Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Fyzika Ročník : 8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství.
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Změny skupenství látek
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ Pevná látka tuhnutí tání Kapalina Plyn
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Změny skupenství látek
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 6.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.31 Téma: Hustota látek.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Digitální učební materiál
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Teplo Ing. Radek Pavela.
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Graf změn skupenství Pevná látka Tuhnutí Desublimace Tání Sublimace
Digitální učební materiál
Změny skupenství látek
Skupenství a vnitřní energie ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Souvislost změny vnitřní energie a změny skupenství tělesa. Souvislost změny.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU Základní škola a mateřská škola Dvorce, okres Bruntál, příspěvková organizace Pořadové číslo projektu:
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Skupenské změny.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8. Téma.
ZMĚNY SPOJENÉ SE ZMĚNOU SKUPENSTVÍ – SUBLIMACE
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_187_Látky a tělesa AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Látky mohou mít tři skupenství:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
VI. SKUPENSTVÍ. Víme, že látky se skládají z atomů, molekul nebo iontů. Částice jsou v neustálém pohybu. Jejich kinetická energie je úměrná teplotě. skup.
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
Autor: Mgr. Lenka Němcová
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK II.
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
VYPAŘOVÁNÍ, KAPALNĚNÍ, SUBLIMACE, DESUBLIMACE
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Vypařování a kapalnění
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Vypařování, sublimace Autor: Mgr. Alena Víchová
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Změny skupenství látek
Vypařování a kapalnění
Změny skupenství.
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Změny skupenství látek
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
Transkript prezentace:

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Fyzika Ročník : 8. Téma : Změny skupenství látek Autor : Mgr. Monika Konečná

- tání: děj při kterém se mění v Doplň do schématu. - látka se může vyskytovat ve třech skupenstvích - známe tři skupenství vody: 1) - tání: děj při kterém se mění v - tuhnutí : děj při kterém se mění v mění v - vypařování : děj při kterém se kapalnění : děj při kterém se mění v

sublimace : děj při kterém se mění v desublimace : děj při kterém se mění v Do schématu napiš názvy naznačených změn skupenství. Pevná látka Kapalina Pára 3)

závisí na druhu látky a na tlaku t značíme: měříme ve °C Teplota tání závisí na druhu látky a na tlaku t značíme: t měříme ve °C nejvyšší teplotu tání za normálního tlaku má wolfram 3370°C, jednu z nejnižších má např. rtuť – 39°C Doplň údaje do tabulky. Kov Teplota tání Železo Cín Olovo Hliník Měď 2) Led pod bruslí, kde je větší tlak, taje i při nižší teplotě než 0 °C.

teplotu tání dané látky můžeme snížit přidáním příměsi teplota tání ledu je 0°C teplotu tání dané látky můžeme snížit přidáním příměsi Často viděným jevem v zimě je posypávání chodníků a vozovek solí. Proč? Sůl snižuje teplotu tání. Sníh a led začnou tát i při okolní teplotě nižší než 0°C. 4)

probíhá při každé teplotě z povrchu kapaliny Vypařování probíhá při každé teplotě z povrchu kapaliny molekuly na povrchu kapaliny získávají velkou pohybovou energii, uvolňují se z vazeb a rozptylují se do volného prostoru nad kapalinou 5) 6)

Rychlost vypařování závisí na: ________________________ Doplň chybějící text. 7) Rychlost vypařování závisí na: ________________________ 2) ________________________ 3) ________________________ 4) ________________________ 10) 8) 12) 9) 11) Výsledek: 1) na teplotě 2) na druhu kapaliny 3) na volném povrchu kapaliny 4) na množství par nad volným povrchem kapaliny

změna skupenství kapalného na plynné Var změna skupenství kapalného na plynné probíhá při teplotě varu z celého objemu kapaliny teplota varu závisí na tlaku a na druhu kapaliny Jaká je teplota varu vody při normálním tlaku? Ohřejeme vodu v papírové krabičce? 13) Voda vaří při teplotě 100°C. Papír hoří až při teplotě přesahující 250 °C. Zezdola je sice zahříván plameny, ale shora je ochlazován vodou – začne hořet až potom, co se voda vyvaří.

Závislost teploty varu na tlaku. sleduj video 14) s nižším tlakem klesá bod varu

Použité zdroje: Literatura: Obrázky: KOLÁŘOVÁ, H., et al. Fyzika pro 8. ročník základní školy. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2004. 223 s. ISBN 80-7196-149-3. Obrázky: 1) URL:< http://school.discoveryeducation.com/clipart/images/pencil_color.gif >[cit. 21. září 2010] 2) URL:<http://mm1.denik.cz/1/65/svet_plus_brusleni_denik_clanek_solo.jpg>[cit. 21. září 2010] 3) URL:<http://www.pevotel.cz/otaznik.jpg>[cit. 21. září 2010] 4) URL:<http://www.pise.cz/blog/img/fyzmatik/157542.jpg>[cit. 21. září 2010] 5) URL:<http://www.aboutcivil.com/imajes/evaporation.jpg>[cit. 21. září 2010] 6) URL:<http://library.thinkquest.org/C0126220/environment/photo/evaporation1.jpg>[cit. 21. září 2010] 7) URL:<http://www.energycentrum.cz/cb/slunicko.jpg>[cit. 21. září 2010] 8) URL:<http://www.funjump.cz/pocasi/mrak.gif>[cit. 21. září 2010] 9) URL:<http://www.vecicernosicke.cz/images/aktuality/zs-kaluz.jpg>[cit. 21. září 2010] 10) URL:<http://obchod.hlubna.cz/images/spirit.jpg>[cit. 21. září 2010] 11) URL:<http://media.super.cz/420/124206-350x466-ueq9v.jpg>[cit. 21. září 2010] 12) URL:<http://image.tn.nova.cz/media/images/750x750/Apr2008/300216.jpg>[cit. 21. září 2010] 13) URL:<http://fyzweb.cuni.cz/piskac/hracky/ohen/var_vody_v_papiru_03.jpg>[cit. 21. září 2010] Pozn: černý text = zápis do sešitu