Přídavná jména STUPŇOVÁNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Advertisements

Song Presentations. L12 nová slova Stupňování přídavných jmen viz: worksheet na webové stránce.
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN A PŘÍSLOVCÍ
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Stupňování přídavných jmen
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Adjectives Comparative/Superlative Stupňování přídavných jmen
Gramatika Přídavná jména II
ROZDÍL MEZI VÝSLOVNOSTÍ A PRAVOPISEM
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva.
Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
PŘÍRODNÍ SLOŽKY A OBLASTI ZEMĚ II.
Člověk a příroda Zeměpis Česká republika Naše nej VY_32_INOVACE_11 Sada 6 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Stupňování přídavných jmen – comperative, superlative
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatným jménem = vyjadřují vlastnosti podstatných jmen (př.: krásný obraz,
Stupňování přídavných jmen
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_487_Stupňování přídavných jmen AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_744_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
ZŠ TGM Hodkovice nad Mohelkou.
Hydrosféra Anotace Prezentace zpracovává informace o vodstvu na Zemi, jejím významu, seznamuje se základními pojmy z oblasti hydrosféry, oběhem vody na.
Informace a fotografie
Shoda přísudku s podmětem
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_09
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_75.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
79.1 Přehled vzorů přídavných jmen
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tvarosloví – přídavná jména
Číslovky.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR:Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_PLANETA ZEMĚ ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
PLANETA ZEMĚ. Země ve vesmíru Vesmír vznikl asi před 15 miliardami let, kdy nastal tvz. "Velký třesk''. Stáří sluneční soustavy se odhaduje na 5,7 mld.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k probrání nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_13_STUPŇOVÁNÍ.
 Jsou to neohebné slovní druhy.  Vyjadřují bližší vlastnosti dějů.  Ptáme se na ně otázkami: Jak? Kdy? Kde? Kam? Odkud?  Příslovce vznikají nejčastěji.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Slova souznačná a protikladná
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
PŘÍSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_15 15 přídavná jména autor: Mgr. Blanka Kunderová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘÍDAVNÁ JMÉNA STUPŇOVÁNÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_27CJ_5_PŘJM
REKORDY ZVÍŘAT.
Elektronická učebnice - I
PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.
Přídavná jména - stupňování
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Přídavná jména STUPŇOVÁNÍ

Anotace Materiál tvoří 15 slidů, v nichž se žák seznámí s pojmy stupňování přídavných jmen, pozitiv, komparativ a superlativ cílová skupina: 6. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák je stupňovat přídavná jména podle naučených pravidel použitý materiál: učebnice SPN Čj pro 6. roč., Wikipedia průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad, pracujeme se žáky na cvičeních, za cvičením následuje klíč s řešením

Samá nej- Lidé jsou hraví a soutěživí. Překonávají rekordy, a to nejen ve sportu. Občas se dozvíme i o tom, kdo zvítězil v pojídání švestkových knedlíků nebo že byla upletena nejdelší šála na světě. Dokonce existují knížky věnované jen rekordům, a to i těm nejpodivnějším. Např. v knize zvané Guinnessovy světové rekordy si můžeme přečíst, že nejvyšší dům postavený z karet je vysoký 7,71m. Takové rekordy jsou však pomíjivé. Hned zítra může některý skokan dosavadní rekord překonat, může se najít ještě větší jedlík a spořádat více knedlíků, dříve nejdelší šála už za pár dní může být kratší než ta nová nejdelší. Stálá se zdají zeměpisná nej-. Nejvyšší hora zůstane nejvyšší, totéž platí o nejhlubším jezeru, nejdelší řece, největším světadílu. Určitě se nezmění ani to, že Říp je nižší než Sněžka. Neustále však dochází k oteplování naší planety, a tak současná nejvyšší teplota nemusí v budoucnu být už tou nejvyšší.

Stupňování přídavných jmen mnohá přídavná jména mohou při srovnávání vyjadřovat zvláštními tvary trojí stupeň vlastnosti: 1. stupeň = pozitiv - veselý 2. stupeň = komparativ – veselejší 3. stupeň = superlativ – nejveselejší Vyjadřování různého stupně vlastnosti se nazývá stupňování.

Stupňování přídavných jmen 2. stupeň se tvoří z 1. stupně pomocí přípon: -ejší - veselý  veselejší -ější – záhadný  záhadnější -ší – tichý  tišší -í – mělký  mělčí některá přídavná jména mají dvojí tvary (snazší = snadnější) 3. stupeň se tvoří z 2. stupně pomocí předpony nej- veselý  veselejší  nejveselejší

Nepravidelně stupňovaná přídavná jména POZOR!!! dobrýlepšínejlepší zlýhoršínejhorší velkývětšínejvětší malýmenšínejmenší

Napiš správný tvar podle čísla u přídavného jména V tomto úseku je (prudký 3) stoupání. nejprudší Umělá sladidla bývají (sladký 2) než cukr. sladší Ledová plocha je dnes (hladký 2). hladší Když jsme se blížili k Pelhřimovu, byla mlha stále (hustý 2). hustší (Dobrý 3) výkon předvedla naše reprezentantka. Nejlepší Mikrotužka má většinou (tenký 2) hrot než obyčejná tužka. tenčí Zápas měl (hladký 2) průběh, než se očekávalo.

Napiš správný tvar podle čísla u přídavného jména To (zlý 3) už máme naštěstí za sebou nejhorší Tento úkol je (lehký 2) než ten předešlý. lehčí (Jednoduchý 3) řešení nemusí být to (dobré 3). nejjednodušší – nejlepší Dnešní večer byl ještě (hezký 2) než ten včerejší. hezčí (Blízký 3) město je od nás vzdálené 10 km. nejbližší V historických částech měst bývají ulice (úzký 2) než jinde. užší Dneska čeká cyklisty (těžký 3) etapa. nejtěžší

Napiš správný tvar podle čísla u přídavného jména (Krátký 3) den a (dlouhá 3) noc je 21. prosince. nejkratší - nejdelší (Vysoký 3) vodopád světa Salto Angel se řítí z výšky 978 m. nejvyšší (Hluboké 3) jezero na světě se nazývá Bajkalské a nachází se v Rusku. nejhlubší Na jednom z (suchý 3) míst na spadne za rok pouze půl milimetru srážek. nejsušších (Velký 3) ostrov na světě je Grónsko. největší (Malý 3) savec na světě je netopýr thajský – měří pouze 29 – 33 mm nejmenší (Nízký 3) teplota byla naměřena v Antarktidě. nejnižší Údajně (krátký 3) opera na světě Žáby trvá jen 8,3 vteřiny. Nejkratší Za (drahý 3) obraz na světě je považována Mona Lisa. nejdražší

Mona LISA Leonardo da Vinci

Tvořte 2. stupeň o následujících přídavných jmen milý, věrný, krásný, slabý, silný, dlouhý, dobrý, rozumný, zdvořilý, pevný, zlý, tichý, křehký, mělký, vlhký, malý, blízký, starý, úzký, vysoký, snadný, velký, blízký, slizký, sladký, tuhý, hluboký, jižní, tenký, krátký, nízký, jemný milejší, věrnější, krásnější, slabší, silnější, delší, lepší, rozumnější, zdvořilejší, pevnější, horší, tišší, křehčí, mělčí, vlhčí i vlhčejší, menší, bližší, starší, užší, vyšší, snazší i snadnější, větší, bližší, slizčí, sladší, tužší, hlubší, jižnější, tenčí, kratší, nižší, jemnější

zeslabování a zesilování významu Význam přídavného jména je možno také zesilovat nebo zeslabovat různými příslovci: velmi pěkný, velice oblíbený, neobyčejně kvalitní, více opotřebovaný, značně poničený, málo upřímný, méně úspěšný, mnohem zajímavější, zcela ojedinělý, plně vyhovující, nejlépe propracovaný.

Doplňujte –ě-/-ně- Tento den pro mě nebyl zrovna nejpříjem……jší. Je stále zřejm……jší, že se do pěti hodin nevrátíme. Princezna m……la šaty ušité z nejjem……jšího hedvábí. Začala jsem být v jídle střídm……jší. To bylo to nejrozum……jší, co jste mohli udělat. Tento příběh byl ještě tajem……jší než předchozí. Očekávali jsme upřím……jší odpověď. Dnešní výstup byl ještě strm……jší. Obloha byla stále tem……jší. Kteří jsou nejznám……jší čeští hudební skladatelé? Kdybyste měli vyjmenovat nejvýznam……jší české osobnosti, koho byste uvedli?

Doplňujte –ě-/-ně- Řešení Tento den pro mě nebyl zrovna nejpříjemnější. Je stále zřejmější, že se do pěti hodin nevrátíme. Princezna měla šaty ušité z nejjemnějšího hedvábí. Začala jsem být v jídle střídmější. To bylo to nejrozumnější, co jste mohli udělat. Tento příběh byl ještě tajemnější než předchozí. Očekávali jsme upřímnější odpověď. Dnešní výstup byl ještě strmější. Obloha byla stále temnější. Kteří jsou nejznámější čeští hudební skladatelé? Kdybyste měli vyjmenovat nejvýznamnější české osobnosti, koho byste uvedli?