na počátku se snímky nepoužívaly k měření, takže se měření pomocí GPS nebo jiných technologií nepoužívalo první projekt snímkové navigace navrhnul prof. Albrecht Grimm (učil fotogrammetrii na škole v Seigenu) za účelem projektu založili v roce 1978 společnost IGI (Ingenieur – Gesellschaft für Interferences) v roce 1982 vyvinula firma systém CPNS (Computer – Controlled Photo Navigation System) systém byl navržen speciálně pro „misi“ nad Nigérií, protože zde snímkování bylo kvůli časté oblačnosti obtížné to vedlo v roce 1984 k vynálezu CCNS (Computer Controlled Navigation System)
CCNS byl nainstalován na Dornier DO – 228 a byl poháněn solárními články v 90. letech rozvoj systémů využívajících Loran – C (spolupráce s GPS, využívány na helikoptérách i letadlech) po rozšíření GPS mezi komerční uživatele se začala používat data z Google Earth (jednotný formát, obsahuje i vektory, atd.) optimální trasu tvoří software WinMP
následník WWMP (World Wide Mission Planing), což byla ruční digitalizace mapy software pro návrh (tvorbu) plánu leteckého snímkování v ČR využíván firmami Geodis a Argus plánuje snímkovací trasy podle výrazných linií (silnice, řeka, železniční násep, plavební kanály, atd.) výstupní data jsou automaticky ve WGS84 data připravená ve WinMP lze přenést do CCNS4 kombinace WinMP a CCNS4 umožňuje několikanásobné použítí zpracovaného návhu
obsahuje CCU (Central Computer Unit) a CDU (Command and Display Unit) s 5 až 9 palcovou TFT obrazovkou spolupracuje s analogovými fotoaparáty, digitálními kamerami, scannery a lasery CCU zaznamená polohu pomocí GPS (umístěno většinou vně, pro lepší signál), rychlost a výšku letu CDU zobrazuje informace z CCU na displej zobrazuje i další informace od pilota používá specifický formát zobrazení EFIS (Electronic Flight Information System) také může zobrazit plánovanou trasu a porovnat ji s reálnou v současnosti ve světě operuje kolem 250 CCNS systémů Obr. 1, 2, 3: CCNS 4,
vyvinut pro potřebu precizní tvorby snímků poprvé se objevil v roce 1996 pracuje s polohou, dobou expozice, pozicí, tyto faktory kombinuje za účelem dosažení co nejlepšího snímku pro DG (Direct Georeferencing) tvoří samostatnou kovovou skřínku tvoří jej 3 akcelerometry a 3 gyroskopy, napojeno na kameru ručně vyráběny v Německu, které je jako jediné vyváží může pracovat s interní nebo externí GPS (např. L1/L2 Ashtech, NovAtel, atd.) Ashtech: NovAtel:
jednotka AEROcontrol zaznamenává data z IMU (Inertial Measurement Unit ) a z GPS přijímače na PC kartu pro pozdější užití „real-time data“ poskytuje CCNS jednotka pracuje sama nebo ve spolupráci s CCNS Obr. 4: Schéma systému AEROcontrol,
Obr. 5: Plánovaná místa a body snímání, Obr. 6: Skutečná trasa letu,
software na zpracování získaných dat např. transformace do souřadnic, vizualizace dat, georeferencování, atd. (viz. webové stránky) transformace do lokálních souřadnic (např. S-JTSK, S-42) Obr. 7 a 8: ukázka softwaru AEROoffice,
Obr. 9: Digitální model reliéfu (DMR) oblati poblíž Arfeld v Severním Vestfálsku, Německu, pořízeno systémem LiteMapper 2800, leteckým snímacím laserovým systémem,
IMU ( Inertial Measurement Unit ) je to uzavřený přístroj pracuje s nadmořskou výškou, pozicí a pohybem používá se zároveň s akcelerometry a gyroskopy detekují aktuální zrychlení a změnu výšky a sumarizuje veškeré změny polohy součástí navigačního systému spolu s GPS je konstruován tak, aby zařízení drželo stálou teplotu a minimalizovalo elektromagnetickou interferenci cena okolo 2000 $ data z IMU mohou být transformována do systému AHRS (Attitude and Heading Reference Systems)Attitude and Heading Reference Systems Obr. 10: přístroj IMU;
Firma IGI: [online ] Univerzita Stutgart: [online ] Firma Ashtech: [online ] Firma NovAtel: [online ] Web d=2728 [online ] d=2728