Média a reprezentace reality Destruktivistické teorie RR Základní rozdělení: destruktivistické a konstruktivistické teorie RR Proces reprezentace reality: mechanismus produkování významu tvořený vztahy předmět - koncept - znak Vlastnosti RR: sémiotické a sociologické Tři teorie RR podle Stuarta Halla: 1) reflexivní, 2) intencionální, 3) konstrukcionistická V médiích dochází k distorzi, erozi skutečnosti bez náhrady Metaforicky tento přístup vyjádřen přirovnáním médií ke ztracenému ráji: socioložka Joli Jensenová
Proces reprezentace reality RR jak podmnožina epistemologie médií Původ v lat. „rapraesentare“ = ztělesnění abstraktní ideje materiální náhražkou Proces reprezentace reality: mechanismus produkování významu tvořený vztahy předmět - koncept - znak Vztah předmět - znak = reference Vztah koncept - znak = signifikace (zajišťuje kód)
Média a reprezentace reality Destruktivistické teorie RR Základní rozdělení: destruktivistické a konstruktivistické teorie RR Proces reprezentace reality: mechanismus produkování významu tvořený vztahy předmět - koncept - znak Vlastnosti RR: sémiotické a sociologické Tři teorie RR podle Stuarta Halla: 1) reflexivní, 2) intencionální, 3) konstrukcionistická V médiích dochází k distorzi, erozi skutečnosti bez náhrady Metaforicky tento přístup vyjádřen přirovnáním médií ke ztracenému ráji: socioložka Joli Jensenová
Sémiotické a sociologické vlastnosti reprezentace reality RR se neúčastní každý kód Sémiotická podmínka: mechanismus RR pracuje na principu X zastupuje Y Sociologická podmínka: v procesu zastupování musí být patrný opakující se systém, obecné pravidlo odvozené z imperativů daného sociálního řád Dodržování norem pro vytváření párů koncept - znak = komunikační konformita
Média a reprezentace reality Destruktivistické teorie RR Základní rozdělení: destruktivistické a konstruktivistické teorie RR Proces reprezentace reality: mechanismus produkování významu tvořený vztahy předmět - koncept - znak Vlastnosti RR: sémiotické a sociologické Tři teorie RR podle Stuarta Halla: 1) reflexivní, 2) intencionální, 3) konstrukcionistická V médiích dochází k distorzi, erozi skutečnosti bez náhrady Metaforicky tento přístup vyjádřen přirovnáním médií ke ztracenému ráji: socioložka Joli Jensenová
Tři teorie reprezentace reality autor klasifikace: Stuart Hall teorie reflexivní (teorie odrazu): subjekt objektový dualismus, významy imanentní, poznatelné součásti věci - autentická RR možná teorie intencionální: význam určuje sám komunikátor, podstatná je intence autora (základ pro persuazivní komunikaci) teorie konstrukcionistická: média neodrážejí předem existující skutečnost, ale teprve ji tvoří
Média a reprezentace reality Destruktivistické teorie RR Základní rozdělení: destruktivistické a konstruktivistické teorie RR Proces reprezentace reality: mechanismus produkování významu tvořený vztahy předmět - koncept - znak Vlastnosti RR: sémiotické a sociologické Tři teorie RR podle Stuarta Halla: 1) reflexivní, 2) intencionální, 3) konstrukcionistická V médiích dochází k distorzi, erozi skutečnosti bez náhrady Metaforicky tento přístup vyjádřen přirovnáním médií ke ztracenému ráji: socioložka Joli Jensenová
Média jako ztracený ráj Metafora pro destruktivistickou teorii RR Autorka přirovnání: Joli Jensenová Pravá, autentická reality jen mimo média (před médii) Prvky biblického příběhu v destr. teorii: 1) nemediovaná realita=ráj, 2) média=had svůdce, 3) ztráta přístupu ke skutečnosti=vyhnání z ráje, trest za podlehnutí svodům
Média a reprezentace reality Destruktivistické teorie RR Základní rozdělení: destruktivistické a konstruktivistické teorie RR Proces reprezentace reality: mechanismus produkování významu tvořený vztahy předmět - koncept - znak Vlastnosti RR: sémiotické a sociologické Tři teorie RR podle Stuarta Halla: 1) reflexivní, 2) intencionální, 3) konstrukcionistická V médiích dochází k distorzi, erozi skutečnosti bez náhrady Metaforicky tento přístup vyjádřen přirovnáním médií ke ztracenému ráji: socioložka Joli Jensenová
Daniel Joseph Boorstin Zástupce destruktivistické teorie RR Pojmy syntetická zajímavost vs. aktuální skutečnost Základní konstituent syntetické zajímavosti = pseudoudálost (také Altheide a Snow) Paradox VM: média zohledňují veřejné mínění, které předtím sama vytvořila=kde zůstala skutečnost?