hana Neudertová

DECHOVÁ CVIČENÍ při úzkosti a strachu dochází k povrchnímu dýchání, které je mělké a rychlé v klidu je rytmus dechu klidný, pravidelný a hluboký povrchový dech negativně ovlivňuje funkci všech tělesných funkcí, dochází ke svalovému stažení a prožívání úzkosti plně dýchat znamená žít a realizovat svůj potenciál ve všem co cítíme a myslíme Stres a jeho zvládání 47 Mgr. Hana Neudertová

CHRONICKÉ POVRCHOVÉ DÝCHÁNÍ snižuje pracovní kapacitu našeho dýchacího systému na jednu třetinu zpomaluje výměnu plynů a tím produkci energie v buňkách izoluje nás od našich skutečných emocí narušuje rovnováhu na všech úrovních našeho života Stres a jeho zvládání 48 Mgr. Hana Neudertová

EFEKT HLUBOKÉHO DECHU na fyziologické úrovni vede k zlepšování příjmu kyslíku, zvyšování respiračního mechanismu, revitalizuje buňky, tkáně a orgány, zbavuje tělo jedovatých látek na psychologické úrovni vede k uvolnění, zlepšení vědomého prožívání tělesného fungování, pozitivně ovlivňuje naše emoce, postoje a myšlenky Stres a jeho zvládání 49 Mgr. Hana Neudertová

METODY SPRÁVNÉHO NÁCVIKU DÝCHÁNÍ různá joginská cvičení čchi -kungová cvičení tai - chi dynamické dýchání Stres a jeho zvládání 50 Mgr. Hana Neudertová

TĚLESNÝ POHYB Rozvíjí a udržuje dobrý stav kostí, šlach a svalů Zvyšuje výkon srdce a oběhu Zvyšuje intenzitu biochemických přeměn v metabolismu Odbourává stresové hormony Zefektivňuje trávení a metabolismus Zvyšuje dechovou kapacitu Stres a jeho zvládání 51 Mgr. Hana Neudertová

PROČ TĚLESNÝ POHYB „kdo nemá čas na pohyb, má čas na lékaře“ (orientální přísloví) Zvyšuje fyzickou a psychickou odolnost Snižuje pocit únavy při dlouhodobých tělesných a duševních výkonech Zvyšuje imunitu Nejefektivnější je střídání aerobního (běh, plavání…) a anaerobního tréninku (jóga, strečink, izometrická cvičení…) Stres a jeho zvládání 52 Mgr. Hana Neudertová

NAUČIT SE ZVLÁDAT STRES BÝT V POHODĚ ZNAMENÁ NAUČIT SE ZVLÁDAT STRES DĚKUJI ZA POZORNOST Stres a jeho zvládání 53 Mgr. Hana Neudertová