Strategie Evropa 2020 ve světle krize Seminář Zastoupení EK a Informační kanceláře EP, Praha, 22.2.2012 Jan Král Odbor koordinace evropských politik.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vybrané otázky konkurenceschopnosti EÚ
Advertisements

Evropa 2020 Integrované směry
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Zpráva o realizaci NPR v roce 2013 a Příprava NPR 2014 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti Úřadu vlády.
Zdravotnictví po „velkém třesku“ Zdraví, zdravotnictví a evropské fondy Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Evropský semestr, Evropa 2020 Jana Odehnalová FPR ZČU Plzeň 10/07/2014 Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací,
Příprava nové dopravní politiky ČR
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Ostrava, květen 2012 Oddělení politiky sociálního začleňování (901)
SOUČASNÝ VÝVOJ V EUROZÓNĚ (v kontextu konkurenceschopnosti)
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Návrhy Evropské komise
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Evropský sociální fond v ČR
Cesta k vyšší životní úrovni obyvatelstva
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Vypracoval: Štěpán Bill
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
EVROPA 2020 VLADIMÍR DLOUHÝ. Jedna okamžitá priorita Strategie pro překonání krize Reforma finančních systémů Rozpočtová konsolidace pro dlouhodobý růst.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Export jako šance pro růst České republiky Václav Kubata, poslanec, člen Hospodářského a Zahraničního výboru.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Ruská federace x WTO a OECD
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Financování kapitol státního rozpočtu II
Koordinace hospodářských politik v EU BIVŠ. Hospodářské politiky v EU SPOLEČNÉ – např.: měnová, zemědělská, obchodní, dopravní KOORDINOVANÉ – např.: fiskální,
Strategie pro růst a zaměstnanost EU 2020 Richard Kadlčák Útvar ministra pro evropské záležitosti Odbor koordinace evropských politik.
Aktuální informace o přípravě budoucího programového období Daniela Grabmüllerová Praha, 21. března 2011.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Příprava na programovací období východiska a přístupy.
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
SPP124, SPP125, SPR125, VPL124 – jaro 2012 Markéta Horáková
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Nástroj změny v místním prostředí
Rozvoj inovací v EU.
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Nástroj změny v místním prostředí
EU Moravskoslezský kraj a příležitosti budoucí kohezní politiky
Nástroj změny v místním prostředí
Koordinační výbory NSRR
Transkript prezentace:

Strategie Evropa 2020 ve světle krize Seminář Zastoupení EK a Informační kanceláře EP, Praha, 22.2.2012 Jan Král Odbor koordinace evropských politik Sekce pro Evropské záležitosti, Úřad vlády ČR Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR STRATEGIE EVROPA 2020 Strategie pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění Cíl – desetiletka / „politický program“ Unie pro růst  inteligentní a udržitelná ekonomika, která podporuje sociální začleňování tři vzájemně provázané priority by měly EU i členským státům pomoci ke zvýšení zaměstnanosti a produktivity a ke zlepšení sociál soudržnosti pět konkrétních „evropských“ cílů strategie Evropa 2020 (ER 17.6.2010): Zvýšení míry zaměstnanosti populace ve věku 20-64 let minimálně na 75 %. Navýšení investic do výzkumu a vývoje úroveň 3 % HDP. Snížení energetické náročnosti ekonomiky nejméně o 20 %, zvýšení podílu energie z obnovitelných zdrojů na energetickém mixu o 20 % a redukce emisí skleníkových plynů o 20 %, s možným navýšením redukčního cíle na 30 % (za podmínky, že se ostatní ekonomicky rozvinuté státy zavážou ke srovnatelným redukčním závazkům a vyspělejší rozvojové země se adekvátně zapojí do tohoto úsilí). Zvýšení počtu vysokoškolsky vzdělaných lidí ve věku 30-34 let ze současných 31 % nejméně na 40 % a snížení počtu žáků předčasně opouštějících vzdělávací systém ze současných 15 % na úroveň pod 10 %. Snížení počtu obyvatel ohrožených chudobou nebo sociálním vyloučením nejméně o 20 milionů. Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR STRATEGIE EVROPA 2020 Strategie pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění Stěžejní iniciativy dále rozpracovávají cíle Strategie EU2020 Komise následně navrhla nové zdroje růstu a pracovních míst, které rozpracovala do 7 stěžejních vlajkových iniciativ. Orgány členských států a EU musí u každé iniciativy svou činnost koordinovat, aby se jejich akce vzájemně podporovaly. Většinu z těchto iniciativ Komise předložila v roce 2010: Inteligentní růst Digitální agenda pro Evropu Unie inovací Mládež v pohybu Udržitelný růst Evropa méně náročná na zdroje Průmyslová politika pro éru globalizace Růst podporující začlenění Program pro nové dovednosti a pracovní místa Evropská platforma pro boj proti chudobě Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

STRATEGIE EVROPA 2020 „měřítko všech věcí“ snaha prosadit Strategii EU2020 coby hlavní politický program komplexně napříč sektorovými politikami – obsahové provázání cílů a politik plnění cílů Strategie EU2020 se stává měřítkem a současně stále více podmínkou realizace některých programů a projektů (kondicionality) Strategie EU2020 zasahuje do kohezní politiky, diskuze o evropském rozpočtu atp. stále více zasahuje Strategie EU2020 také do oblasti fiskální potenciálně problematické s ohledem na dělbu kompetencí v oblastech pokrytých Strategií EU2002 mezi EU a čl. státy Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

STRATEGIE EVROPA 2020 zasazení do kontextu – Evropský semestr pronikání Strategie EU2020 do sektorových politik  nutnost řízení a koordinace v čase vytvoření Evropského semestru (poprvé v roce 2011) – cyklus předkládání dokumentů souvisejících s naplňováním EU2020 jednotlivé kroky Semestru: AGS/Roční analýza růstu (EK) – listopad diskuse v sektorových Radách (závěry) – leden-březen závěry březnové Evropské rady předložení Národních programů reforem/KoPrů – polovina dubna specifická doporučení Rady členským státům – květen-červenec druhé pololetí: jednotlivé kroky Semestru zapracovány do přípravy státních rozpočtů Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

STRATEGIE EVROPA 2020 Evropský semestr – reakce na krizi? v rámci Semestru udává tón Roční analýza růstu – EK nastíní hlavní výzvy, jimž EU čelí – následně projednáno a rozpracováno na úrovni Rady na základě těchto diskusí zadá březnová ER politická vodítka, ta jsou vtělena do Národních programů reforem/KoPrů AGS 2012 provádění diferencované fiskální konsolidace podporující růst obnovení normálních podmínek úvěrování ekonomiky podpora růstu a konkurenceschopnosti pro dnešek a zítřek snižování nezaměstnanosti a oslabování sociálních dopadů hospodářské krize modernizace veřejné správy Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR STRATEGIE EVROPA 2020 Národní program reforem (NPR) – plnění cílů Strategie EU2020 v AGS identifikované priority rozpracovány čl. státy v NPR – ty představují současně „národní“ příspěvky k plnění „evropských“ cílů EU2020 současně zohledněna doporučení Rady čl. státům NPR je tak kombinací priorit vlád relevantních pro EU2020 coby „politický program“ Unie a reakcí na každoročně identifikované priority v AGS a zohlednění doporučení Rady Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR STRATEGIE EVROPA 2020 Národní program reforem (NPR) – plnění cílů Strategie EU2020 ČR a priority EU2002 – strukturální reformy NPR konsolidace veřejných financí fungující trh práce a sociální systém vzdělání jako cesta ke konkurenceschopnosti a vyšší produktivitě práce podpora podnikání, digitalizace a rozvoj digitálního trhu podpora růstu založeného na výzkumu a inovacích podpora nízkouhlíkové konkurenceschopné ekonomiky šetrné k životnímu prostředí podpora konkurenceschopnosti zlepšením dopravní infrastruktury Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR STRATEGIE EVROPA 2020 Národní program reforem (NPR) – národní cíle ČR 2011 1. V oblasti zaměstnanosti: zvýšení celkové míry zaměstnanosti osob ve věku 20 - 64 let na 75 %; zvýšení míry zaměstnanosti žen (20 - 64 let) na 65 %; zvýšení míry zaměstnanosti starších osob (55 - 64 let) na 55 %; snížení míry nezaměstnanosti mladých osob (15 - 24 let) o třetinu proti roku 2010; snížení míry nezaměstnanosti osob s nízkou kvalifikací (stupeň ISCED 0 - 2) o čtvrtinu proti roku 2010. 2. V oblasti chudoby: udržení hranice počtu osob ohrožených chudobou, materiální deprivací nebo žijících v domácnostech bez zaměstnané osoby do roku 2020 oproti roku 2008; snížení počtu osob ohrožených chudobou, materiální deprivací nebo žijících v domácnostech bez zaměstnané osoby o 30 000 osob. 3. v oblasti vzdělávání: nejvýše 5,5 % osob předčasně odcházejících ze vzdělávání; 32 % osob ve věku 30 - 34 let s terciárním vzděláním. 4. V oblasti zlepšování podnikatelského prostředí: snížení administrativní zátěže podnikatelů oproti roku 2005 o 30 %. 5. V oblasti vědy, výzkumu a inovací: veřejné výdaje na vědu, výzkum, vývoj a inovace v České republice na úroveň 1 % HDP. 6. V oblasti energetické účinnosti: podstatným způsobem přispět k dosažení indikativního cíle stanoveného na unijní úrovni ve výši 20 %; učinit další kroky ke zlepšení kvality životního prostředí. Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

STRATEGIE EVROPA 2020 Národní program reforem (NPR) 2011 – fiskál fiskální aspekty rozpracovány primárně v Programech stability/Konvergenčních programech (KoPr) fiskální konsolidace, udržitelnost veřejných financí a zajištění konkurenceschopnosti ČR důchodová reforma reforma daní a daňového systému reforma systému zdravotnictví a veřejného zdravotního pojištění reforma fiskálního rámce efektivní veřejná správa a boj proti korupci Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

STRATEGIE EVROPA 2020 Národní program reforem (NPR) 2011 – fiskál plán fiskální konsolidace (cíl deficitu) 3,5 % HDP v roce 2012 2,9 % HDP v roce 2013 1,9 % HDP v roce 2014 0,0 % HDP v roce 2016 saldo vládního sektoru (v % HDP) Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR STRATEGIE EVROPA 2020 Národní program reforem (NPR) – makro (predikce leden 2012) Zdroj: MF ČR Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

STRATEGIE EVROPA 2020 … a krize hospodářský růst v řadě zemí eurozóny zpomaluje (DE) či stagnuje (FR, IT, ES), některé ekonomiky prochází recesí (EL, PT) snížení ratingu většiny zemí eurozóny, vč. EFSF zdůvodnění S&P: plán reforem, které mají provádět ČS je založen výhradně na rozpočtových úsporách a je zde riziko, že tento plán může vést k dalšímu oslabení domácí již tak snížené poptávky + riziko únavy z reforem v těch nejhůře zasažených ČS spotřebitelská i investorská nálada dále klesá nejistota se z finančních trhů přenáší i do reálné ekonomiky Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

STRATEGIE EVROPA 2020 Nástroj k překonání krize? krize konkurenceschopnosti/růstu + dluhová krize zaměření EU2020 – spíše směřuje na konkurenceschopnost KoPry sledují fiskální dopady strukturálních reforem – potud částečný příspěvek i k řešení dluhové krize dluhová krize/krize eurozóny – řešení musí odpovídat příčinám: patrné i v praxi  EFSF, ESM, fiskální pakt… zde EU2020 nehraje hlavní roli + economic governance (6/2pack) EU2020 sice zaměřena růst a konkurenceschopnost – i zde v praxi paralelní iniciativy  Pakt euro plus, Prohlášení členů Evropské rady z 30. ledna 2012, dopis 12 čl. států k růstu a dokončení vnitřního trhu EU z 20. února 2012 Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

STRATEGIE EVROPA 2020 Nástroj k překonání krize? EU2020 může částečně napomoci při překonání krize prostřednictvím důrazu na strukturální reformy silné limity: příčiny krize (a proto i řešení) neleží primárně v oblastech spadajících pod EU2020 vymahatelnost – EU2020 pouze dobrovolnou koordinací, řada oblastí mimo kompetence EU, doporučení Rady nevymahatelná  snahy o jejich vymahatelnost, provázání s rozpočtem a kohezní politikou potřeby jednotlivých čl. států jsou různé, stejně tak odhodlání provádět reformy relevance mixu „národních“ cílů vs. cílů „evrorpských“ Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

STRATEGIE EVROPA 2020 Nástroj k překonání krize? silné limity konkrétní situaci v čl. státech mají řešit specifická doporučení Rady – v praxi: NL a dopravní zácpy? ČR a důch. reforma? NPR a KoPry z povahy věci dokumenty ústředních exekutiv, řada strukturálních výzev leží na úrovni krajů/obcí v případě programových zemí, resp. zemí, které čerpají finanční pomoc IMF obsah reformních opatření dán podmínkami příslušných programů Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR Děkuji za pozornost Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR