Projekt Asistent prevence kriminality

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Alena Zieglerová (ASZ), František Jirásek (Město Most)
Advertisements

Ing. Stanislava Správková
Prezentace výstupů z odborné stáže ve Zvoleně
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Stáže pro mladé zájemce o zaměstnání Představení projektu
SLUŽBA MENTOR Sdružení pro probaci a mediaci v justici, o.s.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
2 Dobrovolníci v sociálních službách zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Ing. Hana.
ŘÍZENÁ PRAXE STUDENTŮ STŘEDNÍ ODBORNÉ ŠKOLY OCHRANY OSOB A MAJETKU KARVINÁ U MĚSTSKÉ POLICIE OSTRAVA V ROCE 2013.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Podpora Romů na trhu práce - CENTROM. Podpora Romů na trhu práce – CENTROM E.č. CZ.1.04/3.3.05/ Zahájení projektu Doba realizace projektu.
Odborná diskuze o prevenci konzumace alkoholu mladistvými v Plzni Ing.Aleš Průša.
Podpora sociální integrace příslušníků romských lokalit Výzva č. 55 pro obce k předkládání individuálních projektů Výzva č.19 pro předkládání grantových.
OP LZZ - Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu Individuální projekt pro CzechTourism.
2.komunitní plán sociálních a navazujících služeb v Zábřehu na období
Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha 7 Stáže ve firmách – vzdělávání praxí Představení projektu.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha 7 Stáž jako nástroj dalšího vzdělávání STÁŽ jako nástroj dalšího vzdělávání Místo.
Stáže pro mladé zájemce o zaměstnání Představení projektu Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha 7
Základní informace o projektu Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Integrace romské komunity v Moravskoslezském.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
Ing. Stanislava Správková
KONTAKT BOHUMÍN – metodika komunitního centra a soc
 schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor Úřadu vlády  zmocněnec vlády pro lidská práva  monitorovací výbor Vznik AGENTURY.
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Představení ASZ a aktivity v oblasti bezpečnosti
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
„Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Výstupy z Úvodního semináře
Projekt Asistent prevence kriminality
E-Analýza bezpečnosti v Uherském Hradišti 10. Národní konference kvality ve veřejné správě Únor 2014.
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
Podporované zaměstnávání -metoda boje proti nezaměstnanosti osob se zdravotním postižením reg. číslo: CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků.
Mgr. Štěpánka Vojtěchovská
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Podpora integrace příslušníků sociálně vyloučených romských lokalit v Pardubickém kraji II Registrační číslo CZ.1.04./3.2.00/B
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Činnost asistentů prevence kriminality ve městě Bruntál
PROJEKT „Integrace sociálně znevýhodněných občanů mikroregionu Prachaticko se zaměřením na začlenění klientů smíšeného Azylového domu v Husinci na trh.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Interdisciplinární zasedání Mgr. Iva Fürbacherová Odbor bezpečnostní politiky a prevence kriminality Ministerstvo vnitra ČR.
Standardizovaný proces v lokalitách / Praktický příklad lokality Toužim/Teplá 05/2011 Jakub Švec, Alexandr Olah.
Projekt Asistent prevence kriminality JUDr. Tomáš Koníček odbor prevence kriminality Ministerstvo vnitra Pro jednání RVPPK dne
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
Ing. Aleš Průša. Co bylo na počátku ? Primárně je nutné předcházet protiprávním jednáním ve městě, obci Společná odpovědnost samosprávy a PČR za oblast.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projektové poradenství Agentury pro sociální začleňování Petr Huptych, konzultant pro projekty EU.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Republikový výbor pro prevenci kriminality 26. května Zpráva o stavu romské menšiny Metodika naplňování Strategie romské integrace 3.Dotace.
Město Velké Hamry – inkluzivní opatření v oblasti vzdělávání Mgr. Štěpán Bolf, lokální konzultant.
Mezioborovým vzděláváním ke zvýšení bezpečnosti seniorů 29. října 2015 Republikový výbor pro prevenci kriminality.
Alena Zieglerová (ASZ), František Jirásek (Město Most)
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Jedním z úkolů Mentora je dosažení profesionálního výkonu služby
Akční plán Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období
Krajský projekt „Resocializační program MSK 2016“ Solenice, červen 2016 Petra Havláková
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Transkript prezentace:

Projekt Asistent prevence kriminality Mgr. Radek Jiránek odbor prevence kriminality Ministerstvo vnitra Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Historie a východiska Strategie prevence kriminality v ČR na léta 2008 až 2011 + na léta 2012 až 2015 2009 - Program prevence kriminality a extremismu – Úsvit cíl / donor / realizátor / osvědčené typy projektů 2009 = (září – prosinec) Most, SV lokalita Chanov, projekt Asistent prevence kriminality = 26 asistentů / paralelní realizace projektu v Děčíně. Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Legislativní ukotvení ASISTENT PREVENCE KRIMINALITY - zcela inovativní projekt v poměrech ČR; asistent prevence kriminality (dále jen „APK“) je zaměstnancem samosprávy zařazeným v obecní policii ve smyslu zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů. APK není strážníkem ani čekatelem, ale plní úkoly, které nejsou dle zákona o obecní policii svěřeny výhradně strážníku nebo čekateli, zejména se: podílí na prevenci kriminality v obci; přispívá k ochraně a bezpečnosti osob a majetku; provádí dohled nad dodržováním čistoty na veřejných prostranstvích v obci; Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Cíle projektu APK snížení počtu spáchaných trestných činů i přestupků v sociálně vyloučené lokalitě; zvýšení pocitu bezpečí obyvatel SVL; zajištění vymahatelnosti práva a posílení subjektů garantujících dodržování práva (veřejná správa, Policie ČR, obecní policie); motivace k zaměstnání pro osoby dlouhodobě nezaměstnané a obtížně zaměstnatelné; zvýšení pracovních a sociálních kompetencí, zvýšení vzdělání a zajištění praxe; podpora sociální integrace, zvýšení sociálního statutu, prevence a eliminace sociálního vyloučení; Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Cíle projektu APK posílení vnitřní koheze a pozitivních vzorců chování v rámci rodin v sociálně vyloučených lokalitách prostřednictvím zajištění zaměstnání pro dospělého člena rodiny; prevence sousedských sporů, bagatelní a latentní protiprávní činnosti, kterou Policie ČR a obecní policie v rámci sociálně vyloučených lokalit obtížně řeší; prevence rasově motivovaných sporů a extremistických projevů; změna negativního pohledu majoritní společnosti na osoby sociálně vyloučené. Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Podmínky pro činnost APK Výběr vhodného zájemce o práci APK – člověk ze sociálně vyloučené lokality, zná komunitu, není trestán nebo je trestán za neúmyslné trestné činy, není angažován v žádném „živém kriminálním případu“, není členem lichvářské nebo nátlakové (vlivové) skupiny, je ochoten se vzdělávat a má potenciál vzdělávat se. Nejsou preferování tzv. samozvaní vůdci. Na výběru se podílí Policie ČR, romský poradce nebo asistent, sociální odbor města, městská policie, konzultant Agentury. Před nástupem do zaměstnání musí zájemce absolvovat vstupní vzdělání. Ministerstvo vnitra připravilo 16 hodinový vstupní kurz pro APK i pro mentory. Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Podmínky pro činnost APK Zřízení pozice mentora z řad obecní policie, který asistenta přímo vede; mentor musí absolvovat vstupní vzdělávání. Příprava MP na příchod asistenta a nový styl práce. Stanovení konkrétního obsahu činnosti APK, každodenní zadávání úkolů a jejich kontrola ze strany mentora a vedení MP. Stanovení pracovní doby – klouzavá, přerušovaná – tak, aby jejich práce byla co nejefektivnější včetně např. nočních časů a sobot. Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Podpora projektu z MV Odbor prevence kriminality MV poskytuje: metodické vedení a konzultace zájemcům a realizátorům projektu dotace na mzdy asistentů v max. výši 16 800 Kč superhrubé mzdy /osoba/měsíc dotace na vzdělávání asistentů a jejich mentorů dotace na další potřebné vybavení, kurzy, analýzy … dotace je poskytována na kalendářní rok / je možné ji přidělit opakovaně Odbor prevence kriminality provádí věcnou kontrolu obsahové činnosti i finanční kontrolu využití dotace. Dobrou i špatnou praxi sděluje všem realizátorům projektu Asistent prevence kriminality (seminář pro realizátory projektu v prosinci 2011 nový v prosinci 2012). Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Realizace projektu - lokality 2009 – Most (Chanov) = 26 APK 2010 – v 10 městech působí 38 APK – Most, Litvínov, Děčín, Trmice, Obrnice, Ostrava, Karviná, Havířov, Orlová, Kladno 2011 v 17 městech působí 104 asistentů – Bílina, Bruntál, Břeclav, Děčín, Havířov, Karviná, Kladno, Kojetín, Litvínov, Most, Nový Bor, Nový Bydžov, Obrnice, Orlová, Ostrava, Šluknov, Trmice Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Realizace projektu - lokality 2012 ve 15 městech pracuje 37 APK – Bílina, Brno, Bruntál, Břeclav, Kadaň, Krásná Lípa, Nový Bor, Praha 14, Rotava, Sokolov, Štětí, Ústí n/L, Vejprty, Vsetín, Vysoké Mýto. Další APK (celkem 50) začali od 1. 7. pracovat v 11 městech vybraných k realizaci projektu financovaném z prostředků OP LZZ. Jedná se o města Děčín, Havířov, Chomutov, Karviná, Kutná Hora, Litvínov, Most, Obrnice, Orlová, Ostrava, Šluknov. Celkem v roce 2012 je projekt Asistent prevence kriminality realizován ve 26 městech a je do něj zapojeno 87 asistentů. Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Ukázky z činností asistentů dohled u základních škol (před zahájením vyučování a při ukončení vyučování a rozchodu žáků), a to jak dohled nad bezpečností na silnicích (přechody pro chodce) i dohled nad bezpečností dětí při začínajících projevech šikany, rvaček, okrádání školáků, kouření dětí, nebo jak prevence před distribucí omamných látek přímo před budovou školy; kontrola heren, zda se v nich nezdržují osoby pod stanovenou věkovou hranicí; Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Ukázky z činností asistentů dohled nad veřejným pořádkem formou hlídkové služby společně s hlídkami městské policie a po zácviku i samostatně; získávání a předávání poznatků městské policii nebo Policii ČR informace o určitých druzích protiprávního jednání páchaných v sociálně vyloučených lokalitách jako je např. odkládání objemného odpadu – nejčastěji nábytku, znečišťování veřejného prostranství, rušení nočního klidu; podíl na mediaci vznikajících problémů již v jejich počátku – např. rušení veřejného pořádku, výtržnictví, rodinné spory, stížnost na majitele psa, kterého se bojí; spolupráce s majiteli domů v nalézání možností zapojení obyvatel do práce na zlepšení kvality bydlení (např. společné úklidy); Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

APK v Novém Bydžově (2011) Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Klady projektu Závěry ze semináře realizátorů projektu (MV, Praha, prosinec 2011). zaměstnání osob dlouhodobě a obtížně nezaměstnaných se znalostí specifik vyloučených lokalit; působení APK snížilo riziko páchání trestné činnosti, riziko vandalismu a zvýšilo pocit bezpečí občanů; APK pomohli k navázání kontaktu mezi obyvateli lokalit a strážníky; došlo ke změně postojů dětí i jejich rodičů ke strážníkům a k dodržování zákonů; Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Klady projektu postupná změna náhledu na romskou komunitu jako na skupinu ryze problémovou; objektivně dochází ke snížení počtu oznámení a stížností na vybrané přestupky zejména proti veřejnému pořádku; došlo zároveň ke zvýšení objasněnosti různých přestupků, a to na základě místní a osobní znalosti APK; APK jsou obyvateli lokality velmi pozitivně přijímáni a obyvatelé lokalit se na ně se svými problémy obracejí (a to jak příslušníci romské menšiny, tak i příslušníci majority); téměř všichni APK se identifikovali s rolí „ochránce zákona a spolupracovníka městské policie“; z pohledu městské policie je pozice APK zajímavou a efektivní možností jak „nerepresivním způsobem“ usměrnit chování obyvatel vyloučené lokality; Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Klady projektu obyvatelé lokalit vnímají APK jako součást systému bezpečnosti; důkazem důvěry obyvatel v asistenty je fakt, že samotní obyvatelé se přímo na ně obracejí s žádostmi o řešení jejich problémů (nejčastěji vyplývající ze soužití s problémovými rodinami); veřejnost dále kladně hodnotí zodpovědný přístup APK k jejich získané práci a její vliv na snížení negativních jevů v sociálně vyloučených lokalitách; úspěch projektu je znásoben vytvořením návazných preventivních programů a zakomponováním činnosti APK do strategických a rozvojových dokumentů obce (integrace, prevence, rozvoj …) a do pracovních skupin. Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Úskalí projektu dobrý výběr vhodného asistenta = absence, páchání trestné činnosti, šíření pomluv a nepravdivých informací, nadržování příbuzným … APK se nepodařilo ve všech lokalitách navázat takové vztahy v sociálně vyloučených lokalitách, především v místní romské komunitě, které by jim pomohly do ní hlouběji „proniknout“ a spolupodílet se odstraňování bariér a řešení problémů; nedostatečně konkrétní zadání práce pro APK, absence přímého vedení a důsledné kontroly práce APK ze strany obecní policie; neochota resp. nedostatečná motivace APK k doplnění formálního stupně vzdělání, které by jim otevřelo cestu k jiným pracovním pozicím (např. strážníka městské policie); Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Úskalí projektu média zveřejňují tendenční a zkreslené informace o působení APK. Utvrzují a povzbuzují předsudky majority vůči minoritám a sociálně vyloučeným; despekt některých strážníků k APK; podcenění personální práce uvnitř městské policie; proces zavádění projektu do obce APK nemohou komunikovat s médii svévolně a samostatně. Jsou zaměstnanci obce a jako takoví podléhají vnitřním směrnicím obce o kontaktu s médií, který většinou zastává tiskový mluvčí nebo velitel městské policie. není garantována kontinuita realizace projektu, protože není zajištěno víceleté financování z národních zdrojů. To způsobuje nejistotu v působení APK. Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Budoucnost projektu Podpora projektu z dotace MV v rámci Programu prevence kriminality v roce 2013 Činnost 50 asistentů v 11 lokalitách v období červenec 2012 až červen 2014 podpořená z prostředků OPLZZ. (pozn. Individuální projekt realizovaný odborem prevence kriminality MV). Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Projekt podpořený OPLZZ Název projektu - Asistent prevence kriminality, délka trvání 36 měsíců, reg. č. CZ.1.04/3.3.00/61/00003, dotace 37 771 432 Kč. Projekt probíhá v následujících městech – Děčín, Havířov, Chomutov, Karviná, Kutná Hora, Litvínov, Most, Obrnice, Orlová, Ostrava, Šluknov. Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Aktivity projektu OPLZZ zaměstnání pro 50 APK na dobu 24 měsíců; standardizace fáze výběru APK i mentorů a jejich vstupního vzdělávání; standardizace průběžného vzdělávání APK zaměřené na specifické dovednosti nutné pro výkon jejich práce v lokalitě (prevence kriminality) a obecné dovednosti související s lepším uplatněním na trhu práce; vzdělávání a supervize mentorů; vytvoření metodiky činnosti APK; akreditace rekvalifikačního kurzu; nalezení zaměstnání pro minimálně 20 % účastníků projektu (tj. pro 10 APK) po jeho ukončení. Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012

Mgr. Radek Jiránek Ministerstvo vnitra ČR Odbor prevence kriminality vedoucí oddělení preventivních programů, dobrovolnické služby a lidských práv Tel.: 974 833 797 E-mail: radek.jiranek@mvcr.cz Mgr. Radek Jiránek Sokolov 4.10.2012