Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/10.6.2013, K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Procvičujeme větné členy 2
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
Věty vedlejší podmětné a předmětné
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Postup při určování větných členů
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Syntax - druhy vedlejších vět
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Název šablony: Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT 32/ Č J , Beranová Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Název výukového.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
Název školy Základní škola a Mateřská škola Ploskovice, p.o., okr. Litoměřice Číslo projektuCZ.1.7/1.4.00/ Název projektu „Zlepšení kvality vzdělávání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_302_Věta hlavní a věta vedlejší AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK,
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Skladba souvětí.
Vedlejší věta podmětná, přísudková
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Podmětná a přísudková věta
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Grafický rozbor vět Postup.
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Opakujeme vedlejší věty 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového materiálu: Druhy vedlejších vět Autor: PaedDr. Karolína Týleová Předmět: Český jazyk a literatura Třída: VII. Tématický okruh: Skladba Téma: Druhy vedlejších vět Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad - přehled vedlejších vět, tvoření souvětí z věty jednoduché, aktivita žáků – nácvik postupu, doplňování na IT s okamžitou kontrolou

Druhy vedlejších vět Karolína Týleová

Souvětí Souvětí je spojení dvou a více vět v jeden celek. V každém souvětí musí být alespoň jedna věta hlavní. Hlavní věta – je nezávislá, není součástí jiné věty, může stát samostatně, nemůžeme se na ni jinou větou zeptat. Vedlejší věta – nemůže stát samostatně, je závislá na řídící větě, nahrazuje větný člen řídící věty, touto řídící větou se na ni ptáme.

Druhy vedlejších vět (VV) -VV nahrazuje větný člen věty řídící -ptáme se na ni stejně, jako bychom se ptali na větný člen -pojmenováváme ji podle větného členu, který nahrazuje: -přísudková -podmětná -předmětná -přívlastková -doplňková -příslovečnámístní, časová, způsobová, měrová, příčinná (důvodová), účelová, podmínková, přípustková

Postup při tvoření vedlejší věty 1) věta jednoduchá: Vašek si prohlížel svůj vánoční dárek. 2) zeptáme se na větný člen, určíme ho: KOHO, CO si prohlížel? svůj vánoční dárek = předmět 3) zbývající část se stane hlavní větou, opíšeme ji, oddělíme čárkou: Vašek si prohlížel, 4) na stejnou otázku odpovíme větou, musíme vytvořit další přísudek: KOHO, CO si prohlížel? co dostal k Vánocům = vedlejší v. 5) Spojíme v souvětí: Vašek si prohlížel, co dostal k Vánocům. 6) tato VV se jmenuje předmětná

Tvoření vedlejší věty věta jednoduchá: Zeptáme se na větný člen a určíme ho: Zbytek věty jednoduché se stane hlavní větou, napíšeme čárku: Na stejnou otázku odpovíme větou (s přísudkem): VV se jmenuje podle větného členu, který nahradila: Spojíme v souvětí: Včera Lada přinesla voňavé jahody. JAKÉ jahody? voňavé = přívlastek Včera Lada přinesla jahody, Jaké jahody? které byly voňavé VV přívlastková Včera Lada přinesla jahody, které byly voňavé.

Tvoření vedlejší věty věta jednoduchá: Zeptáme se na větný člen a určíme ho: Zbytek věty jednoduché se stane hlavní větou, napíšeme čárku: Na stejnou otázku odpovíme větou (s přísudkem): VV se jmenuje podle větného členu, který nahradila: Spojíme v souvětí: Po západu slunce začalo pršet. KDY začalo pršet? po západu slunce = příslovečné určení času Začalo pršet, Kdy začalo pršet? když zapadlo slunce VV příslovečná časová Začalo pršet, když zapadlo slunce. Když zapadlo slunce, začalo pršet.

Tvoření vedlejší věty věta jednoduchá: Zeptáme se na větný člen a určíme ho: Zbytek věty jednoduché se stane hlavní větou, napíšeme čárku: Na stejnou otázku odpovíme větou (s přísudkem): VV se jmenuje podle větného členu, který nahradila: Spojíme v souvětí: Včera jsem viděla Huga vyděšeného. JAKÝ byl Hugo? JAK jsem ho viděla? vyděšeného = doplněk Včera jsem viděla Huga, Jak jsem viděla Huga? jak byl vyděšený VV doplňková Včera jsem viděla Huga, jak byl vyděšený.

Tvoření vedlejší věty věta jednoduchá: Zeptáme se na větný člen a určíme ho: Hlavní větou se stane část se sponovým slovesem, napíšeme čárku: Na stejnou otázku odpovíme větou (s přísudkem): VV se jmenuje podle větného členu, který nahradila: Spojíme v souvětí: Chaloupky byly jako pocukrované. Co dělaly chaloupky, jaké byly? byly pocukrované = přísudek jmenný se sponou Chaloupky byly, Jaké byly chaloupky? jako by je (někdo) pocukroval VV přísudková Chaloupky byly, jako by je (někdo) pocukroval.

Toto je poslední stránka. Toto je stránka, která je poslední.