PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
2.Světová válka v próze obrázek
KAREL ČAPEK -ŽIVOT * Malé Svatoňovice u Trutnova
2.světová válka v próze JAN DRDA.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
JOSEF ŠKVORECKÝ * NÁCHOD.
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
V Ě CNÁ LITERATURA Mgr. Michal Oblouk.  Odborná, vědecká  Literatura s převládající naučnou funkcí  Zařazuje se do ní: a)Literatura naučného typu (odborné.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ. Internetové zpravodajství – např Úkol : prohlédněte.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Věty podle postoje mluvčího
ČESKÉ MEZIVÁLEČNÉ DRAMA
Sloupek.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Zařazení, charakteristika a znaky fejetonu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Jaroslav Hašek
Publicistický styl Znaky a útvary.
2.Světová válka v próze obrázek
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Jaroslav Hašek
OTA PAVEL Praha Praha.
LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
OTA PAVEL Praha Praha Obrázek:
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr.Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3443 NázevZákladní novinářské žánry Téma hodinyZákladní novinářské.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
9. ročník Michaela Hantková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
2.Světová válka v próze obrázek
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
O útvarech, žánrech a textech
1.
Transkript prezentace:

PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ

Žánry: A) ZPRAVODAJSKÉ (objektivní)– zpráva, rozhovor (reklama,inzerát) B) ANALYTICKÉ (subjektivní názor)-úvodník, komentář, diskuse, kritika, recenze C) BELETRISTICKÉ –(umělecké znaky) -fejeton, črta

1)ÚVODNÍK První článek , první strana novin analyzuje nejaktuálnější problém dne, obsahuje nejdůležitější informaci, hlavní téma Na čele novin, často jiným písmem než ostatní články Často autorem šéfredaktor

2)ZPRÁVA je základním žánrem publicistic.stylu. Cílem je, aby nás stručně, věcně, jasně, srozumitelně informovala o aktuální události. Podle obsahu – politická *volby, společenská * svatba královské rodiny ve VB, kulturní *premiéra filmu , sportovní *výsledek hokej.zápasu, ekonomická *finanční problémy Řecka Úkol – v novinách, které jste si přinesli, najděte a barevně označte všechny typy zpráv – politickou, kulturní, společenskou, sportovní, ekonomickou

Např.politická KULTURNÍ* Al-Káida potvrdila smrt bin Ládina a vyzvala k povstání v Pákistánu 6. května 2011  14:39,  aktualizováno  18:38 Teroristická síť al-Káida potvrdila na islamistických internetových stránkách smrt svého vůdce Usámy bin Ládina. Zároveň pohrozila dalšími útoky a vyzvala své příznivce k povstání, které by zachvátilo celý Pákistán. Slibuje i audionahrávky bin Ládina. Šéfa al-Káidy zabilo v pondělí v Pákistánu americké komando. Zdroj – www.idnes.cz KULTURNÍ* Výstava ve Zlíně láká na díla, která vzbudila rozruch: Entropu i blob 5. května 2011  15:40 Model Národní knihovny, takzvaný blob od Jana Kaplického, ale také Entropy, která proslavila české předsednictví Evropské unii, si mohou prohlédnout lidé ve Zlíně. Díla jsou součástí výstavy Cenzurováno v Univerzitním centru. Zdroj www.idnes.cz

3)KOMENTÁŘ Nachází se mezi zprávou a úvodníkem. S úvodníkem má společného to,že vyjadřuje názor autora, se zprávou to, že vychází z faktů Autor vyjadřuje stanovisko, zaujímá názor, argumentuje KAMBERSKÝ: Radujte se 28. dubna 2011  7:23 Ústavní soudci vrátili lidem peníze. Lid se raduje, hlava státu zuří. Jsme blíže Hradu než lidu. Zatím neobviníme soud z "dělání politiky", jak činí prezident, který neměl čas si nález přečíst. Ale podezření, že se soudci vymkli ze své role, je zas o kus větší. Na první pohled je nález rozumný: zdanění přijala sněmovna ve fiktivním "stavu legislativní nouze", navíc jde o zpětnou změnu pravidel. Zdroj www.lidovky.cz

4)fejeton Jeho úlohou je vyjádřit osobní postoj autora, je to často vtipné rozprávění o aktuální věci Drobná zajímavá aktuální témata všedního života v novém pohledu autora Zpracován zábavným, ironickým nebo humorným tónem Uveřejňován pod čarou Nejznámější autor – Jan Neruda

5)REPORTÁŽ informuje o zajímavých místech, událostech.. Podmínkou je očité svědectví autora Zajímavé a živé vylíčení skutečné události – za pomoci textu a fotografií Cíl-názorná představa prostředí, události

Příklad reportáže Prošli jsme trasu královské svatby, stačí se držet vlajek 28. dubna 2011  19:44 Londýn (Od zpravodajky iDNES.cz) - Ani turista, který je v Londýně úplně poprvé, nepotřebuje ke zdolání trasy královské svatby mapu. Stačí jít jak v dětské bojové hře "po fáborcích", v tomto případě po vlajkách. Standarty totiž lemují celou trasu, stejně jako davy fanoušků, kteří už od rána zaplňují ulice. Ti jsou zatím největšími celebritami.   Fanoušci britské královské rodiny už stanují před Westminsterským opatstvím (27. dubna 2011) | foto:  Dan Materna, MF DNES Zdroj www.idnes.cz

úkoly V přinesených novinách najdi reportáž Pokus se najít fejeton, přečti si ho a spolužákům stručně řekni jeho obsah – jaké události, situaci se věnuje Najdi komentář a řekni ostatním, čemu se věnuje, co autor komentuje

Digitální učební materiál Autor:Mgr.Michaela Kopsová Škola: ZŠ a MŠ L.Kuby 48,České Budějovice Předmět : český jazyk- čtenářská a informační gramotnost – projekt TVORBA VLASTNÍHO ČASOPISU Ročník: devátý Školní rok:2011/12 Počet hodin: 1 Prezentace – Microsoft PowerPoint Registrační číslo:2_I_2_Čj._Publicistika2_Kopsová Použité ukázky – www.idnes.cz; www.lidovky.cz