Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Advertisements

VY_52_INOVACE_ZBP1_3364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ PaV_1.03 •SOU Obořiště •Určeno pro obor – Práce ve stravování – zaměření kuchař – 2.ročník •Číslo klíčové aktivity:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
„EU peníze středním školám“
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Ekosystém pole Rostliny našich polí.
CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ PaV_1.07
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Z čeho se skládá písmeno
„EU peníze středním školám“
Zámky v našem okolí Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ PaV_1.14
Didaktické testy pro ověřování znalostí
Škola: Praktická škola dvouletá
„EU peníze středním školám“
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Potraviny rostlinného původu
„EU peníze středním školám“
Mgr. Miroslava Slavíková
„EU peníze středním školám“
VY_52_INOVACE_ZBP1_4264VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
„EU peníze středním školám“
VY_52_INOVACE_ZBP1_4764VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
„EU peníze středním školám“
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_11
VY_52_INOVACE_ZBP1_4364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
VY_52_INOVACE_ZBP1_4264VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Luštěniny Ing. Alena Říhová
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
LUŠTĚNINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: luštěniny, význam, složení, hrách, čočka, fazole, sója Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL. Mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů (hlavně škrobu), vlákniny, minerální látky (draslík, vápník), z vitamínů B, E, provitamín.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu:
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
NETRADIČNÍ PLODINY Natálie Jermanová 2014 ©. Pohanka Popis: jednoletá a vytrvalá bylina má bílé a růžové květy v českých zemích se začala pěstovat od.
OBILOVINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: obiloviny, charakteristika, složení, pšenice, žito, ječmen,
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Potravinářské zbožíznalství
Potraviny a výživa - Zelenina
DOCHUCOVACÍ PROSTŘEDKY
Luštěniny Vypracoval: Lukáš Karlík
SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Předmět Potraviny a výživa
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potravinářské zbožíznalství
Transkript prezentace:

Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu Luštěniny Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_27_13 Jméno autora Mgr. Dagmar Vaďurová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

luštěniny

CHARAKTERISTIKA luštěniny jsou suchá semena motýlokvětých rostlin nejznámější hrách, fazole, čočka, cizrna (domácí) a sója (dovážíme) mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů (hlavně škrobu), vlákniny, minerální látky (draslík, vápník), z vitamínů B, E, provitamín A obsahují ve větším množství oligosacharidy, které způsobují nadýmání luštěniny jsou hůře stravitelné slouží k přímé spotřebě a také jako důležitá surovina v potravinářském průmyslu (mlýnské výrobky, konzervárenské výrobky)

hrách jsou zralá semena hrachu setého, je nejrozšířenější luštěninou mírného pásma. Na trhu je hrách zelený, žlutý, barevná směs celý, půlený loupaný, neloupaný Loupaný hrách není nutné před vařením namáčet, je vhodný na kaše

fazole jsou odrůdou původní americké fazole mají různou velikost, barvu a tvar u nás v současné době jsou na trhu fazole bílé, barevné, černé, červené, hnědé i strakaté jsou velmi vhodné pro diabetiky nikdy je nekonzumujeme syrové - obsahují toxickou látku fazein, která může vyvolat střevní potíže

čočka podle velkosti zrn rozdělujeme čočku na velkozrnnou a drobnozrnnou podle barvy - čočka zelená, hnědá a různě barevná, dále loupaná a neloupaná. má lepší stravitelnost než hrách a fazole má vysoký podíl železa a mědi indická hnědá čočka - nemusí se namáčet, při vaření se rozvařuje oranžová čočka - nemusí se namáčet, rychle se rozváří na kaši, oblíbená v Indii žlutá čočka - používá se hlavně v indické kuchyni s kari kořením

cizrna římský hrách - se podobá velkému hrachu má jemně oříškovou chuť pochází ze západní Asie, je na trhu celá nebo půlená má velkou výživnou hodnotu (30 % bílkovin, 8 % tuku, 44 % uhlohydrátů, řadu vitamínů a minerálních látek) má delší dobu vaření, proto se doporučuje namočit do slané vody. Poté se slaná voda scedí, cizrna se zalije studenou vodou a uvaří používá se také na mouku

sója pochází z Číny semena jsou různě veliká, mají různý tvar i barvu k přípravě jídel je nejvhodnější sója žlutá po uvaření se kombinuje s rýží a různými druhy zeleniny má vysoký podíl bílkovin, tuku, z minerálních látek převládají draslík, fosfor a hořčík. Ze sóji se vyrábí mouka, olej, sýr (tofu), mléko, sójová omáčka, sójové maso. Bílkoviny sójových bobů mají vyšší biologickou hodnotu než ostatní luštěniny. Sojové klíčky jsou bohaté na vitamíny B a přidávají se do salátů Sója je nejvýznamnější luštěninou.

Vady, skladování, použití nejčastější vadou luštěnin je muškovitost, kterou způsobuje zrnokaz hrachový muškovitá luštěnina je nepoužitelná ve vlhkém prostředí plesniví a jsou zatuchlé luštěniny se skladují v suchu, chladu používají na přípravu polévek, kaší, jako příloha k masu a do salátů. Fazole, sója a čočka se hodí k naklíčení. Syrové klíčky se používají do salátů.

Zdroje KRUŽLIAK, P. Potraviny a nápoje, 5. vyd. Merkur. 1995. ISBN 80-7032-722-7 MAŠEK, L. Potraviny a nápoje v kostce, 1. vyd. Ratio. 2005. ISBN 80-2381-585-7