Události (1) Členy třídy umožňující objektu nebo třídě reagovat na zprávy (události) Program může definovat metody, které mají za úkol zpracovat příchozí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Název projektu: Výuka programování na střední škole.
Advertisements

Ukázková data grafická jsou majetkem IMIP. Popisná data jsou fiktivní.
Úvod do programování v prostředí Windows
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU Charakteristika spalovacího motoru je grafické znázornění vzájemné závislosti vybraných provozních.
Evropská jazyková cena Socrates LABEL 2007 PORTFOLIO A FILMOVÉ PLÁTNO Portfolio et l´écran Gymnázium Boženy Němcové Hradec Králové
OOP OOP (Object Oriented Programming)
25/08/20141 Typ struktura (1) Datový typ struktura ( struct ) je agrego- vaný heterogenní datový typ Jedná se o skupinu několika proměnných, které mohou.
Ovládání a přizpůsobení prostředí AutoCADu
ÚVOD DO CPP 7 Dědičnost - pokračování
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_13.
Vzhled prezentace - šablony
PB069 – Vývoj desktopových aplikací v C#/.NET
Výpočetní technika Akademický rok 2011/2012 Letní semestr Novák Petr
Základy práce s počítačem – lekce I. Zvyšování IT gramotnosti zaměstnanců vybraných fakult MU.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Ing.Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
OS Windows. Tento operační systém byl vytvořen pro snazší ovládání počítače běžnými uživateli. Například stačí jednou definovat připojená zařízení (tiskárny…)
Ing. Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
Podmíněné vykonávání a rozvětvení. Co je to? Podmíněné vykonávání = nechceme provést všechny příkazy, chceme určité části kódu něčím podmínit Rozvětvení.
Štěpán Lískovec, 4.A.  =základní programové vybavení počítače (tj.software)  hlavní úkol:  A, zajistit uživateli možnost ovládat PC  B, vytvořit pro.
Ing. Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
Uživatelská dialogová okna
08/04/20151 Delegáty (1) Delegát (delegate) je datový typ, který definuje signaturu metody Delegáty bývají rovněž označovány jako typo- vě bezpečné ukazatele.
ActionScript Moderní počítačové aplikace. Charakteristika Je odvozen od JavaScriptu Integruje do Flashe interaktivní ovládání Umožňuje vytvořit přehledné.
C# - prvky UI – vlastnosti a události Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Čísla Desetinná čísla. čísla desetinná se v PC ukládají jiným způsobem než čísla celá – výpočty s nimi provádí dvě odlišné části procesoru při výpočtech.
VISUAL BASIC PRALG.
Power Point– sestavujeme prezentaci
Tvorba uživatelských formulářů
VISUAL BASIC PRALG. 19. Chyby a ladění programu Kompilační chyby - chybná syntaxe, neexistující objekt, chybný parametr,... Run-time chyby - dochází k.
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček.
POWER POINT 1 Základní pojmy Power Point - základní pojmy.
VISUAL BASIC PRALG.
Textový procesor (MS Word) Ing. Jan Roubíček. Práce s dokumenty VY_32_INOVACE_10_2_02_AP.
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček. Konfigurace Windows VY_32_INOVACE_10_1_05_AP.
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček. Práce s okny VY_32_INOVACE_10_1_02_AP.
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
Windows Presentation Foundation Ovládací prvky. Ovládací prvky Všechny standardní prvky jsou dostupné a některé nové Třídy jsou společné pro WPF System.Windows.Controls,
TVORBA VÝUKOVÉ PREZENTACE I.
22/04/20151 Výjimky (1) Výjimky dovolují tvorbu programů, které mo- hou reagovat na různé chybové stavy vzniklé v jeho průběhu Cílem výjimek je učinit.
Tvorba procedur ve VBA Microsoft Excel
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Úvod do práce ve Windows Autor: Mgr. Aleš Kozák.
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 kopírování a vkládání
30/07/20151 Standardní dialogy (1) Třídy reprezentující standardní modální dialo- gová okna pro často prováděné operace: –otevření souboru ( OpenFileDialog.
JavaScript úvod. Jazyky webového vývojáře Dynamická stránka  aktivně mění svůj obsah v reakci na činnost uživatele  zpracování na straně serveru (PHP,
31/07/20151 Uživatelské rozhraní (13) Pro standardní akce používat standardní dia- logová okna: –otevření souboru – OpenFileDialog –uložení souboru – SaveFileDialog.
03/08/20151 XAML (1) XAML – Extensible Application Markup Language Poznámka: –XAML je vyslovován jako [zæməl] Deklarativní značkovací jazyk založený na.
Delphi – práce se základními komponentami (1. hodina) OB21-OP-EL-KON-DOL-M-4-008A Orbis pictus 21. století.
Delphi – práce se základními komponentami (2. hodina) OB21-OP-EL-KON-DOL-M-4-008B Orbis pictus 21. století.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Grafická úprava sestavy Access (15). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Informační a komunikační technologie 11. WIN - pracovní plocha Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
PRACOVNÍ PLOCHA Vasyl Lutsak.
Přepínání mezi programy
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
Dialogová okna (1) Realizována pomocí třídy Form
Delphi – Práce s formuláři
OKNa/ práce s oknem ve windows
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Ovládací prvky (1) Ovládací prvky jsou ve WPF reprezentovány třídami (podobně jako ve Windows Forms) Lze je rozdělit do následujících skupin: tlačítka:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Uživatelské rozhraní (1)
Windows Forms Rozhraní pro programování grafických apli-kací
Výjimky (1) Výjimky dovolují tvorbu programů, které mo-hou reagovat na různé chybové stavy vzniklé v jeho průběhu Cílem výjimek je učinit programy robustnější.
Návrhový vzor Flyweight
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Programování v prostředí Borland Delphi
Transkript prezentace:

Události (1) Členy třídy umožňující objektu nebo třídě reagovat na zprávy (události) Program může definovat metody, které mají za úkol zpracovat příchozí zprávy, např.: stisknutí klávesy stisknutí tlačítka myši pohyb myši apod. Metoda realizující zpracování (obsluhu) zprá-vy (reagující na zprávu) se označuje jako tzv. event handler (obslužná metoda) 05/04/2017

Události (2) Parametry obslužné metody musí odpovídat definici prototypu funkce, která se nazývá delegát (delegate, zástupce) Definice: delegáta se provádí pomocí delegate události pomocí klíčového slova event Metod obsluhujících události může být více a jejich návratovým typem je typ void Odkaz na obslužnou metodu se: do události vkládá pomocí operátoru += z události odebírá pomocí operátoru -= 05/04/2017

Částečné třídy (1) Jazyk C# dovoluje rozdělit zdrojový kód tří-dy do více samostatných souborů Používáno velmi často při tvorbě aplikací vy-užívajících rozhraní Windows Forms nebo Windows Presentation Foundation (WPF): část zdrojového kódu třídy, kterou programátor může ručně upravovat, je uložena v souboru od-děleném od kódu, který generuje přímo Visual Studio Jestliže je třída rozdělena do více souborů, musí jednotlivé části třídy (v každém soubo-ru) být označeny klíčovým slovem partial 05/04/2017

Částečné třídy (2) Příklad (uloženo např. v souboru Prog1.cs): partial class Ctverec { private int strana; public Ctverec(int pocatecniStrana) { strana = pocatecniStrana; } public int GetStrana() { return strana; } } 05/04/2017

Částečné třídy (3) Příklad (uloženo např. v souboru Prog2.cs): partial class Ctverec { public int UrciObsah() { return strana*strana; } public int UrciObvod() { return 4*strana; } } 05/04/2017

Windows Forms Rozhraní pro programování grafických apli-kací Součást MS .NET Framework Poskytuje sadu tříd umožňujících přístup ke standardním ovládacím prvkům operačního systému MS Windows (okno, tlačítko, menu, editační prvek atd.) Aplikace psané pomocí Windows Forms jsou událostmi řízené 05/04/2017

Hierarchie tříd Object 1 2 3 4 MarshalByRefObject ListControl Component ComboBox Control ListBox ScrollableControl PictureBox ContainerControl ScrollBar Form StatusBar ButtonBase ToolBar Button Menu CheckBox ContextMenu RadioButton MainMenu Label MenuItem TextBoxBase Graphics TextBox Application 1 2 3 4 MessageBox 05/04/2017

Třída Application (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Poskytuje metody, vlastnosti a události umož-ňující řídit běh aplikace Všechny členy třídy Application jsou sta-tické Poznámka: třída Application je definována s modifikáto-rem sealed  není možné definovat třídu, která by byla jejím potomkem 05/04/2017

Třída Application (2) Vlastnosti: ExecutablePath: OpenForms: vrací název souboru (včetně cesty), který spustil ap-likaci OpenForms: vrací kolekci otevřených formulářů, které aplikace vlastní StartupPath: vrací cestu k souboru, který spustil aplikaci (bez jmé-na souboru) 05/04/2017

Třída Application (3) Metody: Restart: Run: ukončí aplikaci a provede její opětovné spuštění Run: zahájí standardní cyklus očekávající příchod zprávy (události) je-li jejím parametrem formulář (okno), pak se pro-vede jeho zobrazení a metoda Run nevrátí řízení, do-kud daný formulář není uzavřen typicky používána pro zobrazení hlavního okna apli-kace 05/04/2017

Třída Control (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Základní třída pro ovládací prvky systému MS Windows (komponenty s vizuální repre-zentací), např.: formuláře (okna) tlačítka editační pole rolovací lišty Implementuje základní podporu pro odpoví-dající objekty 05/04/2017

Třída Control (2) Vlastnosti: BackColor: BackgroundImage: ClientSize: udává barvu pozadí ovládacího prvku BackgroundImage: specifikuje obrázek zobrazený na pozadí ovládacího prvku (*.gif, *.jpg, *.bmp, *.wmf, *.png) ClientSize: udává velikost (výšku a šířku) klientské části ovláda-cího prvku ContextMenuStrip: určuje kontextové menu zobrazené když uživatel stiskne pravé tlačítko myši 05/04/2017

Třída Control (3) Cursor: Enabled: Focused: Font: ForeColor: Handle: určuje kurzor myši, který bude nad ovládacím prv-kem použitý Enabled: udává, zda je ovládací prvek aktivní nebo nikoliv (grayed) Focused: zjišťuje, zda má ovládací prvek vstupní zaměření (focus) Font: specifikuje font textu použitého v ovládacím prvku ForeColor: určuje barvu popředí ovládacího prvku (např. u tla-čítka se jedná o barvu textu) Handle: vrací popisovač (handle) daného ovládacího prvku 05/04/2017

Třída Control (4) Height: Left: Location: Name: Size: TabIndex: výška ovládacího prvku Left: x-ová souřadnice levého horního rohu ovládacího prvku Location: souřadnice levého horního rohu ovládacího prvku Name: jedinečné jméno ovládacího prvku Size: výška a šířka ovládacího prvku TabIndex: určuje pořadí komponenty, ve kterém při stisku klá-vesy TAB získává vstupní zaměření (focus) 05/04/2017

Třída Control (5) Metody: TabStop: Text: Top: Visible: Width: Focus: určuje, zda uživatel může ovládací prvek vybrat po-mocí klávesy TAB Text: specifikuje text (titulek) ovládacího prvku Top: y-ová souřadnice levého horního rohu ovládacího prvku Visible: udává, zda je (není) ovládací prvek viditelný Width: šířka ovládacího prvku Metody: Focus: nastavuje ovládacímu prvku vstupní zaměření (focus) 05/04/2017

Třída Control (5) Hide: Invalidate: Refresh: Show: skryje ovládací prvek ekvivalentní nastavení vlastnosti Visible na hod-notu false Invalidate: dává požadavek na překreslení ovládacího prvku Refresh: vynucuje překreslení ovládacího prvku (ekvivalentní vyvolání metod Invalidate + Update) Show: učiní ovládací prvek viditelný ekvivalentní nastavení vlastnosti Visible na hod-notu true 05/04/2017

Třída Control (6) Události: Update: Click: DoubleClick: Enter: provede překreslení ovládacího prvku (pouze pokud byl předtím dán požadavek pomocí Invalidate) Události: Click: dojde k ní při klepnutí primárním (levým) tlačítkem na ovládací prvek DoubleClick: dojde k ní při double-clicku primárním (levým) tla-čítkem myši na ovládací prvek Enter: dojde k ní v době, kdy je ovládací prvek aktivován 05/04/2017

Třída Control (7) KeyPress: Leave: MouseDown: dojde k ní při stisku klávesy a je poslána ovládacímu prvku mající vstupní zaměření (focus) je vyvolána pouze v případě, že se jedná o klávesu reprezentující znak pro klávesy, které nereprezentují znak je zapotřebí provést obsluhu události KeyDown, popř. KeyUp Leave: nastává v okamžiku, kdy vstupní zaměření opouští ovládací prvek MouseDown: dojde k ní když kurzor myši je nad ovládacím prv-kem a je proveden stisk některého tlačítka myši 05/04/2017

Třída Control (7) MouseMove: MouseUp: Paint: Resize: TextChanged: dojde k ní při pohnutí myší nad ovládacím prvkem MouseUp: dojde k ní když kurzor myši je nad ovládacím prvkem a je provedeno uvolnění stisknutého tlačítka myši Paint: dojde k ní v době, kdy je ovládací prvek překreslo-ván Resize: nastává v okamžiku, kdy se u ovládacího prvku mění jeho velikost TextChanged: dojde k ní při změně textu ovládacího prvku 05/04/2017

Třída Form (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Reprezentuje standardní okna (formuláře) aplikace Třída Form může být využita pro vytvoření a správu např.: hlavního okna aplikace dialogových oken oken pro aplikace MDI (Multiple Document Interface) 05/04/2017

Třída Form (2) Vlastnosti: AcceptButton: ActiveControl: ActiveForm: specifikuje tlačítko v okně, které je stisknuto v okam-žiku, kdy uživatel stiskne klávesu Enter ActiveControl: nastavuje (zjišťuje), který ovládací prvek v okně bude mít (má) vstupní zaměření (focus) zděděno od třídy ContainerControl ActiveForm: vrací aktuální (aktivní) formulář aplikace ActiveMdiChild: vrací aktuální (aktivní) formulář v aplikaci MDI 05/04/2017

Třída Form (3) CancelButton: ControlBox: FormBorderStyle: HelpButton: specifikuje tlačítko v okně, které je stisknuto v okam-žiku, kdy uživatel stiskne klávesu Esc ControlBox: specifikuje, zda-li má být v titulním proužku zobra-zená ikona se systémovým menu FormBorderStyle: udává vzhled a chování okraje okna (např. Sizable FixedSingle, Fixed3D, FixedDialog) HelpButton: specifikuje, zda-li má být v titulním proužku zobra-zeno tlačítko pro nápovědu Icon: specifikuje ikonu formuláře (okna) – *.ico 05/04/2017

Třída Form (4) KeyPreview: MainMenuStrip: MaximizeBox: MinimizeBox: určuje, zda má formulář přijímat stisknuté klávesy dříve než ovládací prvek mající vstupní zaměření (focus) MainMenuStrip: specifikuje hlavní menu formuláře (okna) MaximizeBox: specifikuje, zda-li má být v titulním proužku zobrazeno tlačítko pro maximalizaci MinimizeBox: specifikuje, zda-li má být v titulním proužku zobrazeno tlačítko pro minimalizaci StartPosition: určuje počáteční pozici okna (např. CenterScreen, Manual, WindowsDefaultLocation) 05/04/2017

Třída Form (5) Metody: WindowState: Activate: Close: LayoutMdi: udává stav okna (Normal, Minimized, Maximized) Metody: Activate: aktivuje okno (předává mu vstupní zaměření) Close: provede uzavření okna LayoutMdi: uspořádá dceřiná okna aplikace MDI (Cascade, TileHorizontal, TileVertical, ArrangeIcons) ShowDialog: zobrazí okno jako modální dialogové okno 05/04/2017

Třída Form (6) Události: Activated: Deactivate: FormClose: vzniká v době, kdy se formulář (okno) stává aktivním Deactivate: vzniká při deaktivaci okna (ztrátě vstupního zaměření) FormClose: nastává poté, kdy je formulář (okno) uzavřen FormClosing: nastává v okamžiku, kdy se formulář (okno) uzavírá Load: nastává před prvním zobrazením okna Shown: nastane, když je okno poprvé zobrazeno 05/04/2017

Třída MessageBox (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Zobrazuje okno, které může obsahovat: text tlačítka symboly (ikony) Pro zobrazení MessageBoxu se používá me-toda Show, která: je definovaná 21 různými způsoby (overloading) vrací hodnotu typu DialogResult vyjadřující, kterým tlačítkem byl MessageBox ukončen 05/04/2017

Třída MessageBox (2) Tlačítka jsou typu MessageBoxButtons, který definuje konstanty vyjadřující jaká tlačítka budou zobrazena (OK, OKCancel, AbortRetryIgnore, YesNoCancel, YesNo, RetryCancel) Ikony jsou typu MessageBoxIcon, který definuje následující konstanty: None, Hand, Question, Exclamation, Asterisk, Stop, Error, Warning, Information 05/04/2017

Třída Button Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Reprezentuje tlačítko Vlastnosti: DialogResult: určuje, zda (a jak) tlačítko uzavírá svůj modální rodi-čovský formulář hodnota DialogResult je vrácena metodou ShowDialog Metody: PerformClick: simuluje uživatelský stisk klávesy 05/04/2017

Třída Label Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Ovládací prvek dovolující zobrazit textovou informaci Vlastnosti: Text: specifikuje zobrazený text Poznámka: je-li zapotřebí zobrazit číselný údaj, pak je nez-bytné jej nejprve převést na řetězec (pomocí metody ToString nebo třídy Convert) 05/04/2017