Ohrožené druhy živočichů II. ( savci )

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ohrožené druhy živočichů I.
Advertisements

Rozmanitost života v přírodě
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Ježek západní.
Měřítko mapy, plánu Matematika – 7. ročník
Poznávání savců 8. ročník
SAVCI - shrnutí Mgr. Helena Tlapáková.
Přírodověda – Podnebné pásy ( Mírný pás )
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Moje první prezentace Panda velká ŽIRAFA AFRICKÁ ŽIRAFA AFRICKÁ
SAVCI 3. A 4. TŘÍDA.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.19 Anotace: Vzdělávací oblast: Savci – hlodavci, zajíci, šelmy Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup: Rozlišuje.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
NEJOHROŽENĚJŠÍ DRUHY Gabriela Plašilová.
Energetické suroviny 5. ročník
Matematika - 7. ročník Celá čísla - souhrn
Živočichové našich polí Savci 4. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
ŠELMY.
Plazi 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Podmínky života na Zemi 5.ročník
Savci 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Živočichové našich polí PTÁCI 4. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
EVVO Prvouka 3. ročník ZŠ „ŽIVÁ PŘÍRODA“
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Prvouka – 2. ročník ZŠ „Neživá příroda – Půda“
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH LESŮ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH LESŮ
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Voda ( environmentální příručka – 5.ročník )
řád Sudokopytníci 2 nebo 4 prsty s kopýtky býložravci, všežravci
Ohrožené druhy živočichů II.
Procenta 1 - úvod Matematika 7. ročník
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Podnebné pásy IV. – 5. ročník / polární podnebný pás /
Savci.
Podnebné pásy III. – 5. ročník / mírný podnebný pás /
Neživá příroda Prvouka – 3. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem  Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka  projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ.
Podnebné pásy I. – 5. ročník / tropický podnebný pás /
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Správná odpověď ► klik na obrázek
PRAŽSKÁ ZOO stavba pražské zoo Kůň převalského žirafa Lachtani
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
VY_32_ INOVACE_ 06_ PŘÍRODOVĚDA 5
Jednotky hmotnosti 5. ročník
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Energetické suroviny 5. ročník
SAVCI II 8. Řád: ŠELMY 1. Čeleď: Šelmy psovité vlk obecný.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy : Základní škola a Mateřská škola Prysk ,okres Česká Lípa ,příspěvková organizace Autor: Eva Vavřinová Název materiálu : VY_52_INOVACE_09.
Transkript prezentace:

Ohrožené druhy živočichů II. ( savci ) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Ohrožené druhy živočichů II. ( savci )

Ohrožení živočichové II. ( savci ) „ Kdyby bylo zničeno Koloseum, bylo by možné ho zrekonstruovat pomocí fotografií a kreseb. Budou-li vyhubeni nosorožec, panda či lední medvěd, nikdo a nic je neoživí ! “

Proč jsou živočichové v ohrožení nebo vymírají?  ničení přirozeného prostředí  znečišťování  lov a odchyt zvířat  vysazování živočichů  změna klimatu

Ničení přirozeného prostředí Člověk zabírá stále větší plochu na úkor jiných organismů, čímž působí jejich zánik!  odlesňování  ničení přirozených stepí, močálů, luk  stavba přehrad, měst

Znečišťování Průmyslový rozvoj vážně znečišťuje vzduch, vodu, půdu.  chemikálie  spalování paliv  jedovaté plyny  kyselé deště

Lov a odchyt zvířat  odchyt pro obchod ( opice, papoušci… )  sloni zabíjeni pro kly  nosorožci pro rohy  tygři pro kožešinu  velryby pro maso …

Vysazování živočichů  vnášení cizích druhů do přirozeného prostředí jiných  narušena rovnováha v místních podmínkách  vysazení živočichové loví místní druhy, sbírají jim potravu, obsazují jejich území

Změna klimatu  na povrchu planety dochází se značnou rychlostí k oteplování  oteplování je způsobeno spalováním paliv ( uhlí, ropa ), uvolňuje se oxid uhličitý

Vyhynulí živočichové Některá zvířata již z volné přírody zcela vymizela! Nejznámější zástupce:  Blboun nejapný – o jeho vyhynutí se postaral člověk  Kůň Převalského – žije pouze v zoo

Stav ryb ! V současné době je ohroženo 56 % všech jezerních a říčních druhů ryb, mořské ryby jsou na tom o něco lépe ! Ohroženi jsou například jeseter, losos, pstruh, sumec, žralok, tuňák…

Stav obojživelníků ! V současné době hrozí vymření každému třetímu obojživelníkovi ! Ohrožuje je především:  vysychání bažin  rozšíření smrtící plísně, které způsobil člověk

Stav ptáků ! V současné době je ohrožena osmina ptáků ! Ohrožuje je:  kácení lesů  odchyt pro obchod  znečišťování

! Ohrožena čtvrtina savců ! Stav savců ! Ohrožena čtvrtina savců ! Ohrožuje je:  mýcení lesů  činnost pytláků  obchod  masivní úhyn jejich potravy  únik ropy, lov – mořští savci

Varování  Během let 1970 – 2005 zmizela z povrchu zemského více než ¼ živočišných druhů !  Za 35 let přišla Země o 25% suchozemských zvířat, 28% mořských tvorů, 29% sladkovodních tvorů !  Odhaduje se, že do roku 2100 vymizí více než ½ dnešních známých živočichů a rostlin !

Červená kniha ohrožených druhů Červená kniha ( Red Data Book ) přináší seznamy ohrožených druhů zvířat a rostlin. Stanovuje stupně ohrožení ( mimo jiné ) na : vyhubený v přírodě ( Kůň Převalského ) kriticky ohrožený ( Panda velká ) silně ohrožený ( Rys ostrovid ) ohrožený ( Veverka obecná )

Nejvíce ohrožené druhy savců chobotnatci ( slon ) lichokopytníci ( nosorožec ) sudokopytníci ( zubr ) šelmy ( tygr ) primáti ( gorila ) mořští savci ( tuleň )

Ohrožení chobotnatci Slon africký Slon indický

Ohrožení lichokopytníci Nosorožec jávský Zebra Chapmannova

Ohrožení sudokopytníci Antilopa bongo Bizon americký Zubr evropský Přímorožec arabský

Ohrožené šelmy Tygr sumatránský Lev berberský Leopard sněžný Gepard středoasijský

Ohrožené šelmy - medvědi Medvěd grizzly Lední medvěd Panda velká Panda červená

Panda velká pochází z Číny, výška až 1,5 m, váha 120 kg 2/3 dne ( 16 i více hodin ) věnuje shánění a požírání potravy, zbytek dne odpočívá jídelníček – výhradně stonky, listy, výhonky bambusu ( denně spořádá 10 – 20 kg ) umí šplhat na strom ( je-li ohrožena ) samice rodí většinou 1 mládě ( je malé – 15 cm, 100 g )

PANDA = jeden z nejznámějších, nejvzácnějších a nejohroženějších savců celého světa (odhaduje se 1000 posledních kusů )

Ohrožení primáti Lemur katta Orangutan sumatérský Gorila nížinná Gueréza červená

Ohrožení mořští savci Lachtan guadeloupský Tuleň středomořský Delfín říční Delfínovec čínský

Ohrožení mořští savci Kosatka dravá Plejtvák obrovský Keporkak Běluha mořská

Plejtvák obrovský největší živočich, jaký kdy obýval Zemi ! délka 30 m, váha 180 tun, váha jazyka 3 tuny umí plout rychlostí 50 km/hod živí se drobnými korýši ( denně 4 tuny ) pod vodou vydrží 2 hodiny, potopí se do 500 metrů

Ohrožení savci ČR Vlk obecný Kočka divoká Medvěd hnědý Rys ostrovid

Ohrožení savci ČR Veverka obecná Sysel obecný Vydra říční Bobr evropský

Ohrožení savci ČR Netopýr velký Křeček polní Los evropský Rejsek horský

Každý z nás se může zapojit do ochrany přírody. Jak můžeš pomoci ?  vydej se do lesa sbírat odpadky  nenič mraveniště, nekopej do hub  nesbírej mláďata a vajíčka z hnízd  pečuj o zeleň  třiď odpad, šetři vodou a elektřinou  nekupuj suvenýry z kůže, slonoviny, žraločích zubů …  podporuj boj proti obchodu s ohroženými zvířaty

Proč je nutné živočichy chránit?  jsou pro nás nepostradatelní  poskytují nám obživu  pomáhají při práci  jsou součástí rovnováhy na Zemi Přežití jednoho druhu je úzce spojeno s přežitím dalších a tím s fungováním celé přírody. Bez nich nepřežijeme ani my!

Téma: Ohrožené druhy živočichů II. - 3. - 5. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional PowerPoint Internet www.naturfoto.cz Literatura: Wetter Bernard,Ohrožená zvířata, 1. vydání, Fragment, 2006 Kolektiv autorů, Tématická encyklopedie Larousse 3.svazek: Vědy o životě – 1.české vydání, Albatros, 1999 Autor: Mgr. Eva Hocková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)