Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gonozomální dědičnost
Advertisements

Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Transkripce, translace, exony, introny
Dědičnost, proměnlivost, vědci, výzkum
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Statistické metody pro testování asociace genů a nemocí
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Molekulární základy dědičnosti
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
VAZBA VLOH Bakalářské a magisterské studijní obory ZF, PF, ZSF
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Genetika virů a prokaryotní buňky
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Genetika populací, rodokmen
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy
Genetická proměnlivost, mutace
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Chemická vazba v látkách III
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Dědičnost monogenní znaků
Vazba vloh.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Profáze, metafáze, anafáze, telofáze
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
gonozomální dědičnost
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Volná kombinovatelnost – geny se nachází v různých nehomologických chromozomech počet genů > počtu páru homologických chromozomů např. Drosophila melanogaster.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
3. Mendelovy zákony.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
GENETIKA Vazba genů.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Transkript prezentace:

Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson VY_32_INOVACE_04-11 Vazba genů Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson

Vazba genů Geny jsou ve vazbě, jsou-li neseny na jednom chromozomu – dědí se společně Pozor na crossing-over Uspořádání genů v chromozomu je CIS nebo TRANS

CIS Jeden chromozom homologního páru nese dominantní alely AB a druhý recesivní alely ab TRANS Jeden chromozom homologního páru nese alely Ab a druhý alely aB

Síla vazby = pravděpodobnost crossing-overu Čím jsou geny v chromozomu od sebe vzdálenější, tím je větší pravděpodobnost crossing-overu Síla vazby se určuje pomocí Morganova čísla (Batesonova čísla)

Vazba úplná Velká síla vazby → geny ležící těsně vedle sebe se nerekombinují, tzn. nedochází ke crossing overu F1 žádné rekombinované gamety Vytváří se pouze gamety rodičovského typu Geny jsou blízko centromery nebo blízko u sebe

Vazba neúplná Síla vazby je slabší, může dojít ke crossing-overu F1 produkuje převážně gamety rodičovského typu, ale vznikají i gamety rekombinované (méně než 50%) Vede k individuální variabilitě

Síla vazby Vazbu můžeme charakterizovat pomocí: Morganova čísla (p) – vyjadřuje, kolik gamet s rekombinovanou sestavou alel má dihybrid, respektive pravděpodobnost crossing-overu Batesonova čísla (c) – nevyjadřuje vzdálenost genů a neumožňuje jejich detekci, proto se v současné době moc nepoužívá

Thomas Hunt Morgan (1866-1945) Americký genetik, Zpočátku velký odpůrce chromozómové teorie (vazba mezi chromozómy a dědičností), paradoxně tuto teorii svými pokusy potvrdil Geny jsou umístěny na chromozómech (1933 Nobelova cena) Pokusy s octomilkou (objev celého jejího karyotypu) Autor:neznámý, Název:Thomas Hunt Morgan.jpg Zdroj:http://www.wikiskripta.eu/index.php/Soubor:Thomas_Hunt_Morgan.jpg

Octomilka obecná (Drosophila melanogaster) Autor:André Karwath aka Aka, Název:Drosophila melanogaster - side (aka).jpg, Zdroj:http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Drosophila_melanogaster_-_side_(aka).jpg Licence:http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/deed.cs

I. Morganův zákon II. Morganův zákon Chromozomy jsou nositeli genetické informace a geny jsou na nich lineárně uspořádány, jsou uloženy na určitých místech (lokusech) II. Morganův zákon Geny přítomné na stejném chromozomu jsou ve vazbě

III. Morganův zákon Mezi geny homologického páru chromozomů může prostřednictvím crossing-overu probíhat genová výměna Frekvence crossing-overu je přímo úměrná vzdálenosti genů

Morganovo číslo Určuje sílu vazby genů Poměr počtu rekombinovaných gamet (potomků) ku celkovému počtu gamet Udává se v rekombinačních jednotkách tzv. morganech (M) 1 centimorgan (1cM) – dihybrid tvoří 1% gamet s rekombinovanou sestavou alel (mezi sledovanými geny je pravděpodobnost vzniku crossing-overu 1%)

William Bateson (1861-1926) Britský genetik Poprvé použil termín genetika pro vědní obor Hlavní propagátor do té doby neznámých výzkumů G. Mendela Autor:neznámý, Název:Bateson2.jpg, Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bateson2.jpg

Batesonovo číslo Vyjadřuje, kolikrát častěji vznikají gamety s nerekombinovaným uspořádáním alel oproti rekombinantním c = rekombinované gamety / nerekombinovaným

Otázky Kdy hovoříme, že jsou geny ve vazbě? Jak vypadá uspořádání genů ve fázi CIS? Kdy hovoříme o silné síle vazby mezi geny? Pomocí čeho můžeme určit sílu vazby? Čím přispěl T. H. Morgan biologii?

Autor DUM: Kateřina Turoňová Děkuji za pozornost Autor DUM: Kateřina Turoňová