Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Advertisements

Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Mikroekonomie I Cvičení 18 – Všeobecná (celková) rovnováha
Poptávka na trhu zboží a služeb
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
E) Elasticita a težní poptávka
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Základy ekonomie Egor Sidorov Seminář 1/2.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Seminář 2. Nabídka a poptávka
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Trh kapitálu a kapitálových statků
A) Determinanty nabídky
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Mikroekonomie I Úvod do studia ekonomické teorie
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
2 JAK FUNGUJE TRH.
Základy ekonomie Semin á ř 3. Trh a tržn í mechanismus.
Poptávka a poptávané množství
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Struktura přednášky Analýza poptávky
Poptávka Rozhodování za rizika
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

MIEK1 – Příklady Dokonale elastická poptávková křivka je ilustrována horizontální přímkou. Tato přímka ilustruje jeden z krajních případů elasticity (EPD roven nekonečnu). Které z tvrzení je správné? Jakákoliv změna ceny (v určitém cenovém rozmezí) vůbec neovlivní poptávané množství. Sebemenší zvýšení ceny nad úroveň určenou poptávkovou přímkou by vyvolala pokles nákupu na nulu. Uveďte příklad takové poptávky

MIEK1 – Příklady Rozhodněte, o jakou poptávku jde. Svá řešení zdůvodněte. 10% snížení ceny přineslo 5% nárůst množství peněz, které lidé utrácejí na nákup tohoto statku. 10% snížení ceny statku zapříčinilo 5% zvýšení nakupovaného množství uvažované komodity

MIEK1 – Příklady Rozhodněte, zda uvedená tvrzení jsou pravdivá (P) či nepravdivá (N): Když se pomocí snížení ceny z 50 korun na 20 korun nikterak nepodařilo zvýšit prodané množství skript, potom poptávka po skriptech je v daném cenovém intervalu dokonale neelastická Pokud se cena a prodávané množství zvýšily ve srovnání s předchozím obdobím, můžeme z toho usuzovat, že poptávka je elastická Cenová elasticita poptávky je změna ceny dělená změnou v celkovém příjmu Pokud mají všichni farmáři malou úrodu, jejich celkový příjem může stoupnout. Toto ukazuje, že poptávka po zemědělských produktech je cenově neelastická. Když jednoprocentní růst ceny vyvolá menší než jednoprocentní pokles poptávaného množství, pak jde o poptávku relativně cenově neelastickou Poptávková křivka, jejíž sklon je roven nule, je perfektní (dokonale) elastická.

MIEK1 – Příklady Cenová elasticita poptávky bude mít tendenci růst: Pokud jde o větší množství nezbytné komodity Během kratšího časového úseku Při nižší ceně Pokud se objeví dokonalejší substituty dané komodity Když se podíl daného statku na celkových výdajích spotřebitele sníží

MIEK1 – Příklady Vertikální poptávková křivka představuje hodnotu koeficientu EPD, která je: Rovna nekonečnu Rovna jedné Větší než 1 Velmi vysoká, ale její přesnou hodnotu nelze určit Žádná nabídka není správná

MIEK1 – Příklady Uvažujeme případ dvou substitutů. Rozhodněte, které tvrzení nejvíce odpovídá skutečnosti. Růst ceny jednoho z nich vyvolá pokles poptávky nejen po tomto zboží, ale i po druhém zboží Růst ceny jednoho z nich vyvolá růst poptávky po druhém zboží a naopak Pokles ceny jednoho z nich vyvolá růst poptávky nejen po tomto zboží, ale i po druhém zboží Pokles ceny jednoho z nich vyvolá pokles poptávky i poptávaného množství u obou zboží Platí nabídky a) i c) současně

MIEK1 – Příklady Správně doplňte následující tvrzení: Cenovou elasticitou nabídky míníme … změnu … množství dělenou … změnou … Cenová elasticita nabídky měří … prodávajících (firem) na … ceny. Křivka nabídky je obvykle rostoucí, proto koeficient cenové elasticity nabídky (Eps) je číslo … než … . Jestliže jsou firmy ochotny nabízet neomezené množství při určité (a vyšší) ceně, pak křivka nabídky je … s osou … (Eps je roven nekonečnu). Čím je skladování dané komodity nesnadnější a nákladnější, tím je cenová elasticita … . Ve velmi krátkém období u rychle se kazícího zboží (např. čerstvé ryby během jednoho dne) je nabídka … . S prodlužováním časového horizontu cenová elasticita nabídky … . Za jinak stejných podmínek bude nabídka u automobilky Škoda-VW pravděpodobně … elastická než v případě prodavače párků na Václavském náměstí.

MIEK1 – Příklady Pokuste se zformulovat vztah mezi strmostí (resp. sklonem) nabídkové křivky a její elasticitou. S prodlužováním časového horizontu roste elasticita nabídky, jaký má tento fakt dopady na utváření tržní rovnováhy dokonale konkurenčního trhu?

MIEK1 – Příklady Na následujících grafech jsou zachyceny tři nabídkové křivky (můžeme je rovněž považovat za křivky mezních nákladů – viz Téma 6). Která z nich nejlépe ilustruje nabídku Rembrandtových obrazů? Bude vaše odpověď na předchozí otázku stejná, jestliže její text doplníme slovy „světovým muzeím a velmi bohatým náruživým sběratelům“? Zhodnoťte jednotlivé nabídkové křivky z hlediska cenové elasticity. Dozvěděli jste se, že křivky S2 a S3 jsou křivkami nabídky domů k pronajmutí v určité oblasti. Jak mohou být obě tyto křivky křivkami nabídky jednoho statku?

MIEK1 – Příklady Máme k dispozici následující údaje: Cena za jednotku 10 8 6 4 2 Nabízené množství 400 350 300 200 50 Nabídková křivka vyplývající z uvedené tabulky je: Cenově elastická pro všechny ceny Cenově neelastická pro všechny ceny Nulově elastická pro všechny změny ceny Jednotkově elastická pro všechny změny ceny Různě elastická v závislosti na volbě počáteční ceny