Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/21.3732 Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, první období Typická věková skupina: 8 - 9 let Metodické doporučení: snímek č. 9 doporučuji dětem vytisknout jako PL Ověření v praxi ověřeno dne: 19. 6. 2013 Ve třídě: 3. ročník Anotace: Druhy vět Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák rozliší v textu druhy vět podle postoje mluvčího a k jejich vytvoření volí vhodné jazykové i zvukové prostředky Speciální vzdělávací potřeby: individuální práce dětí s SPU u interaktivní tabule, doplňování, ústní kontrola, myšlenkové schéma ve snímku č. 3 Klíčová slova: druhy vět Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák
Druhy vět Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Vacková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Druhy vět Druhy vět Věty oznamovací Věty tázací - otázky Věty rozkazovací Věty přací
Věty oznamovací větami něco oznamujeme píšeme za nimi tečku . melodie hlasu na konci věty klesá
Věty tázací otázky větami se na něco ptáme píšeme za nimi otazník ? melodie hlasu na konci může stoupat i klesat
Věty rozkazovací větami něco rozkazujeme, zakazujeme za větou, která je mírným rozkazem, píšeme tečku . za větou, která je důrazným rozkazem, píšeme vykřičník ! melodie hlasu klesá nebo i stoupavě klesá
Věty přací větami vyjadřujeme přání za větami píšeme tečku nebo vykřičník (je – li přání s důrazem) . , ! melodie hlasu klesá nebo stoupavě klesá
Umíš správně doplnit znaménka na konci vět?
Doplň znaménka na konci vět . ? ! Máme vám Kristin něco zazpívat___ To máme ale štěstí___ Anna a já jsme už byly skoro ochraptělé, ale nechtěly jsme přestat, dokud bychom Kristin opravdu nerozveselily, i když to dá práci___ (1.) Zpívejte si tu jak chcete___ Já si jen trochu vyjdu ven___ (2.) Rozhodly jsme se, že přestaneme působit lidem radost____ Anna mě zatáhla do koutka a šeptala mi: „Nemyslíš, že vypadá nesměle a zakřiknutě___ Co kdybychom to přece ještě zkusily a popovídaly si s ním a povzbudily ho, jak říkala paní učitelka, víš___“ A tak jsme se rozhodly, že to zkusíme____ ( 3.)
Možné řešení . ? ! Máme vám Kristin něco zazpívat ? To máme ale štěstí ! Anna a já jsme už byly skoro ochraptělé, ale nechtěly jsme přestat, dokud bychom Kristin opravdu nerozveselily, i když to dá práci. (1.) Zpívejte si tu jak chcete! Já si jen trochu vyjdu ven. (2.) Rozhodly jsme se, že přestaneme působit lidem radost. Anna mě zatáhla do koutka a šeptala mi: „Nemyslíš, že vypadá nesměle a zakřiknutě ? Co kdybychom to přece ještě zkusily a popovídaly si s ním a povzbudily ho, jak říkala paní učitelka, víš?“ A tak jsme se rozhodly, že to zkusíme. (3.)
Citace 1. LINDGRENOVÁ, Astrid. Děti z Bullerbynu. Praha: Albatros, 2009, str.130. ISBN 978-80-00-02372-4. 2. LINDGRENOVÁ, Astrid. Děti z Bullerbynu. Praha: Albatros, 2009, str.131. ISBN 978-80-00-02372-4. 3. LINDGRENOVÁ, Astrid. Děti z Bullerbynu. Praha: Albatros, 2009, str.132. ISBN 978-80-00-02372-4.