Migrace zvířat Klára Frankotová Srovnávací psychologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
Advertisements

PODNEBÍ.
stěhování a šíření populace
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.18 Anotace:
Simona Svačinová Komunikace zvířat.
Zpracovala Jitka Ciprová
Rozmanitost života v přírodě
Rozšiřování semen a plodů
Migralita – stěhování organismů
Sleď obecný Žije v severských mořích
Rozlišujeme 5 základních klimatických pásem:
Zoologická zahrada Východ ZOO.
PTÁCI RYBY PLAZI SAVCI OBOJŽIVELNÍCI BEZOBRATLÍ ÚKOL ÚKOL ÚKOL ÚKOL
Jakub Nejedlý, Marek Štrach 7.B
Rozmanitost podmínek života na zemi
Etologie K. Šejbová.
Podnebné pásy 5. ročník.
Devátá Marta Devátá Monika
Příroda a podnebí Kanady
Dělení PTÁKŮ Podle způsobu pohybu: LETCI mají duté kosti přední končetiny – křídla, jsou schopny letu tělo kryto prachovým a obrysovým peřím, které.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová
Sabina Skácelová ZŠ Ilji Hurníka 2010
MOŘE, OCEÁN.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Opakování život na Zemi
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Migralita – stěhování organismů
Etologie – chování živočichů
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Indický oceán Anotace Materiál obsahuje zadání úkolů pro práci s atlasem. Vysvětluje, co jsou monzuny a tropické cyklóny. Součástí je mapa a fotografie.
Podnebí.
Moře a oceány obratlovci.
Čolek velký patří mezi…
Biosféra.
Pavouci a Štíři.
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: STAVBA TĚL ŽIVOČICHŮ
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
EKOLOGIE NOCI Pavla Hudcová Pavel Suchan.
Migrace živočichů (s důrazem na faunu Libereckého kraje) Prezentace „ Film a Škola – O zvířatech a lidech očima obyvatel Libereckého kraje „ je podporován.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.7 Živočichové - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ ŽIVOČICHOVÉ Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Faiková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ ZEMĚPIS 6. ROČNÍK TEMA: Risk-biosféra ČÍSLO PROJEKTU:
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová Jazyk : Čeština Očekávaný výstup : Poznávání přírodních.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Reportáž z akce Smysly živočichů Kateřina Bílková | 5. A 1.
Subtropický podnebný pás
Podnebné pásy Mgr. Iveta Vališková
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
RYBY VY_32_INOVACE_06-55 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Polární pustiny a jejich živočichové Polární pustiny zaledněné území či mrazová poušť trvale kryty ledem a sněhem.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
ŽIVOT V OCEÁNECH A MOŘÍCH
OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_11_Tropický pás
Obratlovci Autor: Mgr. Iva Hirschová
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_15_Podnebné pásy
PODNEBÍ.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
PTÁCI STĚHOVAVÍ PTÁCI NA JAŘE.
OBRATLOVCI Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Běžci.
Transkript prezentace:

Migrace zvířat Klára Frankotová Srovnávací psychologie

Co je migrace? = pravidelný pohyb, s více nebo méně dlouhým uzavřeným cyklem, s návratem do rodiště (hnízdiště) předpoklady schopnosti migrace (zrak, pohyblivost, paměť)→ umožnění vzniku složité instinktivní činnosti součást přírodního výběru, strategie, která pomáhá k zachování rodu

Příčiny dlouhodobé - změna výživy a klimatu aktuální - okamžitá výprava za potravou, která není dostupná - rozmnožovací období - nepříznivé počasí - konkurenční boj o prostor

Druhy migrace pravidelná – sezónní nepravidelná – potulná zvířata – „kočovný“ způsob pohybu vázaný na potravu

Sezónní migrace = migrační cyklus nepřekročí jeden rok má masový charakter není doprovázena trvalejším osídlením území nejlépe patrná na území, kde jsou velké rozdíly mezi životními podmínkami v létě a zimě

Klasifikace migrace 1. Podle prostředí, ve kterém se realizuje vzduchem po zemi vodou 2. Podle stupně aktivity (u hmyzu) aktivní – dobří letci – saranče, motýl pasivní – mšice, pavouk

Migrace po zemi pomalejší než vzduchem → časově náročnější na menší vzdálenosti příčiny: potrava, teplejší podnebí

Migrace po zemi (2) nelétaví ptáci – pštros dvouprstý – oblasti savan a pouští savci - zebry, antilopy (ve stádech)– obývají rozsáhlá území -v období sucha do vlhčí savany, v době dešťů zpět obojživelníci, plazi - žáby, mloci, ropuchy, čolci – za účelem rozmnožování

Migrace vodou na různé vzdálenosti a na různě dlouhou dobu příčiny: shánění potravy (plankton), tření druhy : diadromní – mezi sladkou a mořskou vodou potamonodromní – v rámci sladkých vod oceánodromní – v rámci mořských vod plankton - v noci migruje z hloubky až 200m na hladinu krabi, raci – sezónní pohyby za účelem rozmnožování

Migrace vodou (2) ryby – hejna; tuňáci, sardinka obecná, sledi, lososi, úhoři plazi - mořské želvy – karety tučňáci – stěhování pouze plaváním, nemají uzpůsobená křídla k letu; tučňák císařský kytovci a ploutvonožci – lachtan medvědí, plejtvák obrovský (12000mil)

například : Střední Evropa Migrace vzduchem ptačí druhy můžeme v určité oblasti rozdělit do několika skupin například : Střední Evropa přilétají na jaře, v létě zahnízdí a vyvedou mláďata, na podzim odletí do teplejších míst přilétají ze severu, tráví zde zimu přilétají dvakrát za rok – jaro, podzim toulavé druhy

Migrace vzduchem (2) ptáci – nejdokonalejší „vzdušní“ migranti (uzpůsobení tvaru těla) nejznámější – vlaštovky, jiřičky→ jižní Afrika dravci – orli, sokoli – rychlý let → jižní Afrika letouni – savci; netopýři – přes zimu v jeskyních členovci – pavouci – „létání“ na vláknech pavučiny mšice, octomilky, komáři; bezkřídlí členovci; motýli; sarančata

Migrace vzduchem (3) vzdálenost migrace je u každého druhu jiná například: holub: 1500 km albatros: 6500 km

Mapa

Navigace zahrnuje orientaci a pohyb k různým místům v prostředí učením lze vysvětlit pouze lokalizace na krátké vzdálenosti → výzkumy skutečných navigačních schopností u zvířat →navigování je vrozená schopnost, zlepšující se praxí

Navigace (2) důležitá je paměť – umožňuje zvířatům pohyb mezi místy spojenými s různými činnostmi při navigaci – užití paměti pro místo, paměti pro typ činnosti kognitivní mapy - Tolman, Nadel stále není jasné, jak se zvířata orientují

Navigace (3) Orientace zvířat v prostoru využívá různé strategie - liší se druh od druhu orientace podle slunce a hvězd vliv meteorologických faktorů orientace podle akustických signálů smysl pro čas

Homing Watson a Lashley, 1915 = návrat, cesta k domovu termín se užívá pro chování související s učením se lokalizovat domovské místo/teritorium, po jeho opuštění důležité jsou vrozené i naučené schopnosti, které jsou ve vzájemné interakci

Homing (2) existence vrozených mechanismů schopnost návratu – důležitý biologický význam – sebezáchovný mechanismus

Problémy „homingu“ zvířata mají schopnost vrátit se domů, avšak existují i případy, u nichž se tato schopnost neprokázala vlivy civilizace → způsobení změn životního prostředí → živ. druhy, které se s nimi nevyrovnaly, vyhynuly - kácení tropických deštných pralesů, odlesňování - pesticidy – hubení hmyzu - havárie ropných tankerů – znečištění moří a oceánů

Děkuji za pozornost

Použitá literatura GRAHAM, Hill; Moderní psychologie, Portál 2004 BIČÍK, V. & FRAŇKOVÁ S.; Srovnávací psychologie a základy etologie CLOUDSLEY – THOMPSON, John, Albatros Praha 1988 http://www.savci.upol.cz/faq/rekordy2.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Migrace_ryb rum.bf.jcu.cz/public/brandl/ekol_ziv/13_migrace_po_zemi_a_vodou.pdf