Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Moc výkonná I Prezident VY_32_INOVACE_ 07 - Moc výkonná I.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Občanská výchova 9. ročník
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Česká republika-demokratický stát
Česká republika-demokratický stát
Občanská nauka Ústava ČR; VY_32_INOVACE_D2_10 Interaktivní výklad: Ústava ČR Mgr. Ludmila Muchová.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 ADMINISTRATIVNÍ.
Anotace Žák se seznámí s úvodem do ČR …. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje obecné poznatky o ČR Speciální vzdělávací.
VY_32_INOVACE_02_SVP_071_Zrn Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová.
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Volby – volba prezidenta v ČR
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Česká republika – demokratický stát
Česká republika Demokratický stát.
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
TEST 17. POLITOLOGIE
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Volby v ČR Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.205.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Vrcholné státní orgány Autor:
Politický systém Itálie
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceStát a jeho představitelé Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje státní.
Moc výkonná Pavel Šuranský.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Dělba moci Moc soudní.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Exekutiva a justice VkO 9.
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
JÁ JAKO OBČAN ČESKÉ REPUBLIKY ZS1BP_PIV4, jaro 2015 Mgr. Kateřina Mrázková, Ph.D.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_14/12_VLÁDA__MINISTŘI_PREZIDENT Téma: Vláda, ministři,
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Výchova k občanství Moc výkonná
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Česká republika - opakování
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Česká republika Srdce Evropy.
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Česká republika – demokratický stát Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.217 VY_32_INOVACE_OBV.P2.217 Datum vytvoření: 18. 9. 2013 Vzdělávací oblast: Občanská výchova Ročník: druhý – Pečovatelské služby Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Česká republika, základní údaje a státní symboly, demokratické instituce v ČR, demokratické tradice.

Metodické pokyny Materiál lze využít k výkladu nové látky nebo k opakování učiva. Prezentace obsahuje několik otázek, které žáci samostatně zodpoví do sešitu nebo na samostatný list. Řešení úloh je na posledním snímku prezentace. Pro práci je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor.

Zdroje Uveďte citace zdrojů použitých v materiálu. Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A1_republika Http://www.czso.cz. [online]. [cit. 2013-09-18]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/obyvatelstvo_lide Http://portal.gov.cz. [online]. [cit. 2013-09-18]. Dostupné z: http://portal.gov.cz/portal/obcan/ Http://www.hrad.cz. [online]. [cit. 2013-09-18]. Dostupné z: http://www.hrad.cz/cs/ceska-republika/statni-symboly.shtml Http://www.vlada.cz. [online]. [cit. 2013-09-18]. Dostupné z: http://www.vlada.cz/cz/vlada/

Zdroje Uveďte citace zdrojů použitých v materiálu Foto: Http://commons.wikimedia.org. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mapa_%C4%8CR_-_Klamo%C5%A1.jpg, dne 17. 9. 2013, autor Lubomír Havrda http://commons.wikimedia.org/wiki/File:LocationCzechRepublic.svg?uselag=cs, dne 17. 9. 2013, autor User:Rei-artur Http://cs.wikipedia.org. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Milo%C5%A1_Zeman_2013.JPG, dne 17. 9. 2013, autor David Sedlecký http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Snemovna_Prague_4686.JPG, dne 18. 9. 2013, autor Hynek Moravec http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Senat_2833.jpg, dne 18. 9. 2013, autor Krokodyl http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Strakova_akademie_z_M%C3%A1nesova_mostu_(2).jpg, dne 18. 9. 2013, autor Miloslav Rejha http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Budova_Nejvy%C5%A1%C5%A1%C3%ADho_soudu_%C4%8CR.jpg, dne 18. 9. 2013, autor Dezidor http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tom%C3%A1%C5%A1_Garrigue_Masaryk_1925.PNG, dne 18. 9. 2013, autor neznámý

ČR – demokratický stát 1. Česká republika 2. Demokratické instituce v ČR 3. Demokratické tradice

1. Česká republika Česká republika vznikla 1.1.1993. ČR je demokratický stát, je tzv. parlamentní republikou. Parlament vládu schvaluje nebo ji vysloví nedůvěru. Základní údaje o ČR: rozloha 78 867 km², počet obyvatel 10 512 922 k 30. červnu 2013, hlavní město – Praha, měna – koruna česká (CZK), prezident – Miloš Zeman, předseda vlády v demisi – Jiří Rusnok (nový předseda bude jmenován po parlamentních volbách 25.-26. října 2013).

1. Česká republika Obr. 1 – Mapa České republiky Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mapa_%C4%8CR_-_Klamo%C5%A1.jpg, dne 17. 9. 2013, autor Lubomír Havrda

1. Česká republika Obr. 2 – Poloha ČR v Evropě a ve světě Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:LocationCzechRepublic.svg?uselang=cs, dne 17. 9. 2013, autor User:Rei-artur

1. Česká republika Každý stát má své symboly. Státní symboly stát reprezentují, proto se nesmí zneužívat. Státní symboly (klikni pravou myší a otevři hypertextový odkaz – rozbal) V čele našeho státu stojí prezident. Obr. 3 – Miloš Zeman, prezident ČR od března 2013 Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Milo%C5%A1_Zeman_2013.JPG, dne 17. 9. 2013, autor David Sedlecký Stát je organizované společenství lidí žijících na určitém území. Stát má na daném území moc (státní moc). Využívá ji k prosazení svých zájmů.

2. Demokratické instituce v ČR Proč považujeme ČR za demokratický stát? Proto, že ČR má tyto demokratické základy a instituce: vládu lidu – vůle lidu se projevuje ve svobodných volbách, Ústavu ČR, která je základem práva, Listinu základních práv a svobod, chránící lidská práva, zejména svobodu a rovnost lidí, státní moc rozdělenou na zákonodárnou (parlament), výkonnou (vláda a prezident) a moc soudní (soudy), občané mohou svobodně vyjadřovat své názory, občané mají svobodný přístup k informacím.

2. Demokratické instituce v ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Sněmovní 4 Praha 1, Malá Strana (tzv. dolní komora, projednává a schvaluje zákony) Sídlo 200 poslanců. Obr. 4 – Budova Poslanecké sněmovny, Praha Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor: Snemovna_Prague_4686.JPG, dne 18.9.2013, autor Hynek Moravec

2. Demokratické instituce v ČR Senát Parlamentu ČR Valdštejnské nám. 17 Praha 1, Malá Strana (tzv. horní komora, projednává a schvaluje zákony) Sídlo 81 senátorů. Obr. 5 – Jednací sál senátu, Praha Zdroj:http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Senat_2833.jpg, dne 18.9.2013, autor Krokodyl

2. Demokratické instituce v ČR Výkonná moc v ČR patří vládě a prezidentovi. Vládu tvoří: předseda (premiér), místopředsedové (2 vicepremiéři), ministři. Vláda rozhoduje o řízení státu. Má celkem 15 členů. Její rozhodnutí musí být v souladu se zákony. Pokud má důvěru parlamentu, trvá její činnost 4 roky, když vláda důvěru ztratí, musí podat demisi (odejde). Vláda ČR (klikni pravou myší a otevři hypertextový odkaz – rozbal)

2. Demokratické instituce v ČR Úřad vlády ČR nábřeží E. Beneše 4 Praha 1 Obr. 6 – Sídlo vlády, tzv. Strakova akademie, Praha Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Strakova_akademie_z_M%C3%A1nesova_mostu_ (2).jpg, dne 18. 9. 2013, autor Miloslav Rejha

2. Demokratické instituce v ČR Nejvyšší soud ČR Burešova 20 Brno 2 Nejvyšší soudní orgán v občanském a trestním řízení, kromě věcí, které rozhoduje pouze Ústavní nebo a Nejvyšší správní soud. Obr. 7 – Nejvyšší soud, Brno Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Budova_Nejvy%C5%A1%C5%A1%C3%ADho_ soudu_%C4%8CR.jpg, dne 18. 9. 2013, autor Dezidor

3. Demokratické tradice Česká republika navazuje na demokratické tradice Československé republiky, založené v roce 1918. Demokratický charakter Československa v letech 1918 až 1938 oceňovala řada zemí. Tomáš Garique Masaryk (1850-1937) první československý prezident. Obr. 8 – T. G. Masaryk Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tom%C3%A1%C 5%A1 _Garrigue_Masaryk_1925.PNG, dne 18. 9. 2013, autor neznámý

Úlohy Zakroužkuj správnou odpověď! 1. Česká republika je stát demokratický/ nedemokratický. 2. Prezidentem ČR je Václav Havel/ Miloš Zeman. 3. Parlament ČR tvoří poslanecká sněmovna/ senát. 4. Poslanecká sněmovna zákony přijímá/ nepřijímá. 5. Vláda ČR přijímá zákony/ řídí stát. 6. Tomáš. G. Masaryk byl prezident republiky České/ Československé.

Řešení úloh Správné odpovědi: 1. Česká republika je stát demokratický. 2. Prezidentem ČR je Miloš Zeman. 3. Parlament ČR tvoří poslanecká sněmovna/ senát. 4. Poslanecká sněmovna zákony přijímá. 5. Vláda ČR řídí stát. 6. Tomáš. G. Masaryk byl prezident republiky Československé.