Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_09_ICT_538_Jnc Druh učebního materiálu Prezentace Autor Ing. Zdeněk Janča VY_32_INOVACE_09_ICT_538_Jnc
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Hotelnictví PředmětInformační a komunikační technologie RočníkDruhý Název tematické oblasti (sady)Rastrová a vektorová grafika Název vzdělávacího materiáluPráce se Zonerem Callisto 5 Anotace Cílem prezentace je seznámení žáků se základními činnostmi v programu Zoner Callisto 5 a naučit je tento program používat. Prezentace je určena jako názorná pomůcka ovládaná učitelem z počítače nebo dataprojektoru. Zhotoveno, (datum/období)5. ledna 2014 Ověřeno20. března 2014
Několik ukázek, co a jak lze dělat v Zoneru Callisto 5 Vektorový editor Zoner Callisto 5 je velmi mocný nástroj pro práci s grafikou a i přesto, že je dodáván jako freeware, nabízí obrovské množství nástrojů pro úpravu textu a obrázků, pro tvorbu vektorových kreseb i pro montáž obrázků a textů do výsledných grafických dokumentů. Následující snímky představí některé nejdůležitější možnosti tohoto programu.
Kreslení tvarů a vybarvování Nástroj Tvary Ve vlastnostech počet vrcholů, tvar, úhel atd. Vybarvení – pravé tlač. myši na panelu barev, lévé obrys nebo Galerie - Výplň
Otáčení a naklánění Vícenásobné kopírování Šipkou označit, po 2. kliknutí se objeví šipky pro naklánění (levý dolní objekt) Označit – Objekty – - Víc. Kopírování – - Lineární ….. Zadat počet a vzdálenosti
Převod objektů na křivky Označit + Ctrl+Q nebo Objekty – Převést na křivky S jednotlivými uzly lze libovolně manipulovat Takto tvarovat lze i písmo
Ruční kresba a vektorové obrázky Ruční kresba, nástroj Křivky Obrazce složit na sebe, upravit pořadí, převést na křivky, přímky změnit na křivky ve Vlastnostech Ctrl+D = duplikát 1 a více objektů
Text – T (prostý) – A (umělecký) Prostý text lze zarovnat, barvit, editovat v poli Umělecký (A) reaguje na zvětšování a náklon textového pole Text a křivku lze označit a v nabídce Text lze text tvarovat na křivku Text lze převést na křivky, pak nelze opravit chybu
Editování bitmap Nástroj Vkládání obrázků jej vloží do zvoleného okna V nabídce Bitmapy si program najde nějaký vhodný editor. Tento Free program vlastní editor ani vlastní filtry nemá.
Transformace Přesouvání objektů, jejich otáčení, překlápění o přesně zvolenou jednotku, zarovnání atd. je v Galerii Transformace
Hladiny, Průhlednost, Stíny Hladiny = něco jako vrstvy Lze měnit jejich vlastnosti, zamykat je atd. Průhlednost a stín lze zvolit v Galerii jako Výplň, Obrys …
Použitá literatura a zdroje: ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: [kompletní látka pro nižší a vyšší úroveň státní maturity]. Vyd. 1. Brno: Computer Press, sv. (103, 112 s.). ISBN Vlastní fotografie a obrázky autora Software: -Photoshop elements -Zoner Callisto 5 Free Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.