Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_328.
Advertisements

Č í slo a n á zev projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Zvy š ov á n í vzdělanosti pomoc í e-prostoru N á zev a adresa.
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_327.
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Trestní odpovědnost právnických osob Zákon č.418/2011 Sb., O trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (6 částí, 48 paragrafů)
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
D) Produkční a nákladová funkce
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
DEMOKRACIE Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tržní kategorie II. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Charakteristika tržního systému Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A30 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníprosinec.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Makroekonomické výstupy
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Hospodářské cykly ekonomiky
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
ZÁSAHY STÁTU DO EKONOMIKY Nikola Krásná C2B. stát svými regulacemi zasahuje do chování ekonomiky a role tr ž ního systému je omezená ▶ smíšená ekonominka.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomika– národní hospodářství
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Transkript prezentace:

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiáluKlíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiáluDUM č. 1 – Ekonomický růst AutorIng. Kateřina Smejkalová Tematická oblastMakroekonomie AnotaceDUM je určen pro výklad učiva předmětu Makroekonomie jako příprava na maturitu, dále jako podklad pro výuku makroekonomie v prvním ročníku RočníkRočníky 4., 1. a dále dle potřeby jako výchozí /doplňující při výkladu v ročníku 2. a3. Datum tvorbyProsinec 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Shttp:// gZkm1xWPE „Ve svobodné spole č nosti má ka ž dý tolik r ů stu, kolik sám chce.“ Murray Rothbard

 O č ekávání ekonomického r ů stu vyplývá z p ř irozené tendence lidských pot ř eb.  Lidské pot ř eby rostou, m ě ní se (kvantita i kvalita).  Lidské pot ř eby se rozši ř ují – jedna pot ř eba vyvolává druhou: Nákup auta vyvolá potřebu pohonných hmot, havarijního pojištění, budování silniční sítě, apod..  Hospodá ř ství reaguje na zvyšování a zm ě nu pot ř eb – rozší ř ením produkce, zvýšením výkonnosti, po č tu a kvality výrobk ů

 V č ase se m ě ní ceny i objemy produkce  a/ Sledujeme-li změny krátkodobé (klesající a rostoucí fáze HDP), v ě nujeme pozornost HOSPODÁŘSKÉMU CYKLU (ekonomickému cyklu)  b/ Sledujeme-li dlouhodobý trend, v ě nujeme pozornost ekonomickému růstu

 V hospodá ř ském cyklu se reálný produkt odchyluje od trendu (potenciálního produktu Y*)  Potenciální produkt = produkt p ř i plném vyu ž ití VF (výrobních faktor ů ) = maximální produk č ní kapacita  Potenciální produkt NENÍ nem ě nná hodnota produkce, m ě ní se v č ase

 = r ů st potenciálního produktu!  = r ů st výkonnosti ekonomiky  Nastává, pokud je HDP minulého období < než HDP stávajícího období (oceněno ve stálých cenách)  = zvýšení potenciálního HDP nebo národního důchodu  Je předpokladem pro vyšší míru uspokojování potřeb a průvodním jevem rozvoje společnosti a hospodářství

Ekonomická síla = absolutní objem finálních statků a služeb, který se v ekonomice za určitý čas vyrobí M ěř íme nej č ast ě ji HDP Porovnáním absolutní velikosti HDP Č R m ůž eme zjistit, jaké je postavení zem ě ve sv ě tové ekonomice Ekonomická úrove ň = jak účinně země využívá disponibilní výrobní faktory (práce, přírodní zdroje, kapitál) Slou ž í k vyjád ř ení ž ivotní úrovn ě v zemi M ě rnou jednotkou v ě tšinou HDP/ jednoho obyvatele Najd ě te a vypište 10 zemí sv ě ta s nejlepší ekonomickou úrovní

Intenzivní Stejným mno ž stvím práce dosáhneme vyššího výkonu (lepší technika, organizace, technologie) – omezeno vlastnostmi výrobních faktor ů Extenzivní Zapojením dalších výrobních faktor ů (více lidí, stroj ů ) – omezeno množstvím VF

 A znovu! Ekonomický r ů st = r ů st potenciálního produktu Y*  Faktory ovliv ň ující výši potenciálního produktu = faktory ovliv ň ující ekonomický r ů st  Těmito faktory jsou (viz předcházející snímek):  a/ zvýšení množství výrobních vstup ů (faktor ů )  b/ zlepšení produktivity výrobních vstup ů (faktor ů )

Potenciální produkt je ovlivn ě n Práce (mno ž ství pracovník ů, odpracované hodiny) Fyzický kapitál (stroje, budovy, infrastruktura) P ř írodní zdroje (p ů da, suroviny) Produktivita výrobních faktor ů

 Zjist ě te, zda v Č R došlo k ekonomickému r ů stu, víte-li, ž e v roce 2011 byl HDP mld. K č a v roce 2012 dosahoval HDP výše mld. K č.

 Zjist ě te, jaké bylo tempo r ů stu v Č R, víte- li, ž e v roce 2011 byl HDP mld. K č a v roce 2012 dosahoval HDP výše mld. K č.

 Za standardní, příznivé tempo ekonomického r ů stu pova ž ujeme rozp ě tí od 3 do 5 %.  V p ř ípad ě vyššího tempa ekonomického r ů stu = značné tempo ekonomického r ů stu  Rychlost r ů stu nad 7% = vysoké tempo r ů stu  Nad 10% = ekonomický zázrak

 P ř íliš vysoké tempo r ů stu však m ůž e zp ů sobit P Ř EH Ř ÁTÍ ekonomiky a následný hlubší pokles.

Ekologie Vy č erpávání neobnovitelných zdroj ů – ř ešit prost ř ednictvím alternativních Vývoj obyvatelstva – demografie, stárnutí, malá porodnost, apod. Tempo r ů stu kapitálu – nízké zásoby, není z č eho investovat Technologické zm ě ny – nedostate č nost vybavení, odchod inteligence do zahrani č í, apod. Nedokonalé institucionální podmínky r ů stu – politická stabilita, politika, nábo ž enství a rodové vztahy, kulturní tradice, neekonomické vlivy (p ř írodní vlivy, katastrofy)

Zvýšení politické stabilityZrušení p ř eká ž ek mezinárodního obchoduPosílení zákonnosti, vymahatelnosti práva a sankce za porušení zákonaInvestice do infrastrukturyPodpora v ě dy a výzkumu

 makroekonomie-1/85-12-ekonomicky- rust makroekonomie-1/85-12-ekonomicky- rust

 BELLOVÁ, Jana. Ob č anský a spole č enskov ě dní základ: základní kurz. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2007, 112 s. ISBN  FALTOVÁ LEITMANOVÁ, Ivana a Jan HLADKÝ. Makroekonomie II: základní kurz. 1. vyd. V Č eských Bud ě jovicích: Jiho č eská univerzita, Zem ě d ě lská fakulta, 2005, 190 s. Maturitní otázky. ISBN  PAVELKA, Tomáš. Makroekonomie: základní kurz. Vyd. 3. Slaný: Melandrium, ISBN  PETR Ž ELOVÁ, Jana. Maturitní otázky - ekonomie: základní kurz. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 112 s. Maturitní otázky. ISBN  Vlastní poznámky ze studia FM VSE Praha   ekonomicky-rust ekonomicky-rust