Test: Po přečtení otázky prosím odpovězte ano - ne, vyberte správnou možnost, popřípadě doplňte chybějící písmena. Na každou úlohu máte 20 sekund.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘÍDÁNÍ HLÁSEK PŘI ODVOZOVÁNÍ SKUPINY HLÁSEK PŘI ODVOZOVÁNÍ
Advertisements

Přídavná jména - opakování
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
PODSTATNÁ JMÉNA.
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
Píšeme n - nn Český jazyk 2. stupeň
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_10
Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí
II. Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná
Zákon setrvačnosti (první newtonův pohybový zákon)
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_13
ICT ČJ VS po B Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Be, fe, le, me, pes se veze, ke kterému i, y nás veze?
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.03 Anotace: Prezentace obsahuje základní pravidla pro odvozování přídavných jmen. V závěru si žáci vyzkouší své znalosti na cvičení.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
ZMĚNY HLÁSEK PŘI ODVOZOVÁNÍ
Opakujeme na pololetní prověrku
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Stupňování přídavných jmen
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_487_Stupňování přídavných jmen AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU ŽENSKÉHO
Přídavná jména - úvod pro 5. ročník ZŠ
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
58.1 Podstatná jména rodu středního – vzor moře
Druhy přídavných jmen 6. ročník.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Přednáška P11 Božena Bednaříková
Vsetín Město ve kterém žiji
Přídavná jména tvořená příponou -ský
Podstatná jména. Co jsou podstatná jména? Podstatná jména: ● názvy osob, zvířat, věcí ● vlastností, jevů, činností, vztahů.
DUM I. / 13. pohlednice Bc. Zdeněk Klíma. Pohlednice.
Podstatná jména OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U Co jsou podstatná jména?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_17 Název materiálu Velká písmena.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Mgr. Michal Oblouk. TVOŘENÍ TVARŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN příponou –NÝ, -NÍ – od podstatných jmen s kořenem končícím souhláskou –N den + ní = denní kámen + ný.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Odpověď na tyto otázky nalezneš v jazykových příručkách.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_31_Dvojice slov
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slohová cvičení Popis. Slohová cvičení Popis Popis Popis pracovního postupu: 1)Vytvoření samostatného kuchařského receptu Vyberte si vaše oblíbené.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Autor: Mgr. Karolina Pátková
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘÍPONY -SKÝ / -CKÝ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_04_Přípona –ský
S- Z- VZ Předpony s-, z-, vz- Větev se pod tíhou ovoce zlomila.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Opakování a procvičování
VELKÁ PÍSMENA světadíly, země, území a vodstvo, hory, pohoří, nížiny
Přehled živelních pohrom
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Transkript prezentace:

Češtinářské špeky aneb Využití jazykové poradny Ústavu pro jazyk český AV ČR ve středoškolské výuce

Test: Po přečtení otázky prosím odpovězte ano - ne, vyberte správnou možnost, popřípadě doplňte chybějící písmena. Na každou úlohu máte 20 sekund.

a, Zhlédli celý hokejový zápas. b, Zhlédli ze skály do údolí. 1, Najdete, ve které možnosti je chyba? a, Zhlédli celý hokejový zápas. b, Zhlédli ze skály do údolí.

Chutná mi francouská hořčice. 2, Je označený výraz napsaný správně? Chutná mi francouská hořčice.

Přicestoval do Jericha, ale jerišští představitelé ho nevítali. 3, Je označený výraz bez chyby? Přicestoval do Jericha, ale jerišští představitelé ho nevítali.

a, Těšíme se na dobu před vánocemi. b, Těšíme se na dobu před Vánoci. 4, Která věta je napsaná správně? a, Těšíme se na dobu před vánocemi. b, Těšíme se na dobu před Vánoci.

Učíme se, aby jsme uspěli u zkoušek. 5, Je označený výraz napsaný dobře? Učíme se, aby jsme uspěli u zkoušek.

a, Chatu na pobřeží smetla cunami. b, Chatu na pobřeží smetlo tsunami. 6, Vyberte správnou možnost. a, Chatu na pobřeží smetla cunami. b, Chatu na pobřeží smetlo tsunami.

Mnoho vojáků bylo nemilosrdně dob-to, ale nakonec dob-li vítězství. 7, Doplňte chybějící písmena (i // y). Mnoho vojáků bylo nemilosrdně dob-to, ale nakonec dob-li vítězství.

a, hebší b, hebčí c, hebčí // hebčejší 8, Druhým stupněm adjektiva hebký je: a, hebší b, hebčí c, hebčí // hebčejší

9, V jedné možnosti není chyba. Ve které? a, Severní Amerika, Severní Čechy b, Severní Amerika, severní Čechy c, severní Amerika, Severní Čechy

a, živelní katastrofa b, živelný katastrofa c, živelná katastrofa 10, Vyberte jedno bezchybné sousloví. a, živelní katastrofa b, živelný katastrofa c, živelná katastrofa

11, Vyberte možnost, ve které není chyba. a, Ing. Petr Novák, PhD. b, Ing. Petr Novák, Ph.D. c, Ing. Petr Novák, Phd.

V sázkové kanceláři stál divný t-pek, který t-poval vítězství Baníku. 12, Doplňte chybějící písmena (i // y). V sázkové kanceláři stál divný t-pek, který t-poval vítězství Baníku.

Pták měl na bidle dobré bydlo. Když vítr zafoukal, obě b-dla spadla. 13, Doplňte chybějící písmeno. Pták měl na bidle dobré bydlo. Když vítr zafoukal, obě b-dla spadla.

Za každou správně zodpovězenou otázku si přičtěte 1 bod. Řešení: Za každou správně zodpovězenou otázku si přičtěte 1 bod.

1, b, Zhlédli ze skály do údolí. shlédnout a zhlédnout Tak jako rozlišujeme dvojice správa – zpráva, sbít – zbít, sběh – zběh apod., měli bychom činit rozdíl i mezi slovesy shlédnout a zhlédnout. Daleko častěji užíváme sloveso zhlédnout, a to ve spojeních jako zhlédnout představení, výstavu, film, zápas – tedy prohlédnout si, spatřit, vidět (celé) přestavení, výstavu, film, zápas. Předponu s- bychom měli volit jen tehdy, jestliže chceme vyjádřit pohled shora dolů: shlédnout ze skály do údolí; shlíží na ni z pozice nadřízeného.

2, Ne (francouzská) Adjektiva se od substantiv odvozují mj. příponou -ský (Morava – moravský, Francouz – francouzský, Kroměříž – kroměřížský). Při tvoření adjektiv, jejichž základ končí souhláskou s, obě s ve výslovnosti splývají a v psané podobě píšeme jen jedno (Brandýs – brandýský, Oděsa – oděský, Plasy – plaský).

3, Ano (jerišští) V plurálu se přípona -ský mění na -ští (brandýští, oděští, plaští). Končí-li základ výchozího substantiva na -š, připíná se přípona za ně (Dobříš – dobříšský, Krkonoše – krkonošský); v množném čísle se přípona opět mění na -ští, a tak se vedle sebe ocitnou dvě š (dobříšští, krkonošští). Dvě š píšeme i u adjektiv odvozených od substantiv se základem zakončeným na ch (černošští, jerišští).

4, b, Těšíme se na dobu před Vánoci. Přejeme si všechno nejlepší k Vánocům a k Velikonocům, navštěvujeme se o Vánocích a o Velikonocích a dárky nakupujeme jak před Vánoci a Velikonoci, tak před Vánocemi a Velikonocemi. V 7. pádě mají obě substantiva dvojí koncovky.

5, Ne (abychom) Podobám abysme přišli včas, kdyby jste to udělali, aby jsi to věděl se v písemném projevu vyhněte. Při hovoru jich lze užít v neformálních projevech.

6, a, Chatu na pobřeží smetla cunami. b, Chatu na pobřeží smetlo tsunami. Za správné je v tuto chvíli třeba považovat obě pravopisné podoby a taktéž oba rody. Teprve budoucnost ukáže, zda některá z variant zcela zvítězí a druhá zanikne. Zdá se však, že větší naději má tsunami v rodě ženském, tuto variantu volí i odborníci v oblasti geofyziky.

7, Mnoho vojáků bylo nemilosrdně dobito, ale nakonec dobyli vítězství. Sloveso dobít znamená ‚utlouci, usmrtit‘ (muž dobil poraněné zvíře), ‚přestat tlouci‘ (její srdce dobilo dnes ráno), popřípadě ‚doplnit elektrický náboj nebo jiný potenciál‘ (musím dobít baterii u auta; platební kartu lze kdykoli dobít).Pokud chceme vyjádřit, že bylo něco získáno s vynaložením určitého úsilí, nebo i násilí a nátlaku, užijeme sloveso dobýt: vydobýt si uznání, dobýt pohledávku, dobýt hrad. Odtud je i odvozené podstatné jméno dobyvatel, a to i přesto, že se obě strany mezi sebou bijí a dobyvatelé často krutě dobíjejí raněné obránce. Úsilí musíme vynaložit i při vykopávání a vyzvedávání předmětů ze země, proto píšeme dobýt/dobývat uhlí, dobýt pařez.

8, c, hebčí // hebčejší Nečetná adjektiva tvoří druhý stupeň dvojím způsobem, např. snazší i snadnější, trpčí i trpčejší, hebčí i hebčejší, křehčí i křehčejší, čistší i čistější. Máme také zadnější i zazší (třetí stupeň nejzazší) – oba způsoby stupňování však nejsou vždy zaměnitelné. V reklamním sloganu Čím je bílá bělejší, tím je prádlo čistější chyba není.

9, b, Severní Amerika, severní Čechy Ve spojení adjektiv označujících světové strany (jižní, východní, ...) a adjektiv jako střední, horní, dolní se přídavné jméno píše s velkým písmenem jen tehdy, je-li součástí zeměpisného názvu. Proto píšeme: Severní Amerika (název světadílu), Jižní Afrika (název státu), Horní Bečva (název řeky), ale jižní, severní, východní, západní Čechy, Morava, Slovensko, Evropa, horní Vltava – u těchto spojení adjektiva pouze naznačují polohu.

10, a, živelní katastrofa Hovoříme-li o katastrofách, pohromách způsobených přírodními živly, zvolme přídavné jméno živelní (živelní pohroma, živelní katastrofa). Přídavné jméno živelný se užívá ve významu ‚neovladatelný, nezkrotný, prudký‘ (živelná síla ohně) nebo ‚neorganizovaný, spontánní‘ (živelný vývoj, živelná stávka). Podobný rozdíl je mezi srdečním infarktem a srdečným pozdravem: srdečný se týká srdce vzdáleněji, v přeneseném významu.

11, b, Ing. Petr Novák, Ph.D. Nověji se místo titulu CSc. uděluje doktorský titul, jehož zkratku slýcháme v podobě [pí ejč dý], popř. [pé há dé]. Kdybychom ho měli napsat tak, jak to odpovídá české tradici v psaní zkratek titulů, napsali bychom PhD. (pro teologii ThD.); ale v zákoně o vysokých školách je uvedena podoba Ph.D. (Th.D.).

12, V sázkové kanceláři stál divný týpek, který tipoval vítězství Baníku. Jako hovorový až obecně český bychom hodnotili výraz týpek (se životnými tvary, např. týpci). O tom, jaký soubor vlastností takové chlapíky charakterizuje, se lze přít, ale jistá obecná představa existuje, protože jsou jedinci (např. manažer s kravatou nebo čistotný stařík), které by za týpky nikdo neoznačil. Tip je slovo původem anglické. Známe je ze spojení náš tip na nedělní výlet a sloveso tipovat používáme zejména o sportovních výsledcích: tipuju (tipl bych si), že vyhraje Stela/Baník.

13, Mezi oblíbené pravopisné „chytáky“ patří doplnění i, y ve větě Pták měl na bidle (tyči) dobré bydlo (obydlí). Když vítr zafoukal, obě b-dla spadla.Věty jsou schválně sestaveny tak, aby slovo b-dla nešlo běžným pravopisem napsat. Museli bychom sáhnout k nestandardnímu zápisu: bi/ydla, bidla/bydla nebo jako výše. Hravý člověk vymyslí i jiné podobné podivnůstky: vír se výra zmocnil a po obou v-rech nezbylo nic; vískala mu ve vlasech a přitom výskala, dokud ji v-skání neomrzelo... Takové hříčky uvede učitel leda pro zasmání: rozhodně s nimi žáky netrápí v diktátu, v domácím úkolu nebo při zkoušení.

Vysvědčení 12 – 9 bodů 8 – 5 bodů 4 - 0 bodů

Informace získáte na : http://www.ujc.cas.cz/