Využití Facebooku pro výuku Ing. Martin Adámek Katedra informačních technologií Fakulta Informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové www.adamek.cz/FIM Informatika leden 2011
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku Úvod Studium na FIM UHK 2002-2008 postupně tři neoficiální školní diskuzní fóra na phpBB (provozována odcházejícími studenty) Výuka na FIM UHK 2008/2009 a 2009/2010 využívání neoficiálního fóra coby oficiálního doplňkového kanálu pro moji komunikaci se studenty Podzim 2010 – facebooková stránka (fanpage) obecný název „Martin Adámek – výuka“ univerzální, nezávislý na předmětech či škole XII/2010, I/2011 ~95 fanoušků Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku Diskuzní fórum 21.9. přednáška: upozornění na existenci a využívání fóra = polibek smrti pro sekci předmětu (5.10. založena FB stránka) 4.1.2011 nasazeny zcela nové zkouškové testy za cca. 3 hodiny sekce vzkříšena příspěvkem s fotomobilovou kopií jedné verze zadání za 9 dní 74 stažení 24% ze zainteresovaných studentů (za ak.rok mínus absolventi) 64% ze zainteresovaných studentů (za semestr mínus absolv.) Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku Účel FB stránky Nástupce fóra organizační info (opraveny testy/projekty; časté chyby; upřesnění požadavků; změny ve výuce; odpovědi na dotazy) obsahové info (dovysvětlení látky; aktuality, odkazy na zajímavé články / weby / akce) Navíc interaktivnější práce s odkazy (=> větší aktivita ?) časté návštěvy FB snadnější přístup výstup na výchozí home stránku přístupnost z mobilních zařízení první ročník – uživatelé FB, ne školního fóra + Výstup FB stránky na mém webu (social plugin) další místo upozorňující na novinky přístupnost i neuživatelům FB Ověření využitelnosti FB Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku Pojetí výzkumu Analýza obsahu stránky od začátku (5.10.2010) do 15.1.2011 86 příspěvků přímo na zdi + jejich komentáře Anketa mezi studenty anonymní dotazníky (písemně) při písemných zkouškách 4.-13.1.2011 3 termíny 64 nevyřazených respondentů frekvence obecného (soukromého) používání FB celkem 69 % min. 1x denně (z těch 2/3 několikrát denně) celkem 83 % min. 1x týdně celkem 17 % vůbec FB nepoužívá Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku
Analýza obsahu stránky – závěry 1/2 Rozběh stránky vhodné usnadnit vlastními prvními příspěvky FB se jako doplněk k webu osvědčil na webu důležité trvalé informace na FB aktuality a zajímavosti Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku
Analýza obsahu stránky – závěry 2/2 FB vhodný pro zveřejňování organizačních informací oproti webu výhodou duplexní komunikace (odpovídání na dotazy) nejčastější příspěvky na FB stránce nejkomentovanější – “ “ – (i v přepočtu na 1příspěvek) největší přínos FB stránky FB užitečný i pro sdílení zajímavostí z oboru vyučujícím i studenty udržování informovanosti vyučujícího i studentů udržování zájmu a aktivního přístupu studentů Pro dovysvětlení látky téměř nevyužito (ale lze) ale s látkou hraničí organizační informace (požadavky; konzultace možnosti použití konkrétní technologie v projektu) s látkou souvisí i mnohé odkazované zajímavosti (články) Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku
Anketa mezi studenty – závěry 1/2 Pravděpodobnost sledování stránky i po absolvování mých předmětů = ? p ≥ 50 % uvedlo 38 % studentů (18/47) vs. realita: po zkouškách u mě 67 úspěšných absolventů, nikdo z 96 fanoušků neubyl Kolik neosobních dotazů ohl. studia u mě studenti od září položili jakými cestami? cca. 58% veřejně na FB stránce (většina zbytku e-mail) usnadnění mé práce (menší opakování dotazů) lepší informovanost studentů Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku
Anketa mezi studenty – závěry 2/2 Pocit celkové míry zodpovězení vlastních dotazů podle studentů: průměr 80 % při 1. zkouškovém termínu průměr 91 % 66 % studentů uvedlo míru 100 % při 1. zkoušk. termínu míru 100 % uvedlo 86 % stud. Dotazy v komentářích mohou být přehlédnuty nebo nepochopeny jako dotaz u e-mailových dotazů výskyt absence otazníku, oznamovací věta např. „Ve stredu se budou zapisovat zapocty“ může být „dotaz“ Tabulka zajímavosti a přínosu obsahu dle typu a autora Veškeré typy obsahu vloženého vyučujícím souhrnně zajímavější i přínosnější než veškeré typy obsahu vloženého studenty =>má smysl aktivní účast vyučujícího Pořadí zajímavosti i přínosu jednotlivých typů obsahu shodné u příspěvků vyučujícího i studentů Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku
Tabulka zajímavosti a přínosu obsahu dle typu a autora Červené hodnoty: průměry za všechny studenty (odpovědělo 41 respondentů) Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku
Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku Stručný závěr: Ve využívání FB pro výuku hodlám pokračovat. Děkuji za pozornost. Martin Adámek (KIT FIM UHK) Využití FB pro výuku FB výstup na webu adamek.cz/fim