DIGITALIZACE ČESKÝCH FILMOVÝCH DĚL NÁVRH KONCEPCE pro Ministerstvo kultury ČR vypracovala Pracovní skupina při Filmové radě
DIGITALIZACE KULTURNÍHO OBSAHU DOPORUČENÍ EVROPSKÉ KOMISE výzva členským státům ke stanovení cílů v digitalizaci archivních materiálů a vytvoření národních strategií pro uchovávání digitálních materiálů a přístup k nim STÁTNÍ KULTURNÍ POLITIKA ČR 2009-2014 3.6. Digitalizace kulturního obsahu digitalizace materiálu kulturního obsahu je naléhavým úkolem současnosti jednak jako metoda umožňující uchování a ochranu originálních nosičů informaci a jednak jako nastroj přiblížení nezkreslených informaci veřejnosti komfortním způsobem
SLOŽENÍ PRACOVNÍ SKUPINY UMĚLECKÁ KOMISE EVA ZAORALOVÁ – umělecká ředitelka MFF KV VLADIMÍR OPĚLA – ředitel NFA IVO MATHÉ – rektor AMU, člen prezidia ČFTA MICHAL BREGANT – proděkan FAMU JAN LUKEŠ – filmový historik TOMÁŠ BALDÝNSKÝ – filmový publicista JAROSLAV SEDLÁČEK – filmový publicista MIROSLAV ZELINSKÝ – předseda Rady Fondu
SLOŽENÍ PRACOVNÍ SKUPINY TECHNOLOGICKÁ KOMISE VLADIMÍR OPĚLA, JITKA KOHOUTOVÁ – NFA JIŘÍ MYSLÍK, MAREK JÍCHA, MARTIN PREISS – AČK PAVEL STRNAD – APA ALEŠ BOŠTIČKA – Barrandov Studio KATEŘINA MORVAI – Ateliéry Bonton Zlín PAVEL BOROWIEC – DVD Group PETR VÍTEK – člen Digital Cinema Experts Group FELIX NEVŘELA, TOMÁŠ SROVNAL – Cinepost PETR STRÁNSKÝ, DANIEL HROMÁDKO –Brickbox Media
CÍL KONCEPCE analyzovat možnosti využití filmových děl v digitální éře distribuce navrhnout filmová díla k digitalizaci analyzovat autorsko-právní aspekty digitalizace navrhnout optimální technologie digitalizace provést odhad finanční a časové náročnosti digitalizace
ZLATÝ FOND ČESKÉ KINEMATOGRAFIE filmy do 31.12.1964 – práva výrobce vykonává Národní filmový archiv filmy od 1.1.1965 do 31.12.1991 – práva výrobce vykonává Státní fond ČR pro podporu a rozvoj kinematografie orig. negativy a duplik. materiály filmů – spravuje NFA: hraný film 1898-1993 (2 305 titulů) animovaný film 1928-1991 (cca 1 300 titulů) zpravodajský film 1898-1945 (cca 1 000 jednotek) zpravodajský film 1945-1990 (cca 5 000 titulů) dokumentární film 1898-1991 (cca 7 300 titulů)
1. ETAPA DIGITALIZACE priorita kritéria počet filmů zpřístupnit nejlepší díla české kinematografie z období 1989-1993 v digitální podobě ve vysokém rozlišení kritéria celovečerní filmy (nad 50 min.) hrané a animované filmy počet filmů návrh 200 titulů ze zlatého fondu české kinematografie
DIGITÁLNÍ DISTRIBUCE KINO – digitální projekce DCI standard HOME VIDEO – digitální nosič Blu-ray TV VYSÍLÁNÍ – digitální vysílání HDTV INTERNET – video on demand, IPTV v HD
rozlišení obrazu (š x v) OBRAZOVÉ STANDARDY užití rozlišení obrazu (š x v) TV, DVD 720 x 576 HDTV 1280 x 720 Blu-ray 1920 x 1080 kino DCI 4096 x 2480
DIGITÁLNÍ RESTAURACE příprava zdrojových filmových materiálů scanování / přepis zdrojového obrazu a zvuku digitální restaurování obrazu a zvuku uchovávání restaurované digitální kopie výroba digitálních masterů
PŘÍPRAVA ZDROJOVÝCH MATERIÁLŮ OBRAZ 35mm originální negativ 35mm duplikativní pozitiv – ideální pro digitalizaci 35mm pozitivní kopie ZVUK optická zvuková stopa magnetická zvuková stopa
OBRAZOVÉ FORMÁTY formát počet 1:1,19 8 1:1,33 11 1:1,37 153 1:1,66 1:1,85 1 1:2,35 19 čb 124 bar. 76
SCANOVÁNÍ / PŘEPIS získání plnohodnotného digitálního otisku díla OBRAZ volba obrazového rozlišení snímání – dvojnásobek výsledného využití scanování po filmovém políčku ZVUK nejvyšší možná kvalita
DIGITÁLNÍ RESTAUROVÁNÍ OBRAZ odstranění nečistot, poškození, event. doplnění poškozených částí obrazu barevná korekce podle předlohy ZVUK odstranění šumu, dropů, praskanců a jiných zvukových nečistot rekonstrukce chybějících částí zvukové stopy
UCHOVÁVÁNÍ DIGITÁLNÍCH KOPIÍ datová náročnost základního digitálního masteru (4K, DPX-10bit) - cca 8TB uchovávání jednotlivých distribučních masterů celková datová náročnost - cca 11 TB / film
VÝROBA DIGITÁLNÍCH MASTERŮ pro archivaci – Digital Intermediate (DI) pro digitální kino – Digital Cinema Package (DCP) pro HDTV a Blu-ray – HDcam SR pro TV a DVD – Digital Betacam pro VoD a IPTV – MPEG2, H264
ODHAD FINANČNÍ NÁROČNOSTI fáze náklady na 1 film zhotovení zdrojových materiálů 466 tis. scan / přepis 473 tis. digitální restaurování 1 302 tis. výroba digitálních masterů 192 tis. ostatní náklady 107 tis. celkem 2 540 tis.
ODHAD ČASOVÉ NÁROČNOSTI celková metráž 509.700 m obrazový scan scan 1 okénka trvá cca 1,5 vteřiny odhadovaná doba 12.743 hodin – 4 roky při 2-směnném provozu digitální restaurování obrazu pro zpracování 1.000 m potřeba cca 100 hodin práce odhadovaná doba 50.970 hodin – 4 roky při provozu na 8 pracovištích
NÁVRH PRACOVNÍ SKUPINY 1. ETAPA DIGITALIZACE 200 vybraných celovečerních filmů měla by začít co nejdříve neměla by trvat déle než 4 roky odhadované náklady cca 500 miliónů Kč