Technicko-vědecká revoluce
Poslední čtvrtina 19. stol Poslední čtvrtina 19. stol. – obrovský skok v technickém pokroku a průmyslové výrobě, období převratných vynálezů a objevů, rozmach přírodních věd 1870 – 1900 - světová průmyslová výroba se ztrojnásobila
Ocelářství: Bessemerův konvertor, Siemens-Martinovy pece, „tomasování“ = neutralizace fosforu v železné rudě zavedením zásadité vyzdívky pecí Hutnictví barevných kovů: používání mědi jako vodiče, olovo do akumulátorů, cín k výrobě konzerv, získání hliníku z bauxitu elektrolýzou
Rozmach těžby a zpracování ropy: „černé zlato“ První ropný vrt 1856 v Pennsylvanii před 1. sv.válkou se v USA těžilo 66 % světové ropy Těžba ropy = obrovský vliv na celou společnost zvýšení výstavby železnic, ropovodů, lodí vznik pracovních míst pro statisíce přistěhovalců vzrůst počtu obyvatelstva zvýšené nároky na zemědělskou produkci = zisk farmářů nákup strojů rozmach průmyslu První frakce získávaná z ropy = petrolej (osvětlení)
Konec 19. stol. - využití elektrické energie a objevy s tím spojené - vynález dynama na výrobu stejnosměrného proudu (1869) Alternátor na střídavý proud – Nikola Tesla První hydroelektrárna – 1895 - Niagarské vodopády Elektřina umožnila odstranit z továren obrovské pohonné stroje Největší využití - osvětlování měst a pohon strojů, doprava (tramvaje) 1879 Thomas Alva Edison - první použitelná žárovka (žhavení uhlíkového nebo kovového vlákna ve vakuovém prostředí)
Thomas Alva Edison (1847 – 1931) - nejznámější vynálezce všech dob v letech 1869 - 1881 patentoval 1 300 vynálezů 1878 Edison - válečkový fonograf a zdokonalení telegrafu
Lékařství, přírodní vědy Louis Pasteur - očkování proti vzteklině Robert Koch - léčba tuberkulózy 1896 Wilhelm Röntgen - radioaktivní paprsky X k prosví-cení hmoty Objev radioaktivity a radioaktivních prvků polonia a radia –manželé Pierre Curie a Marie Curie-Sklodowska
W. Röntgen - Röntgenova ruka Němec, první nositel Nobelovy ceny za fyziku paprsky X objevil náhodou při experimentování s fotografickými deskami (1895) revoluce v lékařském diagnostikování objev nikdy nepatentoval, aby byl zdarma pro všechny „Probůh, kolego, vidím vaše kosti!“
chemie výroba syntetických látek, masová výroba H2 SO4 kaučuk (1900) - hadice, pneumatiky umělá barviva, léčiva, hnojiva 1869 - první umělá hmota - celuloid 1909 - bakelit, celofán 1867- Švéd Alfred Nobel - dynamit 1888 - bezdýmný střelný prach
Alfred Nobel Švéd Otec vlastníkem továrny na nitroglycerín (velmi výbušný) 1864 výbuch - mezi mrtvými i Alfredův bratr Vláda zakázala pokusy na území Švédska - pokračoval na lodi 1867- dynamit Úspěch, bohatství, založil fond (fyzika,chemie, medicína, literatura, mír, později ekonomie) -ceny se udělují od 1901
Přenos a záznam zvuku 1876 - Alexander Bell - telefon (Edison zavedl pozdrav „Hallo“, Bell prosazoval „Ahoi“) od 90. let 19. st. - rozvoj bezdrátového přenosu – N. Tesla a G. Marconi
1896 – první bezdrátový přenos Morseovy abecedy přes Temži v Londýně (1400 m) 1901- bezdrátové spojení přes Atlantik
1887 - Američan E. Berliner - gramofon
kinematografie bratři Lumierové - vynálezci první promítání – 1895 - Paříž deset 30 - 40sekundových němých filmů – obrovská senzace Celuloid - velmi hořlavý (1897 v Paříži při požáru kinosálu uhořelo 117 lidí) První událost zaznamenaná – korunovace ruského cara Mikuláše 1896
Spalovací motor 1886 - Němec Gottlieb Daimler zkonstruoval první čtyřdobý zážehový benzinový motor Spolu s Carlem Benzem ho užili k pohonu kočáru - auto! 1893 první motocykl 1897 zkonstruoval Rudolf Diesel motor na naftu (používán k pohonu náklaďáků a parníků)
...u nás v továrně na kočáry v Kopřivnici zkonstruován první automobil s benzinovým motorem „Präsident“ 1898 mladoboleslavská firma Laurin a Klement - 90. léta - motocykly od 1905 - automobily
První opravdový vůz bez koní, poháněný benzínovým motorem, první skutečný automobil vyrobený továrním způsobem ve střední Evropě, nese ve svém křestním listě místo zrození: Kopřivnice (tehdy Nesseisdorf). Byl pokřtěn jménem Präsident, datum zrození: rok 1897, a do vínku dostal čestný úděl - reprezentovat náš průmysl na Jubilejní výstavě ve Vídni, která se konala od 7. 5. do 1. 10. 1898. Měl zapůsobit na hosty výstavy co nejlepším dojmem, a proto se jeho stavbě věnovala mimořádná pozornost. Vůz skutečně dokumentoval vysoké mistrovství kopřivnických dělníků v řemeslném zpracování jak po stránce kolářské, tak i karosářské. Aby i po estetické stránce zapůsobil co nejlépe, zvláštní péče se věnovala volbě charakteristických křivek karosérie, citlivě sladěných s proporcemi jednotlivých částí vozu, čímž se podstatně lišil ode všech vozů bez koní tehdy ve světě vyráběných.
Dohotovený Präsident byl po několika zkušebních jízdách připraven k odvážné cestě po vlastní ose do Vídně. Vyjel na ni se čtyřčlennou posádkou 21. 5. 1898 a do Vídně dorazil druhý den. Präsident ujel trať dlouhou 328 km za 24 a čtvrt hodiny, z toho čistá jízda trvala 14 a půl hodiny. Cesta byla místy přímo triumfální, místy však dobrodružná, a to zejména pro cyklisty, kteří automobil kromě druhého doprovodného vozu značky Benz provázeli. Snad pro ilustraci jen jedinou větu z obsáhlé reportáže o této cestě, kterou přinesl vídeňský tisk: „Jezdci na kolech, kteří byli posláni z Hulína jako předvoj a kteří dálkovým jezdcům poskytovali velmi cenné služby, byli od venkovského obyvatelstva insultováni a bylo po nich házeno kamením...“
Proč se auta nerozvíjela v Anglii - zemi s průmyslovou tradicí Proč se auta nerozvíjela v Anglii - zemi s průmyslovou tradicí? Hustá železniční síť a zákon o „červeném praporku“ (obsluha auta – 3 lidé, první jde 60 yardů před autem a nese červený praporek, rychlost vozidla – 4 míle / hod., v obci 2 míle / hod.) 1901 - první závod Paříž - Berlín 1903 - závod Paříž - Madrid - průměrná rychlost 105 km/h (závod předčasně ukončen pro sérii tragédií)
1913 USA Detroit Henry Ford - první montážní linka na výrobu aut první skutečná konjunktura automobilového průmyslu po válce, (pařížské taxíky použity k transportu vojáků na frontu)
aviatika letadlo - 20 let pokusů Otto Lilienthal - zahynul při testování kluzáků první motorové letadlo – Američané - bratři Orwill a Wilbur Wrightovi -1903 1905 - půlhodinový let
1909 - britský deník Daily Mail vypsal soutěž o 25 000 franků na překonání kanálu La Manche Francouz Louis Bleriot - 37 minut mezník v aviatice - 1. světová válka: před ní 1 600 letadel, po ní 60 000 na přelomu století vzduch ovládaly řiditelné vzducholodi - pokusy již od 50. let 19. stol. zprvu parní motory, později spalovací, plněné výbušným vodíkem - časté katastrofy konstruktér hrabě Ferdinand von Zeppelin 1937 katastrofa vzducholodi Hindenburg = konec éry vzducholodí, letadla zvítězila
Další vynálezy rozmach vojenské techniky opakovací pušky (Paul Maiser) od 1885 kulomet (Američan Maxim) po 1890 - ponorky, 1916 - tank 1885 - plynová punčoška - dlouho konkurovala elektrickému osvětlení měst 1887 - svitkové filmy Kodak 1894 – elektrická žehlička 1895 - žiletky 1896 - zip 1887 skotský veterinář Dunlop vybavil kolo svého syna pneumatikami 1889 - Gustav Eiffel - 305 metrů vysoká železná věž
… u nás 1891- Jubilejní výstava v Praze - el. tramvaj z Letné na výstaviště - ing. František Křižík (1847 – 1941) 1903 - el. trať z Tábora do Bechyně 1911 - ing. J. Kašpar první let z Pardubic do Prahy