Voda & Energie Vodní doprava
Vodní dopravy Vodní doprava je druh dopravy, který je zajišťován plavbou po vodních tocích - řekách, umělých nebo přírodních jezerech, mořích, oceánech, umělých plavebních kanálech a průplavech Zvláštním druhem dopravy jsou přívozy, které slouží k přepravě napříč vodním tokem, podobná doprava na kratší vzdálenosti například přes průliv, řeku nebo na blízký ostrov se nazývá trajekt
Druhy vodní dopravy Vodní (lodní) dopravu lze rozdělit na: námořní a vnitrozemskou (říční a jezerní) - některá plavidla však mohou mezi řekami a moři přejíždět 1. Osobní lodě 2. Nákladní lodě 3. Obchodní lodě 4. Bojové lodě 5. Ponorné lodě
Osobní lodě Velké osobní lodě zažívaly období své největší slávy ve druhé polovině 19. století Titanic byl zaoceánský parník třídy Olympic, ve své době to byl největší osobní výletní parník světa Allure of the Seas - současná největší loď světa z finského Turku
Nákladní lodě Nákladní lodě můžeme rozdělit : a) Tankery - využívají se k přepravě tekutého nákladu např. ropa, zkapalnělí plyn, chemikálie, pitná voda atd. - za první tanker je většinou považována loď Glückauf, postavená v roce 1886, před tím byly tekutiny převáženy v sudech na běžných nákladních lodích - později byly pro tyto účely zřízeny na lodích speciální válcové nádrže b) Kontejnerové lodě - přeprava zboží je mnohem efektivnější než na ostatních lodích pro suchý - jako přepravní jednotka se používá obvykle jeden dvacetistopý kontejner (1 TEU), ale používá se i čtyřicetistopý kontejner a pětačtiřicetistopý kontejner
Obchodní lodě obchodní lodě jsou používány k přepravě zboží v dobách války sloužily převážně jako pomoc námořnímu vojsku (dopravě jídla, vojáku, materiálů), ale v dnešní době, je hlavně používaná k dovozu a následném prodeji zboží v jiných zemích obchodní lodě se dělí do různých kategorií podle velikosti, účelu a podle režimu plavby na pobřežní, linkové a trampové většina států vlastní svou obchodní flotilu a největší obchodní flotilu vlastní Řekové, kteří mají téměř 16 % světové obchodní dopravy
Bojové lodě Dělí se na: bitevní lodě, bitevní křižníky, letadlové lodě, torpédoborce, ponorka Válečná loď je speciální loď, která je určena k provádění bojových operací. Každá válečná loď má svého velitele s hodností a svou vlajku se znakem velení Válečné lodě jsou obvykle budované zcela jinak než obchodní lodě. jsou také vybaveny zbraněmi a jsou konstruovány tak, aby vydržely i významné poškození. Jsou také rychlejší a lépe manévrují než obchodní lodě. Válečné lodě přepravují pouze zbraně, munici a bojovou posádku. Jsou součástí válečného námořnictva.
Ponorné lodě Ponorné můžeme rozdělit na : 1) Válečné ponorky - převážně používané ke zničení ; nepřátelských lodí či jiných ponorek 2) Vědecké a výzkumné - používají se k průzkumu oceánů 3) Pracovní - vyvážení materiálu z hlubin oceánu, z vraků apod. - mohou se používat i k prohledávání potopených lodí nebo spadlých letadel
Ponorka ponorka je plavidlo schopné plout pod vodou mohou pracovat ve velkých hloubkách, do kterých se potápěči nedostanou ponorka může být: a) Civilní - vědecká nebo turistická b) Vojenská - bývá vyzbrojena širokým arzenálem zbraní, zvláště torpédy, případně balistickými nebo křižujícími střelami velký pokrok pro ponorky znamenalo zavedení jaderného pohonu, protože zvětšuje jejich akční rádius a zbavuje je nutnosti pravidelného a častého vynořování (pomocí elektrické energie se vytváří kyslík elektrolýzou mořské vody) jaderný pohon je však velmi drahý a až na výjimky je vyhrazen jen pro vojenské ponorky jediné omezení pak tvoří zásoby jídla a jiného spotřebního vybavení (sladká voda, toaletní potřeby atd.)
vladimír vinklárek, jakub reischl a jaromír sedláček Za pozornost Vám děkují vladimír vinklárek, jakub reischl a jaromír sedláček
Vladimír Vinklárek – 14 let Jakub Reischl – 15 let Jaromír Sedláček – 14 let Třída – 9. A Škola - ZŠ a MŠ Tasovice Jihomoravský kraj Kontakt - barevna.skola@zs.skola-tasovice.cz