VĚDOMOSTNÍ HRA HÁDEJ, KDO JSEM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Urči, o kterou rostlinu se jedná
Advertisements

DOPLŇOVAČKA – pojmy nahosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
VĚDOMOSTNÍ TEST anatomie a morfologie nahosemenných rostlin Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Lilkovité.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
ROZMANITOST EKOSYSTÉMU LES
Bobovité (fabaceae).
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, zahrnuje klíčové kompetence a.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
VYŠŠÍ ROSTLINY II. – zástupci nahosemenné rostliny-jehličnany Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Tato prezentace je věnována všem mladým a vášnivým houbařům. Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Vybrané čeledi dvouděložných rostlin I.
Krytosemenné rostliny
PŘECHOD ROSTLIN NA SOUŠ- členění rostlinného těla
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Autorem materiálu a veškeré obrázkové fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Digitalizace výuky Příjemce
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY JEHLIČNATÉ STROMY
ROZMANITOST EKOSYSTÉMU LES
PŘÍRODOPISNÁ HRA KAPSA EKOSYSTÉM LES
BOBOVITÉ Fabaceae.
Vybrané čeledi dvouděložných rostlin II.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
VĚDOMOSTNÍ TEST – orgány a pletivo semenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Miříkovité.
VĚDOMOSTNÍ HRA JE TO PRAVDA, NEBO NE. VYŠŠÍ ROSTLINY II
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
MECHY Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, zahrnuje klíčové kompetence a.
Hluchavkovité (Lamiaceae)
Bobovité.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Dvouděložné rostliny – Čeleď Bobovité
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Lilkovité rostliny Zpracovali Simona Rušarová- vše společně
BOBOVITÉ.
Pitrunová Martina- úprava , text Honziková Viktorie- obrázky , text
Květenství a plodenství
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Bobovité.
Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s typickými znaky čeledi miříkovitých,
Bobovité - Fabaceae.
Miříkovité Mlynáříková, Sochůrková, Kloučková. Miříkovité (Apiaceae)  Dvouděložné  Jednoleté, dvouleté, vytrvalé  Byliny  Duté, článkované lodyhy.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
čeledi krytosemenných rostlin I
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Čeledi: lilkovité a bobovité
Provozováno výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
čeledi krytosemenných rostlin II
obecná charakteristika, praktické cvičení
Bobovité (fabaceae).
Rosaceae Fabaceae Lamiaceae
Transkript prezentace:

VĚDOMOSTNÍ HRA HÁDEJ, KDO JSEM VĚDOMOSTNÍ HRA HÁDEJ, KDO JSEM? Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.

Anotace: Soubor se skládá z vědomostní hry, která je námětem pro vyučujícího k opakování krytosemenných rostlin, jejich čeledí a zástupců. Představuje scénář výukové hodiny, zahrnuje klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci si vědomostní hrou prověří své již dříve nabyté znalosti. Vědomostní hru lze použít jako soutěž družstev a časově ji omezit. Pro kontrolu jsou správné odpovědi v závěru vypracovány. Autor: Jitka Dvořáková Datum vytvoření: září 2013 Jazyk: čeština Vzdělávací oblast: člověk a příroda Obor: přírodopis Tematický okruh: biologie rostlin Učivo: systém rostlin – poznávání a zařazování daných zástupců, běžných druhů krytosemenných rostlin, jejich vývoj, využití hospodářsky významných zástupců Očekávaný výstup: rozlišuje základní systematické skupiny rostlin, určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů Speciální vzdělávací potřeby : žádné Klíčová slova: krytosemenné rostliny, Druh učebního materiálu: prezentace – vědomostní hra Cílová skupina: žák II.stupně Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělání – druhý stupeň – první období Typická věková skupina: 12 – 15 let

1. Jsem rostlina, mým původním domovem bylo Peru a Chile, byla jsem pěstována pro hlízy, s velkým obsahem škrobu. Evropu jsem dobyla v 18. století. Do Čech jsem se dostala z Branibor. Mám malé hlízy s očky, které se přihrnují, aby odnožily a vytvořily větší počet hlíz. Květy mám, moje nať obsahuje jedovatý solanin. Také jsem potřebná k výrobě škrobu a lihu. Hádej, kdo jsem?

2. Patřím do velmi bohaté čeledi hojně zastoupené po celém světě, zrovna já jsem bylina, mám květenství zvané úbor, v pletivu mám mléčnice a v úborech jen jazykovité květy. Mým plodem je nažka s létajícím zařízením chmýrem. Posloužím svým květem výrobě sladké potraviny. Hádej, kdo jsem?

3. Najdete mě na lukách a vlhčích místech, mám fialové květy. Jsem používán v lidovém lékařství často pod názvem černý kořen, jako prostředek na ošetřování ran a zlomenin kostí. Patřím do čeledi brutnákovitých. Hádej, kdo jsem?

4. Jsme aromatické rostliny, lidé nás využívají v lékařství, kosmetice, aromaterapii a nebo si nás vaří jako čaj, ti kteří rádi vaří nás drtí jako koření. Máme čtyřhranné lodyhy, listy většinou postavené vstřícně a nemáme palisty, korunu máme rozdělenou na horní a dolní pysk, který u některých jedinců není vždy vyvinutý. Má nás velmi rád hmyz. Naším plodem jsou tvrdky. Jednu z nás si lidé dávají i do míchaného nápoje a tím je (Mochito). Hádej, kdo jsme?

5. S rostlinami z této významné čeledi se setkáváme takřka denně, patří sem totiž běžně používaná kořenová zelenina ( mrkev, petržel, celer). Dříve jsme se nazývaly okoličnaté rostliny, podle květenství složeného okolíku. Náš příbuzný je bolševník velkolepý, tuto rostlinu přivezl kníže Metternich do zámecké zahrady v Lázních Kynžvart a odtud se rozšířila po celém území našeho státu. Celá rostlina obsahuje agresivní látky, které vlivem světla způsobují puchýře na kůži člověka a velmi špatně se hojí. Některé z nás jsou také prudce jedovaté. Hádej, kdo jsme?

6. Hrách setý, fazol obecný, sója luštinatá, čočka, jetel, bob setý, lupina mnoholistá, tolice vojtěška, vikev, janovec metlatý, trnovník akát, kručinka, hrachor luční, komonice, čičorka pestrá, kozinec a štírovník růžkatý patří do jedné čeledi. Mají na kořenech hlízkovité bakterie, které jim umožňují využívat vzdušný dusík, oproti jiným rostlinám, které mohou dusík přijímat jen ve formě rozpuštěných minerálních sloučenin. Hádej, kdo jsme?

7. Naše čeleď zahrnuje 25 rodů s asi 400 druhy dřevin, které mají střídavé, řapíkaté listy. Jsme opylovány hmyzem, naším plodem je malvice nebo větší počet menších malviček, které vznikají zdužnatěním češule. Uvnitř máme jádřinec vznikající ze semeníku. Mezi nás patří i hloh obecný. Hádej, kdo jsem?

8. Zastupují nás rostliny, kterých si velmi považujeme právě proto, že je velmi rádi jíme. Maminky nán z nich dělají dobré zavařeniny, dospělý lidé je využívají a výrobě alkoholu. Vyskytujeme se hlavně na severní polokouli. Jsme stromy nebo keře. Naše květy vyrůstají ve svazečcích nebo hroznech. Plodem je peckovice s tvrdým dřevnatým vnitřním obalem. Hádej, kdo jsme?

9. Všichni z nás jíme hořčici a hořčice by nebyla hořčicí bez zástupců této čeledi. Ty totiž obsahují v pletivech látky, které ve vodním prostředí složitými reakcemi dávají vzniknout látkám štiplavé a ostré chuti. Dotvářejí vůni a chuť hořčice. Od těchto vlastností jsou odvozeny mnohé názvy rostlin této čeledi, např. ředkev ohnice, hořčice rolní, hořinka latnatá. Některé zástupce konzumujeme jako zeleninu. Hádej, kdo jsme?

10 Patří mezi nás jednoleté, vzácně dvouleté až vytrvalé byliny s mléčnicemi v pletivech. V těchto mléčnicích proudí bílá nebo nažloutlá tekutina – latex. Naším plodem je tobolka. Velmi známým zástupcem naší čeledi je rostlina, ze které se kromě zralých semen připravují léky tišící bolest. A ze zralých semen se vaří např. nádivka do koláčů a buchet. Hádej, kdo jsem?

odpovědi Lilek brambor Pampeliška ( smetanka lékařská) Kostival lékařský Rostliny z čeledi hluchavkovité Rostliny z čeledi miříkovité Rostliny z čeledi bobovité Rostliny z čeledi jabloňovité Rostliny z čeledi mandloňovité Rostliny z čeledi brukvovité Rostliny z čeledi mákovité