Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ Šárka Pěchoučková KMT FPE ZČU Plzeň Miroslava Piačková 64. mateřská škola Plzeň
Studium učitelství pro MŠ jako dialog praxe s teorií kombinovaná forma studia profil absolventa způsobilosti a způsoby jejich ověřování
Profesní způsobilosti a způsoby jejich ověřování Cílem je vytvořit a rozvinout u studentů kompetence potřebné pro vytváření předmatematických (aritmetických i geometrických) pojmů u dětí předškolního věku. Důraz je kladen na didaktickou transformaci teoretických matematických poznatků v mateřské škole.
RMMŠ1 Student zná cíle předmatematické výchovy. písemný test
RMMŠ1 Student objasní základní principy metod řešení používaných předškolními dětmi a dovede je formou konkrétních aktivit zařadit do činností dětí. analýza videonahrávek dětí v mateřské škole
RMMŠ1 řešení modelových situací na semináři Při komunikaci s dětmi používá student vhodné individuální a kvantifikované výroky a výroky složené, vede děti ke správnému chápání těchto výroků. řešení modelových situací na semináři
RMMŠ1 Student vysvětlí proces vytváření elementární představy přirozeného čísla u předškolních dětí a vybere vhodné činnosti pro rozvoj představy čísla. příprava vlastních aktivit v rámci samostatné nebo skupinové práce na seminářích, písemný test
RMMŠ2 řešení modelových situací na semináři Student dovede vhodně zvolit činnosti směřující k přípravě řešení slovních úloh. řešení modelových situací na semináři
RMMŠ2 Student aplikuje teoretické poznatky o celku a jeho částech na konkrétní činnosti dětí. příprava vlastních aktivit v rámci samostatné nebo skupinové práce na seminářích a jejich prezentace
RMMŠ2 Student rozezná u dítěte jednotlivé etapy vývoje stavby, etapy procesu vytváření rovinných a prostorových útvarů a etapy vývoje prostorové a rovinné orientace. analýza obrázků konkrétních staveb postavených dětmi v mateřské škole, analýza pracovních listů vypracovaných předškolními dětmi, písemný test
RMMŠ2 Student vybere vhodné aktivity vytvářející u dítěte představu symetrie. písemný test
RMMŠ2 Student analyzuje konkrétní aktivity a hry dětí z hlediska cílů ŠVP a umí na základě teoretických poznatků připravit nebo vybrat aktivitu, která bude u dětí rozvíjet dané kompetence. analýza videonahrávek dětí v mateřské škole, znalosti prokáže student i v rámci závěrečné ústní zkoušky
Matematické modelování v preprimárním vzdělávání analýza činností z hlediska rozvíjených kompetencí tvorba vlastních aktivit zveřejnění aktivit na webových stránkách projektu
Analýza rozvíjených kompetencí Člověče, nezlob se! třídění orientace v prostoru orientace v rovině práce s přirozeným číslem uvažování, usuzování
Ukázka vlastní tvorby studentů Hnědá myška nebydlí v domečku s kruhovým otvorem. Šedá myška bydlí v domečku s trojúhelníkovým otvorem. Kde bydlí bílá myška?
Děkuji za pozornost. Tento příspěvek byl vypracován v rámci řešení projektu Studium učitelství pro MŠ jako dialog praxe s teorií (CZ.1.07/2.2.00/18.0022).