PŘÍPRAVA PŘEHLEDOVÉHO ČLÁNKU („review“) Praktické zkušenosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Online nástroje pro podporu klinického rozhodování
Advertisements

Jak má vypadat článek i pro zkoušku. Název (Title) stručný, výstižný Autoři Adresy Affiliation (Při více autorech bývá označen Corresponding author) Abstract:
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Co má obsahovat prezentace
Závěrečná fáze výzkumu
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
15. ESEJE Cíl : připravit osnovu eseje a poté esej napsat
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Management a rozvoj obcí
Prezentace Centra MU pro klinicky orientovaný výzkum kvality života (CEQOL) Marek Blatný PSU AV ČR & PSU FF MU Tomáš Kepák KDO FN Brno & LF MU Brno, 21.
PPíšeme vědecký článek. Jaký článek – domácí úkol o dvou brožurách o jaderné fyzice a zkušenostech z jejich použití (ověření použitelnosti, expertní posouzení)
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Spolupráce ČR - Slovinsko v aplikované výpočetní geometrii v rámci projektů Kontakt v l Řešitelé : Doc.dr.ing.Ivana Kolingerová, Západočeská univerzita,
Seminární práce Postupy pro školní rok 2014/2015.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Jak získat nové informace (nejen !) v hydrobiologii 1.Knihovna (UP, PřF UP) – fyzicky málo dostupných časopisů 2.Odebírané časopisy s on-line přístupem.
PSY 475 V ĚDECKÁ KOMUNIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek.
Úvod do studia.
Evaluation of Performance Based on Information in Documents‘ Databases Hana Pessrová Tomáš Cahlík.
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Jak sestavit referát „Kuchařka“ pro žáky.
Návrh předmětu a jeho inovací Obchodní podnikání PhDr.Iveta Šimberová, Ph.D.
Informační zdroje pro odbornou práci Kuchařka pro vědecký fast food.
Definování cíle a hypotézy
Absolventská práce.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
1 Projekt EU na Lékařské fakultě UP v Olomouci TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY „Zavádění.
Personalizace výuky prostřednictvím e-learningu. Struktura učebnice pro e-learning Obsah učebnice = struktura předmětu, kapitol cíleTabulka aktivni slovesa.docTabulka.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK234.
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
5. ročník Mg. studia do podání přihlášky ke SZZ do odevzdání diplomové práce v tištěné a elektronické formě.
Adaptace klinického doporučeného postupu prevence rotavirových infekcí Případová studie Prof. MUDr. V. Mihál, CSc Dětská klinika LFUP a FN Olomouc
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Psaní právních dokumentů
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
Rešerše. Bibliografické databáze Web of Science ISI Web of Knowledge – WoS + Journal Citation Report Placené – PřF MU je uživatelem Bibliografická citace.
. Výuka pediatrie u lůžka pacienta Kazuistika založená na důkazu
DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ Definování cíle a hypotézy. P ROCES PSANÍ DP Vlastní profesionální a osobní znalosti a dovednosti Odborné znalosti: - Teorie - Modely.
1 Jak získat nejlepší důkaz: Multizdrojové vyhledávání a kritické hodnocení Merck Manual of Diagnosis and Therapy Scholar Google Medline (PubMed) Cochrane.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
BAKALÁŘSKÁ PRÁCE A DŮLEŽITÉ INFORMACE. Bakalářská práce odborný text zpracovaný na téma dokladem toho, že student porozuměl teoretickým poznatkům Každá.
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
Metodologie bakalářské práce Bozděch, Michal
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzor individuální prezentace
Standardní postupy a standardní péče – jak na to?
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
Hierarchie a hodnocení zdrojů pro získání dat Hierarchy of Evidence
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Práva dítěte Výchova k občanství
Vzor individuální prezentace
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Dětská klinika LF UP v Olomouci Akademický rok JOURNAL CLUB časopisecký klub Termín: 4. října 2017, 13,30- 15,00 hod. Seminární místnost,
Praktické dovednosti při psaní bakalářské práce
Jak pracovat s vědeckou literaturou
Samostatná odborná práce H/01 Podkovář a zemědělský kovář
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

PŘÍPRAVA PŘEHLEDOVÉHO ČLÁNKU („review“) Praktické zkušenosti Doc. MUDr. Jiří Gallo, Ph.D. Ortopedická klinika LF UP a FN Olomouc

Cíle semináře Definice pojmů Pozice „review“ ve struktuře vědeckých informací Jak psát přehledový článek?

Vyložit znamená porozumět! Review - narativní Logicky strukturovaný text Předávání aktualizovaných vědomostí a představ Reakce na nový vývoj, nesoulad, zastarávání Vyložit znamená porozumět!

Varianty Přehledový článek věnovaný určitému tématu – „current concepts review“ Pokus o shrnutí problematiky k určitému datu („co bylo dosud uděláno“) Kritické utřídění poznatků

Význam Edukační - zpracovává data z původních vědeckých sdělení do přehledného celku Argumentační – prověření soudržnosti teorie, koncepce, oboru Orientační – určuje směry dalšího výzkumu

Vědecký obor Oblast ustálených představ a jejich významných vztahů Odborným textem je tato oblast předpokládaná a vymezovaná Myslíme v příbězích G.Bateson

Vznikající buď na vyzvání nebo spontánně Uplatnění „review“? Na počátku postgraduálního studia Součást grantových návrhů Samostatná forma vědeckého sdělení Vznikající buď na vyzvání nebo spontánně

Jak píšu review? Nápad Pracovní struktura textu – názvy částí Vyhledávání literatury Čtení – psaní (anotace) Psaní – čtení (tvorba „hrubého“ textu) Ladění Formální náležitosti

Nápad Spontánní Vyplyne z četby Aktivně vyhledaný Zadané téma Sledováním literatury– kde nebylo review „dlouho“napsáno, tam se může snadněji uplatnit.

Struktura zamýšleného textu Do glucosamine and chondroitin help prevent osteoarthritis and maintain healthy joints? Article outline 1. Introduction 2. Literature searching methods 3. Lessons learned from up-to-date osteoarthritis research An incurable disease? Are there any target cells? Prevention is better than nothing 4. Glucosamine Beneficial effects Review of evidence Side effects 5. Chondrotin sulfate 6. Synergistic effect of glucosamine and chondrotitin sulfate 7. Conclusions and perspectives Acknowledgements References

Vyhledávání literatury Medline Embase Cochrane Web of Knowledge Clinical Evidence Google Monografie Třídění .......... Kurz 1: Získávání literárních informací.

Trávení informací vyžaduje čas Čtení - psaní Abych mohl začít psát, musím vědět, co už bylo napsané Musím mít také odstup, abych viděl souvislosti Čtu a současně si dělám poznámky Čtu a současně píšu Trávení informací vyžaduje čas

Nečtu všechno, co mi přijde pod ruku Základní orientace – abstrakt Ovlivňuje mne i pracoviště autorů, struktura článku, jejich styl, jména,……. Rozdělení informačních zdrojů podle plánované struktury textu Z čeho jsem čerpal, to cituji Hierarchie zdrojů

Základem psaní je kvalitní čtení Psaní-čtení První krok – vytvoření první verze Četba vlastního textu, kontrola údajů, tvrzení, dat, přesnější vyjádření, vnitřní provázanost textu, …….. Redukce textu – zprůhlednění, lehkost, ... Dobrý čtenář - spolupracovník Základem psaní je kvalitní čtení

Píšu tak, že kritizuji Impulsem k psaní bývá nespokojenost Tomu odpovídá i volba a použití literatury Méně často využívám nápad (téma) k prostému porovnání už napsaných textů „Thus, taken together there is little chance of susceptible articular cartilage escaping the osteoarthritic fate, even though the rate of disease progression can vary considerably.“ Gallo et al., Curr Trends Nutr Res, 2006 „....hence no evidence based medicine recommendations can be developed around this issue. Under such circumstances one may base his/ her clinical practice on the old human adage that doing something is better than doing nothing.“ Gallo et al., Curr Trends Nutr Res, 2006

Ladění Napsaný text je třeba odložit a věnovat se jiným věcem – získat odstup! Po různě dlouhé době (dny – týdny) se k textu vracím A nacházím spoustu důvodů k dalšímu přepisování, ………………. Jednoho dne se však musí říci: DOST!

Formální náležitosti Vhodný časopis – tématicky, koncepčně, některé časopisy r. nepřijímají (JA vers. JBJS) Respektování pravidel časopisu („Pokyny pro autory“) Počet slov, zavedená struktura textu i jeho jednotlivých částí, „styl časopisu“, zkratky, citace, grafika, apod. Poděkování

Přitažlivý a výstižný název „Particle disease: a comprehensive theory of periprosthetic osteolysis. Review“ (Biomed Papers, 2002) Těsná vazba na klíčovou otázku Jasná formulace Hledání názvu se obvykle věnuji na závěr „Molecular Diagnosis of Prosthetic Joint Infection: A review of evidence“ (Biomed Papers, 2004) „Současné možnosti prevence infekcí kloubních náhrad. Souhrnný článek“. (Acta orthop Chir Traum čech, 2006) „Evaluation of GS and CS in the prevention of osteoarthritis and maintenance of healthy joints“ (Curr Trends Nutr Res, 2006) „Podíl imunogenetických faktorů na vzniku a rozvoji periprotetické osteolýzy. Souhrnný článek“ (Acta Chir orthop Traum čech, 2007).

Úvod Formulace klíčové otázky Její zasazení do důležitých souvislostí Co nás k psaní „review“ vedlo? Příklad z našeho textu o „Glukosaminu a chondroitinsulfátu“: Úvod I.odst. Artróza jako závažný medicínský i sociální problém II.odst. Několik slov ke klinice, klasifikaci, případně nejasnostem v PG III. odst. Stručně k možnostem současné léčby IV. odst. Nutraceutika jsou dobrým obchodním artiklem, někteří tvrdí, že pacientům skutečně pomáhají, možné mechanismy jejich efektu V.odst. Důvody, které nám brání přijmout výše uvedené pravdy = motiv vedoucí k napsání textu

Poctivé prozkoumání literatury Práce s literaturou Kritéria pro zařazení či vyloučení textů Součástí by mělo být i ocenění kvality použité literatury („na jakém základě text stavíme“) – EBM stupnice Pozor na přílišnou účelovost BIAS Poctivé prozkoumání literatury

Prezentace nálezů Textem, graficky, tabulkami Vhodnější je vázat jednotlivé nálezy na podnadpisy („subheadings“) Vyvážená interpretace nálezů

„Závěry“ Zásadní součást přehledového textu Odpovídají na klíčovou otázku z úvodu Prezentace dalších významných zjištění Jednoduchost, přehlednost, přiměřenost

Take home message Doporučení pro praxi Nezbytné u témat s praktickým přesahem Stručnost, přehledná výstavba – výstižný odstavec na závěr Take home message

Orientace dalšího výzkumu Nedílná součást „review“ Jakým směrem by se měl zaměřit následující výzkum a proč Formulace vědeckých otázek „Further research should be oriented toward: i) deeper understanding of OA pathogenesis including study of cartilage metabolism, genetics, the role of synovium, mechanical factors, crystals and inflammation for induction and perpetuation of cartilage degradation, ii) determination of target cells suitable for regenerative treatment, iii) development of more sensitive imaging and laboratory methods capable of determining the OA type and stage with sufficient sensitivity, and to monitor more reliably treatment effects, iv) clinical investigation of multicomponent strategies for OA therapy including use of both GS and CS in conjunction with other therapeutic modalities.“ Gallo et al., Curr Trends Nutr Res, 2006

Seznam literatury Každý odkaz v textu musí mít odpovídající citaci v seznamu literatury (What´s new in reconstruction of the hip, JBJS-A, 2006, Huo) Styl referencí musí odpovídat požadavkům redakce

Gallo J. et al. Particle disease: A comprehensive theory of periprosthetic osteolysis: A review ……..a jeho osud po 7 leech

K napsání kvalitního review je třeba Detailní obeznámenost s tématem Správná formulace klíčové otázky „Vnitřní zpracování určitého množství informací“ Integrace poznatků do koherentního a čtivého literárního celku Zvládnout statistické usuzování Znát dobře jazyk + umění výkladu Text musí být jasný, správně členěný, srozumitelný.

Jak píšete? „Pokouším se započít větu, pokračovat a skončit.“ Claude Simon

Děkuji za pozornost