Organizace a funkce neokortexu(lateralita)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kam se točí Tobě ?.
Advertisements

Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Vztah mezi průtokem krve, odporem cévního řečiště a tlakem krve
Štěpánka Zemenová, 8.kruh
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Nervová soustava Strunatců
Your name your caption here NTTP 2010 Mozkové hemisféry Logika Detaily Fakta Pravidla Slova, jazyk Matematika Současnost Budoucnost Bezpečí Realita Pocity.
Disociační křivka Hb pro kyslík; Faktory ovlivňující vazbu O2 na Hb
Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Diagnostika SPU u studentů vysokých škol
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Speciální péče na naší škole
Obvodová nervová soustava
Nervová soustava.
MOTORICKÝ SYSTÉM Stavba Funkce.
Ivana Herejková NCH, Fakultní nemocnice Plzeň
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Mícha Olga Bürgerová.
Centrální nervová soustava- mozek
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Komunikace s dětským pacientem
KONCOVÝ MOZEK (telencephalon)
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
VY_32_INOVACE_PSYPS10560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal.
Telencephalon – koncový mozek
Otřes mozku, úrazy lebky, ...
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Motorický systém, pyramidová dráha, syndromy (centrální parézy)
Centrální nervový systém
Příčiny SPU.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Mozková kůra. Limbický systém
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Symbolické funkce a jejich poruchy
Mícha Olga Bürgerová.
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Rizikové faktory a zdraví Okruh témat pro informační leták.
Nervové mechanismy regulace dýchání
Vyšší nervová činnost.
Anatomie pro psychiatrii
MUDr. Zuzana Dukátová Zrak.
KONCOVÝ MOZEK (telencephalon)
Mechanismy a regulace meziorgánové distribuce srdečního výdeje
Jan Laczó Neurologická klinika UK 2. LF a FN Motol
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
DOMINANCE PRAVÉ A LEVÉ HEMISFÉRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Mozek. Co je to mozek? - je řídící integrační orgán nervové soustavy člověka -kontroluje veškeré tělesné funkce - činnost srdce - trávení - pohyb - řeč.
Hemisféry, myšlení.  Navazující prezentace vysvětlující jenotlivé časti mozku  Prezentace objasňuje pojmy k části koncového mozku  Po objasnění látky.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Řeč, vědomí, pozornost a funkce frontálních laloků
Anatomie pro antropology III
Kam se točí Tobě ?.
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Kam se točí Tobě ?.
Kam se točí Tobě ?.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Organizace a funkce neokortexu(lateralita) Romana Páleniková 9.Kruh 17.03.2014

Obsah Úvod Brodmannovy oblasti Fyziologické členění neokortexu Senzorické projekční oblasti Efektorové Asociační oblasti Lateralizace korových funkcí Fyziologie řeči Afasie Zajímavosti Závěr Bibliografie

Úvod Nejvyšší řídicí centrum CNS Integruje senzorické a motorické funkce Zasahuje do funkce vegetativních Fylogenenticky nejmledší část CNS, 30mld neuronů Člověk- gyrifikace + asociativní myšlení – I. a II. korová vrstva, frontální lalok, Brocovo a Wernickeovo centrum řeči

Anatomické rozdělení neokortexu

Funkční rozdelení neokortexu 1.Senzorické projekční oblasti Area17- primární zraková oblast Area 18. sekundární zr. oblast primární, sekundární – ich funkce je rozdílna, spolupracují spolu 2. Efektorové oblasti 1.Motorická Pyramidová oblast- 4. Brodmanova area MI -motorický humunkulus Mimopyramidová- area 6-premotorická PMI Doplňková motorická oblast II-na mediální ploše hemisféry 2.Vegetativní oblast-frontoorbitální kura, rhinencephalon- ovlivňuji GIT,cirkulaci a dýchaní 3.Tlumivé oblasti-začátek tlumivého descendentního systému RF 3.Asociační oblasti

3.Asociační oblasti Prefrontální oblasti-chování porucha-hyperaktivita,arogance,neschoponost ukončiť činnosť,plánování a stereotypní chování Frontální a temporální oblasti-paměť Senzorický a motorický asociačný systém

Lateralizace korových funkcí Mozkové hemisféry nejsou z funkčního hlediska rovnocenné 1.Praváci : centrum pro řeč a hybnost pravé ruky –v LH- dominantní-procesy spojené s mluvenou a psanou řečí- inteligence, logické, matematické a analytické myšlení PH- nedominantní- globální zrakové vnímaní,umění (vnímaní hudby)a city 96%praváku – dominantní LH, 4% PH 2.Leváci-dominantí hemisféra: 15% leváku –PH,15%-není známa, 70%-LH

Kategorická vs. reprezentační hemisféra Dominantní-kategorická hemisféra: -léze si pacienti uvědomují- deprese Nedominantní- reprezentační hemisféra: léze : astereognozie –ztráta schopnosti rozpoznat předměty hmatem- parietální lalok, jednostranná nepozornost, nevšímavost – nošení brýlí s hranoly léze si pacienti neuvědomují, euforie levá hemisféra používá logiku orientace na detail prevažují fakta slova a jazyk současnost a minulost matematika a věda lineární myslení: od častí k celku pořádek/vnímání postupnosti pravá hemisféra používá cit orientace na smysl/podstatu převažuje představivost symboly a obrazy filozofie a víra založená na představivosti současné možnosti kreativita

Fyziologie řeči Brocovo motorické centrum řeči Area 44,45 V dominantní hemisféře- např. u praváku LH Poškození: neschopnost vyjádřit své myšlenky řečí – zmatená a zpomalená řeč, málo slov, gramatické chyby Závažnější poškození: opakování slov, slabik...žádná řeč Neschopnost pojmenovat předmět x schopnost na něj ukázat Nemocný si poruchu uvědomuje Afázie + agrafie

Wernickeovo sensorické centrum řeči Area 41, 42 v temporálním laloku V dominantní hemisféře Chápání mluvené a čtené informace Přes fasciculus arcuatus – projekuje do Brocovy oblasti(44) Poškození: neschopnost porozumět řeči, zůstává schopnost mluvit, ale věty nemají smysl V nedominantí – PH- emoční analýza řeči (převykládání vtipu)

Zraková dráha Area 17, 18 z area 18 do gyrus angularis (39)zpracovává čtenou informací – transformuje slova do vzruchu ve Wernickeové oblasti Wernickeova oblast Fasciculus arcuatus – Brocovo centrum Z Brocova centra do motorické kůry

Afázie po ukázání židle 1. Expresivní afázie/ neplynulá -těžko se mluví, píše, ale dobře rozumí Tššš, žii.... Otázka č. 1 – Které centrum je poškozené? 2. Senzorická afázie/ plynulá -mluví se snadno, rychle a bez gramatiky – žádná myšlenka, nesmysly, ztráta schopnosti číst a rozumět mluvené řeči Podlaha... Otázka č. 2 – Které centrum je poškozené u senzorické afázie? 3.Nominální afázie – mluví a rozumí, není však schopen najít vhodná slovo k vyjádření myšlenek- paměť (gyrus angularis) Já vím co to je.. Mám jich doma mnoho... +globální, smíšená afázie

Zajímavosti Dyslexie-12x větší u leváků (abnormality LH vedly k levorukosti) Leváci- kratší život, umělci, matematici Planum temporale- větší v LH Léze fusiformní g. – Prosopagnozie-rozpoznávání tváří – nedominantní hemisféra Koktání – dominance PH – hyperaktivita v MK+ mozečku –dráždění – vyvolává smích Test dominantí hemisféry : http://brainstorm.hustej.net/lavypravy.php

Zhrnutí Neocortex Nejvyšší a fyziologický nejmladší část CNS-integrace, modulace 6 korových vrstev, Brodmanovy arey(cytoarchytektonické členění) Fyziologické členěni-Senzorickú projekční, Eferentní a Asociační oblast Lateralita-rozdíl mezi pravou a levou hem. Řeč –v dominantní hemisféře-sériové procesy(nedom-emoce-vnímaní hudby) - Wernickeovo centrum – pochopení čtené/mluvené informace - Brocovo centrum motorické 5.Afázie-Expresivní, Senzorická a Nominální

Ďakujem za Vašu pozornosť!

Zdroje Ganong, William, F., 1997: Prěhled lékařské fyziologie, Nakladatelství a vydavatelství H & H, Praha, 2001: ISBN: 80-7262-311-7 S. Silbernagl, A. Despopoulos, Atlas fyziologie člověka, 6. vydání, Grada 2004 G.Brožek, J.Herget, M.Vízek, Poznámky k přednáškám z fyziologie,1.díl, H+H Vyšehradská 1999, ISBN 80-86022-48-X R.Druga, M.Grim, Anatomie CNS,Galén 2011, ISBN 978-80-7262-706-6