Rozdělení úhlů podle velikosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Úhel je část roviny
Advertisements

Konstrukce trojúhelníků
Úhly v trojúhelníku Vlastnosti úhlů v trojúhelníku
POZNÁMKY ve formátu PDF
PLANIMETRIE.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Úhel, rozdělení úhlů podle velikosti
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Sčítání a odčítání úhlů
autor: RNDr. Jiří Kocourek
autor: RNDr. Jiří Kocourek
(polohové vlastnosti) POZNÁMKY ve formátu PDF
Mgr. Ladislava Paterová
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
POZNÁMKY ve formátu PDF
SEMINÁRNÍ PRÁCE MATEMATIKA Created by Petr Nohejl Copyright© 2005 Fšechna práva vyhrazena..
Množinová symbolika.
a + b > c Ʌ a + c > b Ʌ b + c > a
ÚHEL OPAKOVÁNÍ UČIVA (5. ročník) Eva Pallová Miroslava Machovská
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Co je to trojúhelník
Dvourozměrné geometrické útvary
POZNÁMKY ve formátu PDF
IV/ Polorovina, úhel Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
Dvourozměrné geometrické útvary
Porovnávání přímek v rovině
2_Rozdělení úhlů podle polohy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
21..
Úhly souhlasné a střídavé
* Rozdělení úhlů Matematika – 6. ročník *
Planimetrie ÚHLY.
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním a doplněním znalostí o mnohoúhelnících – první část. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci.
MIROSLAV PYTLÍK KATEŘINA KŘIVÁNKOVÁ PETRA SOCHŮRKOVÁ TEREZA VYHNALOVÁ
Úhel pravý, tupý, ostrý, přímý
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
6.ročník Bc.Martina Kamená
Úhly vedlejší a vrcholové
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
STEREOMETRIE základní pojmy Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
Rovnoběžníky, lichoběžníky. Rovnoběžník Rovnoběžník je čtyřúhelník, který má dvě protější strany rovnoběžné. Protější strany mají stejnou délku.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Dvourozměrné geometrické útvary
Druhy a dvojice úhlů Konvexní, nekonvexní, ostrý, tupý, pravý, přímý, plný Vedlejší, vrcholové, souhlasné, střídavé VY_42_INOVACE_09_02.
ÚHLY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Planimetrie ÚHLY.
Dvourozměrné geometrické útvary
Dvourozměrné geometrické útvary
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní konstrukce Osa úhlu.
Dvourozměrné geometrické útvary
Čtyřúhelníky Druhy čtyřúhelníků.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
Druhy trojúhelníků, těžnice, výšky, střední příčky
Bodu a přímky. Dvou přímek.
Planimetrie Úhly, rovnoběžky proťaté příčkou, Pythagorova věta, trojúhelníková nerovnost, obsahy a obvody rovinných útvarů, vzájemná poloha dvou kružnic.
Dvourozměrné geometrické útvary
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Základní konstrukce Osa úhlu.
Dvourozměrné geometrické útvary
Úhly Názvosloví Rozdělení úhlů Jednotky velikosti Dvojice úhlů
39 ČTYŘÚHELNÍKY ROVNOBĚŽNÍKY.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Transkript prezentace:

Rozdělení úhlů podle velikosti B Z V A Y | AVB| < | XYZ| X Větší úhel je ten, který má větší velikost. F M E K D L | DEF| = | KLM| Shodné úhly mají stejnou velikost.

Podle velikosti dělíme úhly: – je úhel, jehož ramena leží na sobě. Mezi rameny není nic. Nulový úhel V A = B | AVB| = 0° – je úhel, jehož ramena jsou opačné polopřímky Přímý úhel A V | AVB| = 180° B – je úhel, jehož ramena leží na sobě, za úhel se považuje celá rovina kolem nich. Plný úhel V A = B | AVB| = 360°

B Dutý (konvexní) úhel – je úhel, který je menší než přímý úhel. V 0°< | AVB| < 180° A B Vypuklý (konkávní, nekonvexní) úhel V – je úhel, který je větší než přímý úhel a menší než plný úhel. A 180°< | AVB| < 360°

Podle velikosti dělíme duté úhly: – je polovina přímého úhlu, označuje se tečkou v obloučku. Dvě přímky v pravém úhlu dělí plochu na 4 shodné pravé úhly. Pravý úhel B V | AVB| = 90° A B Ostrý úhel – je úhel, který je větší než nulový úhel, ale menší než pravý úhel. V 0°< | AVB| < 90° A B – je úhel, který je větší než pravý úhel, ale menší než přímý úhel. Tupý úhel V 90°< | AVB| < 180° A

– je úhel, který není nulový, pravý, přímý nebo plný. Kosý úhel B V 0°< | AVB| < 90° A nebo B 90°< | AVB| < 180° V A B nebo 180°< | AVB| < 360° V Procvičení: učebnice strana 15, cvičení 1, 2 pracovní sešit strana 128 – 129, cvičení 1 – 4. A

Dvojice úhlů Dvě přímky mohou být rovnoběžné (nemají žádný společný bod), p q zapisujeme p ║ q, nebo různoběžné (mají jeden společný bod, průsečík), p zapisujeme p ║ q. ⁄ δ α γ P β q Dvě různoběžky rozdělují rovinu, ve které leží, na 4 úhly.

Zvláštním případem různoběžných přímek jsou kolmé přímky (kolmice). Dvě kolmé přímky rozdělují rovinu, ve které leží, na 4 shodné úhly, tyto úhly jsou všechny pravé. δ α P q γ β α = β = γ = δ = 90° Zvláštním případem rovnoběžných přímek jsou totožné přímky. zapisujeme p = q. p = q Dvě totožné přímky rozdělují rovinu, ve které leží, na 2 přímé úhly.

Dvě různoběžky rozdělují rovinu, ve které leží, na 4 úhly. Tyto úhly mají společný vrchol – průsečík přímek P. Bod P rozděluje každou z přímek na navzájem opačné polopřímky. p δ α γ P β q Dva úhly, jejichž ramena jsou opačné polopřímky, nazýváme vrcholové úhly. Vrcholové úhly jsou shodné, mají stejnou velikost. Platí: úhly α, γ jsou vrcholové úhly, α = γ. p δ α γ P β q Platí: úhly β, δ jsou vrcholové úhly, β = δ.

Bod P rozděluje přímku p na dvě navzájem opačné polopřímky a je vrcholem přímého úhlu. δ α γ P β q Bod P rozděluje i přímku q na dvě navzájem opačné polopřímky, jedna polopřímka je společným ramenem úhlů α a β. Platí tedy: α + β = 180°. Dva úhly, které mají jedno rameno společné a druhá ramena jsou opačné polopřímky, nazýváme vedlejší úhly . Součet vedlejších úhlů je roven přímému úhlu, to je 180°. Dvě různoběžky rozdělují rovinu, ve které leží, na 4 dvojice vedlejších úhlů. Vedlejší úhly: p δ α, β: α + β = 180° α γ β, γ: β + γ = 180° P β q γ, δ: γ + δ = 180° δ, α: δ + α = 180°

Rovnoběžné přímky p, q protíná přímka a. α' Jedno rameno úhlu α leží na přímce a, druhé na přímce p. q α Jedno rameno úhlu α' leží na přímce a, druhé na přímce q, ale v opačném směru. p Úhly α, α' mají společné rameno na přímce a, druhá ramena jsou rovnoběžná a mají stejný (souhlasný) směr. Tyto úhly nazýváme souhlasné. Souhlasné úhly jsou shodné, mají stejnou velikost. a δ' Souhlasné úhly: α' γ' α, α’: α = α' β' δ q β, β’: β = β' α γ γ, γ’: γ = γ' β δ, δ': δ = δ' p

Rovnoběžné přímky p, q protíná přímka a. γ' Jedno rameno úhlu α leží na přímce a, druhé na přímce p. q α Jedno rameno úhlu γ' leží na přímce a, druhé na přímce q, . p Úhly α, α' mají společné rameno na přímce a, druhá ramena jsou rovnoběžná, jejich směr je však opačný (střídavý). Tyto úhly nazýváme střídavé. Střídavé úhly jsou shodné, mají stejnou velikost. a δ' Střídavé úhly: α' γ' α, γ’: α = γ' β' δ q β, δ’: β = δ' α γ γ, α’: γ = α' β δ, β': δ = β' p

Urči velikost zbývajících úhlů, je-li α = 43°. δ' α' γ' β' δ q α = 43° γ β p α = γ = 43° (vrcholové úhly) β = δ = 137° (vrcholové úhly) α + β = 180° (vedlejší úhly) α = α' = 43° (souhlasné úhly) β = 180° – α = 180° – 43° = 137° α = γ' = 43° (střídavé úhly) a β = β' = 137° (souhlasné úhly) 137° 43° 43° β' = δ' = 137° (vrcholové úhly) 137° 137° q α = 43° 43° 137° Procvičení: učebnice strana 16 – 17, cvičení 3 – 8, pracovní sešit strana 129 – 130, cvičení 5 – 10. p