Konflikty a vnitrodruhový boj. Konflikt = působení dvou nebo více protikladných „sil“, projevů chování Agonistické chování = agresivní –Mezi dvěma jedinci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dravci a Sovy Přírodopis 6.třída
Simona Svačinová Komunikace zvířat.
Srovnávací psychologie Chramostová Eva
Bc. Michaela Galová I. HYDR Evoluční psychologie
KIN RECOGNITION Lucie Reichová.
Když si zvířata hrají Ondřej Zatloukal. Co je to hra?  chování bez vážného obsahu, při němž dochází k naprosto volnému mísení různých prvků chování i.
Čím se lišíme od zvířat a v čem jsme stejný
Jaguár americký.
Chov ptáků Pozor, přistávám! Kde jsi zase lítal?!.
Prase divoké Latinský název tohoto zvířete je Sus scrofa
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
zápis zápas o republiku 1935 – „Sudetoněmecká strana“ – 15,2% 1935 – E. Beneš nahrazuje v úřadu TGM 1937 – TGM – umírá – s ním obrazně i 1. rep. podzim.
Žirafa Moučková Anna.
Motivace Radka Hájková.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Etologie K. Šejbová.
Instinkty Petr Krol.
Užovka obojková ZPRACOVALA: VERONIKA TRNKOVÁ.
DINGO (Canis lupus dingo) KLÍČOVÉ ÚDAJE Země původu: Austrálie
Nauka o chování živočichů
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.19 Anotace: Vzdělávací oblast: Savci – hlodavci, zajíci, šelmy Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup: Rozlišuje.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Rákosník seychelský Pomocníci – jen dcery Odchov mladších sourozenců Nedostatek potravy 80% synů Dostatek potravy 80% dcer.
Chování a ochrana živočichů.
Vlčí hierarchie a chování
Zvládnu i náročné životní situace II.
Biotické podmínky života
Infanticida Zabíjení mláďat téhož druhu
Pes a kočka Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.32
školitel: RNDr. Roman Fuchs, CSc.
Námluvy a páření.
CHOVÁNÍ PTÁKŮ Schopnost letu, stálá tělesná teplota a vejcorodost umožňují ptákům velké rozšířění= od tropů po polární oblasti (nejvíce jižní Amerika,
Etologie Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
KLOKÁNCI A KLOKANI.
domácí psi využívají lidi jako nástroje.
Evoluce vládních forem a náboženství Anna Šmídová 4. ročník Psychologie.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Žirafa.
Homosexualita zvířat.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Řád: PRIMÁTI.
ŠELMY Řád savců přizpůsobených k lovu živé kořisti. Mají zvětšené špičáky, poslední třenové zuby a první dolní stoličky, což usnadňuje trhání kořisti.
Majkl maká, Štetke školí. Takže … Knight a Temple (1986) - nebráněná hnízda jsou častěji zničená Tryjanowski et al. (2000) - 46 % ztrát způsobeno predací.
Obratlovci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
CHOVÁNÍ OBRATLOVCŮ.
PRIMÁTI OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SKUPINY PRIMÁTI? od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek ze všech skupin živočichů jsou vývojově nejpokročilejší.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ ŽIVOČICHOVÉ Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
VLK OBECNÝ Tereza Mičkova 8.A. OBSAH Zařazení Jak vypadá ? (obecné informace) Rozdíly mezi psem a vlkem Zajímavostí Obrázky Zdroje.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Hrabová, okres Šumperk, příspěvková organizace AUTOR : Eva Vysoudilová NÁZEV : VY_32_INOVACE_14_Pes domácí.
Funkce – obrana organismu proti infekci. Nakažlivé neboli infekční nemoci: =choroba, která je přenosná z nemocného člověka nebo zvířete na zdravého jedince.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Zoo Praha - Hadi
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Ekosystém pole Ptáci Přírodověda 4. ročník
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
LOUKA živočichové.
Etologie.
PRIMÁTI od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek
Zvířata v lese – zmije obecná
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Etologie.
ŠELMY PLACENTÁLOVÉ.
Transkript prezentace:

Konflikty a vnitrodruhový boj

Konflikt = působení dvou nebo více protikladných „sil“, projevů chování Agonistické chování = agresivní –Mezi dvěma jedinci stejného druhu –Zahrnuje projevy, které vznikají z konfliktu -> útok, zápas, ale i obrana, útěk

Vnitrodruhový boj Souboje jednotlivců Možné i mezi skupinami (hlodavci; včely; mravenci)

Příčiny –Soupeření o teritoria (získání nových území) –Zařazení ve skupině (hierarchie) –Získání samice (vyřazení slabého jedince, zdravé a silné potomstvo) –Přemnožení populace

Nepoužívají zbraně, kterými se brání nepřátelům, nebo kterými loví –Např. jedovatí hadi –Chřestýší samci dorážejí zavřenými tlamami, nekoušou, snaží se přitlačit hlavu k zemi –Žirafy neužívají údery kopyt, ale trkání růžky nebo údery krku

Zábrany –Ritualizace, imponování –Brání vážným zraněním, usmrcení –Čím lepší zbraně, tím lepší zábrany –Vizuální signalizace - např. vlk, pes, pavián pláštíkový –Vokalizace – např. lidoopi, šimpanzi –Olfaktorická (čichová) prezentace

Vnitr. boje bývají u býložravých savců často krutější než u šelem –Např. vlci – v souboji slabší ukáže hrdlo => vítěz ho neprokousne => silná zábrana –Lvi – mimické projevy, hrozba dominantního –Ptáci (krkavec, jestřáb) – ukáže nechráněný týl, pozvání na čištění peří

Zápasy přibližně stejně silní jedinci Smyslem není usmrcení a zranění Důležité je zahnat, podrobit si protivníka => vrozená pravidla boje Podřízený „udobřovací ceremoniál“ = tzv. chlácholivé chování –Např. pes, vlk – odhalí břicho, olizuje tlamu -> žebrání o potravu –Šimpanzi – dotek rtů

K usmrcení za určitých okolností –Při úplném nedostatku potravy –Např. čápy – požírají svá mláďata = „kronismus“ –Sovy, dravci - požírání sourozenců = „kainismus“ –Není považování za agresivitu –Při péči o potomky

Agresivita u lidí Nelze srovnávat zvířecí agresivitu a lidské „válečné“ chování – ospravedlnění „práva silnějšího“ ve prospěch ideologie

literatura Novacký, M.; Czako M.: Porovnávacia psychológia. Bratislava, SPN 1985 PhDr. Fraňková, S., Dr.Sc.; doc. RNDr. Bičík, V., CSc.: Vybrané kapitoly ze srovnávací psychologie. Praha, SPN 1985