Místní Agenda 21 Nástroj pro uplatnění principů udržitelného rozvoje v podmínkách měst, obcí a regionů ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Advertisements

Národní platforma na podporu udržitelného rozvoje
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Trvale udržitelný rozvoj v koncepci rozvoje obcí, měst a regionů v čr
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Zásady kraje Vysočina pro poskytování dotací na podporu naplňování a propagace principů místní Agendy 21 a Zdraví 21 v kraji Vysočina.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Informace o 7. ministerské konferenci procesu Evropské.
© NSZM ČR 2006 Budování partnerství, projektové kapacity a posilování strategického řízení v Olomouckém kraji.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Horizontální témata EU
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Místní Agenda 21 podpora místní udržitelnosti Ing. arch. Marie Petrová Praha, 23. března 2012.
Koncepce podpory místní Agendy 21 v ČR zpracování strategického dokumentu 2010.
Ing. Silvia Aguilar Bobadilla Nástroje ekologické politiky.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
lenové NSZM ČR: Členové Služby pro členy NSZM ČR  Semináře a školení pro koordinátory PZM a MA21 Boskovice, říjen 2004 Chrudim, červenec 2004.
Zdravý kraj Vysočina a MA 21
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Zásady kraje Vysočina pro poskytování dotací na podporu naplňování a propagace principů místní Agendy 21 a ZDRAVÍ 21 v kraji Vysočina.
Místní Agenda 21 v ČR Ing. arch. Marie Petrová Výbor pro udržitelné municipality RVUR Praha, 16. prosince 2014.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Místní agenda 21 Rozvoj venkova.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
1 Projekt Brno-Zdravé město. 2 Cíl zlepšení zdraví a kvality života obyvatel podpora udržitelného rozvoje Projekt Zdravé město Zásady mezioborová spolupráce.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Místní Agenda 21 v České republice a zahraničí Ing. arch. Marie Petrová Praha, 28. února 2012.
MA-G 21 Konference pro podnikatelský sektor Náměšť nad Oslavou 15. října 2012 Petr Holý.
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Místní Agenda 21 MŽP a PS MA21 RVUR Ing.arch. Marie Petrová PS URROU,
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Neziskový sektor jako partner. Národní úroveň Pracovní skupina „NNO a regionální rozvoj“ - otevřená platforma NNO na národní úrovni - téma: regionální.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Výroční zprávy Rady vlády pro udržitelný rozvoj 7. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území RVUR 31. březen 2010.
Místní Agenda hodnocení místní udržitelnosti v ČR a evropský kontext Ing. arch. Marie Petrová PS URROU, 11. prosince 2013.
Projekt Jihlava Zdravé město.  město Jihlava je členem Národní sítě Zdravých měst ČR od června 2007  politikem zodpovědným za PZM a MA21 je náměstkyně.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Angažovanci Petr Holý - ORR.
Postavení PS ve struktuře orgánů Rady vlády pro udržitelný rozvoj
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Zdravý kraj Vysočina Marta Vencovská
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Místní Agenda 21 Nástroj pro uplatnění principů udržitelného rozvoje v podmínkách měst, obcí a regionů ČR

Udržitelný rozvoj je takový způsob rozvoje, který uspokojuje potřeby přítomnosti, aniž by oslaboval možnosti budoucích generací naplňovat jejich vlastní potřeby. Gro Harlem Brundtlandová, 1987 Rio 1992 (Rio de Janeiro, Brazilie) – AGENDA 21 Světová konference OSN o životním prostředí a rozvoji Rio + 5 1997 (New York, USA) 19. zvláštní zasedání Valného shromáždění OSN Rio + 10 2002 (Johannesburg, JAR) Světová konference OSN o udržitelném rozvoji

Konference OSN o životním prostředí a rozvoji - Summit Země Agenda 21 Konference OSN o životním prostředí a rozvoji - Summit Země Brazílie, Rio de Janeiro (červen 1992) Více než 170 zemí světa (včetně bývalého Československa), 10.000 delegátů, 116 vrcholných představitelů AGENDA 21 Koncepčním podkladem pro vytvoření místní Agendy 21 – kap. 28 Komplexní návod globálních akcí, které mohou ovlivnit přechod na UR

Kapitola 28. Agendy 21 - Místní Agenda 21 Iniciativy Místních úřadů na podporu MA 21 Nástroj pro uplatnění principů udržitelného rozvoje v podmínkách měst, obcí a regionů ČR Je to proces, který Prostřednictvím: zkvalitňování správy věcí veřejných, strategického plánování (řízení), zapojování veřejnosti a využívání všech dosažených poznatků o UR zvyšuje kvalitu života ve všech jeho aspektech

ČR - Rada vlády pro udržitelný rozvoj Pracovní skupina RVUR pro MA21 Navazuje na NPSMA21 při MŽP – vznik říjen 2003 Předseda PS RVUR MA21: RNDr. L. Ambrozek Členové: představitelé MŽP, MMR, MV, MPSV, MZd, MŠMT, MPSV, KrÚ, MěÚ, ČEÚ, NSZM ČR, státní ochrany přírody, NNO a akademické obce Vytváří kritéria a indikátory pro MA21 CÍL: Proces MA 21 je běžným nástrojem fungování veřejné správy v ČR

Kritéria pro MA21 v ČR Kategorie: Zájemci, D, C, B, A Zájemci Projevení zájmu – vyplnění dotazníku s informacemi o MA21 (bude na webu ČEÚ) Kontaktní osoba v Databázi MA21 – zástupce právnické osoby Zpětná vazba – zpráva o stavu MA21 nejméně 1x za rok

Kritéria pro MA21 v ČR Kategorie D Organizační struktura – zodpovědný politik, koordinátor, případně i skupina MA21 Aktivní zapojování veřejnosti do dílčích oblastí plánování, rozhodování a realizace Prezentace činností a výstupů v rámci MA21 Spolupráce až partnerství veřejné správy, podnikatelského a občanského sektoru

Kritéria pro MA21 v ČR Kategorie C Oficiální orgán samosprávy pro MA21 Oficiálně schválený dokument k MA21 (deklarace, charta apod.) Informace, vzdělávání a osvěta k UR a MA21 Sledování a hodnocení procesu MA21 Finanční podpora aktivit MA21 ze strany samosprávy Pravidelné veřejné fórum UR/MA21 otevřené zástupcům různých skupin a sektorů a sledující plnění cílů MA21

Kritéria pro MA21 v ČR Kategorie B Dílčí koncepce respektující principy UR Strategie UR obce / mikroregionu / regionu / kraje Systém finanční podpory samosprávy pro realizaci opatření MA21 Získávání externích zdrojů pro realizaci MA21 Stanovení a sledování vlastních indikátorů MA21 Sledování evropských indikátorů Certifikované proškolení koordinátorů MA21 Výměna zkušeností a spolupráce s jinými MA21, včetně využití příkladů dobré praxe

Kritéria pro MA21 v ČR Kategorie A Principy UR jsou prakticky uplatňovány při plánování, rozhodování a realizaci strategických dokumentů Komise rady/Výbor zastupitelstva pro UR složený ze zástupců různých skupin a sektorů Management kvality v rámci veřejné správy

Ministerstvo životního prostředí http://www.env.cz Podpora MA21 Zakotvení MA21 v SPŽP Financování: - podpora projektů NNO v rámci grantového schématu - veřejné zakázky - propagace Spolupráce s dalšími subjekty - ČEÚ, NSZM, ÚEP aj. Pracovník MA21 v rámci oddělení vzdělávání a osvěty

Český ekologický ústav příspěvková organizace Ministerstva životního prostředí Podpora MA21 oddělení environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Databáze místních Agend v ČR Webové stránky http://www.ma21.cz Zpravodaj místní agenda 21 Metodika pro místní Agendy v ČR ve spolupráci s MŽP, NSZM, DEFRA Konzultační a poradenská činnost

Aalborg +10 červen 2004 - Evropská konference udržitelných měst Témata: 1. Správa věcí veřejných (Good Governance) 2. Řízení k trvalé udržitelnosti 3. Přírodní hodnoty 4. Zodpovědná spotřeba a volba životního stylu 5. Plánování a design 6. Lepší mobilita, menší provoz 7. Místní aktivity pro zdraví 8. Živá a udržitelná místní ekonomika 9. Sociální rovnost a spravedlnost 10. Lokální činnost pro globální prospěch

Aalborgské závazky Správa věcí veřejných (Good Governance) My, evropské místní správy, přijímáme a bereme navědomí svou zodpovědnost za kvalitní rozhodování za pomoci spoluúčasti veřejnosti. Řízení k trvalé udržitelnosti My, evropské místní správy, se zavazujeme k implementaci efektivních hospodářských cyklů, od formulace přes implementaci po hodnocení Přírodní hodnoty My, evropské místní správy, se zavazujeme plně brát na vědomí svou zodpovědnost za ochranu a zachování přírodních hodnot.

Zodpovědná spotřeba a volba životního stylu Zavazujeme se silně podporovat a prosazovat prozíravé šetrné využívání zdrojů a povzbuzovat trvale udržitelnou spotřebu a produkci. Plánování a design Zavazujeme se ke strategické roli v územním plánování a designu a řešení environmentální, sociální, ekonomické, zdravotní a kulturní problematiky ve veřejném zájmu. Lepší mobilita, menší provoz Uvědomujeme si vzájemnou provázanost dopravy, zdraví a životního prostředí a zavazujeme se důsledně prosazovat trvale udržitelné způsoby dopravy.

Místní aktivity pro zdraví Zavazujeme se chránit a podporovat zdraví a blahobyt našich občanů. Živá a udržitelná místní ekonomika Zavazujeme se vytvořit a zajistit životaschopnou místní ekonomiku, která umožňuje přístup k zaměstnanosti bez poškozování životního prostředí. Sociální rovnost a spravedlnost Zavazujeme se zabezpečit komunity, schopné poskytovat podporu. Lokální činnost pro globální prospěch Zavazujeme se k místním aktivitám pro globální mír, spravedlnost, rovnoprávnost a trvale udržitelný rozvoj. Přihláška k podpisu závazků: www.aalborgplus10.dk

Evropský kulatý stůl MA 21 (European Roundtable LA21) První ustavující setkání na konferenci Aalborg+10 Zástupci evropských zemí na národní úrovni Výměna zkušeností s implementací MA21 v jednotlivých zemích Evropy Zastoupení ČR: marie_petrova@env.cz

Aalborg committments

VEŘEJNÁ SPRÁVA formulování společné vize pro udržitelné město nebo obec zvyšování míry participace a zlepšení možností pro udržitelný rozvoj v místní komunitě a obecní administrativě přizvání všech sektorů místní společnosti k efektivní účasti v rozhodovacím procesu transparentnost, otevřenost a zodpovědnost našich rozhodnutí efektivní partnerská spolupráce se sousedními obcemi, ostatními městy a obcemi a dalšími sférami veřejné správy

MÍSTNÍ SAMOSPRÁVA PRO UDRŽITELNÝ ROZVOJ posílení Místní agendy 21 nebo jiných procesů pro místní udržitelnost a jejich nasměrování k samému srdci místní samosprávy zajištění integrovaného managementu pro udržitelný rozvoj, založeného na principu prevence a s ohledem na přicházející Tématickou strategii EU pro městské životní prostředí stanovení cílů a časových schémat v rámci Aalborgských závazků a zajištění a sledování monitoringu Aalborgských závazků priorita témat udržitelného rozvoje v městských rozhodovacích procesech, rozdělení zdrojů založených na jasných a všeobecně platných kritériích udržitelnosti spolupráci s Evropskou kampaní za udržitelná města a obce a jejími sítěmi na monitoringu a hodnocení pokroku směrem k našemu cíli - udržitelnému rozvoji

SPOLEČNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE redukce primární spotřeby energie a zvýšení podílu obnovitelných zdrojů zlepšení kvality vody, šetření vodou a efektivní využívání vody podpora a zvyšování biodiversity a rozšíření a kvalitní péče o určená přírodní území a zeleň zlepšení kvality půdy, uchování ekologicky cenné půdy a podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství zlepšení kvality ovzduší

ZODPOVĚDNÁ SPOTŘEBA A VOLBA ŽIVOTNÍHO STYLU snížení množství odpadu a zvýšení znovuvyužití a recyklace zacházení s odpadem v souladu se standardy nejlepší praxe předcházení zbytečné spotřebě energie a zlepšení efektivity využití energie u koncového spotřebitele garance udržitelného způsobu zprostředkování energií aktivní prosazování udržitelné produkce a spotřeby, zejména eko-labellingu a bioproduktů

PLÁNOVÁNÍ A DESIGN znovuvyužití a regeneraci opuštěných a znevýhodněných území zamezení urban-sprawlu dosahováním přiměřené městské hustoty a upřednostňováním brownfields pozemků před rozvojem na zelené louce zajištění smíšeného funkčního využití budov a rozvojových ploch s dobrým vyvážením práce, bydlení a služeb, dávajíce prioritu bydlení v centrech měst. zajištění přiměřené ochrany, renovace a (znovu)využití našeho městského kulturního dědictví. aplikace požadavků na udržitelné projektování a výstavbu a propagaci vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií

ZLEPŠENÍ MOBILITY, MÉNĚ DOPRAVY redukce nezbytného používání individuální automobilové dopravy a propagaci atraktivních alternativ dostupných všem zvýšení podílu cest vykonaných veřejnou dopravou, pěšky a na kole podpora přechodu na nízko-emisní vozidla vytvoření integrovaného a udržitelného plánu městské mobility snížení vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel

MÍSTNÍ AKCE PRO ZDRAVÍ zvyšování povědomí a pořádání akcí o širších faktorech zdraví, z nichž většina leží mimo zdravotnický sektor prosazení plánování vývoje zdraví města, které zajistí našim městům prostředky k budování a udržování strategických partnerství pro zdraví redukce nerovností při péči o zdraví a chudoby, což bude vyžadovat pravidelné zprávy o pokroku ke zmenšení sociálních rozdílů zavedení vyhodnocování vlivů na zdraví jako prostředku k zaměření úsilí všech sektorů na zlepšení zdraví a kvality života mobilizace pořizovatelů a zpracovatelů územních plánů k integraci úvah o zdraví do svých plánovacích strategií a iniciativ

ŽIVÁ A UDRŽITELNÁ MÍSTNÍ EKONOMIKA přijetí opatření, která stimulují a podporují místní zaměstnanost a nově založené podniky kooperace s místními podnikateli za účelem podpory a implementace dobré společné praxe vytváření a implementaci principů udržitelného rozvoje pro sídla podniků podpora trhu s vysoce kvalitními místními a regionálními produkty propagace místní udržitelné turistiky

SOCIÁLNÍ ROVNOST A SPRAVEDLNOST vytvoření a implementace programů prevence a zmírnění chudoby zajištění rovného přístupu k veřejným službám, vzdělání, zaměstnání, příležitostem, zvyšování kvalifikace, informacím, kultuře. pomoc při zařazení do společnosti a rovnost pohlaví zlepšení jistoty a bezpečnosti v obci zajištění kvalitního a sociálně-integrovaného bydlení a životních podmínek

OD LOKÁLNÍHO KE GLOBÁLNÍMU vytvoření a dodržování strategického a integrovaného přístupu ke zmírnění klimatických změn, a o udržitelnou hladinu emisí skleníkových plynů zacílení politiky v oblasti energie, dopravy, infrastruktury, odpadu, zemědělství a lesnictví k ochraně klimatu zvyšování povědomí o příčinách a pravděpodobných dopadech klimatické změny a integraci preventivních akcí do našeho politického přístupu ke změně klimatu snížení vlivu na globální životní prostředí a prosazování principu environmentální spravedlnosti posílení mezinárodní spolupráce měst a obcí a vytvoření místní odezvy globálním problémům v partnerství s místními samosprávami, komunitami a ostatními relevantními subjekty

Děkuji za pozornost www.env.cz