Řízení bezpečnosti železniční dopravy v tunelech

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Unikátní test brždění vlaku
Advertisements

Projekt „2009 – Rok smíření“ Martin Špryňar generální tajemník Sdružení Kampaň Jedeme v tom spolu II.
Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Rekonstrukce severních mostů
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
4. železniční balíček 1.
PROJEKTOVÝ DEN 27. ČERVENCE 2010 STŘEDNÍ ŠKOLA AUTOMOBILNÍ, MECHANIZACE A PODNIKÁNÍ, KRNOV, OPAVSKÁ 49 Ing. Marák Vladimír Tento projekt.
Obsah a aplikace TSI bezpečnost v železničních tunelech (SRT)
Následky nehod u osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
ROK 2011 Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích České republiky Připravil: pplk. Petr Sobotka PRAHA duben 2012.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
Statistika dopravních nehod
Jejich současnost a budoucnost… TRAINREPORT,CDJIRIK 23.Března 2011.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Motocyklisté. Řidiči ostatních motorových vozidel by si měli uvědomit že:  motocyklisté jezdí velmi často vyšší než dovolenou rychlostí.  často předjíždějí.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích ČR za 11 měsíců 2010
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Evropská železniční agentura
Tramtrain Vozidlo pro kombinaci městskou a příměstskou dopravy při využití vozidel uzpůsobených pro jízdu na železničních i městských kolejových tratích.
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
Dopravní síť České Republiky
Drážní úřad v resortu dopravy Konference technologická platforma Interoperabilita železniční infrastruktury Drážní úřad – Rail Authority.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Silnice nebo železnice
Seminář pořádaný Výborem pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR pod záštitou poslance výboru Bc. Stanislava Mackovíka na téma PONEHODOVÁ PÉČE.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Odbor systému bezpečnosti provozování dráhy Prezentace činnosti OSB Ing. Vítězslav Lössel Porada s dopravci 30. –
1. pololetí 2010 Statistika nehodovosti v silničním provozu na území České republiky Připravil: pplk. Petr Sobotka PRAHA 19. července 2010.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Tisková konference odboru služby dopravní policie KŘP Ústeckého kraje.
Evropské a národní normy, terminologie. Úvod Do cca roku 2000 byla většina evropských tunelů vybudována podle specifikací, které neodpovídaly soudobým.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
VÝVOJ DOPRAVNĚ BEZPEČNOSTNÍ SITUACE NA ÚZEMÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE ZA ROK LEDNA 2011 KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE.
Následky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
PROJEKT: Hodnocení průmyslových rizik
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
11 měsíců 2010 Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích ČR
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
ROK 2010 Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích ČR
Krajské ředitelství policie hl. m
Hloubková analýza dopravních nehod elektrokol
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
Krajské ředitelství policie hl. m
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Sdružení železničních nákladních dopravců ČR
BEZPEČNOST NA KŘÍDLECH TECHNIKY
MONIKA DVOŘÁKOVÁ AŽD Praha s.r.o..
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Řízení bezpečnosti železniční dopravy v tunelech Bohuslav Stečínský

Proč bezpečnost?

Důraz na bezpečnostní aspekty Technologický rozvoj Katastrofy Důraz na bezpečnostní aspekty

Velké havárie v tunelech 18. listopadu 1987, Anglie V londýnském King Cross Underground Station došlo k požáru jehož příčinou byla odhozená zápalka a při němž zemřelo 31 osob. 28. října 1995, Ázerbájdžán K požáru došlo v tunelu metra v Baku, příčinou nehody byl elektrický zkrat a při nehodě přišlo o život 289 osob. 21. února 1996, kanál La Manche V tunelu pod kanálem La Manche došlo k požáru kamionu s polystyrénovými výrobky, který byl převážen vlakem. Nehoda si nevyžádala oběti na životech.

Velké havárie v tunelech 18. března 1996, Itálie V tunelu u Palerma došlo k explozi cisterny a požáru, příčinou byl zadní náraz autobusu do cisterny. Při nehodě zemřelo 5 osob a 22 bylo vážně zraněno. 18. listopadu 1996, Channel tunel K požáru došlo na francouzské straně Channel tunelu, v Eurotunelu hořel kamion na nákladním vlaku. Při nehodě utrpělo okolo 30 cestujících vážnou otravu kouřem 2. března 1999, Německo V tunelu blízko Göttingenu na ICE route Hannover-Würzburg došlo k požáru železničního vagónu, který převážel papír a celulózu, nehoda si nevyžádala oběti na životech.

Velké havárie v tunelech 24. března 1999, Francie/Itálie V tunelu Mont Blanc došlo k požáru belgického kamionu, který převážel mouku a margarín. Příčinou požáru byl nedopalek cigarety a nehoda si vyžádala 39 obětí. 10. ledna 2000, Rakousko Další požár v Tauern tunelu byl méně destruktivní. Došlo k požáru kamionu, který vezl brusné kaly a vznítil se. Řidiči kamionu a cestujícím zasažených vozidel se nic nestalo. 11. listopadu 2000, Rakousko V Kitzsteinhornu blízko Kaprunu došlo k požáru v jednom vagónu lanovky při průjezdu tunelu v lyžařské oblasti Gletscher. Příčinou nehody byl požár v topném systému a o život přišlo 155 osob, včetně dětí a mladých lidí.

UNECE United Nations Economic Commission for Europe http://www.unece.org/trans/main/tunnels.html RECOMMENDATIONS OF THE GROUP OF EXPERTS ON SAFETY IN ROAD TUNNELS RECOMMENDATIONS OF THE MULTIDISCIPLINARY GROUP OF EXPERTS ON SAFETY IN TUNNELS (RAIL)

Silnice - železnice Rozdíly v úrovni bezpečnosti dopravy ?! Policie ČR v roce 2011 šetřila 75 137 nehod, při kterých bylo 707 osob usmrceno, těžce zraněno bylo 3 092 osob a 22 519 osob bylo lehce zraněno. Podle předběžných statistik evidovala Drážní inspekce v roce 2011 na dráhách celkem 3 797 mimořádných událostí, V roce 2011 bylo na dráhách usmrceno 277 lidí. Z toho 220 při střetu na přejezdech!!!

Železnice Rozdíly v úrovni bezpečnosti dopravy ?! Větší direktivita Z velké části automatizované řízení provozu Plně profesionální obsluha Regulace pohybu vlakových souprav po dopravní cestě Vysoká míra administrativní regulace Mimo jiné se jedná o překážky v konkurenceschopnosti oproti silniční dopravě!

UIC I-1 Monitorování rychlosti/signalizace (signalizační systém) Obecný popis a cíl Monitorování rychlosti lze provádět v lokomotivě, měřičem rychlosti pomocí vlakového zabezpečovače (ATCS), radarovým nebo předem určeným signálem, použitím řízení bezpečnosti. Relevantní (významné) aspekty · Závisí na stávajícím řízení vlaku a signalizačním systému v železniční síti/na specifice trati. · Provozní charakteristiky: hustota dopravy, rychlost (např.  160 km/hod.). · Při použití nepřetržitého vlakového zabezpečovače je rychlost monitorována kontinuálně. · Možnost modernizace stávajícího systému přidáním bezpečnostních funkcí. Specifikace Systém je schopen s vysokou spolehlivostí zabránit vlakovým soupravám přehlédnout signál k zastavení a překročit maximální rychlost. Dopad na bezpečnost + Prevence srážek způsobených chybami strojvedoucího (přehlédnutí signálu k zastavení). + Prevence vykolejení způsobená překročením rychlostního limitu (např. na výhybce). + Může být vhodná také pro dočasné omezení rychlosti způsobené např. pracemi v tunelech. Snížení rizika: vysoké. Další vlivy Provozní výhody: vyšší hustota dopravy. Efektivnost nákladů Nové tunely: obecně dobré v závislosti na systému. Stávající tunely: střední; závisí na stávajícím signalizačním systému a možnosti modernizace s přídavkem bezpečnostních funkcí (je-li to nezbytné). Hodnocení Nové tunely Je doporučeno monitorování rychlosti, je-li toto zařízení plánováno pro specifické tratě. Stávající tunely Je-li možné modernizovat stávající systém monitorování rychlosti, mají takové tunely prioritu pro modernizaci. UIC CODE 779 - 9 ___________________________________________ vydání, srpen 2003 R      Bezpečnost v železničních tunelech (Safety in railway tunnels) UIC (Mezinárodní unie železnic)

Nebezpečí – Riziko - Opatření Riziko = P(nebezpečí) * Hodnota ztráty

Riziková analýza Identifikace nebezpečí Ohodnocení pravděpodobnosti realizace nebezpečí Ohodnocení následků nebezpečí (ohrožení), pokud nastane Zhodnocení rizika Návrh opatření

TSI – Technické specifikace interoperability TSI SRT Rozhodnutí komise ze dne 20. prosince 2007 (2008/163/ES) AEIF ERA

Požadavky TSI Snaha zohlednit jak bezpečnostní aspekty, tak ekonomickou stránku problematiky Bezpečnost Náklady