Tvorba cen v maloobchodě Cena v maloobchodě je životně důležitým faktorem. Cena je příležitostí pro maloobchodníky zvítězit v konkurenčním boji se svými sousedy. Pro výrobce je cena složitým mechanismem, který je obvykle vyjádřen na základě: nákladů na materiál, nákladů na pracovní sílu, režijních nákladů, požadovaného rizika. Cena je nástroj, který podnikům zajišťuje příjmy, potřebné k jejich existenci a růstu.
Faktory ovlivňující cenová rozhodnutí v maloobchodě při stanovení ceny ze svých nákladů na nákup zboží Faktory: rozdílné náklady dle různých dodavatelů, politika maloobchodních společností, marketingová taktika, vliv prostředí, samotné vlastnosti zboží.
NÁKLADOVÉ FAKTORY V MALOOBCHODĚ Kalkulace ceny je jiná v maloobchode než ve výrobě: reklama, podpora prodeje slevy (rabaty) poskytované zákazníkovi reklamace a úpravy zboží pro zákazníka dodávka zboží + další služby slevy poskytované zaměstnancům dopravné čisté náklady na úpravy a opravy zboží v obchodě krádeže, drobné krádeže režijní náklady pracovní (mzdové) náklady + přiměřený zisk SPOTŘEBITELSKÉ CENY
GMROI, ROI (návratnost investic) podpora prodeje stav ekonomiky POLITIKA SPOLEČNOSTI Řízení tvorby cen v maloobchodě musí být v souladu s ostatními podnikatelskými faktory: image společnosti GMROI, ROI (návratnost investic) podpora prodeje stav ekonomiky konkurence na místní úrovni zákonodárství podnikatelská etika
Obecně přijímané metody tvorby cen stanovení fixních a variabilních cen cenové řady psychologické slevy ceny za jednotku zboží Cíle maloobchodu při tvorbě cen Většina cílů maloobchodníků je shodná s cíli výrobců, např.: návratnost investic dlouhodobý růst získání přiměřeného podílu na trhu apod.
Hlediska rozhodování při tvorbě cen I. CÍLE SPOLEČNOSTI návratnost investic, zvýšení objemu prodeje II. VÝBĚR ORIENTACE CENOVÉ TVORBY volba koncepce, průniku nebo sklízení výhod,cena vyšší nebo nižší než průměr cen III. ANALÝZA FAKTORŮ, PŮSOBÍCÍCH UVNITŘ PODNIKU umístění prodejny,zařízení výzdoba,požadovaná image podniku IV. POSOUZENÍ NÁKLADOVÝCH FAKTORŮ materiální (na nákup zboží),mzdové, režijní,na podporu prodeje,na provoz prodejny, slevy V. POSOUZENÍ VNĚJŠÍCH FAKTORŮ stav ekonomiky,zákonodárství, místní závody, konkurence, VI. FAKTORY TÝKAJÍCÍ SE ZBOŽÍ vlastnosti zboží, faktory ovlivňující nabídku a optávku (elasticity) VII. STANOVENÍ CENOVÉ POLITIKY stanovení fixních a variabilních cen, psychologické ceny podpora prodeje pomocí cen : cenový vůdce prodejní cena cena při zpětném nákupu
Techniky tvorby cen v maloobchodě Ve vazbě na vytváření image podniku může vedení společnosti stanovit cenu na, nad nebo pod cenou, obvykle dosahovanou. ke konkurenci k trhu k poptávce
Techniky tvorby cen v maloobchodě CENOVÁ ŘADA PSYCHOLOGICKÉ CENY STANOVENÍ FIXNÍCH A VARIABILNÍCH CEN NÍZKÁ CENOVÁ HLADINA ŘADA SLEV ZAOKROUHLENÉ CENY, CENY S LICHÝMI ČÍSLY PRESTIŽNÍ CENA CENOVÝ VŮDCE OBCHODNÍ PŘIRÁŽKA (dále “OP”) Maloobchodní cena = náklady + obchodní přirážka Obchodní přirážka kryje určitou část provozních nákladů podnikatele a přináší zisk.
SLEVY - RABATY hotovostní množstevní funkční (obchodní) srážky - propagační - za zboží na protiúčet
Důvody ke slevám v maloobchodě Faktory podnikatelem nekontrolovatelné nižší výkon ekonomiky místní události snižující kupní sílu obyvatel (migrace obyvatel) nepříznivé počasí
Důvody ke slevám v maloobchodě Faktory podnikatelem kontrolovatelné špatné metody plánování, prognóz špatné informace nezkušení nákupčí nedokonalé sledování konkurence nadměrné nadšení - nákupy, objednávky chybné sledování pohybu zásob špatná příprava i časová nevhodnost nevhodný (široký) sortiment nevýkonný personál
past křehkého podílu na trhu past mělkých kapes Marketingové pasti past nízké kvality past křehkého podílu na trhu past mělkých kapes
Metody tvorby cen TVORBA CEN - OBECNĚ dle nákladů dle odbytu dle konkurence “zbav se honících psů” horní a dolní hranice ceny “získání zákazníků nízkými cenami” dle míry zisku MARKETINGOVÁ TVORBA CEN přirážkou metodou C pomocí vnímané hodnoty pomocí cílové návratnosti (ROI) požadovaná návratnost x vložený kapitál ROI = jednotkové náklady + prodej (Ks) pomocí běžných cen pomocí cenových nabídek maximalizace zisku maximalizace příjmů maximalizace růstu prodeje maximalizace využití trhu