Čeština jako nástroj komunikace zahraničních studentů Lékařské fakulty UP Magdalena Vintrová, Pavel Kurfürst Ústav cizích jazyků LF UP v Olomouci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Ing. Pavel Smolka. • Statická část výuky 1. Realizována ve škole – výklad, přednáška, poslech 2. Realizována „doma“ – práce s učebnicí • Dynamická část.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Informace o bakalářské SZZ – anglický jazyk  Státní závěrečná bakalářská zkouška má tři části:  jazyková zkouška – písemná a ústní (AJ6)  obhajoba bakalářské.
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Pavel Kurfürst - Ústav cizích jazyků LF Univerzita Palackého v Olomouci, ČR
V RÁMCI ZKVALITNĚNÍ A USNADNĚNÍ STUDIA JAZYKŮ NA SU OPF VÁM KATEDRA CIZÍCH JAZYKŮ A KOMUNIKACE NABÍZÍ V ZS 2011/2012 MOŽNOST ABSOLVOVÁNÍ TĚCHTO JAZYKOVÝCH.
„Webové listy“ – virtuální nástěnka
Studentská inovace praxí Jana Mina ř íková, 5. NŠ-NJ.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Čeština pro cizince a azylanty – B1 (učebnice, cvičebnice, metodika)
Příprava odborného textu pro výuku PAVEL KURFÜRST Ústav cizích jazyků LF UP Konference Cizí jazyky na Univerzitě Palackého Olomouc, 20. dubna 2006.
JAZYKOVÁ INFRASTRUKTURA Ústav Českého národního korpusu Filozofická fakulta UK Praha.
Věty vedlejší.
Motivace.
Maturita 2015.
Maturitní zkouška z cizího jazyka Anglický a německý jazyk.
Výuka češtiny v anglickém programu na LF UP v Olomouci Pavel Kurfürst Centrum pro výuku cizích jazyků Lékařská fakulta Univerzita Palackého v.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
Neohebné slovní druhy Český jazyk - 7. ročník.
STRUKTURA OSNOVY KURZU
Jak se stát dobrým právníkem?
Distanční studijní texty
„Víme, že jazyky jsou užitečné, ale...“ Pavel Kurfürst Ústav cizích jazyků Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Ústav cizích jazyků LF UP - prvních deset let (1996 – 2006) konference Cizí jazyky na Univerzitě Palackého Olomouc, 20. dubna 2006.
CENTRUM JAZYKOVÉ PŘÍPRAVY PdF UP
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Pavlína Hůrková Datum: Název: VY 22_INOVACE_1.2.3.
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
SYNERGICKÁ INTEGRACE VÝUKY NA LF UP Milan Kolář LF UP v Olomouci.
Inovace kurikula studijního programu Všeobecné lékařství. Reg.č. CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Modernizace studia aplikované matematiky na PřF Univerzity Palackého v Olomouci na PřF Univerzity Palackého v Olomouci Streamlining the Applied Mathematics.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA1_17
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Personalizace výuky prostřednictvím e-learningu. Struktura učebnice pro e-learning Obsah učebnice = struktura předmětu, kapitol cíleTabulka aktivni slovesa.docTabulka.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Evropské jazykové portfolio v praxi
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.
Základní gramatika latiny
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Výuka českého jazyka pro cizince na Vysoké škole hotelové v Praze 8
Hlediska, podle nichž učitelé vybírají učebnice češtiny pro cizince
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
VZDĚLÁVÁNÍ (BUDOUCÍCH) UČITELŮ ČEŠTINY JAKO CIZÍ JAZYKA
E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
= prostředek lidské komunikace
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Filozofická fakulta Univerzity v Lublani, Slovinsko  Originální název: Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani,  Ústav: Oddelek za.
Lektorát češtiny Slezská univerzita Katowice - Polsko.
Language preparation for a study in Czech Universities 1) Czech language for foreigners in USP 2) Courses of Czech for foreigners in Czech Rep.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
Slovosled v anglické větě
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do odborného stylu pro studenty s poruchami učení
učitelská mobilita Univerzita v Groningenu, Nizozemí
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_297_ČJ9
JAZYKOVĚDNÁ TERMINOLOGIE
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktická příručka z anglického jazyka pro střední školu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
CleverTech v rukou CPPT. …očima CleverTechnologies, s. r. o. R
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Čeština jako nástroj komunikace zahraničních studentů Lékařské fakulty UP Magdalena Vintrová, Pavel Kurfürst Ústav cizích jazyků LF UP v Olomouci

Ústav cizích jazyků LF UP Původní studijní plán (6 semestrů) 4 semestry2 semestry

Ústav cizích jazyků LF UP Původní studijní plán (6 semestrů) 4 semestry „základy“ češtiny Chcete mluvit česky? orientováno na mluvnici nezvládnutelné, demotivující

Ústav cizích jazyků LF UP Původní studijní plán (6 semestrů) 2 semestry „čeština pro mediky“ Czech for Medical Students nízká hodinová dotace výuka začíná příliš pozdě

Ústav cizích jazyků LF UP Původní studijní plán Přístup ke studiu ovlivňují: věk studentů rodné jazykové prostředí zkušenosti se studiem cizích jazyků motivovanost studenta

Ústav cizích jazyků LF UP Původní studijní plán věkové rozpětí 18 – 52 let průměrný věk 25 let angličtina mateřským jazykem – 55% dvojjazyčné prostředí

Ústav cizích jazyků LF UP Tabulka 1: Jazyky utvářející bilingvní prostředí v kombinaci s angličtinou Jazyk% z celkového počtu studentů Urdština, hindština25% Chorvatština10% Francouzština5% Bangladéština5% Joruba5%

Ústav cizích jazyků LF UP Tabulka 2: Jiné bilingvní prostředí Jazyky% z celk. počtu stud. Arabština – hebrejština25% Turečtina – perština10%

Ústav cizích jazyků LF UP Tabulka 3: Studium cizích jazyků Jazyk% z celk. počtu stud.Délka studia Angličtina45%10 let Francouzština65%4 – 5 let Němčina10%3 – 5 let

Ústav cizích jazyků LF UP Původní studijní plán Nízká motivace: malý tlak okolí časová tíseň hlavní cíl vzdálen omezené využití v budoucnosti

Ústav cizích jazyků LF UP Nový studijní plán (6 semestrů) 3 semestry důraz na komunikaci čeština hrou čeština pro mediky ve 4. semestru

Ústav cizích jazyků LF UP Nový studijní plán Klíčové mluvnické jevy: 1.slovesa (minulý, přítomný, budoucí čas, kondicionál; rozdíl mezi perfektivními a imperfektivními slovesy informativně, aktivně u vybraných sloves)

Ústav cizích jazyků LF UP Nový studijní plán Klíčové mluvnické jevy: 2.nominativ sg. a pl., akuzativ sg. a pl. substantiv a adjektiv (větná struktura podmět – predikát – předmět)

Ústav cizích jazyků LF UP Nový studijní plán Klíčové mluvnické jevy: 3.vyrovnání se s pádovým systémem: aktivní zvládnutí kombinace předložky a nominativu (z hlediska významu celého slovního spojení jsou důležitější než správná koncovka), pasivní porozumění (význam dle kontextu, odhlížení od koncovky, předložka a slovní základ jako nositel výzamu)

Ústav cizích jazyků LF UP Nový studijní plán Klíčové mluvnické jevy: 4.konstrukce vedlejších vět (spojky) 5.stupňování adjektiv a vybraných adverbií

Ústav cizích jazyků LF UP Nový studijní plán Rozvíjení jazykové kompetence: 1.správná výslovnost 2.tvorba otázek (správnost tázacích výrazů) 3.tvorba rozhovorů na dané téma 4.dorozumívací strategie (co dělat, když nerozumím)

Ústav cizích jazyků LF UP Nový studijní plán Rozvíjení jazykové kompetence: 5.četba a překlad textů (strategie překladu, orientace ve větné struktuře, porozumění celkovému obsahu) 6.souvislý slovní projev (převyprávění textů; vyprávění na zadané téma) 7.psaní kratších slohových prací na zadané téma (slouží jako podklad pro diskusi, rozhovory a vyprávění)

Ústav cizích jazyků LF UP Učebnice: Ivana Rešková, Magdalena Pintarová: Communicative Czech (Elemetntary Czech). ÚJOP UK, Praha, I. Rešková: Communicative Czech (Elementary Czech) Workbook. Karolinum, Praha, Iveta Čermáková: Czech for Medical Students: A Manual. 3 rd Medical Faculty, Charles University, Prague, L. Hrubantová, B. Weberová, M. Hořká: Jenom kostra – Just a Skeleton. Karolinum, Praha, E. Čechová, H. Trabelsiová, H. Putz: Do You Want to Speak Czech?. Liberec, 1997.