Studentská inovace praxí Jana Mina ř íková, 5. NŠ-NJ
Německý jazyk 8. ročník, ZŠ Dukelská České Budějovice 8. ročník, ZŠ Dukelská České Budějovice 18 žáků 18 žáků povinně volitelný předmět Německý jazyk – skupina začátečníků povinně volitelný předmět Německý jazyk – skupina začátečníků výuka probíhá 2. rokem, dle učebnice Team Deutsch výuka probíhá 2. rokem, dle učebnice Team Deutsch
Téma a cíle hodiny Téma: Jedeme na hory (Wir fahren ins Gebirge) Důraz na rozvoj interkulturní a komunikativní kompetence
Cíle hodiny: 1. Naučit se vyjádřit, co s sebou potřebuji na hory – nová slovní zásoba + opakování již známých slov 2. Naučit se vyjádřit, že něco potřebuji – použití slovesa + 4. pádu podst. jmen 3. Osvojit a zapamatovat si základní údaje o Rakousku (vlajka, jazyk, měna, geografie) 4. Naučit se vyjádřit, co na horách děláme 5. Práce s krátkým textem, vyhledávání informací 6. Vytvoření společného plakátu s přehledem všech získaných informací
Pomůcky Pracovní list pro každého žáka Pracovní list pro každého žáka Arch papíru pro tvorbu plakátu Arch papíru pro tvorbu plakátu Obrázky, mapy, tabulka cen skipasů Obrázky, mapy, tabulka cen skipasů Psací potřeby, lepidlo, nůžky Psací potřeby, lepidlo, nůžky Zimní oblečení Zimní oblečení
Organizační formy výuky Práce v plénu Práce v plénu Práce ve skupinách (skupiny diferencované dle výkonnostní úrovně jednotlivých žáků) Práce ve skupinách (skupiny diferencované dle výkonnostní úrovně jednotlivých žáků) Práce jednotlivců Práce jednotlivců Společná diskuse Společná diskuse V průběhu celé vyučovací hodiny bylo žákům umožněno komunikovat jak v cizím, tak i v mateřském jazyce. V průběhu celé vyučovací hodiny bylo žákům umožněno komunikovat jak v cizím, tak i v mateřském jazyce.
Fáze vyučovací hodiny Úvod do hodiny (představení, motivace, téma) Úvod do hodiny (představení, motivace, téma) Semantizace slovní zásoby (názornost, mluvená i psaná podoba) Semantizace slovní zásoby (názornost, mluvená i psaná podoba) Procvičování slovní zásoby Procvičování slovní zásoby Rozdělení do skupin (pomocí obrázků) Rozdělení do skupin (pomocí obrázků) Samostatná práce skupin (různorodé krátké texty a úkoly pro jednotlivé skupiny) Samostatná práce skupin (různorodé krátké texty a úkoly pro jednotlivé skupiny)
Prezentace výsledků práce ve skupinách, výroba společného plakátu Prezentace výsledků práce ve skupinách, výroba společného plakátu Shrnutí informací, zápis do pracovních listů Shrnutí informací, zápis do pracovních listů Evaluace Evaluace Zadání domácího úkolu Zadání domácího úkolu Závěr hodiny (pochvala, rozloučení) Závěr hodiny (pochvala, rozloučení)
Evaluace Využití mateřského jazyka pro lepší možnost vyjádření vlastního prožitku, zkušeností Využití mateřského jazyka pro lepší možnost vyjádření vlastního prožitku, zkušeností Využití obrázků, které rozdělily žáky do jednotlivých skupin – na zadní stranu obrázku měli žáci zapsat: Využití obrázků, které rozdělily žáky do jednotlivých skupin – na zadní stranu obrázku měli žáci zapsat: 1. Jaké informace si o lyžařském středisku zapamatovali. 2. Kde by si dokázali najít informace o dalších zahraničních lyžařských střediscích.
Závěr Výuka reálií by měla být nedílnou součástí vyučovacích hodin cizích jazyků. Výuka reálií by měla být nedílnou součástí vyučovacích hodin cizích jazyků. Prostřednictvím srovnání České republiky a Rakouska se žáci seznámili s důležitými informacemi a možnostmi, kde a jak mohou příjemně strávit svůj volný čas a zároveň využít znalost cizího jazyka. Prostřednictvím srovnání České republiky a Rakouska se žáci seznámili s důležitými informacemi a možnostmi, kde a jak mohou příjemně strávit svůj volný čas a zároveň využít znalost cizího jazyka.
Děkuji za pozornost Dotazy