Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti a limity kontroly obcí
Advertisements

VEŘEJNÁ PODPORA CO LZE A CO NELZE hledání optimálních možností financování zdravotnictví Praha, 24. dubna 2008.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
JUDr. Karel Zuska Mgr. Michaela Hájková
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. května 2014.
Pojem „veřejná podpora“
Vybrané případy z oblasti výzkumu a vývoje v České republice
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
1 Seminář. 2 Veřejná podpora Obecná pravidla PRV.
Téma : Veřejná podpora Veřejná podpora - 1. část Ing. Ondřej Miffek Zlín,
Veřejné podniky a státní monopoly
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Mezinárodní ekonomické právo 1.
Financování sociálních služeb vyrovnávací platbou
Evropské soutěžní právo Michal Částek
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Hospodářská soutěž a její vliv na konkurenceschopnost evropského/českého průmyslu.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Soutěžní právo.
Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR  změny v pravidlech pro podporu VaV v právu ES  reforma VaVaI v ČR Inovační potenciál ČR Praha,
rávo Evropské unie –P základní prameny Sytém práva Evropské unie je jiný, než systém práva ČR. Tvoří ho: 1.Primární právo 2.Sekundární právo 3.Obecné.
Právo životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Veřejné podpory. Úvodem evropské právo zakazuje veřejné podpory, které upřednostňují některé podniky před jinými, protože narušují hospodářskou soutěž.
Životní prostředí jako veřejný statek
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Právo hospodářské soutěže
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Veřejná podpora a podpora de minimis Seminář pro žadatele Brno, 31. května 2011 Praha, 9. června 2011 Ing. Ivana Projsová.
Monika Matysová.  1) existence trhu  2) existence nabídky/poptávky Hospodářská soutěž: soupeření dvou a více hospodářských subjektů na straně nabídky/poptávky.
Právo hospodářské soutěže
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4.patro Ing. Tomáš Jeřábek.
Veřejná podpora a PROBLÉMY související
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Veřejná podpora a financování sociálních služeb – Hotel STEP JUDr. Karel Zuska.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Veřejná podpora v kontextu poskytování sociálních služeb JUDr. Michael Kincl tel.:
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Vodohospodářská infrastruktura a veřejné zakázky Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 5. února 2010 Praha.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
JUDr. Simeona ZIKMUNDOVÁ
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
VEŘEJNÉ PODPORY A ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V PRÁVU EU
VEŘEJNÉ PODPORY A ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V PRÁVU EU
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Veřejná podpora a podpora de minimis
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Vnější systémová charakteristika finančního práva
PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování Mgr. Tomáš Kruták 4. dubna 2012 Tuto šablonu lze použít jako počáteční soubor pro prezentaci výukových materiálů při práci ve skupině. Oddíly Po kliknutí na snímek pravým tlačítkem myši lze přidat oddíly. Oddíly mohou pomoci uspořádat snímky nebo usnadnit spolupráci mezi více autory. Poznámky Oddíl Poznámky použijte k zadání poznámek k doručení nebo dalších podrobností pro posluchače. Tyto poznámky lze zobrazit během prezentace. Vezměte v úvahu velikost písma (důležité pro usnadnění, viditelnost, pořízení videozáznamu a online provoz). Sladěné barvy Věnujte zvláštní pozornost obrázkům, grafům a textovým polím. Zvažte, zda účastníci budou tisknout černobíle nebo ve stupních šedé. Provedením zkušebního tisku ověřte, zda barvy fungují správně při vytištění černobíle i ve stupních šedé. Obrázky, tabulky a grafy Vsaďte na jednoduchost: pokud je to možné, použijte konzistentní a nerušivé styly a barvy. Označte popisky všechny grafy a tabulky.

Základní souvislosti – význam konkurence v tržním prostředí Konkurence – základ tržní ekonomiky fungování jednotného trhu EU Kdo/co může ohrožovat konkurenci? Samotní konkurenti – buď tím, že si nekonkurují, ač by měli anebo tím, že si konkurují nefér způsobem Veřejný sektor individuálními či obecnými zásahy Koho ohrožuje ohrožení konkurence? Spotřebitele Národní hospodářství

Metody ochrany konkurence Soukromoprávní – nekalá soutěž, ochrana spotřebitele Veřejnoprávní („existenciální“) Potírání kartelů a stíhání zneužití dominantního postavení Předcházení monopolizaci určitých odvětví kontrolou koncentrace Regulace zadávání veřejných zakázek Regulace veřejné podpory

Veřejná podpora – základní vymezení Čl. 107 odst. 1 SFEU: „Podpory poskytované v jakékoli formě státem nebo ze státních prostředků, které narušují nebo mohou narušit hospodářskou soutěž tím, že zvýhodňují určité podniky nebo určitá odvětví výroby, jsou, pokud ovlivňují obchod mezi členskými státy, neslučitelné s vnitřním trhem, nestanoví-li Smlouvy jinak.“ 4 znaky veřejné podpory - podpora z veřejných prostředků - možné narušení hospodářské soutěže - zvýhodnění podniku nebo určitého odvětví výroby - ovlivnění obchodu mezi členskými státy EU („komunitární dopad“)

Podpora z veřejných prostředků finanční prostředky z rozpočtu státu, krajů, měst, obcí Nejde jen o přímé platby, ale nejrůznější opatření (i nepřímá), která mohou přinést výhodu: Daňové úlevy Poskytnutí zajištění financování Veřejná zakázka z „volné ruky“

Zvýhodnění příjemce podpory Selektivní výhoda pro příjemce (popř. skupinu příjemců), kterou by jinak nezískal Nevztahuje se na obecné úlevy (např. daňové) Plnění získané z veřejných prostředků za tržních podmínek není selektivní výhodou (veřejné zakázky)

Narušení soutěže s komunitárním dopadem Soutěž zásadně narušuje jakákoli selektivní výhoda, je-li poskytnuta soutěžiteli Je tedy klíčové, zda se subjekt účastní hospodářské soutěže na trhu či nikoli § 18 odst. 1 písm. e) ZVZ (tzv. in-house kontrakty): „Zadavatel není povinen zadávat podle tohoto zákona veřejné zakázky, jestliže jejich předmětem je poskytnutí dodávek, služeb nebo stavebních prací veřejnému zadavateli osobou, která vykonává podstatnou část své činnosti ve prospěch tohoto veřejného zadavatele a ve které má veřejný zadavatel výlučná majetková práva….“ Podstatná část činnosti ve prospěch tohoto veřejného zadavatele znamená, že nesmí soutěžit na trhu Komunitární dimenze – VP nebudou opatření s čistě lokálním dopadem (samotný dopad, je však třeba posuzovat velmi extenzivně)

Kdy lze podporu poskytnout? Veřejná podpora je obecně zakázána Možná, jen pokud lze slučitelnost se společným trhem opřít o: obecné výjimky individuální výjimky skupinové (blokové) výjimky výjimky stanovené Radou ES (dále jen „Rada“). Nesplňuje-li veřejná podpora podmínky některé z výjimek, je považována za neslučitelnou, a tedy za zakázanou.

Obecné výjimky (čl. 107/2 SFEU) podpory sociální povahy poskytované individuálním spotřebitelům za podmínky, že se poskytují bez diskriminace na základě původu výrobků; podpory určené k náhradě škod způsobených přírodními pohromami nebo jinými mimořádnými událostmi; podpory poskytované hospodářství určitých oblastí Spolkové republiky Německo postižených rozdělením Německa, pokud jsou potřebné k vyrovnání hospodářských znevýhodnění způsobených tímto rozdělením.

Individuální výjimky (čl. 107 odst.3) Horizontální, sektorové a regionální podpory: Podpory, které mají napomáhat hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo s vysokou nezaměstnaností; Podpory, které mají napomoci uskutečnění některého významného projektu společného evropského zájmu anebo napravit vážnou poruchu v hospodářství některého členského státu; Podpory, které mají usnadnit rozvoj určitých hospodářských činností nebo hospodářských oblastí, pokud nemění podmínky obchodu v takové míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem; Podpory určené na pomoc kultuře a zachování kulturního dědictví, jestliže neovlivní podmínky obchodu a hospodářské soutěže ve Společenství v míře odpovídající společnému zájmu; Jiné kategorie podpor, které určí Rada na návrh Komise rozhodnutím přijatým kvalifikovanou většinou. Musí být jako slučitelné posouzeny Komisí, tj. je nutná notifikace Komisi („soft law“ upravující postupy EK)

Skupinové (blokové výjimky) EK vyhlašuje určité skupiny podpor za slučitelné a nepodléhající povinné notifikaci: Skupinové výjimky podle oblasti prospěchu (podpora malých a středních podniků, podpora výzkumu a vývoje, ochrana ŽP, podpora zaměstnanosti a vzdělávání, regionální veřejná podpora) Skupinové výjimky de minimis (je však třeba hlídat kumulaci podpor de minimis)

Procesní pravidla I Povinnost notifikovat EK plánovanou podporu Předběžné posouzení: Nejde o VP Jde o podporu, která je slučitelná Pochybnosti o slučitelnosti – formální šetření

Procesní pravidla II Závěry formálního šetření: Nejde o VP Jde o podporu, která je slučitelná Podmíněné kladné rozhodnutí Neslučitelná podpora – nelze realizovat

Praktický postup Jsou splněny 4 znaky VP? Pokud ano: pokud ne, o zakázanou veřejnou podporu se nejedná a lze ji poskytnout Pokud ano: - podpora malého rozsahu- podporu lze poskytnout - aplikace některé z blokových výjimek - podporu lze poskytnout, do 20 dnů zaslat informace o podpoře EK - notifikace EK - podporu lze poskytnout až po obdržení souhlasu EK

Důsledky nezákonné podpory Jakákoli neoznámená VP je nezákonná V případě zjištění nezákonné VP – předběžné šetření a ev. Formální šetření Možnost pozastavení podpory/příkaz vrácení podpory Rozhodnutí o vrácení podpory (i s úroky) – pokud byla VP shledána neslučitelnou

Děkuji za Vaši pozornost Tomáš Kruták tomas.krutak@krutak.cz Děkuji za Vaši pozornost Prague / 12328709.3