Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vymezení slovních druhů
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Přídavná jména (adjektiva)
Morfologie – přednáška 8
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Přídavná jména - opakování
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ivana Myšáková, 2011 Přídavná jména.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Třídění a vzory přídavných jmen
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje přehled mluvnických kategorií přídavných jmen. Zaměřuje se především na druhy a vzory. Vzdělávací.
Přednáška P6 Božena Bednaříková
Morfologie – přednáška 1
Gramatika Přídavná jména II
DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN Mgr. Michal Oblouk.
ROD JMENNÝ.
UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY P 9 Božena Bednaříková.
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
STAVBA SLOVA SLOVA PŘÍBUZNÁ
Přídavná jména tvrdá, měkká, přivlastňovací
LÉKAŘSKÁ TERMINOLOGIE A LATINA
Opakujeme na pololetní prověrku
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Přídavná jména - úvod pro 5. ročník ZŠ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
KBH/VSJ15 ZS 2010/11 Problematika morfologických adaptací.
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
Základní gramatika latiny
Přednáška P7 Božena Bednaříková
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
TVAROSLOVÍ – PŘÍDAVNÁ JMÉNA ORLÍ JITČINA ZELENÝ ZIMNÍ HLADKÁ SESTŘIN MALÉ OTCŮV ZLÝSLANÁ HUSTÉ PSÍ CHYTRÝ.
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_25_Přídavná jména měkká Téma:
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k probrání nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY__III/2__INOVACE__06 Český jazyk PŘÍDAVNÁ JMÉNA.
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Staroslověnština Flexe jmen.
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14_pridavna_jmena Název:
Universitá degli Studi di Udine
Přídavná jména Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
I. – III. deklinace.
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
MOŘE.
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_27CJ_5_PŘJM
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy? Lenka Trutmanová Lucie Klimentová

Osnova Úvod Co mají společného A + S + V Co mají společného A + S Co mají společného A + V Deklinace adjektiv – odlišnost názorů Deklinace adjektiv tvrdá – maskulina tvrdá – feminina měkká

Úvod Slovní druhy nejsou vzájemně izolované Prostupnost Vývoj jazyka Funkce slovních druhů

Co mají společného A + S + V Klasifikace Ohebné Gramatické kategorie Základní (autosémantické) slovní druhy Význam a funkce Relační adj. kovový, rostlinný, denní; prací, kočovný, škodlivý

Co mají společného A + S Významová → syntaktická závislost Pád, číslo, rod Česká filharmonie se vrátila ze zahraničí. Odvozená adj. dřevěný, otcův X velký, veselý Slovnědruhová transpozice gramatická Sytý (člověk) hladovému (člověku) nevěří. Štíhlým (lidem) se při běhu lépe dýchá.

Slovotvorná transpozice Pro mladistvé je alkohol nevhodný. Barevným vstup zakázán. Zdravý nemocný. Kvalifikační a deskriptivní adj. → abstrakta veliký - velikost, teplý – teplota, hluchý – hluchota, slaný - slanost

Co mají společného A + V V vyjadřuje dynamický příznak Jednoduché/složené tvary vynikající – více vynikající pracuji – budu pracovat Slovnědruhová transpozice gramatická Petr je nemocný.

Deverbativní (dějová) adj. kropicí, zaujatý, žádoucí vařící → voda je vařící Zpřídavnělé přechodníky vařící se voda Kvalifikační adj. + -nout → nabývání urč. vlastnosti chudý → chudnout, bledý → blednout

Odlišnost názorů Akademická mluvnice češtiny 2 Komárek, M.: Stavba tvarů adjektivní a pronominální flexe spisovné češtiny. Slovo a slovesnost 33, 1972, 139–145. Bednaříková, B.: Systémová deskripce, nebo systematická preskripce? – In: Studia bohemica VIII. Olomouc 2000, 133–137.

Důležité pojmy povrchová  hloubková struktura slovního tvaru kmenotvorná přípona koncovka

Skloňování tvrdé: vzor mladý - maskulina AMČ* K. + B.** Sg. nom. mlad-ý-Ø mlad-Ø-ý gen. mlad-é-ho dat. mlad-é-mu acc. loc. mlad-é-m inst. mlad-ý-m mlad-Ø-ým Pl. nom mlad-í-Ø mlad-Ø-í mlad-ý-ch mlad-é-Ø mlad-Ø-é mlad-ý-mi *AMČ = Akademická mluvnice češtiny, **K. + B. = M. Komárek a B. Bednaříková

Skloňování tvrdé: vzor mladý - feminina AMČ K. + B. Sg. nom. mlad-á-Ø mlad-Ø-á gen. mlad-é-Ø mlad-Ø-é dat. acc. mlad-ou-Ø mlad-Ø-ou loc. inst. Pl. nom mlad-ý-ch mlad-ý-m mlad-ý-mi

Skloňování tvrdé: vzor mladý - feminina Pl. nom mlad-ý-é mlad-Ø-é gen. mlad-ý-ch dat. mlad-ý-m acc. loc. inst. mlad-ý-mi

Skloňování měkké: vzor jarní AMČ K. + B. maskulina feminina Sg. nom. jarn-í-Ø jarn-Ø-í gen. jarn-í-ho dat. jarn-í-mu acc. loc. jarn-í-m inst. jarn-Ø-ím Pl. nom jarn-í-ch jarn-í-mi

Co mají adjektiva společného se slovesy svou strukturou se adjektiva přibližují ke slovesům  struktura slovesných tvarů je založena na důsledném kmenovém principu ber-Ø-u mlad-Ø-ý

Děkujeme za pozornost …